Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: Matcha transistorer

zarar
    zarar är inte uppkopplad

Börjar bli varm i kläderna

Matcha transistorer

Tjo!

Jag ska bygga lite filter, så sitter och försöker matcha transistorer.

Jag har byggt följande krets:

Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	t_ian_fritzs_simple_transistor_matcher_774.png 
Visningar:	19 
Storlek:	218,4 KB 
Id:	87863

Jag mäter spänning mellan Emitter-benen på transistorerna, men får alltid ett värde som är 0 på lägsta inställningen på min multimeter 200mV, vilket jag har förstått är det jag vill ha, men det oroar mig att det alltid är 0, känns som det borde svaja lite?

Jag har mätt -12 och +12 för att testa min multimeter och mäter upp ca -11.5 +12.5, så multimetern funkar.

Jag har bytt motstånden i kretsen från 3k9 till 4k7 då jag inte hade några 3k9, men tänker att det inte borde spela någon roll?

Nån som byggt kretsen?

anonanon
    anonanon är inte uppkopplad
    anonanons avatar
    Av erfarenhet,
    Köper du transistorer från rulle (eller vad man nu kallar det) så är chansen stor att de redan är tillräckligt nära matchade om du plockar par som är bredvid varandra för de kommer då från samma batch och från samma wafer och nutida produktionsteknik är så bra, jag fick detta förklarat för mig men kommer inte ihåg mer detaljer.
    kanske är en jättedum ide men då får någon kliva in säga emot mig.

Men det vore bra med sidan du fick din krets ifrån.

Annars kan du ju bygga en annan design som använder motstånd du troligtvis har, hittade dessa http://www.diamondstar.de/transistor_matching_bjt.html

F.ö om du köper komponenter från typ mouser så sparar du ofta pengar genom att köpa fler, typ 100 3k9 motstånd för 20 spänn istället för 40st för 40kr osv och så då blir risken mindre att du inte har några hemma.

AonFluX
    AonFluX är uppkopplad nu
    AonFluXs avatar
    Veteran
    Värm upp en av transistorerna så borde du se skillnad - om du inte gör det så är det kanske som du misstänker, att något är knas med mätningen el kretsen.
    Matchningen skall väl ligga på runt 1-2 mV skillnad, så kanske behöver du bättre upplösning.

Och som anonanon säger, ofta behöver man inte matcha transistorer från band/rulle om man tar två efterföljande. De är ofta väldigt nära i specs.

zarar
    zarar är inte uppkopplad

Kanske ska ge upp matchningen då min multimeter inte är svinbra. Köpte 100 transistorer från Tayda. Oklart om de är från samma batch, de kom i en påse vad händer om de skulle vara omatchade?

AonFluX
    AonFluX är uppkopplad nu
    AonFluXs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av zarar Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kanske ska ge upp matchningen då min multimeter inte är svinbra. Köpte 100 transistorer från Tayda. Oklart om de är från samma batch, de kom i en påse vad händer om de skulle vara omatchade?
    Det beror på var de ska användas. Typ pitch mm kanske blir svårare att ställa rätt. Låg dom lösa i påse, så skulle nog en matchning vara rekommenderat om det är så att kretsen kräver det.

anonanon
    anonanon är inte uppkopplad
    anonanons avatar
    Citat Ursprungligen postat av zarar Visa inlägg
    Beror på designen men utan matchade transistorer i exempelvis yusynth minimoog filtret så tappar du resonansen och filtret får fel karaktär.
    Så om de kom i påse så måste du matcha om du inte gillar spela roullette

Vad är det du ska bygga förresten?

zarar
    zarar är inte uppkopplad

https://kassu2000.blogspot.com/2018/...er-filter.html

Denna ska jag bygga. Får kolla över kretsen igen och se om jag hittar nått fel, men kanske bara behöver en bättre multimeter.

slirak
    slirak är inte uppkopplad

Veteran
    Jag har använt Ian Fritz krets för att matcha transistorer, men jag är inte säker på att jag använde samma källa till layouten. Jag fick åtminstone inte identiska värden på en enda av transistorerna jag testade, c:a 40 st, även om jag hittade par som var tillräckligt bra.

Det var en äldre modell av transistorer jag mätte på, möjligen NOS (minns inte), så det är ju möjligt att nyare ger färre variationer.

Transistorernas temperatur kan påverka mätresultatet mycket, så tipset är att låta dem vila en stund på nåt som inte leder värme så bra, typ en bit frigolit och att sen plocka upp dem med en tång, inte med fingrarna. Men mätfel pga temperaturvariationer borde väl iofs inte göra att du får fler som mäter lika, snarare tvärtom.

Min multimeter är inte lyxig, den har 3,5 nuffrors precision, vilket jag har för mig var minimikravet för kretsen.

ricard
    ricard är inte uppkopplad
    ricards avatar
    Veteran
    Finns det inte schema på kretsen snarare än en veroboardlayout? Hade varit mycket enklare att följa.

PeterM
    PeterM är inte uppkopplad
    PeterMs avatar
    Veteran
    Alternativt posta en bild på hur ditt bygge faktiskt ser ut

Citat Ursprungligen postat av ricard Visa inlägg
    Finns det inte schema på kretsen snarare än en veroboardlayout? Hade varit mycket enklare att följa.

http://www.dragonflyalley.com/synth/...at0011_144.pdf

foliekatt
    foliekatt är inte uppkopplad
    foliekatts avatar
    Jag brukar använda Hfe-läget på min multimeter, tror den kostade några hundra för drygt 10 år sedan. En DIY-oscillator jag byggde gick fint över 5 oktaver då och min soundlab verkar också nöjd. Jag brukar hantera dem med en tång för att inte värma upp de ojämt med mina fingrar.

Bara för det verkar det svårt att hitta sådana multimetrar nu?! :O

zarar
    zarar är inte uppkopplad

Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG-0257.JPG 
Visningar:	7 
Storlek:	2,26 MB 
Id:	87899 Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG-0258.JPG 
Visningar:	7 
Storlek:	2,86 MB 
Id:	87900

Bilder på bygget. Lade till en extra rad då jag inte hade 6-pins sockets utan 8

zarar
    zarar är inte uppkopplad

Hade missat att löda fast en av jumper-ledarna. Funkar fint nu, mätte första transistorparet och fick
    -0.7 | +0.1 mellan dem (testade dem alternerat för att se motståendets påverkan) så verkar vara en match.
    Senast redigerat av zarar den 2019-06-04 klockan 21:53.

slirak
    slirak är inte uppkopplad

Veteran
    Ah, den där känslan när man hittar felet!

zarar
    zarar är inte uppkopplad

Citat Ursprungligen postat av slirak Visa inlägg
    Ah, den där känslan när man hittar felet!
    Eller hur, tillfredställelse!

Liknande ämnen

1. Matcha transistorer
    Av fragster i forum DIY - bygg & reparation
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2018-03-02, 20:28
  2. Matchade transistorer till Minimoog
    Av slirak i forum DIY - bygg & reparation
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2014-05-21, 08:18
  3. Ljudkort att matcha en Virus B ?
    Av Haplo i forum Datorer & kringutrustning