Resultat 1 till 43 av 43

Ämne: Mutable Instruments - Erfarenheter?

raoul flutters avatar
    Veteran

Mutable Instruments - Erfarenheter?

De verkar flexibla och roliga!

Vilka är era erfarenheter av olika MI-moduler?

Linuz
    Linuz är inte uppkopplad
    Linuzs avatar
    Senior
    Köp alla!

edit:

Nä men tycker att det är väldigt trevliga moduler som är bra byggda och gör de som utlovas.
    Mina favoriter är helt klart Clouds och Braids, men har kört många av de andra också.

De har en del dolda funktioner, så ibland får man kolla i manualen, men oftast lär man sig knepen ganska fort.
    Senast redigerat av Linuz den 2019-06-03 klockan 13:50.

nox
    nox är inte uppkopplad

Avstängd på egen begäran
    Genomgående bra kvalitet, och bra moduler. De är dock ofta "patch-in-a-module"-moduler.
    Det vill säga, det är sällan moduler som egentligen är så himla modulära i att du använder dem för att bygga en patch för att åstadkomma en effekt eller ett sound, utan snarare en komplett patch i en egen modul. Det är lite semimodulärt över det hela.
    Ta Clouds ex. som jag älskar, man använder den aldrig till något annat än som last-stage modul för att få just "Clouds-effekten"

Det är bra moduler, men något väldigt anti-modulärt över hur de fungerar då man endast använder dem på ett sätt.

rydan
    rydan är inte uppkopplad
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av nox Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det är bra moduler, men något väldigt anti-modulärt över hur de fungerar då man endast använder dem på ett sätt.
    Har Marbles, Yarns, Blinds och Frames. Tala för dig själv du.

Instämmer i övrigt med vad som sagts i tråden, känns väldigt gedigna och (för att vara digital-Euro) vältestade och utan allt för allvarliga buggar/brister.

särkvark
    särkvark är inte uppkopplad
    särkvarks avatar
    Veteran
    Jag förstår hur du menar, nox, men jag håller inte med om att man använder dem endast på ett sätt.
    Clouds kan ju vara massa saker. Line-in till modularen, reverb, trigbar sampler, primitiv looper... Och det är bara med ordinarie firmware.

Jag tycker snarare att många av deras moduler kan ha många olika användningsområden.

Wiktorion
    Wiktorion är inte uppkopplad
    Wiktorions avatar
    Veteran
    Instämmer! Användbara, mångsidiga, inga buggar, gör det de skall och mer därtill. Många är riktigt unika i sitt sätt och funktion.

Jag kan personligen känna att de är lite sterila, de är lite för perfekta. Jag gillar när det är lite toolshed wonky och oberäkneligt. Men det talar ju till modulernas fördel...

defalut
    defalut är inte uppkopplad
    defaluts avatar
    Senior
    Vissa är fantastiska. Peaks i dess olika former är en favorit, stages likaså. Sedan är det lite upp och ner, braids och plaits tex har bredd men inget djup. Men användbara för kompakta system.

sisältää
    sisältää är inte uppkopplad
    sisältääs avatar
    Veteran
    Den mest populära av alla modultillverkare. Säljer omedelbart slut på batcher av tusentals moduler vid varje nytt släpp. Man hamnar inte i den positionen om man slarvar med kvalitén.

Jag gillar Plaits och Rings. Låter grymt. Plaits, Rings en basgång och trummor är hela senaste låten jag släppte.

https://soundcloud.com/verklighetensfolk/milpa-isles

johey
    johey är inte uppkopplad
    joheys avatar
    Veteran
    VCV Rack har en massa NI-baserade moduler om man vill testa dem före köp.

raoul flutters avatar
    Veteran
    Tack för info allihop!

@johey
    Japp, har testat flera stycken där! Stor variation i en modul. Annars med vanliga moduler blir det lätt att jag gör någon vanlig subtraktiv synt.

johey
    johey är inte uppkopplad
    joheys avatar
    Veteran
    Den enda digitala modul av MI jag har erfarenhet av är Clouds, och den körde jag en hel del i VCV Rack först innan jag köpte. Kan säga att de ljudmässigt är identiska, mer eller mindre. Det som skiljer är formfaktorn.

bing
    bing är inte uppkopplad

Senior
    Har Rings och Stages. Säljer Rings, trots att den låter fantastiskt. De är lite för hög-nivå för mig. Lite för färdiga. (Patch-in-a-module som nån skrev.) Jag gillar det riktigt modulära. Stages kommer ju närmare, men inte heller den triggar min kreativitet som jag skulle önska. Gjorde ett halvhjärtat försök att sälja den med, men jag använder den ju HELA TIDEN. Så det går nog inte.

altemark
    altemark är inte uppkopplad
    altemarks avatar
    Veteran
    Har en warps och är bra glad i den, trots att jag hela tiden glömmer bort vad för position som betyder vilket mode och vad den gör

nox
    nox är inte uppkopplad

Avstängd på egen begäran
    Citat Ursprungligen postat av rydan Visa inlägg
    Har Marbles, Yarns, Blinds och Frames. Tala för dig själv du.
    Det jag syftar på är att man kan skapa ex. Marbles funktionalitet genom att koppla ihop ett antal olika grundläggande moduler, vilket är poängen med modulära system. Marbles är den patchen, fast i en modul. Alltså "Patch-in-a-module"

De övriga, frames och blinds är lite åt samma håll, fast "flera moduler i en", också åt det semi-modulära hållet.
    Även om de är användbara så är poängen med modulära system att ha alla dessa saker i olika moduler. Jag menar, det är ju jätteeffektivt att ha en hel röst i en modul, men det förgör poängen med modulära system inte sant?

Jag tycker om Mutable's saker och jag har och har haft en hel del av deras moduler, men ju större mitt rack blir desto mindre tycker jag om moduler som gör flera-saker-i-ett eller är "patch in a module" då deras funktionalitet är mycket mindre flexibelt än att ha de individuella modulerna man kan bygga patchen med. Mutable är mest populära bland mindre system som egentligen är för små för att skapa dessa patchar, och/eller system som inte är kompletta (ex. minimala system)

wws
    wws är inte uppkopplad
    wwss avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    För tillfället har jag Rings, Ears och Plaits och jag skulle nog kunna sträcka mig så långt och påstå att just de två förstnämnda kan klassas som mina favoritmoduler, mest pga att jag tycker om att ta in externa prylar in i mina patchar.
    Det som kan göra att man tröttnar på MI:s moduler (främst de tidigare modulerna) är alla gömda menyer. Som redan är nämnt här ovan kan modulerna göra för mycket och man behöver nästan ha en fusklapp för att kunna hantera dem fullt ut. Jag har alltid hittat en favoritfunktion eller ljud och låtit den stanna där vilket har lett till att jag sålt modulen och köpt en modul utan menyer istället.

särkvark
    särkvarks avatar
    Veteran
    Det jag syftar på är att man kan skapa ex. Marbles funktionalitet genom att koppla ihop ett antal olika grundläggande moduler, vilket är poängen med modulära system. Marbles är den patchen, fast i en modul. Alltså "Patch-in-a-module"

De övriga, frames och blinds är lite åt samma håll, fast "flera moduler i en", också åt det semi-modulära hållet.
    Även om de är användbara så är poängen med modulära system att ha alla dessa saker i olika moduler. Jag menar, det är ju jätteeffektivt att ha en hel röst i en modul, men det förgör poängen med modulära system inte sant?

Jag tycker om Mutable's saker och jag har och har haft en hel del av deras moduler, men ju större mitt rack blir desto mindre tycker jag om moduler som gör flera-saker-i-ett eller är "patch in a module" då deras funktionalitet är mycket mindre flexibelt än att ha de individuella modulerna man kan bygga patchen med. Mutable är mest populära bland mindre system som egentligen är för små för att skapa dessa patchar, och/eller system som inte är kompletta (ex. minimala system)
    Så är det ju verkligen, det är liksom macro-moduler

jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Jag skulle säga att poängen med modularer är beroende på vad användaren vill göra med dem, oavsett om det är makro eller mikromoduler. Själv blandar jag friskt mellan sorterna och har det gott och trevligt med det.

fiskpaj
    fiskpaj är inte uppkopplad

Inte så pratsam än
    Jag tror att folk blir stressade av möjligheter de inte använder. Om man klarar av det så kan MI-moduler gärna stanna i exakt samma läge, och menyerna är mer ett sätt att byta modul istället för att sälja. Min Streams är nästan alltid i ”Plucked Vactrol” mode, jag tänker sällan på att man kan byta läge. Samma med Clouds, den är oftast clocked delay. Skulle bytt panel, men nu sitter det i fingrarna hur den funkar ändå.

The Introvert
    The Introvert är inte uppkopplad
    The Introverts avatar
    Veteran
    Extremt trevliga och välbyggda moduler. Firmware är ofta väldigt snillrik vilket kan vara en enorm bonus eller besvärligt beroende på ens eget tycke eller smak, för egen del tycker jag om att jag kan använda vissa moduler på olika sätt, men ibland blir jag bara helt vilse och måste ta fram "fusklapparna". Grym community runt modulerna också, och det finns en uppsjö av videos och skrivet material.

Clouds var min inkörsport i hela modularträsket och det har jag inte ångrat. Än.

greppan
    greppan är inte uppkopplad

Börjar bli varm i kläderna
    Älskar mina MI. Har (i ordning efter favoritskap) Streams, nya Tides, Clouds, Stages, Ears, Rings.

Streams är en riktig favorit och kommer alltid med i varje patch. Som envelope/VCA, lpg eller kompression. Har precis köpt en beg Optomix så det ska bli riktigt kul att äntligen få jämföra de två.

Rings hänger alltid löst för mig men så hittar jag tillbaka till tex Karplus Verb-läget och puttar in lite noise och så får den stanna.

Edit. Jag har Warps också. :o
    Senast redigerat av greppan den 2019-06-04 klockan 10:15.

rydan
    rydan är inte uppkopplad
    rydans avatar
    Veteran
    Jo, fast jag håller inte riktigt med. Klart att många moduler är "macromoduler" i någon mån, fast jag ser dem mer som funktioner. Marbles är ett antal funktoner, inte minst en riktigt fin mjuk random med olika varianter. Sure, du KAN bygga den varje gång du behöver den, på samma sätt som du skulle kunna börja med en hög breadboards, komponenter och en lödkolv istället för "enkla" moduler, men det blir inte sådär ruskigt effektivt direkt. Med det synsättet är exempelvis Buchla 200 kraftigt semimodulärt. Var drar du gränsen? Är en oscillator med flera vågformer ut semimodulär? Går väl att åstadkomma det mesta med en fyrkantsvåg och CV-styrd slew?

Samtidigt, så visst. Om man bara har den typen av fetare moduler, och inte lite grundfuktioner som slew, komparatorer, logik m m blir man lite mer begränsad till vad som går att göra, men det ena utesluter ju inte det andra.
    Senast redigerat av rydan den 2019-06-04 klockan 09:56.

rydan
    rydan är inte uppkopplad
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av fiskpaj Visa inlägg
    Jag tror att folk blir stressade av möjligheter de inte använder. Om man klarar av det så kan MI-moduler gärna stanna i exakt samma läge
    Den varianten kör jag på Frames. Jag betraktar all "bonus-tryck-morse-på-den-här-knappen-och-håll-sen-in-den-andra-knappen-i-13.7-sekunder-för-att...", som lite skönlitteratur i slutet på manualen.

(Men läser ändå igenom skönlitteraturen så jag vet vad som finns utifall jag skulle behöva funktionaliteten så mycket vid något tillfälle att det är värt att gräva i manualen...)
    Senast redigerat av rydan den 2019-06-04 klockan 09:59.

Clase
    Clase är inte uppkopplad
    Clases avatar
    Veteran
    Jag har 2 st Stages, Frames, Elements och Kinks. Enkelt förklarat så gillar jag funktionerna, men är inte så förtjust i MI-soundet. Jag hade en Braids och den lät bra, men för klinisk för mig. Braids upplevde jag lite som en bra vst i euro-form om ni missförstår mig rätt.

De är ändå en favorit för att de är så stabila och fungerar så bra och varje gång nåt nytt kommer så blir jag väldigt nyfiken.

nox
    nox är inte uppkopplad

Avstängd på egen begäran
    Citat Ursprungligen postat av greppan Visa inlägg
    Älskar mina MI. Har (i ordning efter favoritskap) Streams, nya Tides, Clouds, Stages, Ears, Rings.

Streams är en riktig favorit och kommer alltid med i varje patch. Som envelope/VCA, lpg eller kompression. Har precis köpt en beg Optomix så det ska bli riktigt kul att äntligen få jämföra de två.

Rings hänger alltid löst för mig men så hittar jag tillbaka till tex Karplus Verb-läget och puttar in lite noise och så får den stanna.

Edit. Jag har Warps också. :o
    Jag jämförde min Warps ringmod mot min Make Noise ModDemix innan jag sålde Warps. De lät exakt identiskt vilket var väldigt förvånande, Warps hade lite bättre range och kunde vara lite aggressivare. Behöll Moddemix mest för att jag aldrig använde de andra funktionerna på Warps, samt att det var dubbel ringmod + att leds:en var rätt effektiva, men rent ljudmässigt så är den spot on där.

nox
    nox är inte uppkopplad

Avstängd på egen begäran
    Jo, fast jag håller inte riktigt med. Klart att många moduler är "macromoduler" i någon mån, fast jag ser dem mer som funktioner. Marbles är ett antal funktoner, inte minst en riktigt fin mjuk random med olika varianter. Sure, du KAN bygga den varje gång du behöver den, på samma sätt som du skulle kunna börja med en hög breadboards, komponenter och en lödkolv istället för "enkla" moduler, men det blir inte sådär ruskigt effektivt direkt. Med det synsättet är exempelvis Buchla 200 kraftigt semimodulärt. Var drar du gränsen? Är en oscillator med flera vågformer ut semimodulär? Går väl att åstadkomma det mesta med en fyrkantsvåg och CV-styrd slew?

Samtidigt, så visst. Om man bara har den typen av fetare moduler, och inte lite grundfuktioner som slew, komparatorer, logik m m blir man lite mer begränsad till vad som går att göra, men det ena utesluter ju inte det andra.
    Jag tror att mitt ursprungliga inlägg fick en lite väl extrem ton där utan att det var min mening, det var rätt sent när jag skrev det. Jag har själv ett antal moduler som strider mot min beskrivning så jag "hårddrar" inte på det sättet, jag kör ju ex. med Clouds, Maths och lite annat.

Min poäng var mest att många inte tänker på det här sättet vilket gör att de kan sluta upp med en hel modular fylld med nästan bara makromoduler, varpå det blir en dyr realisation att det inte är lika flexibelt sen. Rings är ett bra exempel på det, fantastisk modul, låter skitbra, och låter exakt likadant i alla rack för att alla använder den på exakt samma sätt. Det blev så stereotypiskt att jag sålde den på grund av det.

Jag står fast vid att poängen med modularer /är/ att ha varje grundfunktion i olika moduler, annars finns det ju billigare och bättre semi-modulära eller integrerade synthar, men det blir ju helt galet om man ska följa det som en strikt puritansk religion där man inte /får/ bryta mot praxis. Då låser man ju in sig i samma box som man använder modularer för att undvika. Som jag sade ibörjan så har jag ju själv Mutable's-moduler och tycker om dem, men det kändes ganska icke-informativt att bara ha "Mutables äger"-svar i tråden

sisältää
    sisältääs avatar
    Veteran
    Är verkligen MIs moduler semimodulära på det sättet du beskriver nox? Jag har Warps, till exempel. Vad är semimodulärt med den? Likaså Stages som jag köpte nyligen, på vilket vis är den inte fullt modulär?

nox
    nox är inte uppkopplad

Avstängd på egen begäran
    Citat Ursprungligen postat av sisältää Visa inlägg
    Är verkligen MIs moduler semimodulära på det sättet du beskriver nox? Jag har Warps, till exempel. Vad är semimodulärt med den? Likaså Stages som jag köpte nyligen, på vilket vis är den inte fullt modulär?
    Stages skulle jag påstå inte stämmer in på beskrivningen här, den är bara rätt west coast. Warps är vad jag beskrev som "flera moduler i en" som offrar cv-kontroll över individuella delar för att pressa in mer i modulen. Jag säger inte att det är en dålig modul p.g.a. det, jag hade en och jag tyckte om den (och saknar skenet från ratten)

sisältää
    sisältääs avatar
    Veteran
    Vilka delar saknar du CV-kontroll över i Warps? Allt som kan rattas på den kan ju CV-kontrolleras, inklusive att välja algoritm! Vilken billigare, standalone-pryl borde jag köpa för att ersätta Warps?

nox
    nox är inte uppkopplad

Avstängd på egen begäran
    Vilka delar saknar du CV-kontroll över i Warps? Allt som kan rattas på den kan ju CV-kontrolleras, inklusive att välja algoritm!
    Njae, du kan endast cv-styra huvudparametrarna för en av dess funktionsområden åt gången och endast använda en åt gången, du kan svepa mellan algorithmer, men du kan inte använda crossfadern helt oberoende av ringmoden i olika patchar vilket är mindre flexibelt än om du hade ringmod+vcaer+digital oscillator etc som modulen bakar ihop i en.

När du använder warps till en sak så har du förbrukat vad? 8 moduler? Medans om du använder en ringmod-modul till en sak så förbrukar det inte de övriga modulerna du har. Det är det jag menade är en dyr realisation när ditt system blir större. Det är dock effektivt i mindre system.

Vilken billigare, standalone-pryl borde jag köpa för att ersätta Warps?
    Min kommentar om standalone som billigare handlade om att välja någonting annat än en modularsynth istället för ett gäng makromoduler med resonemangen "Det är jobbigt att patcha" eller "Det är effektivt med en massa saker i en modul", inte att ersätta individuella moduler med standalone-saker, vilket är en helt annan femma.
    Senast redigerat av nox den 2019-06-04 klockan 15:24.

särkvark
    särkvarks avatar
    Veteran
    Jag skulle vilja ha följande stuvade makaronmoduler i en liten lunchlåda:
    -Stages
    -Marbles
    -Plaits

Så skulle det få vara sitt egna lilla dyra system.

sisältää
    sisältääs avatar
    Veteran
    mix: Aha, du menar att det stör dig när digitala moduler har flera olika algoritmer? När du använder en algoritm så känns det som att du förslösar övriga åtta? Så du hade föredragit om Warps hade en algoritm för det hade inte varit samma slöseri?

nox
    nox är inte uppkopplad

Avstängd på egen begäran
    mix: Aha, du menar att det stör dig när digitala moduler har flera olika algoritmer? När du använder en algoritm så känns det som att du förslösar övriga åtta? Så du hade föredragit om Warps hade en algoritm för det hade inte varit samma slöseri?
    Det är ingenting som stör mig och det gäller inte bara digitala moduler. Jag menar att dessa typer av flera-moduler-i-en är mindre flexibla och mindre effektiva än att ha varje modul individuellt såvida ens system inte är litet. Om Warps var endast låt oss säga en ringmod så hade det varit annorlunda. Varpå jag kan förutse argumentet: "Men man kan ju ha flera Warps", jo visserligen, men då har alla fördelar med Warps sedan länge försvunnit.

Poängen med Warps är ju huvudsakligen att få ett antal moduler i ett för att det är billigare och passar in i små eller t.o.m. minimala system, vilket är syftet med många av Mutables moduler. Men när ens system växer så är sådana moduler inte speciellt användbara då du kan patcha andra moduler för att skapa den effekt du behöver när du behöver det utan att förlora fler än just dom modulerna du använder.

Om man sedan tröttnar på den effekten eller vill göra något på lite annorlunda sätt en just den modulen är programmerad för så är det bara att patcha om, man slipper hålla på att börja om med den sedvanliga köp/sälj-rundan för att man tröttnat på en multimodul.

Detsamma gäller Disting.
    Senast redigerat av nox den 2019-06-04 klockan 15:32.

Shike
    Shike är inte uppkopplad
    Shikes avatar
    Senior
    Har man bara ett par verktyg är det käckt med en Gerber Multitool och en Wictorinox. Men har man garaget fullt av verktyg är det sällan dessa man sträcker sig efter. Så tolkar jag iaf nox resonemang

särkvark
    särkvarks avatar
    Veteran
    Garaget fullt av leatherman

rydan
    rydan är inte uppkopplad
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Shike Visa inlägg
    Har man bara ett par verktyg är det käckt med en Gerber Multitool och en Wictorinox. Men har man garaget fullt av verktyg är det sällan dessa man sträcker sig efter. Så tolkar jag iaf nox resonemang
    Jo, fast jag tycker fortfarande resonemanget haltar. Hur många patchar ihop en voltage source, en sekvensiell switch och en mixer, är de behöver och har tillgång till en sequencer? Hur många patchar ihop en tringel-lfo med noise, s&h och skickar in via styrd slew, alltihop klockat av en fyrkants-LFO, för att få en schysst fördelad mjuk random, när man har tillgång till någon Buchla-266-variant? Sen är det inte fel att ha tilgång till basmodulerna när man vill göra något som 266-varianten inte kan, men det gör inte 266 överflödig i ett större system...

Sen kan jag hålla med om att det finns moduler som är så specifika/begränsade att de lätt blir överflödiga i ett större system. Är bara inte övertygad om att det gäller (de flesta av) MI-modulerna.

Clase
    Clase är inte uppkopplad
    Clases avatar
    Veteran
    Jag är lite beredd på att köpa nox resonemang, men bara bitvis. MI moduler tenderar att spara hp, och visst, du når inte allting på samma gång. Braids har t ex massor av algoritmer för att generera ljud, men bara en åt gången. Dock så ser jag det som dess styrka oavsett om jag inte gillar soundet. Det sparar hp och gör att användaren kan få mer bredd ur systemet. Plaits som är efterföljaren verkar mycket mer dynamisk med sin styrning och jag får en känsla att skaparen har tänkt i samma bana.

Däremot så ser jag Stages mer som en pool som jag inte doppar fötterna så ofta i. Jag vill ibland kunna göras viss cv-styrning och når flera delar av bassängkanten vilket gör att den täcker upp mycket när jag väl hoppar i bassängen. Andra pooler i mitt system vistas jag oftare i och dyker därför djupare ned i dem. För mig handlar det mycket om bredd och djup i mitt system kontra hur mycket tid jag kan lägga på de olika delarna. På sistonde har jag börjat uppskatta enklare moduler mer och mer och menyer är i princip helt bannlyst i mitt rack.

nox
    nox är inte uppkopplad

Avstängd på egen begäran
    Citat Ursprungligen postat av Shike Visa inlägg
    Ja precis, det innebär inte att Multitool / Wictorinoxen inte har sin plats, eller är dåliga verktyg, eller ibland kan vara oerhört smidig att stoppa ner i fickan snarare än att bära med sig samtliga verktyg. Men de blir ju mer och mer oanvända desto fler individuella verktyg man har i garaget. Snygg metafor!

nox
    nox är inte uppkopplad

Avstängd på egen begäran
    Jo, fast jag tycker fortfarande resonemanget haltar. Hur många patchar ihop en voltage source, en sekvensiell switch och en mixer, är de behöver och har tillgång till en sequencer? Hur många patchar ihop en tringel-lfo med noise, s&h och skickar in via styrd slew, alltihop klockat av en fyrkants-LFO, för att få en schysst fördelad mjuk random, när man har tillgång till någon Buchla-266-variant? Sen är det inte fel att ha tilgång till basmodulerna när man vill göra något som 266-varianten inte kan, men det gör inte 266 överflödig i ett större system...

Sen kan jag hålla med om att det finns moduler som är så specifika/begränsade att de lätt blir överflödiga i ett större system. Är bara inte övertygad om att det gäller (de flesta av) MI-modulerna.
    Det var så det började, sen hur många som gör si och så är ju en annan diskussion. Ang. Buchla så är det mer west vs east coast. I princip samtliga Buchla-moduler är ju flera-moduler-i-en och vissa av deras system så som Easel är ju semimodulära synthar. Det fungerar rätt bra då de oftast har en hel del patch points, men återigen så kan komplexa oscillatorer skapas med några grundläggande moduler.

Jag har inte sagt att Mutable's moduler är de absolut mest begränsade, och det varierar från modul till modul, det enda jag har sagt är att deras grej, det de är mest kända för, är "patch-in-a-module" och "flera-moduler-i-ett" moduler. Det är ju bara att räkna hur många renodlade moduler dom har och avgöra själv där. Till och med de allra enklaste links och kinks har ju ett antal funktioner. De enda renodlade jag kan komma på är Shades och Ripples ärligt talat, och de är ju bland deras minst populära moduler.
    Senast redigerat av nox den 2019-06-04 klockan 16:58.

sisältää
    sisältääs avatar
    Veteran
    Poängen med Warps är ju huvudsakligen att få ett antal moduler i ett för att det är billigare och passar in i små eller t.o.m. minimala system.
    Håller inte med riktigt. Det Warps kan göra i och mad att du kan svepa mellan olika algoritmer är förstås möjligt att återskapa med enklare byggstenar men en sjuhelvetes patch som sannolikt hade behövt inkludera hundratals moduler.

Även om vi bortser från möjligheten att svepa mellan algoritmerna, hur många byggstensmoduler skulle du behöva för att motsvara allt som Warps kan?

Jag tycker att Warps gör sig utmärkt i ett större system.

nox
    nox är inte uppkopplad

Avstängd på egen begäran
    Håller inte med riktigt. Det Warps kan göra i och mad att du kan svepa mellan olika algoritmer är förstås möjligt att återskapa med enklare byggstenar men en sjuhelvetes patch som sannolikt hade behövt inkludera hundratals moduler.

Även om vi bortser från möjligheten att svepa mellan algoritmerna, hur många byggstensmoduler skulle du behöva för att motsvara allt som Warps kan?
    Jag minns inte exakt vad Warps har för funktioner i standard-läge, men från vad jag minns så skulle det krävas ca 10 moduler för att återskapa dess funktion där det mest knepiga snarare skulle vara vocodern än svep-funktionen. Att få ett svep mellan dessa 10 moduler kräver endast en mix-patch på slutet där du varierar volym mellan de olika utgångarna från modulerna. Vet inte riktigt vad du fått hundratals moduler ifrån?
    Senast redigerat av nox den 2019-06-04 klockan 17:20.

särkvark
    särkvarks avatar
    Veteran
    Hundratals leatherman!

sisältää
    sisältääs avatar
    Veteran
    Jag minns inte exakt vad Warps har för funktioner i standard-läge, men från vad jag minns så skulle det krävas ca 10 moduler för att återskapa dess funktion där det mest knepiga snarare skulle vara vocodern än svep-funktionen. Att få ett svep mellan dessa 10 moduler kräver endast en mix-patch på slutet där du varierar volym mellan de olika utgångarna från modulerna. Vet inte riktigt vad du fått hundratals moduler ifrån?
    En ”mix-patch” i detta fall kräver ju nio VCA-kanaler som ska styras så att ena kanalen crossfejdas till andra som crossfejdas till tredje osv, åt båda hållen. Bygger du en sådan funktionalitet med enkla byggstenar så blir det ett gäng moduler. Sedan ska ju varje patch som motsvarar en av Warps algoritmer få samma CV och ljud in så du behöver fyra gånger nio multkanaler. Det blir några moduler. Du har tre olika vocoder-algoritmer som du ska återskapa.

Hundra var en överdrift men är realistiskt. Så, en Warps eller ett ett helt rack för att återskapa Warps, vilket verkar mest vettigt?

nox
    nox är inte uppkopplad

Avstängd på egen begäran
    En ”mix-patch” i detta fall kräver ju nio VCA-kanaler som ska styras så att ena kanalen crossfejdas till andra som crossfejdas till tredje osv, åt båda hållen. Bygger du en sådan funktionalitet med enkla byggstenar så blir det ett gäng moduler. Sedan ska ju varje patch som motsvarar en av Warps algoritmer få samma CV och ljud in så du behöver fyra gånger nio multkanaler. Det blir några moduler. Du har tre olika vocoder-algoritmer som du ska återskapa.

Hundra var en överdrift men är realistiskt. Så, en Warps eller ett ett helt rack för att återskapa Warps, vilket verkar mest vettigt?
    nio VCAer är inte mycket ens för ett litet rack, och det finns VCAer med hög densitet, jag använder ex. RYO 3xVCAer, men det finns 8xVCAer med, 4x9 mult är inte ovanligt mycket för ett större rack som vi diskuterar. Att det kräver ett antal moduler för att patcha är ju självklart, men inte på något sätt en orimlig mängd för ett större system. Men frågan är ju mest hur ofta man använder crossfading mellan samtliga 8 lägen på Warps? Jag testade det och det lät ju inte bra såvida man inte begränsade till några lägen och för det mesta så använde jag den funktionen mer eller mindre aldrig. Såg det som rätt gimmick-aktigt.

Men om den funktionaliteten måste finnas så är det ju inget problem, ingen orimlig mängd moduler krävs, i verkligheten så lär du välja att endast crossfade'a några stycken av dom modulerna som mest, om alls, vilket lämnar ett antal moduler fria till annat, vilket är poängen. Kräver definitivt inte hundratals moduler eller "ett helt rack", förlåt men jag får inte intrycket av att du vet vad du pratar om här och argumentationen att det är orimligt att det krävs några moduler för att skapa en patch på ett större system och att det därför är bättre med en digital multimodul känns som ett ganska underligt perspektiv för att använda modularer där /alla/ patchar stämmer in på den beskrivningen.
    Senast redigerat av nox den 2019-06-05 klockan 16:41.

Liknande ämnen

1. shruti-1 - mutable instruments
    Av ninjanicke i forum DIY - bygg & reparation
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2018-08-11, 01:04

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •