Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 1 2
Resultat 61 till 81 av 81

Ämne: Rundvandring i VA-träsket

janost
    janost är inte uppkopplad

Veteran
    Citat Ursprungligen postat av geminister Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    ACB är physical modelling, som körs av FPGA-liknande chip. Det här måste du väl ha koll på?
    Från Rolands egen beskrivning...

Utilizing the enormous calculation power of state-of-the-art DSP, ACB not only precisely emulates the analog-specific characteristics or our classic gear, but also delves into areas the original engineers tried to go but ultimately abandoned.
    https://www.rolandus.com/blog/2014/0...-behavior-acb/

synthetic
    synthetic är inte uppkopplad
    synthetics avatar
    Veteran
    Mina erfarenheter av olika VA.
    Det började med AN1x för min del. Jag köpte den ny. Den låter mjukt och fint utan några speciella överraskningar som en Juno106, eller? Jo, med lite editering kan den bli grym. Störde mig inte mycket på edit matrisen då den är enkel uppbyggd, sen i ena läget kan man assigna de 8 rattarna till valfria parameters, cutoff och resonans har man ju redan på styrplattan som tar 2 param då den även är tryckkänslig (XZ).

Bytte till mig en Nordlead 2 som jag snabbt inhandlade ett PCMCIA då 40 ljud endast kan sparas. Var lite hatkärlek till den, många bra ljud kunde man göra och den liknar mer en Juno2 när/om man editera bort den metalliska klangen.

Kan tillägga att andra synthar jag hade kring den tiden var Oberheim Matrix 6, Korg Trident, DW6000, Roland MKS50, Juno 106, Juno60, MKS30, MKS7, Juno2 (japp både MKS50 o J2 inkl PG300), Basstation 1, MicroQ och lite annat junk.
    Just det, hade även alla Creamware synthar, ProTone, Pro12, Prodyssey, minimax mm mm.

Hade under en kort period även en Akai SG01v, preset maskin med minimal editering som låter grymt bra faktiskt.

Alla synthar ovan har åkt in o ut ett par gånger genom åren.
    Har info här:
    http://erha.se/~ronny/stuff.html

Testade även en tid en Korg Z1, rätt rolig men tung som fan. Styrplatta a'la AN1x fast bara XY.
    Synth motorn är helt ok, väser lite om den, inte jättedistinkta ljud.
    Det var här jag köpte min första Virus A och upptäckte att den är fan grym, så en Virus C inhandlades som verkligen föll mig i smaken.
    Z1 byttes bort mot en TI men TI blev jag inte kompis med, tonen i synthen var förändrad och den gick åt ambient-hållet så jag sålde den och köpte en KC istället. Den har jag fortfarande kvar ❤️ Ett par år senare provade jag på en TI igen, men näää. Även provat A igen för att jämföra med C och råheten men dem lät identiskt OM man slog av phaser effekten som många ljud hade i C.

Några år efter att ha sålt AN1x provade jag på en AN200, men upptäckte snabbt att den bara är en halv AN1x utan arpeggiator (har jag för mig), dock hade den trummor som låter bra.

Haft vid några tillfällen Mopho men den är ju bara för tråkig, Tetra blev inte heller långlivad.

Miniak hälsade på, den låter och mjukt och fint,troligtvis åkte den för andra investeringar.

Måste ju prova på en Nordlead-1 så jag kunde inte motstå då en student sålde, dock en vitmålad Nordrack 1 här i stan.
    Tyckte att det var för tråkigt med den vita, Clavia röd är ju fint! Så en Nordlead-1 inhandlades och jag har ju sparat alla mina ljudbanker från alla synthar jag ägt så dem är bara att dundra in med sysex, i detta fall från en NL2a.
    Nu hade jag inte kvar en 2a att A/B testa mot men det var fan vad bra NL1 låter, är 2an lika bra? Var ju ett tag sedan jag sålde den.

Men så kom den stora dagen då jag köpte en JP8000, jag hade ju klämt på den då den kom ut ny men gillade inte den då.
    Höll på att editera, leta ljud på internet och göra best of, men varje gång jag kände mig nöjd då jag spelade på den försvann snabbt smilet då jag ville spela lite på min Nordlead-1 eller KC. Varje gång samma. JP8000 låter plast och väser, drar man på med EQ för att kunna göra feta basljud bullrar den mest. Detta höll på i över 2 år, varje gång lika besviken. Så till slut gav jag upp och sålde.
    Gick ett tag och kom över en SH201, är ju nästan en JP8000. Men fan, SH201 gillar jag betydligt mer, enklare att få till bra ljud och låter, tja lite plastig men ändå fett. Dock inte bättre än Nordlead 1 eller KC men den ersatte min KC live, perfa då SH201 väger typ 2kg.

Tja, några boutique har man ju oxo, låter skitbra, dock tycker jag att ju06 är den sämsta i serien (av jx03, jp08 o sh01a).

Slutsats: AN1x är jävligt bra, likaså Virus A/B/C och Nordlead-1.
    Man är allt lite sugen på en NL2 för att kolla om dem är lika bra som 1an, dock har jag inte kvar 1an längre så inget A/B.
    Senast redigerat av synthetic den 2019-06-10 klockan 06:39.

ricard
    ricard är inte uppkopplad
    ricards avatar
    Veteran
    Härlig reseberättelse @synthetic!

Jag gjorde en A-B-test av en Nordlead 1 och 2 för många år sedan. Min slutsats var att de lät identiskt, med den skillnaden att utgångarna på den ena är inverterade (fasvända) jämfört med utgångarna på den andra. Det påverkar hur man upplever framförallt basljud i hörlurar, Om man gjorde motsvarande fasvändning i mixern försvann skillnaderna. Dock läser man på nätet hur 1:an upplevs råare, och det finns tydligen några justeringar som behöver göras runt D/A-omvandlaren, så det kan ju vara att om de inställningarna ruckats på (medvetet eller omedvetet) så får man mer aggressivitet i ljudet. 1:an var på tillfälligt besök för reparation så jag ville inte skruva för mycket på den.

synthboy
    synthboy är inte uppkopplad
    synthboys avatar
    Veteran
    Jag har provat en del VA-synthar men av de jag ägt så har jag haft en VA-synth åt gången och den resan har varit:
    AN1X>Alesis ION>Blofeld>JP-8000>JP-8080>Virus C (Indigo 2)

Virus C är jag mest nöjd över och glad att få bekräftat av synthetic att den var rätt val i serien. Funderar dock på om jag ska byta den mot en kC eller tråkigt nog en ful desktop då jag tycker 3 tre oktaver är lite sådär.
    AN1X tycker jag är överskattad men var ju ett tag sen jag hade den, JP80x0 ville jag verkligen gilla och grundklangen tilltalar mig men den lät för likadant och för oinspirerande när det väl kom till kritan.

Bland hybrider så är annars VA-delen i Kurzweil PC3 väldigt bra och något folk glömmer bort?

särkvark
    särkvark är inte uppkopplad
    särkvarks avatar
    Veteran
    Jag blir lite sugen på en virus av denna tråd

Lackan
    Lackan är inte uppkopplad
    Lackans avatar
    Moderator
    Har äntligen tagit mig tid att läsa ditt fantastiska kåseri. Lite avundsjuk på att du hittade fascinationen för VA och att du tagit dig tid att plöja igenom så många.

Enda kritiken från mitt håll är att den enda VA'n jag någonsin varit sugen på "fann du inte inbjudande alls..."; MS2000... Hade varit kul att läsa din dom om den i jämförelse med alla andra.

Härligt tråd!

ricard
    ricard är inte uppkopplad
    ricards avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Lackan Visa inlägg
    Har äntligen tagit mig tid att läsa ditt fantastiska kåseri. Lite avundsjuk på att du hittade fascinationen för VA och att du tagit dig tid att plöja igenom så många.
    Nyfiken i en strut vet du...

Enda kritiken från mitt håll är att den enda VA'n jag någonsin varit sugen på "fann du inte inbjudande alls..."; MS2000... Hade varit kul att läsa din dom om den i jämförelse med alla andra.
    Ja, jag är inte helt säker på vad som har skrämt mig med MS2000. Kanske frontpanelen såg för rörig ut när det begav sig. Eller så var det erfarenheten av EA-1:an som påstods ha samma syntmotor i botten som gjorde att jag tyckte det räckte. Eller så har jag aldrig läst om någon som höjer MS2000 till skyarna på samma sätt som de andra VA-burkarna så det kändes aldrig lockande att prova. Eller så är det bara slumpen som gjort att våra vägar aldrig korsats ...

synthetic
    synthetic är inte uppkopplad
    synthetics avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av ricard Visa inlägg
    Nyfiken i en strut vet du...

Ja, jag är inte helt säker på vad som har skrämt mig med MS2000. Kanske frontpanelen såg för rörig ut när det begav sig. Eller så var det erfarenheten av EA-1:an som påstods ha samma syntmotor i botten som gjorde att jag tyckte det räckte. Eller så har jag aldrig läst om någon som höjer MS2000 till skyarna på samma sätt som de andra VA-burkarna så det kändes aldrig lockande att prova. Eller så är det bara slumpen som gjort att våra vägar aldrig korsats ...
    Nyfiken känner jag igen. Jaq lever som jag lär, allt skall testas. Högtalare, stereo, cd, synthar, bilar .... jag jobbar ju med test, hehe.

Åter till ämnet, MS2000 har jag bara testat ytterst lite, gillade inte den, låter kallt och hårt. Tänkte att den skulle vara en ersättare till mina gamla DW synthar iom DWGS-vågformerna i MS2000, men det lät inte DW alls tyckte jag, nästan så jag undrade om jag verkligen valde de vågformerna.

Johan Runeson
    Johan Runeson är inte uppkopplad
    Johan Runesons avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av ricard Visa inlägg
    Det finns ett par olika sätt att implementera FM.

Det finns för det första olika varianter av FM. Hos det som görs i DX7 och Nordlead påverkar modulationsdjupet inte pitchen på något sätt, så man kan realtids krana modulatoinsdjupet (eller koppla till någon modulationskälla) hur man vill för att skapa rejäla förändringar i klangfärg. Medan i Virusen påverkar modulationsdjupet stämningen så att det bara finns vissa modulationsdjup som inte skapar detune och/eller pitchshift.

Nu är det här inte jättevetenskapligt, men jag tror att det beror på att Nordleaden implementerar FM genom att linjärt modulation av oscillatorn (Clavia kallade på sin det för "deep linear FM"). Att modulationsdjupet påverkar detune och pitch känner jag igen från en monosynt jag byggde där modulationen gick in på en vanlig exponentiell CV-ingång på oscillatorn. Så jag sätter en 5:a (FM:a? ) på att Virusen emulerar den typen av (exponentiell) FM.
    Både DX7 och Nordlead implementerar "FM" genom att modulera fasen ist.f. frekvensen. Egentligen "phase modulation", alltså, och billigt att göra digitalt genom att addera modulationssignalen till carrier-oscillatorns fasräknare innan den formas till en sinusvåg. Tonhöjden påverkas inte, så länge mod-signalen är fri från DC offset.

Lite osäker på "linjär" vs. "exponentiell", men har för mig att man kan få samma beteende genom att modulera frekvensen med en differentierad mod-signal.

Redaktör
    Citat Ursprungligen postat av Johan Runeson Visa inlägg
    Både DX7 och Nordlead implementerar "FM" genom att modulera fasen ist.f. frekvensen. Egentligen "phase modulation", alltså, och billigt att göra digitalt genom att addera modulationssignalen till carrier-oscillatorns fasräknare innan den formas till en sinusvåg.
    Om jag minns rätt så är det matematiskt samma sak, bara det att det är enklare att implementera (och mer praktiskt att styra) som du nämner. Det går att skapa samma ljud med båda varianterna, men det kommer skilja sig när man börjar ändra på mängd FM (tex via en envelope) eller frekvens på oscillator/modulation.

palsen
    palsen är inte uppkopplad

Börjar bli varm i kläderna
    Bra genomgång, kul läsning @ricard!

Personligen missade jag lite hela VA-tåget.

Jag köpte min första synt i slutet av 90-talet, en Juno-106. Sen gjorde jag inte så mycket musik på 15 år (och när jag gjorde det användes nästan bara mjukvara). Efter detta, återkom intresset men med fokus på analoga och tidiga digitala syntar. Och eurorack. Har dock ägt MS2000R och microKORG ett kort tag, men båda har fått ge plats åt andra typer av syntar.

rydan
    rydan är inte uppkopplad
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ƶl8R Visa inlägg
    [B][COLOR="#EE82EE"]Brutalt snygg maskin med ett jävligt buggigt OS...
    Från Waldorfusers: (citat ur minnet, så ungefärligt...)
    - What does the Undo button on the XT/XTk do?
    - It does the exact same thing as the Sequence button on the big Wave: Nothing.

Skulle f ö inte kalla XTk en VA heller. XTk lixom Wave är wavetable-synthar. Wave råkar ha hela ljudkedjan efter wavetable-osc analog, medan XTk är heldigital (med en del riktigt knasiga filter som knappast lär ha analoga förlagor).

rydan
    rydan är inte uppkopplad
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av sprakmanick Visa inlägg
    Det skulle vara kul att höra lite jämförelser med dagens VST-monster... Massive, Serum, z3ta och liknande. De är förstås inte rena VA-syntar, men bland dess vågformstabeller hittar du många vågformer som efterapar klassiska analoga syntar så en sån jämförelse är kanske inte så långsökt som man kan föreställa sig.
    Hårddrar man VA som så trogen emulering av analog hårdvara som möjligt, skulle jag tro att Softube Modular skåpar ut varenda hård-VA som någonsin byggts.

(Massive, Serum m fl låter i mitt tycke minst lika bra som VA:syntharna gör, men om man verkligen ska upp på högsta nivå är det nog de senaste analoghärmande VSTi:erna man får titta på när det kommer till filteremulering med emulerad överstyrning/ickelinjära beteenden m m)

geminister
    geminister är uppkopplad nu
    geministers avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av janost Visa inlägg
    Bara för de kallar det för DSP så behöver det inte betyda att det faktiskt är så. Jag vet att chippet de använder är FGPA-liknande, men det är möjligt att dom har implementerat något liknande en DSP däri.

mush
    mush är inte uppkopplad
    mushs avatar
    Veteran
    Det är ESC2 processor i de boutiques jag har rotat i. Samma i system1. Det är DSP, men florerar felaktig information om att det är fpga.

jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Med tanke på att DSP kan betyda minst två saker så bör man nog peka på vilken man menar om man skall diskutera sådan detaljer:

https://en.wikipedia.org/wiki/Digital_signal_processor A digital signal processor (DSP) is a specialized microprocessor (or a SIP block), with its architecture optimized for the operational needs of digital signal processing

https://en.wikipedia.org/wiki/Digital_signal_processing Digital signal processing (DSP) is the use of digital processing, such as by computers or more specialized digital signal processors, to perform a wide variety of signal processing operations. The signals processed in this manner are a sequence of numbers that represent samples of a continuous variable in a domain such as time, space, or frequency.

Så, DSP kan implementeras med hjälp av en DSP eller en FPGA. Eller?

raoul flutters avatar
    Veteran
    Jag tänker att det som görs, dvs själva resultatet, är det som kallas VA. Hur det görs kan vara med DSP eller FPGA. Eller?
    Senast redigerat av raoul flutter den 2019-06-13 klockan 18:37.

synthboy
    synthboy är inte uppkopplad
    synthboys avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av jgb Visa inlägg
    Så, DSP kan implementeras med hjälp av en DSP eller en FPGA. Eller?
    Ja, en FPGA kan programmeras till att vara i stort sett vad som helst. Sen brukar en FPGA av kostnadsskäl ersättas av en ASIC i massproduktion för att krångla till det ytterligare (och då kanske kallas DSP istället?).
    Så diskussionen om vad som är rätt eller fel blir lite onödig.

jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Samt att DSP kan implementeras på en vanlig processor också, så lårklyverierna är nog enklast att lägga åt sidan om man inte verkligen måste vara extremt specifik, men då får man peka på vad man faktiskt menar och inte bara dra en förkortning som är tvetydig.

geminister
    geminister är uppkopplad nu
    geministers avatar
    Veteran
    Det verkar inte finnas någon info om vad det är för chip heller, bara spekulationer.

tinybox
    tinybox är inte uppkopplad
    tinyboxs avatar
    Veteran
    Nord Lead 4 är ett fantastiskt instrument. Den mår bra av lite externa effekter men grundtonen är mer rå och aggressiv än 2X:an jag hade och definitivt mer än A1:an som försöker leka analog. Enkel ljudarkitektur så att den dyker upp ofta på livespelningar och inte bara i musikskapares källare. Kontrollytan med morphknapparna, pitchstick och modwheel är helt fantastiskt bra.

Liknande ämnen

1. Fast i C-träsket
    Av Max i forum Komposition & textförfattande
    Svar: 117
    Senaste inlägg: 2017-05-08, 21:52
  2. Det rumänska träsket
    Av jonasgun i forum Komposition & textförfattande
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2015-05-27, 11:32
  3. Djupare ner i träsket som nybörjare
    Av Hjorten i forum Modularer & sånt
    Svar: 42