Resultat 1 till 33 av 33

Ämne: Idrottare vs. musiker - filosoferar

  1. #1
    kockpit
    kockpit är inte uppkopplad
    kockpits avatar
    Veteran

    Idrottare vs. musiker - filosoferar

    Satt i bastun med ett par älgar, det är då de bästa (eh..?) idéerna kommer.


    Idrottare vs. musiker


    Finns det en absolut måttstock?
    I min antiindrottsvärld finns det för idrottare, bäst helt enkelt, och med bäst avses den som vinner mest, är i högsta ligan, får mest betalt, t.ex. Zlatan och Stenmark.


    För musiker blir det genast mer komplicerat.


    Vad är framgång/bäst?
    Flest spelningar?
    Flest sålda skivor/kassettband?
    Mest intjänade pengar?
    Flest listettor?
    Flest likes?
    O.s.v.


    Är inte Zlatan facit för en bra fotbollsspelare?
    Hur många håller någon från korpen som idol som inte är dennes pappa eller mamma?


    Men det finns många aspirerande musiker/fans som håller någon indie/underground (eller vad det nu heter) artist som idol.


    Är ”man” överens om att mäta framgång inom idrott enligt ovan? Varför är man inte överens om att mäta framgång inom musik på samma sätt (flest/mest av något)?


    Det som triggade denna tanke var att Abba kom på i bastun och jag mindes att någon här på 99 ondgjorde sig över att en journalist sagt typ ”Benny Andersson-klass på Kleerups melodier”, och denne 99:a undrade sedan när Benny/Abba var facit för bra melodier.






  2. #2
    robopants
    robopants är inte uppkopplad
    robopantss avatar
    Veteran
    Det finns väl olika genrer i sportsammanhang också? Zlatans fans skiter väl i damcurling. Precis som Abbas fans skiter i modularmusik.

  3. #3
    SteffeE
    SteffeE är inte uppkopplad
    SteffeEs avatar
    Veteran
    Jag tror att vad andra uppfattar som framgång är lika ointressant för både idrottare och musiker. De gör det för sin egen skull, för egen tillfredsställelse och enligt sina egna krav på sig själv. "Att lyckas" i okända människors ögon är nog i stort sett irrelevant för både idrottsmän och musiker.

    Men du kanske menade hur man mäter hur lyckade de är i andras ögon?

  4. #4
    janost
    janost är inte uppkopplad

    Avslutat konto
    Du har rätt i liknelsen, båda vill ha framgång.
    Men det finns en skillnad.

    Den ena är konstnärlig och vill nå framgång och bli sedd för sin skaparglädje.
    Den andra vill vinna och vara bäst även med laget i fokus.

    Nu gäller ju inte detta med Zlatan som exempel då han är både och.

  5. #5
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Jag tror man hittar flest liknelser i bedömningssporter såsom isdans, simhopp, dressyr etc. Det handlar om smak och inte absoluta värden. Alla grenar man kan tävla mot klockan i påminner ju mer om Guinessrekord som "högst bpm", "kortast låt", "flest ord på en minut" etc och de senare kan vara skickliga saker att åstadkomma inom musik, men om det är så jävla bra är tveksamt.

  6. #6
    hasparigus pink
    hasparigus pink är inte uppkopplad
    hasparigus pinks avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av robopants Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det finns väl olika genrer i sportsammanhang också? Zlatans fans skiter väl i damcurling. Precis som Abbas fans skiter i modularmusik.
    chris carter är stort abba-fan (vem är inte abba-fan?)

  7. #7
    kockpit
    kockpit är inte uppkopplad
    kockpits avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av robopants Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det finns väl olika genrer i sportsammanhang också? Zlatans fans skiter väl i damcurling. Precis som Abbas fans skiter i modularmusik.
    Jo, genrer och grenar, men inom respektive då? (Även om genre inom sport är betydligt mer cementerat än inom musik).

    Vem ser upp till kungen av gärdsgårdsligan?

    Jämfört med kungen av undergroundtriphiphopbeatdnb?

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av machinepop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag tror man hittar flest liknelser i bedömningssporter såsom isdans, simhopp, dressyr etc. Det handlar om smak och inte absoluta värden. Alla grenar man kan tävla mot klockan i påminner ju mer om Guinessrekord som "högst bpm", "kortast låt", "flest ord på en minut" etc och de senare kan vara skickliga saker att åstadkomma inom musik, men om det är så jävla bra är tveksamt.
    Aha, nu öppnade du upp i mitt sinne, jag kom inte så långt.

  8. #8
    Steelberry
    Steelberry är inte uppkopplad
    Steelberrys avatar
    Veteran
    Jag tror ditt ointresse för sport grumlar din analys. En karismatisk spelare i div 2 laget kan absolut vara en förebild för ungdomsspelarna. En korpenspelare har lika mycket stjärnstatus som en random 99a. Inte alls - men väl respekt från medspelare/musiker. Är man intresserad av en viss sport har man koll på vilka som är bra. Det handlar inte om stjärnstatus utan om uppskattning av förmåga. Är man helt ointresserad/okunnig om sporten/musik genren så blir kändisfaktorn vägledande istället.

    Det som rör till jämförelsen är att idrott är en tävlingsform, medan musik är det inte. försäljningsiffror av låtar bör snarare jämföras med åskådare. Bajen har kanske högre publiksiffror än lag X men är dom bättre för det?
    Senast redigerat av Steelberry den 2019-06-01 klockan 08:38.

  9. #9
    SteffeE
    SteffeE är inte uppkopplad
    SteffeEs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av SteelberryWorker Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag tror ditt ointresse för sport grumlar din analys. En karismatisk spelare i div 2 laget kan absolut vara en förebild för ungdomsspelarna. En korpenspelare har lika mycket stjärnstatus som en random 99a. Inte alls - men väl respekt från medspelare/musiker. Är man intresserad av en viss sport har man koll på vilka som är bra. Det handlar inte om stjärnstatus utan om uppskattning av förmåga. Är man helt ointresserad/okunnig om sporten/musik genren så blir kändisfaktorn vägledande istället.

    Det som rör till jämförelsen är att idrott är en tävlingsform, medan musik är det inte. försäljningsiffror av låtar bör snarare jämföras med åskådare. Bajen har kanske högre publiksiffror än lag X men är dom bättre för det?
    Perfekt formulerat.

  10. #10
    rogerlinn
    rogerlinn är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Inom idrott finns det vissa kriterier som alla är överens om: hoppa högst, göra flest mål, springa snabbast. Det gör att det går att tävla inom sport på ett annat sätt än inom musik. Det finns inga direkt objektiva kriterier för vad en musiker ska uppnå. Eftersom tävlingsmomentet i de flesta sporter är så konkret går det också att på ett mer objektivt sätt säga att en idrottare är bättre än en annan.
    Senast redigerat av rogerlinn den 2019-06-01 klockan 20:09. Anledning: stavfel

  11. #11
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Klassisk musik i orkester där noter och dirigent ska följas påminner om konstsim och bäst är de som är i synk. Då går kvaliten att bedöma. Sämst är skolorkestrar som ger sig på ”Also sprach Zarathoustra”... typ.

  12. #12
    Spacedude
    Spacedude är inte uppkopplad
    Spacedudes avatar
    Senior
    Tycker att mainstream-media/världen konstant försöker ranka musik som att det vore en sport, och det kan bli lite av ett tankefel i konsten att försöka kategorisera från bra till bättre eller sämre. Medans musik är mer av ett fingeravtryck var varje persons uttryck är unikt och en konst som konstant flyttar barriärer och utvecklas till något som känns nytt och "fresh".

    Det finns "musikligor" var det handlar om prestation som t.ex. gitarrvirtuoser. Ofta av yngre musiker eller en fas många musiker någon gång befunnit sig i var snabbhet och renhet spelar en roll i att ranka teknik och prestation. Däremot kan själva musicerandet bli lidande av detta var all musik behandlas som "backingtracks" att lira över där konsten att vara unik suddas ut och sätts i en formel var det går att bedömma prestation. Detta blir lite av en återvändsgränd om man inte kan lyckas hitta sin egen röst i detta.

    Detta kan man även hitta bland vokalister som shreddar i wailing. Eller musikskole-elever som spelar enl. skol kriterier om vad som är "bra" musik. Jag och några vänner brukar skämta om att något kan låta lite för mycket "musikskola". Jag tror att vissa kan relatera till detta uttryck ofta de som själva kanske gått ngn musikutbildning. Det tilltalar en smal skala människor var komplexitet är den styrande faktorn, var man inte längre skriver musik genom känslor utan mer närmar sig det hela med teoretiska formler var komplexiteten i komponerandet styr skalan i bra, bättre, bäst.

    Detta kan man även hitta i popmusik, det finns popmusik därute som är 100% rätt i arr och sound men som ändå känns "död" och själlös.

    En "musikalisk vinnare" i mina ögon är någon som fått göra sin "grej" och kunnat livnära sig på detta med så lite yttre påverkan som möjligt. Var den egna kreativa röst fått stå i centrum nästintill varit ofiltrerad men som ändå funnit en väg till lyssnare och fans.

  13. #13
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Spacedude Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    En "musikalisk vinnare" i mina ögon är någon som fått göra sin "grej" och kunnat livnära sig på detta med så lite yttre påverkan som möjligt. Var den egna kreativa röst fått stå i centrum nästintill varit ofiltrerad men som ändå funnit en väg till lyssnare och fans.
    Det där är och förblir tyvärr en myt - det är ju i smältdegeln av alla externa intryck som det "unika" uppstår, i kombination med järnvilja, total fokus och hängivelse. Ur detta kommer också viljan att utvecklas, lära sig mer, bli "duktigare"! Ibland i fas med "tiden" som gör att en del faktiskt dessutom blir synliga. Sedan, i "musikkulturen", kommersiell eller icke, så är själva musiken en rätt så liten del. Istället är det snarare något slags allkonstverk där mängder av andra attribut är viktigare - till den grad att det koketteras med okunskap, ointresse och t.o.m. förakt för det musikaliska i sig - så länge man tycker rätt, ser rätt ut, kommer från "rätt" bakgrund och inte minst, har rätt attityd!

    En hel del av anti-kunskapsargumentationen anser jag vara "surt sa räven". Jag har på de 40+ år jag varit aktiv inte träffat på någon som "lärt sig" som försöker backa tillbaka till okunskap för att det skulle vara bättre. Det erfarenheten sedan tillför är förståelse att göra sitt/det bästa för den aktuella situationen.

  14. #14
    Spacedude
    Spacedude är inte uppkopplad
    Spacedudes avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det där är och förblir tyvärr en myt - det är ju i smältdegeln av alla externa intryck som det "unika" uppstår, i kombination med järnvilja, total fokus och hängivelse. Ur detta kommer också viljan att utvecklas, lära sig mer, bli "duktigare"! Ibland i fas med "tiden" som gör att en del faktiskt dessutom blir synliga. Sedan, i "musikkulturen", kommersiell eller icke, så är själva musiken en rätt så liten del. Istället är det snarare något slags allkonstverk där mängder av andra attribut är viktigare - till den grad att det koketteras med okunskap, ointresse och t.o.m. förakt för det musikaliska i sig - så länge man tycker rätt, ser rätt ut, kommer från "rätt" bakgrund och inte minst, har rätt attityd!

    En hel del av anti-kunskapsargumentationen anser jag vara "surt sa räven". Jag har på de 40+ år jag varit aktiv inte träffat på någon som "lärt sig" som försöker backa tillbaka till okunskap för att det skulle vara bättre. Det erfarenheten sedan tillför är förståelse att göra sitt/det bästa för den aktuella situationen.
    Håller med, kanske klumpigt uttryckt var inte menat som ett anti-kunskapsargument. Det är klart att influenser och utbildning alltid finns och behövs i skapandet annars skulle allt bli ngnsorts fjärtljud av allting. Menar mer att det man vill förmedla är såpass genomtänkt och sofistikerat att det tilltalar andra. Det finns absolut en underliggande "kompass" som indikerar vad som ligger i tiden. Jag tycker man ska ta in så mycket musik och stilar man förmår och sedan försöka skapa ngt av sina egna influenser som har en "egen själ".

    Med påverkan så tänker jag mer att andra kommer in och poängterar att här ska du göra si och här så för att det ska "sälja". men att man är såpass bra på det man gör att man vet vad man behöver göra och sedan kunna röra sig fritt i det rummet och ändå skapa det man hör inombords och vill uttrycka.

    Jag kommer inte ihåg vem som sa det, men ngt i stil med att "lär dig allt och glöm sedan bort det. Och gör sedan musik från hjärtat."

  15. #15
    oberdada
    oberdada är inte uppkopplad
    oberdadas avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av machinepop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Klassisk musik i orkester där noter och dirigent ska följas påminner om konstsim och bäst är de som är i synk. Då går kvaliten att bedöma. Sämst är skolorkestrar som ger sig på ”Also sprach Zarathoustra”... typ.
    Du tänker kanske på Portsmouth Sinfonia? Deras tolkning är legendariskt "dålig", men det går över i att bli konceptuellt och utifrån ett annat sätt att se det helt genialt. Och det är väl en av skillnaderna mellan musik och idrott: det finns flera tänkbara sätt att bedöma konstverk.

    Det finns något sådant som världens snabbaste gitarrist (jag har träffat honom), men alla förstår att det inte är det som räknas.

    Sport har aldrig intresserat mig, kanske för att det är så endimensionellt och entydigt. Undantag finns väl, som situationistfotboll, men det uppfanns ju av Asger Jorn som var bildkonstnär.

  16. #16
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av oberdada Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det finns något sådant som världens snabbaste gitarrist (jag har träffat honom), men alla förstår att det inte är det som räknas.
    ...eller ur 99perspektiv, världens största modulasynt Båda med sin motiverade utgångspunkt, även om värdet blir allt mer esoteriskt ju närmare extremerna det kommer...

  17. #17
    Spacedude
    Spacedude är inte uppkopplad
    Spacedudes avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    ...eller ur 99perspektiv, världens största modulasynt Båda med sin motiverade utgångspunkt, även om värdet blir allt mer esoteriskt ju närmare extremerna det kommer...
    Exakt! Bara för att man har det största skåpet betyder det inte att det är en vinst.

  18. #18
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Spacedude Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag kommer inte ihåg vem som sa det, men ngt i stil med att "lär dig allt och glöm sedan bort det. Och gör sedan musik från hjärtat."
    Så sant men ofta miss-brukat/uppfattat Det handlar ju knappast om att glömma, utan om att kunna skilja på att lära sig ett verktyg och att förstå att använda det i ett sammanhang. Det är ju tyvärr de som uppfattar rådet som att de lika gärna kan hoppa över det där med att lära sig, så man slipper glömma

  19. #19
    oberdada
    oberdada är inte uppkopplad
    oberdadas avatar
    Veteran
    Största modularskåpet eller tiotals hyllmeter syntar är väl inte optimalt längre. Vid en viss punkt när utrymmena fylls med för mycket elektronikskrot går det ut över arbetsflytet.

    På tal om skolor och orkestrar, de har ju inträdesprov. Skolor på grund av begränsat antal platser, orkestrar även på grund av kvalitetssäkring. Så just i det sammanhanget finns det en prestation att bedöma och rangordna, vanligtvis av en liten jury. Men så är det väl på många andra arbetsplatser också där en viss kompetens krävs.

  20. #20
    Spacedude
    Spacedude är inte uppkopplad
    Spacedudes avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av oberdada Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.

    På tal om skolor och orkestrar, de har ju inträdesprov. Skolor på grund av begränsat antal platser, orkestrar även på grund av kvalitetssäkring. Så just i det sammanhanget finns det en prestation att bedöma och rangordna, vanligtvis av en liten jury. Men så är det väl på många andra arbetsplatser också där en viss kompetens krävs.
    Ja det kan ju vara jobbigt om de spelar fel instrument och inte kan läsa noter.

  21. #21
    oberdada
    oberdada är inte uppkopplad
    oberdadas avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Spacedude Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ja det kan ju vara jobbigt om de spelar fel instrument och inte kan läsa noter.
    Vad skulle kunna vara fel instrument för att komma in på musikhögskolan? Trummaskin?

    Det var lite diskussioner för några år sedan om huruvida laptop skulle kunna vara huvudinstrument och ifall notläsning skulle vara ett krav. Man kan ju som jämförelse tänka sig om ett förlag anställde dyslexiker som korrekturläsare.

  22. #22
    Spacedude
    Spacedude är inte uppkopplad
    Spacedudes avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av oberdada Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vad skulle kunna vara fel instrument för att komma in på musikhögskolan? Trummaskin?

    Det var lite diskussioner för några år sedan om huruvida laptop skulle kunna vara huvudinstrument och ifall notläsning skulle vara ett krav. Man kan ju som jämförelse tänka sig om ett förlag anställde dyslexiker som korrekturläsare.
    Tänkte på i en orkester. Man söker violinist och får en modulärsynthare hehe

  23. #23
    oberdada
    oberdada är inte uppkopplad
    oberdadas avatar
    Veteran
    Laptoporkester har ju redan blivit ett standardformat. Flera musikutbildningar har sin egen. Så varför inte modulärorkester?

  24. #24
    SteffeE
    SteffeE är inte uppkopplad
    SteffeEs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Spacedude Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    En "musikalisk vinnare" i mina ögon är någon som fått göra sin "grej" och kunnat livnära sig på detta med så lite yttre påverkan som möjligt. Var den egna kreativa röst fått stå i centrum nästintill varit ofiltrerad men som ändå funnit en väg till lyssnare och fans.
    Instämmer verkligen och några mycket bra exempel på detta är Yngwie Malmsteen, Max Martin, Toto, Kent, Iron Maiden, AC/DC och Tomas Ledin.

  25. #25
    NON
    NON är inte uppkopplad
    NONs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av oberdada Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vad skulle kunna vara fel instrument för att komma in på musikhögskolan? Trummaskin?

    Det var lite diskussioner för några år sedan om huruvida laptop skulle kunna vara huvudinstrument och ifall notläsning skulle vara ett krav. Man kan ju som jämförelse tänka sig om ett förlag anställde dyslexiker som korrekturläsare.
    Behöver man läsa musik för att kunna spela den

    Alltså, jag förstår dina argument. Men jag stör mig också på en "kulturelit" som hävdar att man måste vara skolad på ett visst sätt för att komma in på musikskolor. Å andra sidan så är det väldigt stor sannolikhet att en kreativ person som lärsig uttryck sig på sitt sätt kommer hämmas i en sådan institution...
    Man får inte glömma att jazz och funk var också "skräpmusik" en gång i tiden, men är grunden till all musik som görs idag.

  26. #26
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av NON Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Å andra sidan så är det väldigt stor sannolikhet att en kreativ person som lärsig uttryck sig på sitt sätt kommer hämmas i en sådan institution...
    Vad grundar sig dessa åsikter på? Hur kan man begränsas av att få chansen att lära sig ännu mer? Det är som att vara duktig på att ha talets gåva och sedan få chansen att läsa och skriva och kommunicera ännu mer. Det är okunskap som leder till begränsningar och hämningar.

    Ganska övertygad att de som är kreativa och hittat egna lösningar skulle kasta sig över chansen att få lära sig mer, bredda sin horisont etc etc

  27. #27
    kockpit
    kockpit är inte uppkopplad
    kockpits avatar
    Veteran
    Jag tror NON menar att man styrs åt ett visst håll på musikskolan och därmed blir hämmad i sin egen utveckling. Själv sökte jag musikklass både till mellanstadiet och till gymnasiet, kom endast in på förortsgymnasiet, där man var intresserad av datorbaserad produktion (cirka 1995 var detta) än bara noter och de andra skolorna ville placera sökanden stenhårt i fack. Jag hade nog blivit väldigt begränsad som "pianist", men förmodligen betydligt bättre på piano än vad jag är idag.

  28. #28
    NON
    NON är inte uppkopplad
    NONs avatar
    Veteran
    Tack kockpit

  29. #29
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Tråkigt med sådana upplevelser... Men det har inte med "skolningen" i sig att göra utan bra/dåliga lärare/institutioner, som inom all kunskap - men visst kan det ge sår.


  30. #30
    oberdada
    oberdada är inte uppkopplad
    oberdadas avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av NON Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Alltså, jag förstår dina argument. Men jag stör mig också på en "kulturelit" som hävdar att man måste vara skolad på ett visst sätt för att komma in på musikskolor. Å andra sidan så är det väldigt stor sannolikhet att en kreativ person som lärsig uttryck sig på sitt sätt kommer hämmas i en sådan institution...
    Man får inte glömma att jazz och funk var också "skräpmusik" en gång i tiden, men är grunden till all musik som görs idag.
    Vad som krävs för att komma in på musikskolor ändras i takt med att musikkulturen ändras (jazz och pop är bra exempel, det kan man studera på musikhögskolor idag). Men de har begränsat antal platser så de måste ha något kriterium för vem de tar in.

    Det är fullt möjligt att musikstudenter styrs åt ett visst håll, som kockpit säger. Kanske oftare det än att de hämmas, vilket bara kan tyda på en misslyckad utbildning. Men en färdigutbildad musiker har fullt ansvar för sitt eget musikskapande, för att forma det mot sina egna mål. En bra utbildning ger en möjlighet till det. (Och jag hoppar över de krav samhället i övrigt, arbetsmarknaden, den goda smaken etc ställer.)

  31. #31
    NON
    NON är inte uppkopplad
    NONs avatar
    Veteran
    Senaste tiden har jag faktiskt inte hunnit med min musik pga sport
    Det beror på mina barns aktiviteter, och framförallt min äldsta dotter som har spelat basket några år och visat sig till att vara riktigt duktig på det. Jag gläds med henne och hjälper till att köra till träningar, matcher och turneringar. Och pga detta så har faktiskt basket blivit en ny upptäckt sport för mig.
    Jag är också ganska nöjd med att mitt yngsta dotter har upptäckt att sport är inget för henne. Hon vill istället gå för dans och musik (fast i ärlighetens namn så är hon mer en gamer). Så nu till höst så har jag svårt att se att det kommer finnas tid för mitt musicerande, utan det blir till att hänga i idrottshallar och danslokaler

  32. #32
    janost
    janost är inte uppkopplad

    Avslutat konto
    Många av oss älskar faktiskt båda.
    Och vi vill inte välja eller filosofera.

  33. #33
    Kloon
    Kloon är inte uppkopplad
    Kloons avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av janost Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Många av oss älskar faktiskt båda.
    +1

Liknande ämnen

  1. Egentligen (PF Filosoferar)
    Av PF i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 43
    Senaste inlägg: 2018-03-11, 21:32
  2. Skolade musiker VS oskolade musiker.
    Av peter80 i forum Allmänt om musik
    Svar: 130
    Senaste inlägg: 2011-02-15, 07:31
  3. Ny våg - musiker
    Av Porkij i forum Allmänt om musik
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-02-10, 14:05

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •