Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 1 2 3 SistaSista
Resultat 61 till 120 av 165

Ämne: Ny Mac Pro-Ganska Phet!

  1. #61
    El Toro
    El Toro är inte uppkopplad

    Obekräftat konto
    Citat Ursprungligen postat av Ashaz Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    jag vet inte vad du knarkar, men jag vill inte prova.
    Lite onödigt nedsättande,klart det är dyrt att utveckla och investere i cpu tillverkning men själva chippen kostar inte mycket när de massproduceras. Intel t.e.x.tjänar bra med pengar och har tonvis av högt betalda anställda och lägger ned många miljarder på marknadsföring och kampanjer.

  2. #62
    tommyc
    tommyc är inte uppkopplad
    tommycs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av tobbiew Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag tror man får räkna in den totala livstidskostnaden också, precis som många argumenterar varför man köper en synt för 60-80 papp. En del köper gamingdatorer för samma summa pengar, när man egentligen klarar sig bra med en betydligt billigare produkt. Sen vad gäller VSTi så växer ju kraven på "realism" och komplexitet där också hela tiden och vissa pluggar kan maxa systemet. Men självklart så krävs inte ett monster som detta för att driva dem. Målgruppen har väl alltid varit power users när det gäller Mac PRO och som tidigare nämnts så tvingas de som vill jobba i OSX inte längre byta operativ för att få en tillräckligt kraftfull klient att jobba i.
    Jo, men jag tycker det finns en skillnad mot synthar eftersom datorkraften är en objektiv storhet som kan mätas (om än på lite olika sätt). Om man har tillräckligt med datorkraft för att köra de plugins som man vill köra så blir det ju ingen skillnad alls med mer datorkraft. Men är det fortfarande så att folk har problem att köra det de vill när de gör musik?

  3. #63
    Ashaz
    Ashaz är inte uppkopplad
    Ashazs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av El Toro Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Lite onödigt nedsättande,klart det är dyrt att utveckla och investere i cpu tillverkning men själva chippen kostar inte mycket när de massproduceras. Intel t.e.x.tjänar bra med pengar och har tonvis av högt betalda anställda och lägger ned många miljarder på marknadsföring och kampanjer.

    Den ena tillverkas av ovanliga och dyra metaller på nanometer skala med en hiskelig precission och kvalité.

    Den andra är en klump auminium med gångjärn.

    Båda kostar ~10000:- och det är processorn du väljer att ifrågasätta.

  4. #64
    Ashaz
    Ashaz är inte uppkopplad
    Ashazs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av tobbiew Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag tror man får räkna in den totala livstidskostnaden också,
    Vad menar du mer specifikt med dethär?

  5. #65
    janost
    janost är inte uppkopplad

    Avslutat konto
    The comparable quad core Xeon running at that clock speed will cost about $50 more. ... Most Xeon processors have 15-30MB of L3 cache depending on the model, close to double their i7 counterparts. This extra cache is one reason why Xeon's are so much faster at high demand workstation applications than i7.
    Plus att en Xeon kan skyffla data snabbare mellan CPU och minne.

    Allt är inte kärnor och klockfrekvens.

  6. #66
    tobbiew
    tobbiew är inte uppkopplad
    tobbiews avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av tommyc Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jo, men jag tycker det finns en skillnad mot synthar eftersom datorkraften är en objektiv storhet som kan mätas (om än på lite olika sätt). Om man har tillräckligt med datorkraft för att köra de plugins som man vill köra så blir det ju ingen skillnad alls med mer datorkraft. Men är det fortfarande så att folk har problem att köra det de vill när de gör musik?
    Det finns begränsningar fortfarande ja men det är egentligen irrelevant och säkert inte anledningen till att man köper en Mac Pro. Jag tror att man måste ju även räkna in den totala livslängdskostnaden och jag menar att de som väljer "top notch" när det gäller prylar överlag även gör det när det gäller work stations. Denna modellen har ju kraft som räcker och blir över i många år framöver medan billigare alternativ har kortare livslängd prestandamässigt (obs! "för det mesta"). Jobbar man professionellt med musik och vill jobba i OSX så kan det väl mycket väl vara en investering att avväga som allt annat?

  7. #67
    jgb
    jgb är uppkopplad nu
    jgbs avatar
    Fjomp
    Citat Ursprungligen postat av Ashaz Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vad menar du mer specifikt med dethär?
    Hur länge maskinen fortsätter vara användbar innan man behöver ersätta den spelar exempelvis in här.

  8. #68
    El Toro
    El Toro är inte uppkopplad

    Obekräftat konto
    Citat Ursprungligen postat av Ashaz Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Den ena tillverkas av ovanliga och dyra metaller på nanometer skala med en hiskelig precission och kvalité.
    Det är faktiskt inte så mycket av dyra metaller i de flesta processorer Koppar är ju inte speciellt dyrt t.e.x. Processorer rillverkas dessutom i en automatiserad process.

  9. #69
    tobbiew
    tobbiew är inte uppkopplad
    tobbiews avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ashaz Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vad menar du mer specifikt med dethär?
    Precis det jag skriver. Life cycle cost. En investering som till synes kan vara dyr initialt kan vara lönsam i det längre perspektivet. Givet att man vill jobba professionellt i en viss miljö. Xeon-bestyckade klienter ligger ofta i topp när det handlar om "superdatorer" och det är nog skitsamma om det står Apple eller något annat på burken. Det finns fortfarande valfrihet att välja vad man vill utan att bli upprörd.

  10. #70
    Modellear
    Modellear är inte uppkopplad
    Modellears avatar
    Vintage
    Urusel Life cycle cost för mig och jag ska sätta mig med en dator för 50k papp som kanske ändå är utdaterad om sex år...

    När jag i ett halvår suttit med en Intel NUC för fyra tusenlappar och där TDP är 15watt ! Jag kan se all film, Surfa, Köra lite enklare indiespel i bland. Hålla på med min DAW då och då förvånade bättre än jag trott.

    Börjar den bli seg så kan jag köpa något nyare och lägger då samma summa... Vilket blir billigare med hästlängder än om jag stirrar mig blind på att vara "framtidssäker" "Life cycle cost"... Ett metallställ för tiotusen och en elförbrukning som man lär svära åt när elpriset går upp lär ju dra ner det argumentet kraftigt. Bara för elen(Den lär ju öka en hel del framåt) och det där metallstället kan jag köpa en annan mycket fin dator och det säger nog en hel del.

  11. #71
    El Toro
    El Toro är inte uppkopplad

    Obekräftat konto
    Citat Ursprungligen postat av Modellear Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Urusel Life cycle cost för mig och jag ska sätta mig med en dator för 50k papp som kanske ändå är utdaterad om sex år...

    När jag i ett halvår suttit med en Intel NUC för fyra tusenlappar och där TDP är 15watt ! Jag kan se all film, Surfa, Köra lite enklare indiespel i bland. Hålla på med min DAW då och då förvånade bättre än jag trott.

    Börjar den bli seg så kan jag köpa något nyare och lägger då samma summa... Vilket blir billigare med hästlängder än om jag stirrar mig blind på att vara "framtidssäker" "Life cycle cost"... Ett metallställ för tiotusen och en elförbrukning som man lär svära åt när elpriset går upp lär ju dra ner det argumentet kraftigt. Bara för elen(Den lär ju öka en hel del framåt) och det där metallstället kan jag köpa en annan mycket fin dator och det säger nog en hel del.
    Alltså elkostnaden beror ju på hur du utnyttjar datorn den drar ju inte max hela tiden. Sen tror inte jag att elkostnderna kommer stiga dramatiskt med tanke på stt det blir allt billigare och enklare att producera el själv. Sen tror jag inte den här datorn är menad till dig eller andra normalanvändare utan till folk som lever på och av sin dator.
    Senast redigerat av El Toro den 2019-06-05 klockan 12:34.

  12. #72
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Håller med & väldigt tjatigt med detta varje gg Apple släpper ngt nytt. Porsche släpper ny modell och alla ba: Fatta att Skoda är billigare! Yes!...

  13. #73
    tobbiew
    tobbiew är inte uppkopplad
    tobbiews avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Modellear Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Uru
    Jag kan se all film, Surfa, Köra lite enklare indiespel i bland. Hålla på med min DAW då och då förvånade bättre än jag trott.

    Börjar den bli seg så kan jag köpa något nyare och lägger då samma summa... Vilket blir billigare med hästlängder än om jag stirrar mig blind på att vara "framtidssäker" "Life cycle cost"...
    Vilken tur för dig då att du har den valfriheten och att du kan hitta något som passar dina behov. För en professionell användare som ska leva på det denne gör i datorn så kan det vara en bra life cycle cost! Det är därför man gör en sådan analys och den är ju individuell efter behov. Den heter PRO och jag tror det är en liten hint till vad den är avsedd för och det är inga svårigheter att hitta klienter som kostar lika mycket och har likande specar oavsett vad det står på chassit och vilket OS som sitter i. Ser sällan samma upprördhet över en Alienware gaming laptop eller andra professionella superdator som ligger i samma prisklass.

  14. #74
    El Toro
    El Toro är inte uppkopplad

    Obekräftat konto
    Citat Ursprungligen postat av Modellear Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Urusel Life cycle cost för mig och jag ska sätta mig med en dator för 50k papp som kanske ändå är utdaterad om sex år...

    När jag i ett halvår suttit med en Intel NUC för fyra tusenlappar och där TDP är 15watt ! Jag kan se all film, Surfa, Köra lite enklare indiespel i bland. Hålla på med min DAW då och då förvånade bättre än jag trott.
    Men kan du ha 1.5TB minne i din NUC?

  15. #75
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    Yes! Snart dags att byta ut min ~maxade soptunna med andra ord!

  16. #76
    Haplo
    Haplo är inte uppkopplad
    Haplos avatar
    Veteran
    Ser faktiskt inget större problem med priset.
    Det är en nischmarknad prylarna riktar sig mot och då blir priset därefter.
    Precis som de flesta professionella workstations och skärmar.

    Lite overkill med $1k för ett stativ oavsett features.
    Men å andra sidan så är det väl mer eller mindre inte tänkt att någon ska köpa det heller.
    Liten serie = dyrt att köpa.

    Om jag vore ute efter en sån här burk så skulle jag nog vara mer orolig över hela MPX Module köret.
    Verkar som man blir inlåst i något hel/halv-proprietärt expansions-system.

    Var inte helt lyckat när IBM-körde sitt MCA-system, allt blev tokdyrt och utbudet var väldigt begränsat.

  17. #77
    Modellear
    Modellear är inte uppkopplad
    Modellears avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av El Toro Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Men kan du ha 1.5TB minne i din NUC?
    Jag har aldrig maxat min gamla Intel i7 2600k med 16GB och det lär nog ta några år innan jag behöver mer än 16GB. Brukar gå uppåt 6-7 GB kanske sist jag tittade så det var ju onödigt att slänga i 16GB men då på den tiden så var minnen det som var billigt så det var inte något att ens tänka på.

  18. #78
    tommyc
    tommyc är inte uppkopplad
    tommycs avatar
    Veteran
    Jag maxade aldrig min Macbook Pro 15tum i7 och nu har jag en i5-baserad burk som är typ tre ggr snabbare än den var. Jag förstår ju att de finns de som kör tyngre projekt än jag men jag trodde ändå att CPU-kraft var ett mindre problem för även proffs-studios.

    Om man ser till livslängden av en dator så är det väl ofta andra saker än processorkraften som gör att man behöver uppgradera, t ex att en ny version av ett OS inte fungerar optimalt på den gamla hårdvaran eller så.

    Däremot tycker jag inte att priset på just den här burken är något att oja sig över (förutom monitorstativet då....) eftersom det är en high-end-dator. Om man behöver den datorkraften så kan det ju vara ok!

  19. #79
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    Ett omvänt exempel: Jag maxar lätt min Mac Pro/soptunna med 12 kärnor, men jag gillar då att köra på hög upplösning och pluggar som låter bra. Minnet på 64 GB brukar jag däremot inte maxa. Å andra sidan så anpassar macOS minnesanvändningen en hel del utefter hur mycket minne som sitter i burken, så det är ju lite svårt att säga om jag skulle ha användning för mer eller inte.

  20. #80
    trashkaiser
    trashkaiser är inte uppkopplad
    trashkaisers avatar
    Veteran
    Jag fattar inte riktigt var den platsar i pipelinen hos byråer som jobbar med tung grafik som jag fattar det som att den är riktad mot. Alla har väl renderingsfarmer fortfarande? Visst realtidsrendering har gått framåt mycket men sånt lär väl också kunna köras på traditionell farm. Säkert många flashpoäng hos lead producent att sitta och previewa med kund men som ett proffsverktyg för grovarbetarna får jag för mig att det finns mer effektiva lösningar. Det bollas ju runt rätt mycket cash iofs så bara känslan lär väl vara värt pengarna för många.

  21. #81
    Lackan
    Lackan är inte uppkopplad
    Lackans avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av trashkaiser Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Alla har väl renderingsfarmer fortfarande? Visst realtidsrendering har gått framåt mycket men sånt lär väl också kunna köras på traditionell farm.
    [Killgissar]

    Realtidsgrafik och realtidsanimation är ju det nya svarta inom Broadcasting. Om du kollar t.ex. SVT's valvakor eller sportsändningar är de proppfulla med saker som händer live. Diagram som växer fram på golvet etc.

    Även vanliga nyhetsreportage är ju idag fulla med AE-animationer och rörlig grafik som inte var möjligt för bara några år sedan.

    [/Killgissar]

  22. #82
    slirak
    slirak är uppkopplad nu

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av tommyc Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag maxade aldrig min Macbook Pro 15tum i7 och nu har jag en i5-baserad burk som är typ tre ggr snabbare än den var. Jag förstår ju att de finns de som kör tyngre projekt än jag men jag trodde ändå att CPU-kraft var ett mindre problem för även proffs-studios.
    Även om de flesta pluggar drar ungefär ingenting, så finns det de som drar massor. T.ex. vissa softsyntar (Diva, Softube Modular m.fl.), vissa reverb, gitarrförstärkarsimulatorer, Melodyne, m.fl. Och proffs som gör allt itb kan ju sitta med helt bisarra mängder kanaler nuförtiden, dessutom med bisarra mängder pluggar per kanal. Så nog går det att göra av med CPU om man vill.

  23. #83
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av slirak Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Och proffs som gör allt itb kan ju sitta med helt bisarra mängder kanaler nuförtiden, dessutom med bisarra mängder pluggar per kanal. Så nog går det att göra av med CPU om man vill.
    Effektivitets/lathet/instans-syndromet... Varför krångla med bussar när det är enklare att kopiera in en instans till av samma reverb till nästa kanal, även om det har exakt samma inställning. Sedan behåller man gärna aktiva inserts hela vägen in i kaklet, utan att behöva printa något - ett gäng kanaler med aktiva EQ, dynamiska effekter, dist och annat. Det finns inte en chans att jobba på det viset med fysisk utrustning. Bra oftast, dumt ibland...

  24. #84
    rydan
    rydan är inte uppkopplad
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av tommyc Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ärligt talat, hur många av er har problem med att processningskraften inte räcker till när ni gör musik?
    Dra hem en demo av Softube Modular, eller annan riktigt riktigt högkvalitativ modellering av hårdvara, och du kan sänka en "normal" burk med en enda instans om du så önskar.

    Samma med exvis 2CAudios reverb. Kräma på full "render-quality", så orkar inte en i7:a dra en enda instans i realtid.

  25. #85
    tommyc
    tommyc är inte uppkopplad
    tommycs avatar
    Veteran
    Ok! Jag har mest kört Kontakt och lite Reaktor samt effekter men jag antar att det finns grejer som är lite mer extrema.

  26. #86
    Ashaz
    Ashaz är inte uppkopplad
    Ashazs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av slirak Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Även om de flesta pluggar drar ungefär ingenting, så finns det de som drar massor. T.ex. vissa softsyntar (Diva, Softube Modular m.fl.), vissa reverb, gitarrförstärkarsimulatorer, Melodyne, m.fl. Och proffs som gör allt itb kan ju sitta med helt bisarra mängder kanaler nuförtiden, dessutom med bisarra mängder pluggar per kanal. Så nog går det att göra av med CPU om man vill.
    Det flrutsätter dock att din DAW kan använda så många cores. Protools använde bara en sist jag kollade. Har för mig de skulle utöka det dock. Men knappast till något större antal?

  27. #87
    slirak
    slirak är uppkopplad nu

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ashaz Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det flrutsätter dock att din DAW kan använda så många cores. Protools använde bara en sist jag kollade. Har för mig de skulle utöka det dock. Men knappast till något större antal?
    Bara en core, nä, det kan väl inte stämma? Googlade lite och hittade bara info om en bugg vid kombinationen sex eller fler fysiska kärnor + hyperthreading + liten buffert.

    Sen är det en annan femma att lasten från en programtråd inte kan fördelas på mer en än kärna. (Däremot kan flera trådar dela på en kärna.) Så det är inte bara den totala multicore-prestandan som är viktig, utan även de enskilda kärnornas krut.

    ---edit---

    Det kan också vara så att ett spår inte kan använda mer än en kärna, även om det också finns pluggar där. Vet faktiskt inte hur det ligger till på den fronten nuförtiden, men vet att det var vanligt för några år sen, när hyperthreading och multipla fysiska kärnor var nytt.
    Senast redigerat av slirak den 2019-06-05 klockan 19:06.

  28. #88
    janost
    janost är inte uppkopplad

    Avslutat konto
    Tycker att diskussionen är onödig.
    Visst kan man tycka att den är skitdyr men det är servrar också.
    Och företag köper dom.

    Sen kan man väl diskutera om hobbydatoristen behöver en serverplattform?
    Absolut inte, om man grejar det man vill göra på enkel hårdvara.
    Många kan säkert klara sig med en Skoda men köper ändå en Audi.

    Men man kan inte bortse från att den rullar på Xeon arkitektur och chipset.
    Och det är mycket snabbare än i7 och i9 även på lägre klockfrekvens.

    Skulle jag köpa nya mac?
    Absolut inte, alldeles för dyr.

    Men för hobby/hemanvändaren.
    Kanske inte för studion/företaget.

  29. #89
    Frengus
    Frengus är inte uppkopplad
    Frenguss avatar
    Veteran
    Är ju verkligen en maskin som efterfrågats av reklambranschen i flera år. Många som kör överåriga macproos i väntan på nästa. Papperskorgen blev ju ingen större succe- men misstänker denna mycket snart skräpar på många små och medelstora reklambyråer. Helt säkert vi kommer ha en drös hos oss för videoredigerings-syften.

  30. #90
    Ashaz
    Ashaz är inte uppkopplad
    Ashazs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av slirak Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Bara en core, nä, det kan väl inte stämma? Googlade lite och hittade bara info om en bugg vid kombinationen sex eller fler fysiska kärnor + hyperthreading + liten buffert.

    Sen är det en annan femma att lasten från en programtråd inte kan fördelas på mer en än kärna. (Däremot kan flera trådar dela på en kärna.) Så det är inte bara den totala multicore-prestandan som är viktig, utan även de enskilda kärnornas krut.

    ---edit---

    Det kan också vara så att ett spår inte kan använda mer än en kärna, även om det också finns pluggar där. Vet faktiskt inte hur det ligger till på den fronten nuförtiden, men vet att det var vanligt för några år sen, när hyperthreading och multipla fysiska kärnor var nytt.
    mjo.

    If you have a multicore CPU, protools will run all of the plugins in the same signal chain on the same core. If any of the cores gets overloaded for a moment, protools will stop with the "ran out of power message"

    This means that you if you have a plugin using 60% on one of your CPU cores. And you have an 8-core CPU (or 4+4 hyperthreaded) you can feel free to run 8 of these plugins in real time on different tracks (in different signal chains). But if you try inserting 2 of those plugins in the same signal chain, no-go, one core gets overloaded, you get a ran out of cpu power error.
    Detta för 12.
    har för mig att det var fram till 11 som de bara använde en. Men nu är jag trött i skalen och kan minnas fel. Kanske var 10an? Oavsett en ganska rejäl begränsning även i 12an om man köper in sig i antal cores istället för hastighet.


    men åter. Visst får man köra Xeon om man vill det. Man bör dock ha koll på varför, så man inte köper en extra dyr processor utan att egentligen ha någon nytta av skillnaden den gör. För de flesta exempel som nämns i denhär diskussionen skulle en i7 eller i9 vara betydligt bättre prestandamässigt. Som LTT nämner så har de uppenbarligen en deal med AMD. Så varför kör de itne på de bra mycket billigare threadripper processorerna?

    Also:
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	2dTGhSc.png 
Visningar:	27 
Storlek:	692,3 KB 
Id:	87930
    Senast redigerat av Ashaz den 2019-06-05 klockan 21:19.

  31. #91
    slirak
    slirak är uppkopplad nu

    Veteran
    Ungefär som jag skrev efter min edit alltså. Vilket ju inte alls innebär att man inte kan dra nytta av multipla kärnor, bara att man bara kan använda en kärna per signalkedja. Inte otänkbart att det gäller de flesta eller alla DAW:ar fortfarande. Men vanligen har man ju mer än ett spår i ett arr, dvs mer än en signalkedja.

  32. #92
    janost
    janost är inte uppkopplad

    Avslutat konto
    För att dra nytta av multcore på windows måste du ha enterprise.
    Och 64-bit minst.

    Nu vet jag att den är core limited.
    Så minsta operativ är server2016 för mer än 4 kärnor.

    Har inte den blekaste aning om hur äpplet hanterar sina kärnor.
    Men om den nya har 25st så betalar du förmodligen för det.

  33. #93
    Lackan
    Lackan är inte uppkopplad
    Lackans avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Frengus Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Är ju verkligen en maskin som efterfrågats av reklambranschen i flera år. Många som kör överåriga macproos i väntan på nästa. Papperskorgen blev ju ingen större succe- men misstänker denna mycket snart skräpar på många små och medelstora reklambyråer. Helt säkert vi kommer ha en drös hos oss för videoredigerings-syften.
    Detta.

    Vet många företag (mina kunder) som håller kvar vid 2012'orna för att det var bäst bang / buck. Det fanns inget riktigt motiv att gå över till soptunnor från dessa, så man höll kvar vi de gamla och hoppades att de skulle hålla. Vilket de gjort.

    Dessa företag har ju nu dessutom ett lite uppdämt investeringsbehov, så även om 60k är en bra slant var det många år sedan man köpte några nya burkar till ateljén.

    Jag tror Apple kommer sälja stort till high-end och professionella användare.
    Inte så fett till hobbymusiker...

  34. #94
    freddp
    freddp är inte uppkopplad
    freddps avatar
    Veteran
    Jag vet iallafall att i min branch - film- tv- och videobranchen, så är folk jävligt glada att puckoApple äntligen släppt en ny seriös maskin.
    Hos oss sitter folk och blir kallsvettiga över tanken att kanske behöva gå över till Win med aviderna för att vi numera klipper i 4K video över krypterade nätverk.
    Det är många "soptunnor" som kommer få rulla ur racken i maskinrummen nu för att göra plats åt nya "rivjärnsmacar" - thats for sure!

  35. #95
    slirak
    slirak är uppkopplad nu

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Effektivitets/lathet/instans-syndromet... Varför krångla med bussar när det är enklare att kopiera in en instans till av samma reverb till nästa kanal, även om det har exakt samma inställning. Sedan behåller man gärna aktiva inserts hela vägen in i kaklet, utan att behöva printa något - ett gäng kanaler med aktiva EQ, dynamiska effekter, dist och annat. Det finns inte en chans att jobba på det viset med fysisk utrustning. Bra oftast, dumt ibland...
    När jag skaffade min mid 2017 iMac i7 4.2 GHz, så kunde jag plötsligt börja bete mig så och det var alldeles underbart...

    För mig är det ren lyx, men är man ett tidspressat proffs, så kan det säkert vara en investering man hämtar hem ganska snabbt.

    Men för den som har problem när för många dörrar är öppna för länge kan det förstås vara ett tveeggat svärd...

  36. #96
    Haplo
    Haplo är inte uppkopplad
    Haplos avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ashaz Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    mjo.
    Som LTT nämner så har de uppenbarligen en deal med AMD. Så varför kör de itne på de bra mycket billigare threadripper processorerna?
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	2dTGhSc.png 
Visningar:	27 
Storlek:	692,3 KB 
Id:	87930
    Fast som de också sa så beror det nog mer på utvecklingscykeln.
    Mao att det startade detta projekt innan Threadripper fanns eller till den grad att de kunde satsa på det.
    Threadripper har/hade (inte kollat på sistone) nästan dubbla TDP-nivån än Xeon så med Apple's mer eller mindre "passiva" kylning så...

  37. #97
    rwq
    rwq är inte uppkopplad
    rwqs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Lackan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    [Killgissar]

    Realtidsgrafik och realtidsanimation är ju det nya svarta inom Broadcasting. Om du kollar t.ex. SVT's valvakor eller sportsändningar är de proppfulla med saker som händer live. Diagram som växer fram på golvet etc.

    Även vanliga nyhetsreportage är ju idag fulla med AE-animationer och rörlig grafik som inte var möjligt för bara några år sedan.

    [/Killgissar]
    OT: På SVT så kör de såhär: Kameran som filmar studion med AR-grafiken har en grej på stativet/kranen som håller koll på hur kameran rör sig. Så det är ingen live-tracking utan gammal hederlig mekanisk avläsning av stativets rörelser. Så tror inte datorn är speciellt stark. Själva AR-grafiken är platt, ingen 3d. Än så länge.

  38. #98
    my03
    my03 är inte uppkopplad
    my03s avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av janost Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tycker att diskussionen är onödig.
    Visst kan man tycka att den är skitdyr men det är servrar också.
    Och företag köper dom.

    Sen kan man väl diskutera om hobbydatoristen behöver en serverplattform?
    Absolut inte, om man grejar det man vill göra på enkel hårdvara.
    Många kan säkert klara sig med en Skoda men köper ändå en Audi.

    Men man kan inte bortse från att den rullar på Xeon arkitektur och chipset.
    Och det är mycket snabbare än i7 och i9 även på lägre klockfrekvens.

    Skulle jag köpa nya mac?
    Absolut inte, alldeles för dyr.

    Men för hobby/hemanvändaren.
    Kanske inte för studion/företaget.
    Liten reflektion: Xeon generation N-1 dimper prismässigt som gråstenar på marknaden. Jag kunde t.ex köpa en för kaffepengar tidigare och tweaka för mitt konsumentmoderkort (ett par pinnar omkastade vilket löstes med en fiffig liten miniadapter). I mitt fall så kunde jag köra det hela på mitt "procumer" moderkort utan problem, för väldigt lite mindre pengar.

    Officiellt är de snordyra, men inte alltid

  39. #99
    babyarrogant
    babyarrogant är inte uppkopplad
    babyarrogants avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av rwq Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    OT: På SVT så kör de såhär: Kameran som filmar studion med AR-grafiken har en grej på stativet/kranen som håller koll på hur kameran rör sig. Så det är ingen live-tracking utan gammal hederlig mekanisk avläsning av stativets rörelser. Så tror inte datorn är speciellt stark. Själva AR-grafiken är platt, ingen 3d. Än så länge.
    En del AR-lösningar använder sig av tracking-punkter och realtidsrenderar 3D. Men då är det dedikerad hårdvara som används, exempelvis Disguise/D3.
    Tror SVT använder sitt egenutvecklade Caspar, som är en mjukvara som rullar på vanliga datorer, för valgrafik och dylikt.

  40. #100
    my03
    my03 är inte uppkopplad
    my03s avatar
    Veteran
    Och till rivjärnets försvar så kostar förmodligen proppen enbart runt 15000 (för grundmodellen), sen är nog moderkort osv inte helt billiga heller (men det där stativet för skärmen kan man ju bara garva åt :-D ).

    Btw, maskinen (i topputförandet) ska för övrigt kunna adressera 2TB ram rent tekniskt, men Apple har satt gränsen på 1.5. Det är på sitt sätt lite häftigt.

  41. #101
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    På sitt sätt oxå häftigt att köra Atari och veta att den har en tusendel av kapaciteten & ändå levererar!

  42. #102
    bmeeks
    bmeeks är inte uppkopplad
    bmeekss avatar
    Veteran
    Ganska Phul!

  43. #103
    rwq
    rwq är inte uppkopplad
    rwqs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av bmeeks Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ganska Phul!
    Think different!

  44. #104
    my03
    my03 är inte uppkopplad
    my03s avatar
    Veteran
    Lite elakt, men också lite sanning...

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	FB_IMG_1559830405152.jpg 
Visningar:	4 
Storlek:	15,0 KB 
Id:	87940

  45. #105
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    haha klockren

  46. #106
    mhult
    mhult är uppkopplad nu

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av Ashaz Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Men det är ju där skon klämmer. Ryzen i7 och i9 är specifikt optimerade för high end workstations.
    Xeon är byggda för serverparker. De är inte lika lämpade för ändamålet.

    En dieselmotor till en generator går stabilare och är mer pålitlig. Men den lämpar sig inte i bilen.


    Edit: jag säger inte emot att du får köpa vad f-n du vill för dina pengar, men jag förundras över vurmandet för tveksamma komponentval och prissättningar.
    Var och en får ju så klart tycka vad de vill om komponentvalet, men jag har alltid uppfattat Xeon som lämpliga processorer för workstations. Xeon har alltid funnits med fler kärnor och på sistone även med fler minneskanaler. Toppmodellen har 28 kärnor och sex minneskanaler. Core i9 X finns som mest med 18 kärnor och fyra minneskanaler.

    Men man får såklart betala extra för workstation-klassificeringen. Både Xeon W och Core i9 X använder Skylake-arkitektur. Räknat i kronor per kärna och GHz är i9 X mer prisvärd i intervallet 10-20 KSEK.

  47. #107
    janost
    janost är inte uppkopplad

    Avslutat konto
    Har aldrig behövt köpa en dator i modern tid eftersom jag är lyckligt lottad att jobba med servrar och datorer.
    Då får man återvinning gratis.

    Men skulle jag bli tvungen att köpa skulle det absolut inte bli den här.

  48. #108
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    På sitt sätt oxå häftigt att köra Atari och veta att den har en tusendel av kapaciteten & ändå levererar!


    Men tusendel? Eller pratar vi nån sorts arbetsminne?

  49. #109
    janost
    janost är inte uppkopplad

    Avslutat konto
    Citat Ursprungligen postat av machinepop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.


    Men tusendel? Eller pratar vi nån sorts arbetsminne?
    En Atari rullar på en 68K CPU.
    Samma som Mac Classic eller Jas39 Gripen.

    Ganska bra 16bit CPU men hopplöst föråldrad.
    Vilken som helst MCU springer cirklar runt den.

  50. #110
    pepelogu
    pepelogu är inte uppkopplad
    pepelogus avatar
    Veteran
    Man får ju nästan en Minimac Pro med liknande prestanda för samma pris som stativet till skärmen. Detta är enbart löjligt.

  51. #111
    slirak
    slirak är uppkopplad nu

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av machinepop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.


    Men tusendel? Eller pratar vi nån sorts arbetsminne?
    Skillnaden är mycket större än så, om vi snackar processorkapacitet. Eftersom processorarkitekturen inte är densamma är det lite knepigt att göra precisa jämförelser. Det är ju också mycket stor skillnad på vad vi begär av processorerna. Jag menar, bara att hantera grafiken i ett modernt operativsystem är ju en uppgift en stackars Atari ST aldrig utsattes för.

    Men om vi tar det mycket grova måttet MIPS (miljoner instruktioner per sekund), så är en modern i7 quad core PC/Mac typ 30.000 - 35.000 gånger snabbare...

  52. #112
    Ulven
    Ulven är inte uppkopplad
    Ulvens avatar
    Veteran
    Klämde ihop ett värstingpaket med nya Mac Pro som jag just fick mail om. Maxade med minnen och lagring och rubbet.

    Pris: 584 595 kronor.

    Som hittat!

  53. #113
    valsolo
    valsolo är inte uppkopplad
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    Citat Ursprungligen postat av Ulven Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Klämde ihop ett värstingpaket med nya Mac Pro som jag just fick mail om. Maxade med minnen och lagring och rubbet.

    Pris: 584 595 kronor.

    Som hittat!
    låter som enterprisecompute. Troligtvis extrem overkill för DAW

  54. #114
    Firechild
    Firechild är inte uppkopplad
    Firechilds avatar
    Veteran
    Apple är inte roliga längre. 256gb hd som standard...uppgradera till 1tb 4.400:-. En sådan ssd m2 disk kostar 1200.- ink moms hos dustin, så man kan ju köpa det själv men bara som ett exempel på deras prissättning. Löjligt. Blir intressant att se vad den geekbenchar. Men spontant så kommer jag köra 4-5 år till på min Mac Pro 2010 12core 3.46Ghz, 48 gb ram,Mojave. Jag verkar dessutom ha liknande grafikkort som är i den nya burken. Jag har Sapphire Radeon RX580 8Gb och det nya heter Radeon Pro 580X.( edit. japp typ lika)
    Senast redigerat av Firechild den 2019-12-10 klockan 20:37.

  55. #115
    El Toro
    El Toro är inte uppkopplad

    Obekräftat konto
    Citat Ursprungligen postat av Firechild Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Apple är inte roliga längre. 256gb hd som standard...uppgradera till 1tb 4.400:-. En sådan ssd m2 disk kostar 1200.- ink moms hos dustin, så man kan ju köpa det själv men bara som ett exempel på deras prissättning. Löjligt.
    Tror inte den billiga M2 SSD som du skriver om håller samma prestanda som de SSD som sitter i nya MacPro.

  56. #116
    Smultronizer
    Smultronizer är inte uppkopplad

    Senior
    Nä, men snabbaste 1Tb m2 på marknaden kostar 2100:-... så det är ett litet nätt påslag he he (Och den som sitter i Mac Pro maxar ju på ”bara” 2,6Gb/s. Samsung 970 3,5Gb/s)

  57. #117
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Firechild Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Apple är inte roliga längre. 256gb hd som standard...uppgradera till 1tb 4.400:-. En sådan ssd m2 disk kostar 1200.- ink moms hos dustin, så man kan ju köpa det själv men bara som ett exempel på deras prissättning. Löjligt. Blir intressant att se vad den geekbenchar. Men spontant så kommer jag köra 4-5 år till på min Mac Pro 2010 12core 3.46Ghz, 48 gb ram,Mojave. Jag verkar dessutom ha liknande grafikkort som är i den nya burken. Jag har Sapphire Radeon RX580 8Gb och det nya heter Radeon Pro 580X.( edit. japp typ lika)
    Ah! Forskade själv i grafikkortsträsket lite igår, mitt val snuddade stundtals vid GTX980 TI, är det rätt uttalat? Men det kortet kostar en slant även om det visade upp helt otroligt bra 3D-grafik. Jag bestämde mig för att sänka ribban och priset rejält så det blir ett Radeon 5770 för mig – verkar faktiskt ha helt OK prestanda. Apple ja, vi älskar ju Apple men det finns lite svärta i den där kärleken också. De vill ju forcera fram uppgraderingar av hårdvaran nu genom att sätta datumstopp på mjukvarans uppdateringar. Mojave i min typ helt hastighetskompatibla Mini? Skullentetrodet!

    Jag har tagit mig an ännu en Mac Pro 1.1 som ett roligt projekt. Fyndade datorn för absurda 450:- och 32 GB RAM från UK kostade ungefär samma lika. Den kör ett tweakat El Capitan och nu kommer grafikkortet som också kostade... ungefär samma lika, haha. Har då denna burk att göra i en MacPro-tråd? Tja, den rullar fantastiskt fint och är just nu den roligaste macen här i huset. Inte den snabbaste säkert men det är något speciellt med att ta sig an ett projekt och se hur långt man kan gå. Med lite bändande och trixande har jag fått in mina licenser på favoritprogrammen och som travesti på din post –.spontant så kommer jag köra säkert 34-35 år till på min MacPro 2006 2 x 2,66 Ghz Dual-Core Intel Xeon, 32 GB ram, El Capitan, 128 GB SSD & 1.25 TB HD... eftersom jag inte gärna pensionerar datorer utan tenderar att fylla på / låta dem snurra vidare.

    Med rötterna i Sinclair Spectrum, QL och C64-världen & Atari ST inte minst ….från förr ….så är ju till och med syrrans gamla iMac G3 / 400 Mhz ett monster på många vis. Äppeldjungelns ordspråk; kan man köra en Oberheim från 1978 så kan man lika gärna även köra datasynth™ och gärna Mac från alla tider.

  58. #118
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    (Mothugg till min egen Kajsa Warg-hållning: Så om det kom en excentrisk miljonär och ville köpa alla mina datorer genom att hämta dem och ställa hit den senaste mest maxade Mac Pro'n då, skulle jag nappa på erbjudandet?)

    Självklart.

    Men jag skulle snart vara där igen.

    Scannandes av Facebook Marketplace för något nytt Mac-fynd

    En kvart senare skulle nån kommentera min allra nyaste Mac Pro: Den där gamla, kör du på den fortfarande?! Du är ju speciell du.

    Så fort går det vänner, man hinner inte blinka.

  59. #119
    El Toro
    El Toro är inte uppkopplad

    Obekräftat konto
    Citat Ursprungligen postat av Smultronizer Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nä, men snabbaste 1Tb m2 på marknaden kostar 2100:-... så det är ett litet nätt påslag he he (Och den som sitter i Mac Pro maxar ju på ”bara” 2,6Gb/s. Samsung 970 3,5Gb/s)
    Så här står det på Apples sida "Up to 3.4GB/s sequential read and 3.4GB/s sequential write performance." Sen så finns det ju olika sätt att bygga m2 SSD på, en del tillverkare prioriterar lågt pris framför hög tillförlitighet. Apple betalar nog premium för hög tillförlitlighet och för att få jämn kvalitet och garanterade leveranser. Dustin och andra återförsäljare köper troligen mindre partier billigare på spotmarknaden än vad Apple betalar.

  60. #120
    jocks1
    jocks1 är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Firechild Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Apple är inte roliga längre. 256gb hd som standard...uppgradera till 1tb 4.400:-. En sådan ssd m2 disk kostar 1200.- ink moms hos dustin, så man kan ju köpa det själv men bara som ett exempel på deras prissättning. Löjligt. Blir intressant att se vad den geekbenchar. Men spontant så kommer jag köra 4-5 år till på min Mac Pro 2010 12core 3.46Ghz, 48 gb ram,Mojave. Jag verkar dessutom ha liknande grafikkort som är i den nya burken. Jag har Sapphire Radeon RX580 8Gb och det nya heter Radeon Pro 580X.( edit. japp typ lika)
    Jag övervägde ett köp av en Mac Mini i somras, men fick en chock över priset, och byggde en AMD Ryzen 2600-dator istället. Jag köpte en 2Tb Intel 660p SSD på M2-sockel för strax under 3000:- till den. Men grafikkortet jag har är lågbudget med 2Gb RAM
    Senast redigerat av jocks1 den 2019-12-10 klockan 21:28.

Liknande ämnen

  1. Ny Mac Pro!
    Av Bullen i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 92
    Senaste inlägg: 2014-03-03, 20:50
  2. Ny Mac Pro?
    Av PeterH i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2013-04-07, 00:02

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •