Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Album teaser

  1. #1
    onathanj
    onathanj är inte uppkopplad
    onathanjs avatar
    Senior

    Album teaser

    <span style="font-family: Helvetica"><strong>
    https://youtu.be/l9FBAmTOXpA

    Nästa lördag är det äntligen dags. Allt slit de senaste åren har till slut resulterat i att mitt debutalbum färdigställts. Det har varit ett oerhört frustrerande arbete för att få slutmixen låta så bra som den bara kan. Om jag vetat vilken mastodontuppgift som väntat när jag började skriva låtar till albumet för ca: 4 år sedan hade jag säkert tvekat. Jag har inte valt den lätta vägen direkt. Till att börja med ville jag få ner mycket av den oro som ständigt fanns hos mig: jag såg en värld jag formats av rämna. Bokstavligen. Allt från smältande polarisar till maktmissbruk och terrorism. Detta skulle bli en skiva om vad som håller på att förstöra världen. Vår samtids värsta plågor. Medan många andra oroade sig för om de skulle få tillräckligt med likes för sin senaste Facebookuppdatering ägnade jag mig åt att skapa ett obekvämt album, där texterna fick styra hur musiken skulle komponeras och ljud utformas. Som en någorlunda erfaren amatörlåtskrivare frångick jag därför de flesta regler för hur en låt byggs upp. Jag spenderade lunchraster med att i datorn designa unika ljud att använda. Allt för att skapa en dystopisk plattform för låtarna att växa fram i. Samtidigt komponerades sångmelodin för att framhäva sångerskan Julia Nygårds bästa tonläge. Julia fick oftast fritt spelrum att utforma stämmorna, vilket hon lyckades jättebra med.

    Resultatet är 12 låtar (+ en cover )som inte kompromissar för att berätta det obekväma. Låtarna följer inga musikaliska trender för att få likes eller hamna på topplistor. Jag valde den svåra vägen för att berätta något viktigt. En process som inte bara fått mig att inse hur många sätt vi håller på att förstöra vår värld med - utan en process som faktiskt fått mig att öppna ögonen och se hur mycket fantastiskt det finns som är värt att kämpa för att behålla. Och som en motvikt till denna skiva kommer album nr 2 (som jag redan skrivit ett 40-tal låtar till) att handla om lycka.


    Jag hoppas att nästa lördag (8/6) kommer många av er i alla fall ge skivan en chans. Det finns en tydlig röd tråd från första till sista låten, men behöver kanske ett par genomlyssningar för att helt och hållet synliggöras.


    Vi hörs


    Jonathan/No Resemblance

  2. #2
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Spännande klanger! Nyfiken!

  3. #3
    biomoib
    biomoib är inte uppkopplad
    biomoibs avatar
    Veteran
    Ett riktigt ambitiöst angreppsätt... det ska bli spännande att höra resultatet... Jag gillar vad denna teasern ger...

  4. #4
    Kloon
    Kloon är inte uppkopplad
    Kloons avatar
    Veteran
    Spännande, skall absolut lyssna. Kul att se dig här igen Jonathan!

  5. #5
    Astral
    Astral är inte uppkopplad
    Astrals avatar
    Senior
    Bästa nyheten här på länge!
    Var har du hållt hus?

  6. #6
    Astral
    Astral är inte uppkopplad
    Astrals avatar
    Senior
    De här åter stämningsfullt å bygger upp förväntan bra hos mig

  7. #7
    Firechild
    Firechild är uppkopplad nu
    Firechilds avatar
    Veteran
    Bra Teaser!

  8. #8
    onathanj
    onathanj är inte uppkopplad
    onathanjs avatar
    Senior
    Tack hörni!
    Kloon och Astral; jag har varit borta pga tidsbrist, och kommer få fortsätta prioritera bort mycket i fortsättningen.
    Fick koncentrera mig på mixningen av albumet men blev aldrig nöjd! Men jag kan inte hålla på med det längre då jag måste gå vidare, då jag har så mycket annat material som känns bättre och roligare 😀

  9. #9
    deadbeats avatar
    Veteran
    Kul! Både att se dig här och att det kommer album. Kommer hårdlyssna nästa lördag! (Månne borde vi ta en release-drink på hotellet vid tillfälle )

  10. #10
    onathanj
    onathanj är inte uppkopplad
    onathanjs avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av deadbeat Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kul! Både att se dig här och att det kommer album. Kommer hårdlyssna nästa lördag! (Månne borde vi ta en release-drink på hotellet vid tillfälle )
    Tackar!
    En release-drink låter som en riktigt bra idé! Och samtidigt förhoppningsvis skåla för framtida samarbete nu när jag kan lägga energi på annat än att mixa och mastra;-)

Liknande ämnen

  1. Sonic Reunion album teaser.
    Av Snythen i forum Skivor & artister
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2015-06-16, 22:10
  2. [ALBUM] Silencio Stampa - The Red Album
    Av deleted user i forum Skivor & artister
    Svar: 32
    Senaste inlägg: 2011-07-05, 10:12

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •