Resultat 1 till 31 av 31

Ämne: Samplerdebut

  1. #1
    lette
    lette är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna

    Samplerdebut

    Jag är ute efter min första sampler och tänkte att jag skulle rådfråga den samlade expertisen här för att hitta rätt i djungeln. Eftersom jag inte haft någon sampler utanför eurorack vet jag inte exakt hur jag kommer använda den men tänkte framförallt jobba med längre samplingar. Vad jag skulle vilja ha är:


    • Möjlighet att spela upp samplingar på flera minuter
    • Stand alone
    • Enkelt/roligt/annorlunda interface
    • En ratt per funktion eller åt det hållet
    • Timestretch
    • Bra effekter som även går att använda på externa ljudsignaler
    • Synk med modulärsynt via cv
    • Möjlighet att mixa ihop externt och internt ljud
    • Ljudkort
    • Intern synt behövs inte


    Punkterna är inga absoluta krav och jag är intresserad av förslag även om de inte prickar av alla, särskilt om det är mer udda produkter. Kan säga att jag har funderat på Octatrack men tror att det är för mycket menyer (gillade inte riktigt A4an av den anledningen) och jag är inte heller ute efter en fet sequencer. Har också tänkt på Akai Force men får för mig att den innehåller mycket mer än vad jag egentligen behöver.

    Någon som har några idéer?

  2. #2
    kockpit
    kockpit är inte uppkopplad
    kockpits avatar
    Veteran
    En iPad är väl given, men tolkar det som att du inte vill ha det?

    Pioneer Toraiz SP-16 plockar en del ovan, framförallt användarvänlighet, väldigt få menyer och därmed inte mycket till samplemanipulation, men mycket kul går att fixa ihop med sequencern och dess parameterlås, men bara 64 sekunder sampling per pad.
    Gamla Korg ESX-1 om du vill ha en ratt per grej och kul interface. Pallar dock inte jättelånga samplingar, tror det är 24 meg. RAM.

  3. #3
    lette
    lette är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Nä fattar att det skulle kunna göras med iPad men sugen på nåt som går att vrida på.

    64 sekunder är för lite tror jag men kan kolla in den ändå. Vad är det som inte går att göra på gällande samplemanipulation?

  4. #4
    kockpit
    kockpit är inte uppkopplad
    kockpits avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av erkahulle Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nä fattar att det skulle kunna göras med iPad men sugen på nåt som går att vrida på.

    64 sekunder är för lite tror jag men kan kolla in den ändå. Vad är det som inte går att göra på gällande samplemanipulation?
    Basal funktionalitet som Pioneer tyvärr struntat i hittills, cut/copy/paste, normalize, tune, samplar endast i stereo.

    Men det är en kul apparat och den låter himla bra, speciellt när man köra allt genom analogfiltret med drive.
    Och smidig/modern hantering, allt sparas i ett projekt, slippa hålla reda på samplingar separat och sånt.

  5. #5
    Modellear
    Modellear är inte uppkopplad
    Modellears avatar
    Vintage
    Jag börjar allt mer se efterfrågan av någon form av hybrid mellan DAW, digitalporta och looper med Sequenser och effektenhet.

    Jag ser inte det efterfrågade som sampler rakt av utan det är oftast något helt annat man efterfrågar. Det vill säga det ovan... Uppfinnare och kreatörer se hit... Där har ni en produkt.

  6. #6
    särkvark
    särkvark är inte uppkopplad
    särkvarks avatar
    Veteran
    Det är ingen dålig lista du har där, tror det blir svårt att bocka av alla.
    MPCX prickar av allt, eventuellt ej det om interface beroende på hur man är lagd.
    Den har inte helt en ratt per funktion, men den har en stor matris med rattar och små LCD-skärmar ovanför så det står ovanför varje ratt vad den gör.

  7. #7
    lette
    lette är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Ok, jag får som sagt kolla in pioneeren, osäker på om det du radar upp är nån dealbreaker.

    Det är inte alls nödvändigt att bocka av alla sakerna och om något annorlunda och kul kommer förbi så kan jag tänka mig att kompromissa med allt, förutom att jag vill ha den standalone och med möjlighet att spela längre samplingar. MPCX, vilket monster....

  8. #8
    särkvark
    särkvark är inte uppkopplad
    särkvarks avatar
    Veteran
    Jag har MPC Live och är faktiskt sugen på MPCX, dels för CV/gate-utgångarna, men faktiskt fram för allt för rattarna. Tror den är kalasfet!

  9. #9
    Krukan
    Krukan är uppkopplad nu
    Krukans avatar
    Senior
    Ny pryl som bockar av några punkter på din lista, men kanske är för pillig med menydyk etc.
    https://1010music.com/product/blackbox

  10. #10
    biomoib
    biomoib är inte uppkopplad
    biomoibs avatar
    Veteran
    Ableton Live + Push 2... men jag anar att d et inte riktigt är vad du är ute efter..... ;o)

  11. #11
    lette
    lette är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Blackbox ser rätt bra ut men som du sa mycket dykande. Jag kan ju dock inte få allt då den får kanske vara med i diskussionen.

    ableton och push är nog ett perfekt alternativ förutom det där med datorn...

    Men efter att ha tittat runt verkar det som många produkter är inriktade mot något annat än vad jag är ute efter, dvs att realtidsmanipulera långa samplingar. Får tänka på det här lite verkar det som

  12. #12
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Varför skulle dator vara något dåligt? Det finns inget som kan konkurrera med den flexibiliteten. Det du behöver göra klarar en tio år gammal burk, så det blir ditt billigaste alternativ utan tvekan.

  13. #13
    lette
    lette är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Det är bara att datorn tenderar att döda all lust för min del. Att det är billigare spelar mindre roll.

  14. #14

    Veteran
    MPC eller octatrack

  15. #15
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Eventuellt är inte allt det där i en burk det ideala. Testa först att skaffa nån gammelsampler för småpengar för att komplettera det du säkert redan har. (Den typen av snålhet kan vara det mest kreativa alternativet )

  16. #16
    my03
    my03 är inte uppkopplad
    my03s avatar
    Veteran
    +1 på ambulansen

  17. #17
    kockpit
    kockpit är inte uppkopplad
    kockpits avatar
    Veteran
    En gammelsampler kan bara lika dödande som en dator, gäller att välja rätt typ.
    Tror en S2000 eller ESI kan döda det mesta om det inte är just en vanligsyntmotorutansequencersampler man är ute efter.
    Med en ESX E2S eller annan patternrattarsampler kan man få kul och E2S är inte dyr beggad.

    Kanske EPS och ASR är roliga, jag har inte provat.
    Eller MPC500/1000.

  18. #18
    my03
    my03 är inte uppkopplad
    my03s avatar
    Veteran
    vore inte samples som spelar upp i ett flertal minuter vara något som talar emot EPS och ASR iom deras relativt snålt tilltagna minnesmängd (som båda är prima instrument i allt övrigt - så länge de inte skickar ut "Event 144" och rebootar ) Isåfall borde det kanske vara S5/5/z4/8 som är alternativen på gammel-sidan?

  19. #19
    särkvark
    särkvark är inte uppkopplad
    särkvarks avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av kockpit Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    En gammelsampler kan bara lika dödande som en dator, gäller att välja rätt typ.
    +1
    Det kan vara så att man blir besviken om man köper en gammal sampler i hopp om att hitta ett roligare workflow än en dator
    Men inte nödvändigtvis.

    Med det sagt så tror jag snarare på ambulansens tips om en enkel sampler, om du ska köra något gammalt. Men då blir det inte mycket på listan som passar in.
    Om så mycket som möjligt från listan ska passa in så är det ju octa eller mpc live/x.

  20. #20
    M i Gbg
    M i Gbg är inte uppkopplad
    M i Gbgs avatar
    Veteran
    Octatrack är ju rolig! Om man orkar med att lära sig alla tusen möjligheter.

  21. #21
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Jag står än en gång upp för s2000 Sämst säger många, väldigt lätt att sampla och sen spela på säger jag. Inte en död sekund. Men då har jag den främst som ett enskilt instrument, inte som en apparat fyllandes massor av studiofunktioner.

  22. #22
    ryssen
    ryssen är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Ambulansen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag står än en gång upp för s2000 Sämst säger många, väldigt lätt att sampla och sen spela på säger jag. Inte en död sekund. Men då har jag den främst som ett enskilt instrument, inte som en apparat fyllandes massor av studiofunktioner.
    Hade jag ordnat en smidig och rymlig intern lagring till min S2000, samt ifall den accepterat .wav på ett smidigt sätt hade jag på studs packat upp den ur källaren. Den hade fått agera center i min sextio tillsammans med min MPC 1000. Snabbjobbad och smidig när det väl sitter i fingrarna.

  23. #23
    kockpit
    kockpit är inte uppkopplad
    kockpits avatar
    Veteran
    Precis som ESI-32!
    Genvägar till typ allt via keypaden, auto-normalize m.m.
    Men kostar lite för mycket att skaffa SCSI2SD och vill ju gärna ha en FX per part också

  24. #24
    lette
    lette är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Hallå alla och tack för fina svar. Det bidde en digitakt som hämtas imorgon. Egentligen uppfyller den inte så många av de önskemål jag listade - dessutom ville jag ju inte ha en Elektron - men fick upp suget efter att ha kollat lite videos och vill ge den en chans. Inte säker på att den får stanna men det är som sagt debut

  25. #25
    lette
    lette är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Jag har nu precis sålt digitakten och väntar på en octatrack istället. Det är lite av en chansning för jag gillar digitakten, den är väldigt enkel, snabbjobbad och med bra kontroller. Men jag håller inte på med stepsequencers och octan har ju klart fler möjligheter om man kör på loopade samplingar utan sequencer. Ny uppdatering om ett halvår!

  26. #26
    lette
    lette är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Ett halvår in: predikar för kören här antagligen men satan vad octatracken är bra. Jag gillade den redan från start men nu börjar jag få mer överblick och den verkar helt oändlig i vad man kan göra med den. Så summarum stannar jag här tills vidare eller tills att elektron kommer med en nyare lika fet variant.

  27. #27
    kockpit
    kockpit är inte uppkopplad
    kockpits avatar
    Veteran
    Shit, jag blir överraskad, har fortfarande inte fattat ett dugg av vad OT ska göra
    Har ändå haft en hel del "normala" samplers tidigare.
    Är väl fast i gammalt tänk.

  28. #28
    lette
    lette är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Jag har ju bara haft digitakt så kan inte säga hur den förhåller sig till andra samplers. Det jag gillar är de stora experimentella möjligheterna med flera lfon, conditional trigs, samplingar per steg mm och flexibiliteten i att man kan sätta upp flera modulationsramar med scenes och parts som det går att växla mellan. Därtill möjligheten att spela långa samplingar och flexibel routing av ljudet. Sen har jag inte ens börjat med loopern, interna samplingar, intern feedback mm som allt känns spännande och med potential.

  29. #29
    Modellear
    Modellear är inte uppkopplad
    Modellears avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av kockpit Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Shit, jag blir överraskad, har fortfarande inte fattat ett dugg av vad OT ska göra
    Har ändå haft en hel del "normala" samplers tidigare.
    Är väl fast i gammalt tänk.
    Den är inte alls det jag vill att den ska vara. Jag har börjar förstå att det helt enkelt inte är det jag ska ha för jag gillar inte den väg många tillverkare tagit alls och tänker att alla som inte testat gamla samplers borde sättas på läger...

    "hej jag vill köpa en sampler och undrar om man kan lägga in tio minuters samplingar i flera spår på den" " jag vill kunna spela upp i 1128 kilohertz"

    Då har man inte ens fattat vad dom där maskinerna är till för...<3 6.5 sekunder i 10kHz det är grejer det

  30. #30
    lette
    lette är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Saknar nya samplers något äldre har? Eller är det fråga om UI? För om det bara är att nya har fler funktioner, som att spela långa samplingar, ser jag inte riktigt problemet

  31. #31
    kotten
    kotten är uppkopplad nu
    kottens avatar
    Veteran
    Hehe, imponerande att du klickade med OT, gött!

    Jag lånade en ett par veckor en gång, kämpade, gav upp och började om några gånger och till slut efter några dagars kamp så fattade jag hur den funkar rakt igenom.. men då var jag så slut att jag var helt tom på idéer vad jag faktiskt skulle vilja använda den till. Testade digitakt (lite mer hastigt, ska erkännas) och fick lite samma vibbar, den här är inte för mig typ. Antar att man måste jobba sig in i dom så mycket att det börjar flyta ordentligt, sen kan man vara kreativ.

    Väntar fortfarande att nån ska göra en kul sampler, utgå från Volka Sample och jobba därifrån, den är skitfin men väl begränsad och pluttig... Model Samples skulle kunna varit grejen men nja.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •