Sidan 1 av 2 1 2 SistaSista
Resultat 1 till 60 av 81

Ämne: Rundvandring i VA-träsket

  1. #1
    ricard
    ricard är inte uppkopplad
    ricards avatar
    Veteran

    Rundvandring i VA-träsket

    Det började 1995. Som analogvurmande yngling (? - ja, när man är 53 så känns 29 som ganska ungt. ) ramlade jag på en Nord Lead på Keyboard Mania i Malmö - eller hade det redan hunnit bli Music Mania vid den tiden? "Jaha, den nya svenska synten, måste provas ... [ 2 timmars förstummelse senare ] ... hur ska man få råd med den här?!?!?".

    Med 17000:- för fyra rösters digitalinteraktivitet (och ytterligare 8000:- för åtta röster till) blev det inget, och när de andra tillverkarna mer eller mindre panikartat samlade sina krafter breddades blicken.

    Yamaha kom med CS1x där de totalt missade poängen tyckte jag, tydligen var det viktiga att instrumentet skulle ha en avvikande färg och konstig form.

    Korg kom med MS2000 som jag av någon anledning inte fann inbjudande alls, men stiftade lite bekantskap med via Electribe EA-1 som jag hade ett tag och som tydligen använder samma (men gravt förenklad) syntmotor.

    Roland lanserade JP-8000 som jag testade en hel del på sin tid och kändes väldigt rätt. Full frontpanel, display, en liten frassequencer, lät bra. Det var nära jag slog till om inte Clavia lanserat Nord Lead 2 som fixade till de tre största problemen jag hade med original-Nordleaden: 1) Priset, 2) Keyboard trackingen var antingen på eller av och 3) Ingen split trots att synten är multitimbral. Så jag slog till och köpte från Jam som hade någon slags rabattkampanj så jag fick maskinen för 13000:- istället för listpriset 17000:- men som alla normalt sålde för 14000:- (någon som minns de tiderna med 'listpriser' som alltid lågt högt över vad affärerna i praktiken sålde för?). En av de få gånger jag köpt en sprillans ny maskin.

    Nordleaden och jag blev bästa vänner i många år. Anslagskänsligheten kändes dock stundom slumpmässig och jag gav Norden en behandling i form av tyngder i tangenterna vilket hjälpte - sådär, men lite coolt var det med halv- (eller kanske mer kvarts-)-vägd klaviatur i alla fall.

    Ljudmässigt så är Nordleaden lite ... säregen. Låter bra, men ibland ... lite speciell. Eller så kan man säga att den har en egen karaktär. Vilket gör den till ett eget instrument och inte bara något som emulerar något annat. Men det blir lite "hata eller älska" känsla över den.

    Så en tag för sådär fem år sedan så stod jag och spelade in något med i vanlig ordning alldeles för mycket ljud i och tyckte "fasen vad Norden låter gnällig. Jag behöver ha nåt annat!". Och så började en resa i VA-träsket där jag letade efter en Nordleadersättare. Här kommer en kort redogörelse (det här inlägget är långt nog redan...).

    Waldorf Blofeld

    Först ut. Hittade någon demo på Youtube med Jexus som lät fruktansvärt bra (men det gör å andra sidan alla hans videos så det säger egentligen inte så mycket mer än att vad som finns bakom spakarna är långt viktigare än vad som finns under dem). Hittade en desktopvariant begagnat i samma ort som jag bor och blev stormförtjust. Så pass förtjust så jag knåpade ihop en editor eftersom frontpanelen var lite väl begränsande när man började gräva.

    Vad säga om Blofeld... Den är buggig. Arpeggiatorn synkar inte ordentligt, sustainpedalen fungerar sådär över Midi, ibland mutar den utgångsnivån i en bråkdels sekund men försöker återgälda sitt misstag genom att visa i displayen vad mastervolymen står på för värde. Hopplöst med rostfria rattar där man aldrig vet om man vrider eller glider på dem. Ökänd för hoppande encodrar. Ljudet har ofta en hård karaktär som är svår att massera bort, något som jag tycker drabbar hela Dan Solaris 'Analog Voltage' soundset. Multitimbralläget har frustrerande begränsningar och det klickar och pajar timing att byta ljud i någon part medan en annan spelar. Menyhanteringen stundvis irriterande som när den inte minns vilken modulationsslot man editerade sist och man får ratta rundor i modulationsmatrisen för att hitta den igen.

    Men samtidigt ... alldeles underbar. Skumma, djupa padljud. Närapå modularkänsla i arkitekturen med dubbla filter, FM mellan oscillatorer och filter. Skumma, vassa digitalljud. Kamfilter som suger musten ur DSP:en med få röster som följd, men med unika ljud. Stor display som visar enveloper och vågformer.

    En sak till om Blofelden: Den har väldigt mycket botten. Antar att det är medvetet för att den inte skall låta tunn, men det blir verkligen för mycket bas många gånger. I många av mina patcher kör jag det ena av de två filtrena som HPF för att reducera basen. En EQ hade suttit fint men finns verken separat eller bland effekterna, konstigt nog. Överlag är effekterna för övrigt svårbemästrade, att få till ett naturligt reverb eller ens chorus är besvärligt, av någon anledning. Och i multitimbralläge är det bara fyra parter som kan ha den ena effekten, medan den andra är global för alla parter.

    Bestämde mig för att leta upp en keyboardvariant, och efter tre missar (köpte en svart, men svarta knappar på en svart panel underlättar inte precis interaktiviteten, en som blev skadad i posten, samt en B-stock från Thomann som var B än jag räknade med eftersom den hade encodertrassel) lyckades jag (ja jag var för snål för att köpa en ny). Har den fortfarande.

    Oberheim OB-12

    Ett litet mellanspel. Jag köpte den aldrig, utan det var ett reparationsjobb. "The road to hell is paved with good intentions"-synten. Snygg frontpanel (dock lite väl mycket tomrum), fin display. Fina features. Låter bra så länge man håller sig borta från FM och annat kul, där signalbehandlingskunskaperna hos DSP-programmerarna tar slut och det blir digitalartefakter härifrån till evigheten. Vissa älskar den på grund av det.

    Och visst, det är ingen Oberheim, utan en brandad oppertunistisk Viscount.

    E-Mu XL-7

    Come for the sequencer - stay for the sound. Nej, XL-7:an är ingen VA, det är en rompler. Med filter. Ett "Z-plane filter". Coolt namn, men betyder egentligen rent tekniskt bara att det är tidsdiskret. Eller snarare digitalt. Så, VA. Ok, arkitekturen är väldigt enkel: varje ljud består av fyra parter med en samplad vågform och efterföljande filter. Många filterenmuleringer, alltifrån klassiska lågpassfilter till formanter. Men det låter lite ... kexigt. Många gånger användbart, men svårkontrollerat. Och tidsupplösningen hos enveloperna är dålig i de snabbare regionerna. Så lite svårt att få till snabba filtersvep. Men det är något över den här maskinen som är inbjudande för mig. Jag har gjort låtar på enbart denna som låter som världens analogsyntorkester, men det är inte alltid man hamnar där. Och tröttnar jag på ljuden så är sequencern to die for så den har sina plats i studiohörnan.

    Nord Lead 3

    Jamen, en Nord Lead 3 måste ju vara som en 2:a fast bättre? Trots att jag testat den när den kom och kom fram till annan slutsats. Nåväl, det dök upp en fin här på 99:an, dessutom signerad av sina skapare (inuti). Kastade mig över den med stor glädje och gjorde en 45-minuters genomgång på 'tuben. Sen ställdes den i garderoben. Efter ett år sålde jag den.

    Bästa användargränssnittet! Man ser vad allt står på och kan sedan ändra parametrar utan att allt hoppar. Fyra morphkanaler. Display med ljudnamn (vilket grej, liksom!). Förtioelva oscillatormoder och dubbla filter.

    Men den låter ... inte analogt. Alls. Jo visst, det är en 'advanced subtractive synthesizer' som det står på panelen. Men att få till klassiska snabba filtersvep låter bara fel. Detuneläget skall låta 'fett' men blir bara simmigt med alldeles för många röster, okonfigurerbart. Skulle nog blivit en drömmaskin. Men stupade någonstans på vägen. För de som gillar ambienta simmiga atmosfäriga ljud är den fortfarande en drömmaskin - jag vet att det finns 99:or som avgudar den. Men för mig klickade det inte alls.

    Alesis Ion

    Den hade man läst om. Många filtermuleringar. Dubbla filter, tre oscillatorer. Finns även i litet format i form av Micron. Köpte min med svagt renoveringsbehov (en tillkortakommande som jag har). Många av frontpanelknapparna tog inte ordentligt, så det blev till att byta, och av olika anledningar tog det ett år innan jag verkligen fixade till den, och vid det laget hade jag lite tröttnat på den.

    Men ändå. Lite ovanlig som VA i och med att den innehåller fysiskt separata röstchip (8 stycken) istälet för en eller ett par DSP:er. Tror det kallas för Advanced Subtractive Synthesis (ASE).

    Det fanns mycket skumma ljud i minnena. Kändes som den hade en stor ljudpalett, men lite svårkontrollerad. Och frontpanelen med sin blandning av dedikerade rattar och menyer där man hade tre parametrar åt gången i displayen men bara en kunde editeras samtidigt var frustrerande. Bra vidarutbyggnad av Clavias slot-koncept där man separat kan välja vilken part som man spelar på och vilken som frontpanelen styr.

    Gillar inte formatet. Stor frontpanel med massor av outnyttjad yta, och gul, simmig display. Dansbandsporrig glittrande frontpanelsfinish. Låter väl bra, men gav aldrig riktigt den där kicken.

    Nord Lead A1

    Men en A1:a då! Nord Lead som bäst! Ja, ljudmässigt tycker jag den är väldigt välljudande. Bra effektenhet, och med utmärkt analogkänsla i ljudet. Men sen ... don't get me started ... användargränssnittet och arkitekturen är så stympad att jag tappar orken. Snabbt. Filtertrackingen behöver två handsfattning för att ändra. Tack vare att man har en enda envelop med separata nivåkontroler för filter och VCA så kan man inte på frontpanelen se routingen (i motsats alltså till t ex Prophet 5 eller original-Norden med sina routing-leddar). Saknar sustainparameter på envlopen (men i monofoniskt läge sätts sustainen till något värde över noll, ändå). En enda oscillator, visserligen med något slags dubblingsläge, men då får man alltid identiska vågformer på de två komponenterna.

    Ja, jag vet att den är populär, och många älskar den. Men för mig var det som att kliva in i en källare mer 1.10 i tak. Aj.

    Men den låter bra. Väldigt bra. Jag önskar Clavia tog A1-ljudmotorn och användargränssnittet från originalnorden och gjorde en synt. Nord Lead A2. In your dreams.

    Akai Miniak

    Ja, Akai ägs av samma företag som Alesis, så man släppte en variant av Micron med annat utseende och användargränssnitt. Här har någon tänkt till. Snabbval till parametergrupper med hjälp av tangentbordet, och ett i förhållande till kontrollelementens antal snabbjobbat menysystem (en enda ratt - vrid för att välja parameter, tryck på ratten för att byta till ändra-värde-läge, ändra, tryck igen för att välja parameter, zip, zap).

    Låter bra (som Ion). Och jag har aldrig sett så effektivt utnyttjande av en 2x16-display. Någon som verkligen tänkt till där.

    Det börjar dock gå nerför när man kommer till multitimbralt läge eller använder sequencern. Lite väl mycket för den lilla displayen (och mitt huvud). Kul liten frassequencer dock.

    Ljudmässigt ... som Ion, men jag tyckte att den var roligare att ratta.

    Miniaken hängde med ett tag men kom till slut på att jag inte använde den speciellt mycket så den fick gå så småningom.

    Och Miniaken vinner pris för sämst synbarhet i en display. Grå tecken på ilsket blå bakgrund är inte en fröjd för ögat. Dessutom är själva displayfönstret snålt tilltaget så i många vinklar kan man inte se hela displayen ... Jag bytte displayen i min mot en mer klassisk svart-på-gul-bakgrund, som dessutom nogsamt centrerades bakom displayfönstret.

    Audiothingies P6

    Otippat DIY-inlägg i debatten från enmansföretaget Audiothingies. Hittade den via någon surfning, ljuddemosarna lät bra, vad sjutton, vi provar. Beställde en byggsats, lade en kväll eller två. Förväntningarna var låga, kunde en ensam snubbe göra något som faktiskt lät bra?

    Ja!

    Den låter fruktansvärt bra. Lättrattad också, men ett användargränssnitt som i mitt tycke är tvåa efter Nordlead 3. Ligger i toppskiktet när det gäller analogkänsla i ljudet bland de jag testat.

    Låter så bra att jag köpte två till. Eller snarare, en av de två blev en labbplatform för mina egna DSP-experiment.

    Glansen har väl falnat något med tiden, men den här är fortfarande definivt en keeper.

    Största smolken är att trots DIY-stämpeln är inte källkoden tillgänglig. Så man kan inte modda själv utan att göra reverse engineering från grunden. Eller köra någon annan mjukvaruplatform typ Axoloti eller Midibox på den och göra en helt egen synt.

    P6:an har sedemera blivit ersatt av en färdigbyggd burk med det för mig smått motbjudande namnet Micromonsta. 8 röster och wavetables. Har en sån också. Men av någon anledning föredrar jag P6:orna, trots att de ljudmässigt är identiska (Micromonstan låter t o m bättre). Den kommer nog att gå vidare till en förhoppningsvis lycklig ägare vad det lider.

    preenFM2

    Ja, inte VA egentligen, men den har faktiskt filter också. Xavier Hoxse (ingen aning om ur man uttalar det efternamnet) FM-synt i DIY-format. I motsats till P6:an är källkoden tillgänglig. Stort plus för det. Stort minus dock för att den i motsats till vad som allmänt sägs om den inte alls låter som en DX7. Det är en annan form av FM (DX:en använder ju egentligen inte frekvensmodulation utan fasmodulation, medan preen:en verkligen kör FM, om jag förstår det rätt), och även om man kan ladda in DX-ljud låter det inte DX. Jag tyckte allt lät 'kvack'. Lite förbryllande användargränssnitt. Man inser hur bra P6:an är när man ser hur andra instrument inte riktigt lyckas.

    Yamaha AN1x

    Ja, när Yamaha verkligen fattat galoppen efter sin initiala paniklansering med CS1x, så blev det en rejält genomarbetad maskin. Fem oktavers anslags- och aftertouchkänsligt tangentbord där aftertouchen fortfarande fungerar efter alla år. Modulations- och bendhjul samt touchstriip, och massor av ingångar för pedaler och annat. De hade dock inte riktigt begripit det där med att ha en full frontpanel med rattar så man får nöja sig med 8. Det hade i sig kunnat vara bra, men på något sätt har de schablat bort sig och det är ganska rörigt att ratta maskinen. Arkitketuren är också lite väl fast, jag är nu inget fan av modulationsmatriser, men ändå... Och det är bara de syntparametrarna man kommer åt via rattar, effektenheten rattas via små tryckknappar, liksom allt annat man kan vilja ställa in.

    Men ljudet... Detta är maskinen som låter mest analogt skulle jag vilja säga. Mjukt och fint och ändå kraftfullt. Jag misstänker, helt overifierat, att Yamaha tagit sin 'physical modelling' -teknologi från VL-1 et al och låtit den modellera analogsyntes. Det låter bra. Men är lite begränsat när det gäller röster (10 totalt).

    Hade den här ett tag. Men gränssnittet tog kål på den för mig, och av prioriteringsskäl (jag har väldigt lite plats i studion) fick den gå. Saknar den inte riktigt heller.

    Access Virus kb

    Sist ut i den här rapsodin. Testade den redan när den kom, men fann kombinationen av menuer och frontpanel extremt frustrerande när jag var van vid Nordleaden. Och menyledan kom tillbaka när jag sedemera köpte en för halvannat år sedan. Maskinen borde vara väldigt inbjudande med sin rattiga panel, dubbla filter, femstegsenvelop och hyfsat överskådliga LFO:er med lysdioder som visar frekvensen. Men det är något som tar emot där.

    Multitimbralläget. Här har någon tänkt till. Rejält. Trots liten 2x16-teckens display är den överskådlig att använda, även om jag aldrig lyckas komma ihåg vad som finns i EDIT- resp CTRL-menyn. Man kan byta ljud i en part utan att timingen av andra parterer pajas, så den är utmärkt som liveinstrument, liksom Nordleaden, men olikt Blofelden.

    Dock. Stor och rejäl som en pansarvagn. Lite för stor. Jag förstår konceptet med att ha samma frontpanel till rack- och keyboardversionerna men här blir det löjligt.

    Ljudet då. Jättebra. Mycket subtila saker som bara funkar. Utom en sak. Aliasing. Går man upp i frekvens, och inte så högt heller, så kommer det spöktoner som dessutom ändras under ljudets förlopp. Man hör det ofta inte i ett sammanhang, men vill man spela solo får man vara på gott humör...

    Effekterna är också bra, och de har fått till det i multitimbraliteten också trots begränsade DSP-resurser så att varje part kan ha chorus (som ofta är en integrerad del av de ljud där det används) medan delay och reverb är globalt.

    Jag har kvar Virusen. Kan inte riktigt släppa den. Men den är ofta nerpackad eller på annan ort. Ljudediteringsmässigt kommer jag inte igång med den ordentligt, men den låter väldigt bra. Om det inte vore för aliasingen... Får se om jag behåller den med tiden.

    Bonus: Novation Circuit

    Ja, just det, den här saken var en 50-årspresent från företaget jag jobbar på. Jag testade Novations Supernova när den kom och tyckte den lät tunt och var svårrattad med sin frontpanelfilosofi att ha en gemensam uppsättning rattar gemensam för alla oscillatorer, t ex. Så jag har aldrig sneglat på Novationmaskinerna sedan dess. Men Circuiten hade något inbjudande över sig. Och med två parter med 6 röster vardera (plus fyra samplade trumparter) så är det en ganska kapabel VA. Och den låter väldigt bra, faktiskt. Dock väldigt svårediterad om man skall gå djupt eftersom man måste köra med extern editor. Men gör man ett par patcher där man använder de inbyggda rattarna finurligt kan man få ljud som man kan ratta lagom mycket. Lite som att konstruera sin egen groovboxsyntarkitektur. Utmärkt för sequencerblippande. Och utmärkt om man snabbt vill dra igång ett beat och någon melodislinga. Även om man alltd känner sig som 'den som inte hade råd med en Push 2' när man jobbar med den...

    Slutkläm


    So, what's the final verdict. Well, jag sålde min Nord Lead 2 för några år sedan när jag var på 'den låter bara gnällig'-humöret. Men för något år sedan köpte jag en Nord Lead 2X, som, i motsats till vad experisen säger, tycker jag har bättre anslagskänslighet och också bättre botten än 2:an. (För övrigt tycker jag de låter identiskt. Det är ju samma syntmotor, även om D/A-omvandlarna är uppdaterade på 2X:en jämfört med föregångaren. Jag är dock lite svag för färgsättningen på 2:ans frontpanelgrafik.) Och man slipper byta batteri i minneskortet som den inte har. Plockar fram den ibland. Vissa ljud är väldigt bra, och frontpanelen och arkitekturen har en fin harmoni.

    Blofelden är också kvar. Vissa ljud kan jag inte släppa. Men jag har mestadels släppt multitimbralläget. För krångligt och hämmande.

    P6:orna kvar, liksom Circuiten. Och XL-7 förstås, för sequencern om inget annat, de dagar man är trött på ljuden. Men de andra har fått gå undan för undan, dock har inte Virusen lyckats vandra ut än.

    En konstig följd av de senaste årens botaniserande är att jag känner mig mätt på nya instrument att undersöka. Får ingen GAS av att surfa bland syntnyheterna eller Vintagesynth utan det känns rätt så bra med det jag har. Lite småunderligt.

    Happy 606-day!
    Senast redigerat av ricard den 2020-01-01 klockan 12:33. Anledning: XL-7 och mer om Blofeld och Nordlead, samt Miniakdisplaybyte; stavning

  2. #2
    särkvark
    särkvark är inte uppkopplad
    särkvarks avatar
    Veteran
    Fantastiskt inlägg! Tack för dina kåserier

  3. #3
    Cberga
    Cberga är inte uppkopplad
    Cbergas avatar
    Veteran
    Härlig rundvandring
    Själv hade Nordrack 2X länge. Allsidig och klar i ljudet.
    Men den bästa VA:n jag haft är nog Waldorf Q . Den hade ju också mycket mer än analogemulering i sig

    Det jag har kvar är en Alesis Micron, som väl är som en lillebror till Alesis ION ? . Använder den mest som midikeyboard men jag har upptäckt ljudmotorn det senaste och där finns ett skönt skumt sound men det är petigt att programmera den. Jag funderar på en Stereoping programmer till den.

  4. #4
    Shike
    Shike är inte uppkopplad
    Shikes avatar
    Senior
    Trevlig läsning! Roligt att ta del av dina funderingar och erfarenheter.

  5. #5
    biomoib
    biomoib är inte uppkopplad
    biomoibs avatar
    Veteran
    Strålande inlägg! Jag har också provat många av de VA-syntar du skriver om och precis som du tycker jag nog att An1x lät bäst. Men även jag tyckte den var allt för krånglig via frontpanelen och editorn fanns inte för OSX utan jag fick köra den genom en Windowsemulering på min Mac. Det kändes faktiskt skönt när jag sålde den.... Just nu inga VA längre i min lilla studio... men vem vet vad framtiden....

  6. #6
    BadPixel
    BadPixel är inte uppkopplad
    BadPixels avatar
    Veteran
    Underbart inlägg!! Tack för läsningen

  7. #7
    Varkyar
    Varkyar är inte uppkopplad
    Varkyars avatar
    Veteran
    Kul genomgång!

  8. #8
    bitbob
    bitbob är inte uppkopplad
    bitbobs avatar
    Veteran
    Miniak har jag. Köpte då jag saknade min Micron jag hade förr.

    Så mycket VA har jag nog inte haft genom åren. En Virus Kb och en Supernova (rack) har jag haft. Gillade båda mycket. Virusen för sitt sound och Supernovan primärt för hur vansinnigt snygg den är.

    Lite småsugen på en JP8000 för att den var så stilsättande. Och en Virus kc hade varit en dröm för den är så fin (tycker kb är skitful, som att ha en hög bajs i studion).

    Superkul läsning!

  9. #9
    kockpit
    kockpit är inte uppkopplad
    kockpits avatar
    Veteran
    Tack, underhållande bra skrivet.

    Jag har fastnat för A1, stör mig som fn på OSC-begränsningen, men älskar i övrigt just begränsningarna den har. Det passar mig. Om man bara kunde fått en subosc...

  10. #10
    Frengus
    Frengus är inte uppkopplad
    Frenguss avatar
    Veteran
    Exakt samma slutsats här om NL3... men verkar som du skriver finnas två läger.
    Saknar min favvo VA på din lista - Waldorf Q!

  11. #11
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Kul läsning. Personligen så ser jag nog NL2 (x) och Supernova som de mest lyckade som VA och jävligt grymma ljudmaskiner. När jag provade NL2 när de fick in den på Jam tyckte jag nog den var den ultimata maskinen ever..... ser kanske lite annorlunda på det i dag

  12. #12
    ricard
    ricard är inte uppkopplad
    ricards avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Frengus Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Saknar min favvo VA på din lista - Waldorf Q!
    Jag har funderat på den, men fått känslan av att den skulle likna Blofelden i stora stycken, eller snarare att Blofelden är arvtagande i rakt nedstigande led. Lite lockande med så många rattar, och anslags- och aftertouchkänsligt 5-oktavers tangentbord dock. Jag inbillar mig att den skulle vara svår att få tag på framförallt i keyboardutförande.

    En sak som kanske skymtat i utläggningen ovan är att jag uppskattar kompakta maskiner. Clavia har lyckats väldigt bra på den fronten tycker jag. Framförallt på VA-maskiner där elektroniken knappt tar någon plats känns det slöseri med yta att ha en stor svulstig frontpanel.
    Senast redigerat av ricard den 2019-06-06 klockan 21:15.

  13. #13
    Frengus
    Frengus är inte uppkopplad
    Frenguss avatar
    Veteran
    Jag köpte min Q när man kunde köpa en PPG 2.3 för runt 20k. Då alla PPGs jag lirat på genom åren känns som de ska gå sönder när som helst vågade jag aldrig slå till - så min Q blev ett surogat. Den gör de PPG ljud jag vill helt ok.
    Dock har den en del problem; encoders är kass! Verkligen kass! Sen slutade de utveckla mjukvaran när det fortfarande fanns en del buggar... så brukar få skifta emellan OS beroende vad jag ska använda maskinen till.

    Men tycker inte alls den är lik blodpalten. Helt annan både bygg och ljudkvalitet - blodpalten åkte fort ut här hos mig då jag tyckte den levererade vad den kostade. Dvs - nästan ingenting Men hett tips om du hittar en Q med keys - kolla encoders. Om de är bra - bara slå till! Jag har aldrig känt något behov av någon av virus burkarna när jag haft Qn.

  14. #14
    Marlowes
    Marlowes är inte uppkopplad
    Marlowess avatar
    Veteran
    Underbar läsning! Tack Ricard!

    Kanske dags att köpa en Bloplätt igen ... tröttnade ... men saknar den ibland då jag lyssnar på gamla mp3'or jag gjort ...

  15. #15
    jocks1
    jocks1 är inte uppkopplad

    Veteran
    Kul läsning, ricard :-) Flera av dessa syntar har också passerat mina fingrar. Lustigt nog tycker jag Nord lyckades bäst klangmässigt med Nord Stage, även om syntmotorn har enklare enveloper och modulationer. A1 åkte in i Stage 3, med lite förbättringar tror jag. Nu har dock hybriderna kommit starkt, med bättre digitala oscillatorer, och analoga filter.

  16. #16
    deadbeats avatar
    Veteran
    Mycket fin tråd!
    Har TS eller nån annan i tråden erfarenhet av Studiologic Sledge? Jag är lite inne på den för tillfället (black edition) så det vore fint med lite utlåtanden.

  17. #17
    biomoib
    biomoib är inte uppkopplad
    biomoibs avatar
    Veteran
    Komplettering... Jag har haft en Korg MS2000 som jag aldrig gillade grundljudet riktigt på men jag är ände intresserad av Radias... frågan är hur olika de egentligen låter? Jag har heller aldrig haft någon Virus utan bara testat i affärer och så.... vilken Virus är det som är mest intressant... jag är i första hand nyfiken på rackversioner.

  18. #18
    tobbiew
    tobbiew är inte uppkopplad
    tobbiews avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ƶl8R Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kul läsning. Personligen så ser jag nog NL2 (x) och Supernova som de mest lyckade som VA och jävligt grymma ljudmaskiner. När jag provade NL2 när de fick in den på Jam tyckte jag nog den var den ultimata maskinen ever..... ser kanske lite annorlunda på det i dag
    Håller med om Supernovan Införskaffade en Ultranova i tron om att den skulle vara en upphottad Supernova, men så var det ju inte riktigt. Den lät ju ok bitvis men överlag en besvikelse i mina öron.

  19. #19
    Johan Runeson
    Johan Runeson är inte uppkopplad
    Johan Runesons avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av kockpit Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag har fastnat för A1, stör mig som fn på OSC-begränsningen, men älskar i övrigt just begränsningarna den har. Det passar mig. Om man bara kunde fått en subosc...
    Men, A1:an har ju sub-oscillator?! Det finns en räcka configs som mixar in valfri mängd sinus, triangel, sågtand, eller fyrkant på en oktav ner, samma tonhöjd, eller diverse högre partials. Tror att de går i fas med den vanliga oscillatorn, precis som en subosc ska göra. Typ hälften av mina ljud använder det...

    (Disclaimer: Jobbar numera på Clavia. Men subosc på A1 använde jag långt innan dess.)

  20. #20
    kockpit
    kockpit är inte uppkopplad
    kockpits avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Johan Runeson Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Men, A1:an har ju sub-oscillator?! Det finns en räcka configs som mixar in valfri mängd sinus, triangel, sågtand, eller fyrkant på en oktav ner, samma tonhöjd, eller diverse högre partials. Tror att de går i fas med den vanliga oscillatorn, precis som en subosc ska göra. Typ hälften av mina ljud använder det...

    (Disclaimer: Jobbar numera på Clavia. Men subosc på A1 använde jag långt innan dess.)
    Jo, men jag menar att ha en fristående subosc (tänk två kombinationsknappar med LED, på Clavia-manér, en knapp för vågform och oktav och en för nivå i fem steg), jättegärna ihop med FM (som A1 gör svinbra).
    För när jag skruvat till den där fina DX7-basen behöver jag en sinus en oktav ner för basens skull.
    Visst, en slot till och focus löser det, men önskar ändå

  21. #21
    BadPixel
    BadPixel är inte uppkopplad
    BadPixels avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av biomoib Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Komplettering... Jag har haft en Korg MS2000 som jag aldrig gillade grundljudet riktigt på men jag är ände intresserad av Radias... frågan är hur olika de egentligen låter? Jag har heller aldrig haft någon Virus utan bara testat i affärer och så.... vilken Virus är det som är mest intressant... jag är i första hand nyfiken på rackversioner.
    Hur rack måste det vara? Desktopparna går ju att tycka i ett rack, de med. Jag kan inte uttala mig om andra versioner än B och C. Bägge brölar maffigt i mitt tycke och de finns bägge som ”riktiga” rackmoduler. Något bantade jämfört med sina syskon dock.

  22. #22
    Marlowes
    Marlowes är inte uppkopplad
    Marlowess avatar
    Veteran
    @Johan Runeson: men ... skriv inte bara vad som kan göras ... lägg upp några fina patchar som exempel?

    (Har NL2X, NLA1, NL4 och NE5D61 => älskar alla! Och en DPP1!)

  23. #23
    mgronroos
    mgronroos är inte uppkopplad
    mgronrooss avatar
    Veteran
    Stort tack för ett högkvalitativt inlägg, Ricard! Tänk om alla forum skulle fungera såhär; genuina personliga betraktelser och efrarenheter som man sedan kan diskutera kring. Vilken fin värld det skulle vara! 😄

    Som flera redan varit inne på så vore det superintressant att höra din input på Waldorf Q, men även XTk. Det är de enda två VA jag har kvar (eller ens köpt) eftersom att jag tycker de gör något speciellt som ingen annan riktigt får till, i kombination med ok användbarhet. Personligen har jag lite problem med att det låter som om det alltid ligger en kompressor på ljudet på Q, att effekterna tar bort lite definition i ljudet, samt att D/A:n låter lite digitalt smutsig (på ett dåligt, inte coolt sätt). Men som tur var finns det digital out.

    Jämfört med Microwave 1:an (Rev. A och B) samt PPG Wave 2.3 (har dem sida vid sida) så har de inte alls samma karaktär eller personlighet. Men de kan så ofantligt mycket mer. Och vänder man på det så kan de gamla skorvarna aldrig låta så som Q/XTk kan göra, så jag ser det som att de kompletterar varandra väl.

    Nästa generation VA, om man nu kan kalla den så, är i min mening Quantum. Den vill jag verkligen ha, vilket är kul. Kul att ha craving på en digitalsynth! Även nya Novation och Kyra tycker jag utvecklar digitalsynten på ett intressant sätt. Det skulle vara intressant att höra din åsikt om dessa med!

    Fler inlägg av den här kalibern! Tack Ricard!

  24. #24
    ricard
    ricard är inte uppkopplad
    ricards avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av deadbeat Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Har TS eller nån annan i tråden erfarenhet av Studiologic Sledge? Jag är lite inne på den för tillfället (black edition) så det vore fint med lite utlåtanden.
    Jag tror det finns de här på 99:an som har båda. Själv har jag bara testat Sledge en kortare stund i butik. Min reaktion var att jag upplevde exakt samma tendens till hårdhet i ljudet som hos Blofelden, inte förvånande, eftersom det tydligen är samma ljudgenererande hårdvara i botten, t o m sysexdumpar är ju utbytbara mellan maskinerna vad jag förstår, trots att Sledgen bara har (eller man kanske skall säga bara exponerar) en delmängd av Blofeldens parametrar.

    Det ironiska är att Sledgen gör vad jag själv försökte åstadkomma när jag köpt Blofelden: Jag hade en vision om att antingen bygga eller märka upp en kontrollyta med en delmängd av parametrarna och på sätt skapa en egen subset av Blofelden men med alla parametrarna lätt åtkomliga. För ändamålet inköptes en Bitstream 3x men i praktiken blev det inte mycket av själva experimentet. Även om Bitstreamen har 40 reglage (32 rattar och 8 faders) (plus några knappar) så räckte det inte riktigt till, och eftersom allt är i ett rutnät så var det svårt att orientera sig då jag saknade grafiken som man normalt har på en frontpanel.

    Gjorde ett annat experiment i att ha en PC-editor (xtor, https://github.com/polluxsynth/xtor) med en tillhörande kontrollyta där man kunde få upp en begränsad mängd parametrar och utnyttja knapparna på kontrollytan för att snabbt växla fokus. För det ändamålet inköptes en Arturia Beatstep och en Novation Nocturn. Det kändes som det inte blev så mycket vettigt rattande på det sättet ändå, och jag är inte riktigt glad i PC-editorer heller.

    Till slut kom jag fram till att den vanliga Blofeldfrontpanelen var tillräckligt bra, och som komplement använder jag en PC-editor när jag vill få överblick framförallt över modulationsmatrisen.

    Tillbaka till Sledgen: Som med många andra VA:s så tycker jag de har använt alldeles för stor yta på frontpanelen, jag hade hellre sett mindre rattar och en mer kompakt panel. Eller så skulle man utökat antal parametrar; efter Blofelden så tyckte jag Sledgen var lite väl begränsande. Ska man nu göra ett slagskepp så får det ju vara en rejäl underliggande syntarkitektur också. För min del är synten i vilket fall som helst alldeles för stor (djupmässigt) för att få plats hos mig, men jag uppskattar att man gifter Blofelden med ett femoktaverstangentbord.

    Dock är den vakuumformade plastlådan inte det mest respektingivande, speciellt jämfört med Blofeldens panzerplåt. Håller dock säkert priset och vikten nere på rimliga nivåer.

    Citat Ursprungligen postat av biomoib Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag har heller aldrig haft någon Virus utan bara testat i affärer och så.... vilken Virus är det som är mest intressant... jag är i första hand nyfiken på rackversioner.
    Jag köpte just kb:n för att jag hade hört ryktas om att den hade det 'maffigaste' ljudet av alla Virusar, och att efterföljande maskiner låter mer utslätade. Dock har jag sedemera läst på diverse trådar att det beror på att de senare virusarna har mycket fler effekter, stänger man av dem låter de alla likadant. Skulle mer tro att sanningen ligger där.

    En annan sak med kb:n skulle vara att den är bättre på att hantera röstallokeringen, och att de senare varianterna, speciellt TI och TI2 klipper röster något okontrollerat när man kör multitimbralt. Jag vet inte hur det ligger till med den saken eftersom jag inte testat.

    Utan att ha detaljstuderat skillnaderna mellan modellerna, så tänker jag att om jag skulle testa en annan Virus skulle det vara en TI. kc är för lik, så ska man byta kan man lika gärna ta ett steg till och få fler features. TI2 är dock som varandes den senaste i serien också den dyraste, så det skulle vara en TI i så fall; största skillnaden är antal röster och TI:n har tillräckligt för mitt bruk. Frågan är om den har samma aliasingproblem som kb:n... Ställde frågan i Virustråden här på 99:an (https://www.99musik.se/showthread.ph...t=access+virus) men tyckte inte jag fick ett entydigt svar.

    Citat Ursprungligen postat av mgronroos Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Stort tack för ett högkvalitativt inlägg, Ricard! Tänk om alla forum skulle fungera såhär; genuina personliga betraktelser och efrarenheter som man sedan kan diskutera kring. Vilken fin värld det skulle vara! ��
    Tack för de uppmuntrade orden!

    Som flera redan varit inne på så vore det superintressant att höra din input på Waldorf Q, men även XTk. Det är de enda två VA jag har kvar (eller ens köpt) eftersom att jag tycker de gör något speciellt som ingen annan riktigt får till, i kombination med ok användbarhet. Personligen har jag lite problem med att det låter som om det alltid ligger en kompressor på ljudet på Q, att effekterna tar bort lite definition i ljudet, samt att D/A:n låter lite digitalt smutsig (på ett dåligt, inte coolt sätt). Men som tur var finns det digital out.
    Just nu känner jag mig lite mätt på VA:andet, men vi får väl se. Dyker det upp en XTk eller Q på rimligt håll till rimligt pris (eller någon som vill bytlåna med kb:n???) så kanske jag slår till.

    Nästa generation VA, om man nu kan kalla den så, är i min mening Quantum. Den vill jag verkligen ha, vilket är kul. Kul att ha craving på en digitalsynth! Även nya Novation och Kyra tycker jag utvecklar digitalsynten på ett intressant sätt. Det skulle vara intressant att höra din åsikt om dessa med!
    Jag såg någon video med Quantum när den nätt och jämt fortfarande var på prototypstadiet. Jag tyckte spontant den kändes som den sortens instrument som man behöver ratta själv för att få någon som helst uppskattning om. Dessutom ligger priset utanför min budget så det måste verkligen vara något alldeles speciellt för att det skule vara intressant för mig att äga en sån. Lite som VA-världens motsvarighet till Moog One.

    De andra har jag överhuvudtaget inte kollat in.

    En synt som intresserat mig i alla fall på pappret är Modor NF-1. Speciellt när de skriver att de startat i analogvärlden men byggt ut konceptet - det var så jag kände inför Nordleaden när den var ny, dvs att de med VA-tekniken startar i den vanliga subtraktiva världen, men sedan tar ett kliv utanför och gör sånt som man inte framgångsrikt kan göra på en analogsynt, som stabil FM t ex.

  25. #25
    kockpit
    kockpit är inte uppkopplad
    kockpits avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av deadbeat Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Mycket fin tråd!
    Har TS eller nån annan i tråden erfarenhet av Studiologic Sledge? Jag är lite inne på den för tillfället (black edition) så det vore fint med lite utlåtanden.
    Jag hade en gul ett tag, älskade färgen och storleken på allt. Den är begränsad, men gör PPG (som jag uppfattar PPG) bra, även mycket kul FM, som latelybassliknande och sånt. Extremt snabbrattad. Dåligt reverb och dist. Aftertouch!
    Och tyckte den lät lite platt/digitalt, men kan vara 100% inbillning.

  26. #26
    jocks1
    jocks1 är inte uppkopplad

    Veteran
    Waldorf Quantum har jag bara börjat göra ljud med den traditionella analogstrukturen hittills. Låter väldigt bra om både filter och oscillatorer. Häst-längder från Blofeld, med mer lyster och botten. Men det är min uppfattning. Vet att andra här älskar sina Blofeld

  27. #27
    RX11
    RX11 är inte uppkopplad
    RX11s avatar
    Veteran
    Jag hade en Red Sound Dark Star som såldes när jag köpte en Korg Z1. Dark Star vill jag minnas som ok till att stacka andra syntar med men inte särskilt bra som "ensam" i ljudbilden utan en massa processing. Korg Z1 och Yamaha AN200 fick stanna som mina första VA:s eftersom jag tyckte att dom lät "färdiga som på skiva" utan särskilt mycket skruvande. Z1 är ju så mycket mer än VA och ganska uttrycksfull passande långt fram i ljudbilden och skulle nog varit roligare med fler rattar för ljudskruvande istället för arpeggiator-tjafset, men 3D tryckplattan var en bra grej.

  28. #28
    valsolo
    valsolo är inte uppkopplad
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    Jag anser att alla boutiquerna (utom se02) är suveränt fina VA. Även om Roland kallar dem för ngt annat

  29. #29
    ricard
    ricard är inte uppkopplad
    ricards avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av valsolo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag anser att alla boutiquerna (utom se02) är suveränt fina VA. Även om Roland kallar dem för ngt annat
    Men 4 röster? År 2016? Känns som ett hopp tillbaks till Nordleaden 1995. Är det verkligen så avancerad analogemulering i det där att de inte kan ha att respektabelt röstantal för att DSP:n blir överlastad annars? Ska man emulera en Juno eller Jupiter så känns det som minst 6 röster är en essentiell del av den emuleringen.

    Jag har bara testat dem i butik, och bara JU-06 och JP-08. JU-06 kändes väldigt rätt (bortsett från röstantalet då), men JP-08 kändes lite hopklämd i det formatet. Och den blir ju riktigt stympad med bara halva antalet röster.

    Nämnde jag att jag tyckte röstantalet var pinsamt begränsat?

    Men ärligt talat, min genuina känsla är att om man nu skall göra en modern liten VA så är det bättre att ta ut svängarna lite grand och göra något eget snarare än att emulera något som man ändå inte kommer att nå upp tlll för att känslan i en liten låda är helt annat än en frontpanel med fullängdspotentiometrar och riktigt tangentbord. Ergo, Audiothingies P6 vinner stort över JU-06 eller JP-08.

    En kompis till mig har en Yamaha Reface CS. Den emulerar heller inte någon specifik synt, utan verkar emulera en arbiträr analogsynt men gör det riktigt bra. Han här stormförtjust i den. Jag har inte testat den speciellt mycket själv.

  30. #30
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Kul och intressant läsning! Tack ricard.

  31. #31
    valsolo
    valsolo är inte uppkopplad
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    Citat Ursprungligen postat av ricard Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Men 4 röster? År 2016? Känns som ett hopp tillbaks till Nordleaden 1995. Är det verkligen så avancerad analogemulering i det där att de inte kan ha att respektabelt röstantal för att DSP:n blir överlastad annars? Ska man emulera en Juno eller Jupiter så känns det som minst 6 röster är en essentiell del av den emuleringen.

    Jag har bara testat dem i butik, och bara JU-06 och JP-08. JU-06 kändes väldigt rätt (bortsett från röstantalet då), men JP-08 kändes lite hopklämd i det formatet. Och den blir ju riktigt stympad med bara halva antalet röster.

    Nämnde jag att jag tyckte röstantalet var pinsamt begränsat?

    Men ärligt talat, min genuina känsla är att om man nu skall göra en modern liten VA så är det bättre att ta ut svängarna lite grand och göra något eget snarare än att emulera något som man ändå inte kommer att nå upp tlll för att känslan i en liten låda är helt annat än en frontpanel med fullängdspotentiometrar och riktigt tangentbord. Ergo, Audiothingies P6 vinner stort över JU-06 eller JP-08.

    En kompis till mig har en Yamaha Reface CS. Den emulerar heller inte någon specifik synt, utan verkar emulera en arbiträr analogsynt men gör det riktigt bra. Han här stormförtjust i den. Jag har inte testat den speciellt mycket själv.
    Visst är det få röster. Men originalen de emulerar hade inte många fler O Rent ljudmässigt låter de fruktansvärt bra. Yamaha Reface CS låter IMHO oxå mycket bra. Novation VAsyntarna har jag dock aldrig ägt. Lite nyfiken på dem. Speciellt keyboardvarianterna m många rättar (supernova o novaversionerna)

  32. #32
    my03
    my03 är inte uppkopplad
    my03s avatar
    Veteran
    Jp08, ju06 och jx03 verkar samtliga dela på likadana mammaplank (https://www.google.com/amp/s/amp.red...led_partially/) med en tom slot för minne (lärde jag mig här på 99 tidigare). Teoretiskt möjligt att populera + moddad firmware för 8 röster? Jag vet...dream on... ��

  33. #33
    sisältää
    sisältää är inte uppkopplad
    sisältääs avatar
    Veteran
    ricard: De kostar ju en femtedel av vad en Nord Lead kostade när det begav sig. 201X är lika med lågt pris, inte många röster.

  34. #34
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Citat Ursprungligen postat av tobbiew Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Håller med om Supernovan Införskaffade en Ultranova i tron om att den skulle vara en upphottad Supernova, men så var det ju inte riktigt. Den lät ju ok bitvis men överlag en besvikelse i mina öron.
    Har aldrig provat Ultranovan.... men det är ju liksom mer till VA än själva mjukvaran.. hårdvaran måste ju ha ett interfejs som är "analogt" i mening tillgängliga rattar och realtidsvrid..... där failar ju rätt många maskiner.... det gäller ju förövrigt många hybrider och t.o.m. analoga synthar i rack utan en enda ratt..... man måste som Buchla sa designa en maskin utifrån in. Hur den fungerar som instrument är ju viktigare än vad som genererar ljudet...

  35. #35
    jocks1
    jocks1 är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av ricard Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Men 4 röster? År 2016? Känns som ett hopp tillbaks till Nordleaden 1995. Är det verkligen så avancerad analogemulering i det där att de inte kan ha att respektabelt röstantal för att DSP:n blir överlastad annars? Ska man emulera en Juno eller Jupiter så känns det som minst 6 röster är en essentiell del av den emuleringen.

    Jag har bara testat dem i butik, och bara JU-06 och JP-08. JU-06 kändes väldigt rätt (bortsett från röstantalet då), men JP-08 kändes lite hopklämd i det formatet. Och den blir ju riktigt stympad med bara halva antalet röster.

    Nämnde jag att jag tyckte röstantalet var pinsamt begränsat?

    Men ärligt talat, min genuina känsla är att om man nu skall göra en modern liten VA så är det bättre att ta ut svängarna lite grand och göra något eget snarare än att emulera något som man ändå inte kommer att nå upp tlll för att känslan i en liten låda är helt annat än en frontpanel med fullängdspotentiometrar och riktigt tangentbord. Ergo, Audiothingies P6 vinner stort över JU-06 eller JP-08.

    En kompis till mig har en Yamaha Reface CS. Den emulerar heller inte någon specifik synt, utan verkar emulera en arbiträr analogsynt men gör det riktigt bra. Han här stormförtjust i den. Jag har inte testat den speciellt mycket själv.
    Jo, och det är därför som jag köpte Roland System 8 Den är splitbar, har 8 röster och en egen syntmotor.

  36. #36
    ricard
    ricard är inte uppkopplad
    ricards avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av valsolo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Visst är det få röster. Men originalen de emulerar hade inte många fler
    Mnjaeae ... nej inte mycket mer. Men spelmässigt så är 6 nästan oändligt mer än 4...

    Novation VAsyntarna har jag dock aldrig ägt. Lite nyfiken på dem. Speciellt keyboardvarianterna m många rättar (supernova o novaversionerna)
    Jag har ibland lekt med tanken att köpa en Mininova för att närmare bekanta mig med Novations VA-koncept. Men de gånger jag testat i butik har det aldrig glimrat till.

    En annan Novationburk som skulle vara intressant att testa men som dock har några år på nacken nu är KS4 eller KS5 (med 4 resp 5 oktavers tangentbord).

    Citat Ursprungligen postat av sisältää Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    ricard: De kostar ju en femtedel av vad en Nord Lead kostade när det begav sig. 201X är lika med lågt pris, inte många röster.
    Mhf. Audiothingies lyckas med Micromonsta få till 8 rösters (dessutom välljudande) VA med en enda liten standardmicrocontroller som kostar under hundralappen. Nu är kanske analogemuleringen mer avancerad i boutiqueburkarna, men det känns ändå som de skulle kunnat sträcka sig lite längre. Men visst, Roland är naturligtvis långt ifrån att vara idioter, så det finns säkert någon välgrundad anledning till att de gjort som de gjort. Jag tycker dock de missat målet något. Speciellt som de med mer eller mindre direkt går ut och säger att de emulerar specifika maskiner - Juno-104 anyone?

  37. #37
    janost
    janost är inte uppkopplad

    Avslutat konto
    Citat Ursprungligen postat av ricard Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Mnjaeae ... nej inte mycket mer. Men spelmässigt så är 6 nästan oändligt mer än 4...



    Jag har ibland lekt med tanken att köpa en Mininova för att närmare bekanta mig med Novations VA-koncept. Men de gånger jag testat i butik har det aldrig glimrat till.

    En annan Novationburk som skulle vara intressant att testa men som dock har några år på nacken nu är KS4 eller KS5 (med 4 resp 5 oktavers tangentbord).



    Mhf. Audiothingies lyckas med Micromonsta få till 8 rösters (dessutom välljudande) VA med en enda liten standardmicrocontroller som kostar under hundralappen. Nu är kanske analogemuleringen mer avancerad i boutiqueburkarna, men det känns ändå som de skulle kunnat sträcka sig lite längre. Men visst, Roland är naturligtvis långt ifrån att vara idioter, så det finns säkert någon välgrundad anledning till att de gjort som de gjort. Jag tycker dock de missat målet något. Speciellt som de med mer eller mindre direkt går ut och säger att de emulerar specifika maskiner - Juno-104 anyone?
    Boutique och System-1 rullar på samma DSP.
    Skulle dom inte envisas med sitt ACB så har plattformen tillräckligt med hästkrafter för 8 röster polyfoni.

  38. #38
    Frengus
    Frengus är inte uppkopplad
    Frenguss avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ƶl8R Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Har aldrig provat Ultranovan.... men det är ju liksom mer till VA än själva mjukvaran.. hårdvaran måste ju ha ett interfejs som är "analogt" i mening tillgängliga rattar och realtidsvrid..... där failar ju rätt många maskiner.... det gäller ju förövrigt många hybrider och t.o.m. analoga synthar i rack utan en enda ratt..... man måste som Buchla sa designa en maskin utifrån in. Hur den fungerar som instrument är ju viktigare än vad som genererar ljudet...
    Hade du inte kört Waven? Det måste ju vara den optimala VAn

  39. #39
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Citat Ursprungligen postat av Frengus Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hade du inte kört Waven? Det måste ju vara den optimala VAn
    Waldorf? Nord Wave?.. eller vilken menar du?

  40. #40
    Frengus
    Frengus är inte uppkopplad
    Frenguss avatar
    Veteran
    Waldorf Wave - FC har ju en fortfarande väl?

  41. #41
    raoul flutters avatar
    Veteran
    Räknas Roland D-50 som VA? Själva syntdelen alltså, med ”analoga” vågformer.
    Senast redigerat av raoul flutter den 2019-06-08 klockan 21:36.

  42. #42
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Citat Ursprungligen postat av Frengus Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Waldorf Wave - FC har ju en fortfarande väl?
    Fast den är ju ingen VA utan en digital Wavetablemaskin med analoga filter. Men jag har inte pillat med den sen slutet på 90-talet. En vit val som jag väl aldrig kommer äga Men FC har/hade och Waldorf Har/hade minst två... nån mer som jag glömt.

    Brutalt snygg maskin med ett jävligt buggigt OS... Men nu får man väl sukta efter Quantum då... så lika fast så oerhört olika...


  43. #43
    janost
    janost är inte uppkopplad

    Avslutat konto
    Citat Ursprungligen postat av raoul flutter Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Räknas Roland D-50 som VA? Själva syntdelen alltså, med ”analoga” vågformer.
    Officiellt så tror jag inte det.
    Den är inte DSP-baserad utan mera närbesläktad med FPGA.

  44. #44
    my03
    my03 är inte uppkopplad
    my03s avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av janost Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Boutique och System-1 rullar på samma DSP.
    Skulle dom inte envisas med sitt ACB så har plattformen tillräckligt med hästkrafter för 8 röster polyfoni.
    Du har säkert helt rätt Janost, men var det inte någon som visade logikkortet ifrån en system-8 där det visade sig att den hade just dubbelt upp av motsvarande vad Boutiquerna hade (om det nu kan förklara något?).

    i övrigt håller jag med er. Om förlagan har 6 röster så håll de moderna klonerna på samma nivå!!

  45. #45
    my03
    my03 är inte uppkopplad
    my03s avatar
    Veteran
    Btw, Ultranova har inte ett smack gemensamt med Supernovorna/Novorna. Har SN-II och har haft en UltraNova och jag sålde den sistnämnda ganska kvickt. Ultranova låter visserligen helt ok, men ingenting som du inte har hört i vilken random VST som helst (men skyr du datorer och VST som pesten så får du lysmätet fyllt med U.Nova förstås).

    Sen dras den med en erbarmerlig bugg i form av sina rörelsekänsliga encoders. De fungerar uppenbarligen bara på den första versionen av firmware som släppts av Novation. Om du uppgraderar till något senare så slutar de att fungera (men andra funktioner fungerar bättre på synten). Ett välkänt problem som Novation inte verkar vilja peta på ens med asbesthandskar och mask tyvärr

    Den som har en U.Nova kan "Nedgradera" men det är en del trick inblandade i det hela (Novation hjälper inte till här heller).

  46. #46
    tobbiew
    tobbiew är inte uppkopplad
    tobbiews avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ƶl8R Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Har aldrig provat Ultranovan.... men det är ju liksom mer till VA än själva mjukvaran.. hårdvaran måste ju ha ett interfejs som är "analogt" i mening tillgängliga rattar och realtidsvrid..... där failar ju rätt många maskiner.... det gäller ju förövrigt många hybrider och t.o.m. analoga synthar i rack utan en enda ratt..... man måste som Buchla sa designa en maskin utifrån in. Hur den fungerar som instrument är ju viktigare än vad som genererar ljudet...
    Det är väl en smaksak vilken typ av interface man trivs bäst med men jag håller i huvudsak med. Ultranovan led inte av brist på realtidsvrid och touch encoders var en trevlig grej så länge de funkade. Det var ljudet som inte föll mig i smaken fullt ut, det var som my03 beskrev för mycket modern VST över det. Inget fel i det iofs men inte vad jag letar efter i en hårdvarusynth.

  47. #47
    sprakmanick
    sprakmanick är inte uppkopplad
    sprakmanicks avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Muntra och välskrivna VA-reflektioner! Jag har inte rattat på några av de syntar du nämner, men blir lite sugen på en AN1x ändå, trots din slutknorr. Framförallt är jag nyfiken på FM-implemeteringen... är det nåt man kan mangla fram formlösa, drönande ljudlandskap med, tro?

    Sällar mig till Waldorf-kören. Q är en makalös maskin som man hela tiden upptäcker nåt nytt på. Jag tror inte jag hade nöjt mig med VA-maskiner med grundare programmeringsmöjligheter. Det är just det där att man ha t.ex. många filtertyper (gånger två!), FM och annat som är svårimplementerat i analoga polysyntar, lätt tillgängligt och kontrollerbart, som gör att jag fastnar totalt i ljudskapandet med den. Jag funderar starkt på att skaffa en Virus TI eller TI2, tror jag hade gillat den av samma skäl.

    Tror ni man måste tycka att det är kul att sitta och programmera in imperfektioner för att verkligen fastna i VA-träsket? Utan dem blir det lätt stela och tråkiga ljud. Själv tycker jag det är en stor del av charmen och på kuppen lär man sig något om varför gamla analoga historier låter så eufoniskt som de gör.

    tobbiew och my03 nämnde VST ovan. Det skulle vara kul att höra lite jämförelser med dagens VST-monster... Massive, Serum, z3ta och liknande. De är förstås inte rena VA-syntar, men bland dess vågformstabeller hittar du många vågformer som efterapar klassiska analoga syntar så en sån jämförelse är kanske inte så långsökt som man kan föreställa sig.

  48. #48
    geminister
    geminister är inte uppkopplad
    geministers avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av janost Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Boutique och System-1 rullar på samma DSP.
    Skulle dom inte envisas med sitt ACB så har plattformen tillräckligt med hästkrafter för 8 röster polyfoni.
    Men ACB är väl inte DSP-baserad? Det är väl någon FPGA-liknande lösning?

  49. #49
    hairofthedog
    hairofthedog är inte uppkopplad
    hairofthedogs avatar
    Veteran
    Hm, skulle verkligen vilja testa Q och Xtk. Ingen som har och vill låna en ms20 eller cs30 ett tag i stället?

  50. #50
    NON
    NON är inte uppkopplad
    NONs avatar
    Veteran
    Tycker att ingen av Waldorfs syntar blir rättvist bedömda när man placerar dom i "VA-träsket". De är grymma maskiner och är bra på det dom gör. Men vill man ha analogsyntar så är det bättre att gå på ny analoger istället.

  51. #51
    raoul flutters avatar
    Veteran
    Japp, intressant läsning Ricard!

    Har erfarenhet av en hel del VA. Virusljudet kom jag inte riktigt överens med. Nord Lead 1 likaså. Q och Blofeld lät ungefär lika, så då behöll jag Blofeld som har samplinguppspelning och fler wavetables samt fantastiska ljudmöjligheter med många enveloper, lfo-er och modulationsmatris. System-8 är nog den jag gillar ljudet mest på. Men så gillar jag Rolands sound. Hör ingen direkt skillnad mellan dess Plugouts och de de ska emulera (de jag haft möjlighet att testa). Boutique-serien är också helt suverän. Låter grymt bra.
    Senast redigerat av raoul flutter den 2019-06-09 klockan 12:28.

  52. #52
    janost
    janost är inte uppkopplad

    Avslutat konto
    Citat Ursprungligen postat av geminister Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Men ACB är väl inte DSP-baserad? Det är väl någon FPGA-liknande lösning?
    ACB är DSP.
    Man modellerar komponenterna istället signalkedjan.

  53. #53
    NON
    NON är inte uppkopplad
    NONs avatar
    Veteran
    Jag gillar Virusarna. Var länge väldigt skeptisk till dem och begrep inte alls varför dom var så populära. Gick typ omkring med mottot "våga vägra Virus". Men efter jag kom över en efter ett byte så ändrade jag totalt inställning till dom.
    Jag kommer ihåg hur jag lirade på min Q och gick över och började ratta på min Virus B. Jag tyckte att Virusen utklassade Qn rakt av. Men det var väl då också jag insåg att man gör misstag när man just också ser på Waldorf Q som en VA-synt.

  54. #54
    sprakmanick
    sprakmanick är inte uppkopplad
    sprakmanicks avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av NON Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag gillar Virusarna. Var länge väldigt skeptisk till dem och begrep inte alls varför dom var så populära. Gick typ omkring med mottot "våga vägra Virus". Men efter jag kom över en efter ett byte så ändrade jag totalt inställning till dom.
    Jag kommer ihåg hur jag lirade på min Q och gick över och började ratta på min Virus B. Jag tyckte att Virusen utklassade Qn rakt av. Men det var väl då också jag insåg att man gör misstag när man just också ser på Waldorf Q som en VA-synt.
    Du har helt rätt, det är just detta att Q är så mycket mer än bara en VA som gör att den sticker ut. Tycker du det är samma sak med Virus? Jag tänker framförallt på TI, för A/B/C känns mer som rena VA.

    Jag blir mer och mer nyfiken på styrkor/svagheter med FM-implementeringarna i Q, Virus, Nord och AN1x. Och för den delen mjukvara. Nån som har refelekterat över det?

    På Qn kan du ju FM-modulera med valfri OSC, LFO eller noise som källa, till OSC och filtermodulering som destination. Jag brukar fläska på rejält så att det blir glitchigt och märkligt, men jag skulle även tro att det går göra ljud åt det lite mjukare hållet med det.

    Läste i förbifarten, minns ej var, att Virus är ganska begränsad vad gäller FM, medan AN1x är bra - det är ju trots allt Yamaha, ha-haa, ha-haa.

  55. #55
    NON
    NON är inte uppkopplad
    NONs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av sprakmanick Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Du har helt rätt, det är just detta att Q är så mycket mer än bara en VA som gör att den sticker ut. Tycker du det är samma sak med Virus? Jag tänker framförallt på TI, för A/B/C känns mer som rena VA.
    Det är lite skämskudde men jag har faktiskt bara kört Virusarna som VA-synt. Jag har tänkt tanken att sätta mig och kolla närmare vad Virusen har å ge utöver som VA-synt

  56. #56
    RX11
    RX11 är inte uppkopplad
    RX11s avatar
    Veteran
    I VA:s kölvatten kom väl JP-8000:s supersaw att bli kultförklarad, nästan som att "vända på steken" till hur kan "VA supersaw" bäst emuleras? På det temat tycker jag t.ex KS-rack och SH-201 är prisvärda, om än en viss inriktning på trance/house;


    https://youtu.be/kBk_h8WlwEg

    https://youtu.be/8n2hnkUZg5o

    https://en.wikipedia.org/wiki/Roland_JP-8000
    Senast redigerat av RX11 den 2019-06-09 klockan 16:43. Anledning: https://en.wikipedia.org/wiki/Roland_JP-8000

  57. #57
    kockpit
    kockpit är inte uppkopplad
    kockpits avatar
    Veteran
    Hade sh201 ett tag, överraskande trevlig, hade ett visst bett i ljudet, lite rått, inte så där silkeslent som många andra.
    Igen, kan vara helt inbillat.

  58. #58
    valsolo
    valsolo är inte uppkopplad
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    Sen finnes ju oxå Roland GAIA o Rolands supernaturalbaserade syntar

  59. #59
    ricard
    ricard är inte uppkopplad
    ricards avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av sprakmanick Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag blir mer och mer nyfiken på styrkor/svagheter med FM-implementeringarna i Q, Virus, Nord och AN1x. Och för den delen mjukvara. Nån som har refelekterat över det?
    Det finns ett par olika sätt att implementera FM.

    Det finns för det första olika varianter av FM. Hos det som görs i DX7 och Nordlead påverkar modulationsdjupet inte pitchen på något sätt, så man kan realtids krana modulatoinsdjupet (eller koppla till någon modulationskälla) hur man vill för att skapa rejäla förändringar i klangfärg. Medan i Virusen påverkar modulationsdjupet stämningen så att det bara finns vissa modulationsdjup som inte skapar detune och/eller pitchshift.

    Nu är det här inte jättevetenskapligt, men jag tror att det beror på att Nordleaden implementerar FM genom att linjärt modulation av oscillatorn (Clavia kallade på sin det för "deep linear FM"). Att modulationsdjupet påverkar detune och pitch känner jag igen från en monosynt jag byggde där modulationen gick in på en vanlig exponentiell CV-ingång på oscillatorn. Så jag sätter en 5:a (FM:a? ) på att Virusen emulerar den typen av (exponentiell) FM.

    Den linjära FM:en (om vi nu kallar det så) har fördelen att det blir en ren klangfärgspåverkan. (Lite som en avlägsen släkting till timbreparametern på en Buchlas Complex Oscillator i Music Easel). Den exponentiella å andra sidan kan bli mer 'crazy', om det nu är det man är ute efter, men påverkar tonaliteten så det är inte lika användbart i tonal musik.

    I både Nordlead och Virusen finns bara en FM-modulationsväg, från en oscillator till en annan. Detta i motsats till t ex Blofeld där alla tre oscillatorerna kan modulera varandra och även filtrena. (Nordlead 3 har också en del av det vansinnet ). Dock tycker jag att Blofeldens FM inte är lika ljdumässigt kraftfull (eller användbar) som Nordleadens, det låter lite mer 'jaha' om det. Jag misstänker att de medvetet begränsat modulationsdjupet för att undvika alltför mycket digitala artefakter. I motsats till vanlig subtraktiv syntes så skapar FM massor av övertoner som man på något sätt behöver hantera för att de inte skall vikas ner i audiospektrat (aliasing) (något som också drabbar rena FM-syntar som DX7, men effekten blir där lite begränsad eftersom man har rena sinustoner som grundvågformer, i motsats till t ex Blofelden där man kan har väldigt övertonsrika vågformer vilket skapar massor av övertoner.)

    Jag misstänker att det här med aliasundertryckning av övertoner skapade av FM också hänger ihop med oscillatorimplementationen. Det finns digitala oscillatorer som utgår från triviala vågformer och lägger till kompensation för att implementera antialising, medan andra implementationer skapar vågformer i en differentierad domän och gör antialisaingen genom integreringsoperationer i flera led. Jag skulle kunna tänka mig att de senare algoritmerna också skapar mindre artfakter när man applicerar FM än de tidigare beskrivna. Men det är ren spekulation från min sida eftersom jag knappt vet vad jag talar om här ...

    Många VA-syntar skippar helt FM mellan oscillatorerna (t ex Audiothingies P6, som dock har ett par oscillatoralgortimer som implementerar Casio-aktig PM inom en oscillator om man skall vara ärlig), och ännu fler från oscillator till filter, vilket jag starkt misstänker beror på aliasproblematiken.

    AN1x kommer jag inte ihåg hur den lät FM-mässigt ärligt talat (vilket antyder att det inte var så hemskt upphetsande).
    Senast redigerat av ricard den 2019-06-09 klockan 21:59. Anledning: Blofeld-FM-funderingar och artefakter vid FM

  60. #60
    geminister
    geminister är inte uppkopplad
    geministers avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av janost Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    ACB är DSP.
    Man modellerar komponenterna istället signalkedjan.
    ACB är physical modelling, som körs av FPGA-liknande chip. Det här måste du väl ha koll på?

Liknande ämnen

  1. Fast i C-träsket
    Av Max i forum Komposition & textförfattande
    Svar: 117
    Senaste inlägg: 2017-05-08, 21:52
  2. Det rumänska träsket
    Av jonasgun i forum Komposition & textförfattande
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2015-05-27, 11:32
  3. Djupare ner i träsket som nybörjare
    Av Hjorten i forum Modularer & sånt
    Svar: 42
    Senaste inlägg: 2015-05-25, 23:20
  4. Roland-träsket?
    Av PeterH i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2005-01-04, 11:39
  5. Trubbel i MIDI träsket...!!
    Av Demokid i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 32
    Senaste inlägg: 2003-10-16, 08:35

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •