Resultat 1 till 35 av 35

Ämne: Nya Mac mini... erfarenheter?

  1. #1
    biomoib
    biomoib är inte uppkopplad
    biomoibs avatar
    Veteran

    Nya Mac mini... erfarenheter?

    Jag behöver en ny musikdator eftersom min Gamla Macbook pro (mitten 2012) börjar knäa med sina 8 GB Ram och har en obehaglig vana att crasha och boot om mitt i natten. Jag funderar på den nya generationen av Mac mini och undrar om någon här på 99:an har testat den lite närmare? Tacksam för alla kommentarer...

  2. #2
    655321
    655321 är inte uppkopplad
    655321s avatar
    Veteran
    Också nyfiken på detta

  3. #3
    drifter7508
    drifter7508 är inte uppkopplad
    drifter7508s avatar
    Veteran
    Precis inköpt en. Återkommer med rapport.

  4. #4
    biomoib
    biomoib är inte uppkopplad
    biomoibs avatar
    Veteran
    Tacksam för kommentarer drifter... Hur är den bestyckad som du har köpt?

  5. #5
    drifter7508
    drifter7508 är inte uppkopplad
    drifter7508s avatar
    Veteran
    Jag köpte i5:an med tanke på att den är mer än dubbelt så vass i multicore än min i7 2,3ghz 4 core 2012 som jag använder nu utan minsta problem. Dessutom ska i5:an vara tystare och gå svalare än i7:an.

  6. #6
    drifter7508
    drifter7508 är inte uppkopplad
    drifter7508s avatar
    Veteran
    Precis installerat Ableton 9 utan problem.

    Dock, glöm att köra med HDMI porten på Mac mini 2018. 2 av mina skärmar funkar inte alls! Vägrar "handshake" och får bild 1 gg av 10.
    Fick lov att koppla den till min Samsung TV för installation. Mängder med trådar om detta på nätet och jag visste om detta innan.
    Samma sak med dom Mac Mini 2018 som vi har som demo på mitt jobb. Undrar vad fasen felet är här?
    Eventuellt ska det gå bättre med USB C till Minidisplayport adapter. Ska köpa en sådan och sätter hoppet till detta. Ifall dom inte löst detta på ett halvårs uppdateringar så tror jag nog det är nått rejält designfel på HDMI porten i dessa.

  7. #7
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av drifter7508 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Dock, glöm att köra med HDMI porten på Mac mini 2018. 2 av mina skärmar funkar inte alls! Vägrar "handshake" och får bild 1 gg av 10.
    Trist!

  8. #8
    drifter7508
    drifter7508 är inte uppkopplad
    drifter7508s avatar
    Veteran

  9. #9
    my03
    my03 är inte uppkopplad
    my03s avatar
    Veteran
    Hdmi 1.2/3/4/2.0 kablage?

  10. #10
    drifter7508
    drifter7508 är inte uppkopplad
    drifter7508s avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av my03 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hdmi 1.2/3/4/2.0 kablage?
    Nä nä nä. Det är Minin det är fel på. Inget annat. Folk inklusive mig själv har testat allt möjligt i kabelväg osv... :-/

    Min mini 2012 funkar utmärkt med samma kablar + skärmar tex.

    Har en HP skärm på jobbet som vi kör som demo till 2018 minin. Den tycks funka iaf :-/

  11. #11
    my03
    my03 är inte uppkopplad
    my03s avatar
    Veteran
    Ok. Skumt

  12. #12
    drifter7508
    drifter7508 är inte uppkopplad
    drifter7508s avatar
    Veteran
    Stänger jag av min Acer skärm med "strömbrytarn" dvs bryter strömmen helt och sen slår på den igen så synkar den ihop med Macen igen efter vila.

    Update. Nä det funkade inte heller 100%. =( Skiftar läge till 1080p ibland. Va fan! =P

  13. #13
    El Toro
    El Toro är inte uppkopplad

    Obekräftat konto
    Vilken upplösning har skärmarna? HDMI klarar ju ibland inte av mer än 1080p. Vissa HDMI kablar är även känsliga för höga upplösningar.

  14. #14
    Thulo
    Thulo är uppkopplad nu
    Thulos avatar
    Veteran
    Det med hdmi porten låter som ett HDCP problem. Dvs Hollywoods taffliga försök till drm över digitala signaler och gör det omöjligt att kopiera över hdmi.
    Dataskärmar har inte alltid superbra HDCP då de mest är tänkta för att arbeta på o inte för bluray/netflix osv...

  15. #15

    Veteran
    Min Macbook Pro går lite bananas ibland med extern bildskärm via HDMI. Vekar vara en feature.

  16. #16
    rydan
    rydan är uppkopplad nu
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Thulo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det med hdmi porten låter som ett HDCP problem. Dvs Hollywoods taffliga försök till drm över digitala signaler och gör det omöjligt att kopiera över hdmi.
    Dataskärmar har inte alltid superbra HDCP då de mest är tänkta för att arbeta på o inte för bluray/netflix osv...
    Låter mycket troligt, särskilt om beteendet är att vägra full upplösning, och skifta ner till lägre. Skulle inte vara första gången DRM ställer till det...

  17. #17
    drifter7508
    drifter7508 är inte uppkopplad
    drifter7508s avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av El Toro Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vilken upplösning har skärmarna? HDMI klarar ju ibland inte av mer än 1080p. Vissa HDMI kablar är även känsliga för höga upplösningar.
    Va?! Klarar väl 4k 30hz utan problem. Exempelvis min Samsung TV som
    nämns ovan. (tom 60 hz tror jag) Kör ”2k” med min Acer i 60 hz. Spelar ingen roll ifall jag sätter den i 1080p heller. Samma symptom. Imorse funkade allt klockrent i 2 timmar sen vill skärmen inte vakna igen. Var tvungen att rycka hdmi kabeln ur minin för att få igång bilden igen.

    Se alla trådar på nätet om Mini 2018. Tusentals med samma problem.
    Senast redigerat av drifter7508 den 2019-06-14 klockan 12:28.

  18. #18
    my03
    my03 är inte uppkopplad
    my03s avatar
    Veteran
    Lite funderingar såhär på en fredag. Även om jag förstås diskvalificerar mig senare i denna text och snackar "hackintosh" så kanske ändå de bakomliggande orsakerna har bäring även på the real thing även ifall det ibland kan ses som lite långsökt.

    Tydligen så hade mac mini 2012 till en början också en del problem med just hdmi och grafik, något som Apple/Intel patchade med nytt firmware (så det är inte första gången något liknande händer): https://www.lifewire.com/firmware-up...mi-fix-3971101

    I hackintoshvärlden så är detta inte ett ovanligt problem och l och med hur många olika varianter av hdmi/dp/vga det finns ibland de olika tillverkarnas utbud (osannolikt att samma skulle gälla Apple iom att de kör mer uniform hårdvara dock). Att ge sig på att lösa detta innebär att trixa med framebufferten för att kunna få ut signal genom en eller flera utgångar. Finns en del intressant läsning här för den som orkar (som ev. som sagt även kan ha bäring på varför Minin just nu beter sig underlige?): https://www.tonymacx86.com/threads/g...roblem.269149/

  19. #19
    drifter7508
    drifter7508 är inte uppkopplad
    drifter7508s avatar
    Veteran
    Testade massa olika skärmar på jobbet idag. Hälften funkade inte. Hittade inget mönster heller.

    Tog hem en usb c till hdmi adapter och den tycks funka till 95% iaf. Enkel knapptryckning på on off knappen på skärmen väcker den ifall minin trilskas.

    Vidare så funkar mina Motu ljudkort prima med diverse adaptrar. Ah, dongel heaven med usb c! :-)

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	90E592E9-87E0-4767-B6B2-C2AD8DF0C4E1.jpeg 
Visningar:	21 
Storlek:	3,56 MB 
Id:	88039
    Senast redigerat av drifter7508 den 2019-06-14 klockan 20:25.

  20. #20
    El Toro
    El Toro är inte uppkopplad

    Obekräftat konto
    Citat Ursprungligen postat av drifter7508 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Va?! Klarar väl 4k 30hz utan problem. Exempelvis min Samsung TV som
    nämns ovan.
    Jo det ska ju funka men lite av en djungel med alla olika varianter på HDMI standarder och kabeltyper som dessutom kan hålla lite olika kvalitet https://www.kjell.com/se/fraga-kjell...ng/hdmi-kablar

  21. #21
    drifter7508
    drifter7508 är inte uppkopplad
    drifter7508s avatar
    Veteran
    Problem nummer 2. Externa usb hårddisken vägra sluta spinna. Dvs gå i vila när den inte används.

    Nu funkar det igen. Stängde av Spot indexeringen som antingen tar veckor för 2 tb.
    Senast redigerat av drifter7508 den 2019-06-15 klockan 11:55.

  22. #22
    drifter7508
    drifter7508 är inte uppkopplad
    drifter7508s avatar
    Veteran
    Motu korten funkar som sagt bra. Enda märkliga jag sett är att det blir en dum "crash ruta rapport" när man stänger av strömmen till dom som man får klicka ner.
    Senast redigerat av drifter7508 den 2019-06-15 klockan 17:23.

  23. #23
    Sventumba
    Sventumba är inte uppkopplad

    Senior
    Angående hackintosh använd aldrig nånting överhuvudtaget från tony mac gå till insanelymac.com Tony mac profiterar på sånt som folk på insanelymac har jobbat fram/utvecklat genom åren helt gratis.

    och varför köpa en dator folk vet och rapporterar har problem och som dessutom prismässigt ligger väldigt högt jämfört med prestandan.

  24. #24
    drifter7508
    drifter7508 är inte uppkopplad
    drifter7508s avatar
    Veteran
    Jag tror jag har fått ordning på i stort sätt allt nu. Verkar tuffa på bra.
    Mojave:
    En enda plug som inte funkar längre Ozone 4.
    Resten har jag kunnat få fart på.
    Återstår dock Adobe CS6.


    Jag kommer som sagt från Yosemite! :-)

  25. #25
    biomoib
    biomoib är inte uppkopplad
    biomoibs avatar
    Veteran
    Vad kan du berätta om prestanda och så?

  26. #26
    drifter7508
    drifter7508 är inte uppkopplad
    drifter7508s avatar
    Veteran
    Känns betydligt rappare. Lika tyst som den gamla minin också =)

  27. #27
    El Toro
    El Toro är inte uppkopplad

    Obekräftat konto
    Citat Ursprungligen postat av Sventumba Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Angående hackintosh använd aldrig nånting överhuvudtaget från tony mac gå till insanelymac.com Tony mac profiterar på sånt som folk på insanelymac har jobbat fram/utvecklat genom åren helt gratis.
    Det gäller ju det mesta i mjukvaruvärlden. Kolla bara på Google och MS som tjänar pengar som gräs med hjälp av opensource mjukvara.


    Citat Ursprungligen postat av Sventumba Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    och varför köpa en dator folk vet och rapporterar har problem och som dessutom prismässigt ligger väldigt högt jämfört med prestandan.
    Troligen för att prestandan ändå räcker väldigt långt och och det är en liten smidig stabil och oftast tyst burk som har många användningsmöjligheter och suveränt operativsystem som fortfarande ligger före MS och Linux på många sätt.

  28. #28
    drifter7508
    drifter7508 är inte uppkopplad
    drifter7508s avatar
    Veteran
    Fick hem min usb-c till mini displayport adapter idag. Funkar inget vidare den heller med minin. Ingen bild vid omstart :-/

  29. #29
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Brightstar trade in; vad kan man få pant på vid uppgradering, nån som kollat upp?

  30. #30
    drifter7508
    drifter7508 är inte uppkopplad
    drifter7508s avatar
    Veteran
    Adobe CS6 - funkar fint i Mojave!
    Enda jag inte fått att funka är Premiere... men inte lagt nån tid på det då jag ej använder programmet.

    Photoshop, Illustrator, Indesign funkar prima!

    Fick mina 32 gb minnen igår. Dock så har Apple såklart ändrat Torx T6 till Torx TR6 så mitt iFixit kit hade inte just den bitsen! Fan då =) Får vänta en vecka till på ett nyare kit.

  31. #31
    drifter7508
    drifter7508 är inte uppkopplad
    drifter7508s avatar
    Veteran
    Sålde min Mini 2018 vidare till en herre här på forumet. Jag lyckades aldrig få nån fart på skärmproblemen.
    Ryktas om att det lösts iom senaste betan på Catalina. (Ryktades även om det på senare betor av Mojave som jag även själv testade utan framgång). Men fuck that. Enbart 64 bitars program for ever.

    När jag installerade den senare betan på senare Mojave så lyckades jag inte hitta mina Motu kort alls i den versionen. Det var droppen för min del + att skärmproblemet var detsamma. Att jag inte kunde köra under 265 i sample rate gjorde också sitt till. Andra har rapporterat att dom kunnat köra 64 med inbyggda kortet. Jag har bara haft Ableton 9 att pröva med så kanske där det felade? Vad vet jag.

    Jävligt tråkigt faktiskt. =(

  32. #32
    Wiktorion
    Wiktorion är inte uppkopplad
    Wiktorions avatar
    Veteran
    trist! sjukt kompetent maskin annars.

  33. #33
    Sventumba
    Sventumba är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av El Toro Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det gäller ju det mesta i mjukvaruvärlden. Kolla bara på Google och MS som tjänar pengar som gräs med hjälp av opensource mjukvara.



    Troligen för att prestandan ändå räcker väldigt långt och och det är en liten smidig stabil och oftast tyst burk som har många användningsmöjligheter och suveränt operativsystem som fortfarande ligger före MS och Linux på många sätt.
    Kanske det men varför inte gå till källan direkt. Oavsett prestanda så får du mer av det i en samtida hackmac för rejält mycket mindre stålar och att den går att stoppa in grejor i när man i mac minin i bästa fall kan stoppa i mera minne. Jag har en gammal mini och det var samma med den. Oset är ok men det är alla andra os också så det är bara en vanesak.

  34. #34
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Sventumba Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kanske det men varför inte gå till källan direkt. Oavsett prestanda så får du mer av det i en samtida hackmac för rejält mycket mindre stålar och att den går att stoppa in grejor i när man i mac minin i bästa fall kan stoppa i mera minne.


    Åh, jag får ett rosa skimmer för ögonen. Förtrollande.

  35. #35
    El Toro
    El Toro är inte uppkopplad

    Obekräftat konto
    Citat Ursprungligen postat av Sventumba Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kanske det men varför inte gå till källan direkt. Oavsett prestanda så får du mer av det i en samtida hackmac för rejält mycket mindre stålar och att den går att stoppa in grejor i när man i mac minin i bästa fall kan stoppa i mera minne. Jag har en gammal mini och det var samma med den. Oset är ok men det är alla andra os också så det är bara en vanesak.
    Skulle nog säga att Mac OS är mer än OK jämfört med alla andra OS. Sen så är det ju i de flesta fall tillräckllgt med krut i Mac Mini för de flesta användare. Hackintosh lider ofta av något strul oh oäkerheten att de vi nästa uppgaerng ommer faila är inte vätt att spara några tusen genom att fulköra Mac OS på en PC.

Liknande ämnen

  1. Erfarenheter av senaste Mac Mini?
    Av biomoib i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2017-01-11, 13:20
  2. Nya Mac Mini - Värdig Abletondator?
    Av Mr_Polysix i forum Ableton
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2010-06-30, 11:13
  3. Mac mini
    Av axeman i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2005-05-24, 20:23

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •