Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: Frakt vid privatköp

  1. #1
    whisper
    whisper är inte uppkopplad

    Senior

    Frakt vid privatköp

    Ja hur gör ni vid köp av privatperson, på annan ort och behöver få varan skickad? Såg att PostNord förpassat postförskott till företag. Blocketpaketet verkar vara i nåt beta-stadie, kräver Android-app av säljaren och iPhone-app av köparen, och säljaren måste sälja via Blocket och alla typer av varor stöds inte...
    Så hur löser man köp av privatperson nuförtiden? Längesen jag köpte av någon via frakt, och har, ta i trä, inte blivit lurad (än)...

  2. #2
    Shike
    Shike är uppkopplad nu
    Shikes avatar
    Senior
    Postnord "skicka lätt" har jag använt. Oförsäkrat för små paket, större paket försäkrade. Man får trackingnummer, mottagaren får avisering när paketet är framme. Har sluppit problem så kan inte ge omdöme om hur det funkar vid strul.
    Senast redigerat av Shike den 2019-06-03 klockan 16:14.

  3. #3
    defalut
    defalut är inte uppkopplad
    defaluts avatar
    Veteran
    Blocketpaketet kan vem som helst använda, dock går det via schenker och sist jag beställde något där så fuckade de upp det och det jag beställde försvann på vägen. Jag gjorde allt jag kunde men tyvärr var det säljaren som tog risken.
    Bussgods har/hade annars betalning vid utlämning och det är kanske det du söker?

  4. #4
    robopants
    robopants är inte uppkopplad
    robopantss avatar
    Veteran
    Postförskott ger ingen trygghet eftersom säljaren kan skicka en sten. Du måste i slutändan lita på att säljaren är juste.

  5. #5
    whisper
    whisper är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av robopants Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Postförskott ger ingen trygghet eftersom säljaren kan skicka en sten. Du måste i slutändan lita på att säljaren är juste.
    Det vet jag. Risk att säljaren eller köparen är ohederlig kommer man aldrig helt ifrån, vid frakt. Men man kan försöka minimera risken så långt det går. Det kan ju finnas helt legitima skäl till att en vara inte kommer fram, eller att säljaren inte får sina pengar, t.ex. p.g.a. av sjukdom eller olycka. Med postförskott, också kallat "efterkrav" hos vissa, så betalar man iaf. inte förrän man åtminstone fått ett paket.

  6. #6
    nox
    nox är inte uppkopplad

    Avstängd på egen begäran
    Citat Ursprungligen postat av whisper Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det vet jag. Risk att säljaren eller köparen är ohederlig kommer man aldrig helt ifrån, vid frakt. Men man kan försöka minimera risken så långt det går. Det kan ju finnas helt legitima skäl till att en vara inte kommer fram, eller att säljaren inte får sina pengar, t.ex. p.g.a. av sjukdom eller olycka. Med postförskott, också kallat "efterkrav" hos vissa, så betalar man iaf. inte förrän man åtminstone fått ett paket.
    Som säljare skulle jag aldrig skicka ett paket via postförskott. Även om det inte krävde plusgiro som kostar 500kr/mån så kostade det vad jag minns 120kr extra, samt att man då tar risken att personen som ska ta emot det ändrar sig eller hittar något annat, varpå man då inte får tillbaks fraktavgiften och måste hämta paketet igen (merarbete).

    Det är ju också helt meningslöst då det inte på något sätt gör det mer säkert för köparen, posten/bussgods tillåter dig inte att öppna paketet innan du betalar för det, så det kan vara en sten i, eller så kan varan vara defekt/trasig.

    Jag brukar både som köpare och säljare mer lita på att personen jag pratar med låter vettig, och jag har aldrig haft något problem än så länge över 15 år av frekvent köpande och säljande. Jag brukar också notera väl ifall någon varnar för bedrägeri på ex. vend. Det var/är ju en person som nyligen lurat en hel del personer där.

    Om jag kände att jag inte ville ta dom här riskerna skulle jag köpa/sälja i samma område där jag bor och mötas i person. Det är alltid enklast.

  7. #7
    love666
    love666 är inte uppkopplad
    love666s avatar
    Inte så pratsam än
    Skicka lätt är bra. Smidigt, man behöver inte skriva ut någonting själv och billigare än postnords andra alternativ (men skicka lätt har gått upp i pris varje gång jag använt det verkar det som). Det är spårbart och köparen får ett mail eller sms så fort paketet finns att hämta. Jag har nog bara skickat med skicka lätt de senaste två åren.

  8. #8
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    1. Få betalt
    2. Skicka
    3. Packa ordentligt
    4. Don't be an ass...

    Jag skickar med Posten eller Schenker beroende på vikt, volym, pris etc. Det mesta större får man kvitto på idag och mindre försändelser filmar jag när jag lägger på lådan. Om inte annat kan man bevisa för köparen att det är postat.

    edit: Jag förväntar mig då alltså tvärtom med motparten och som Johey skriver nedanför, börjar det osa katt drar jag mig ur. Jag har haft moster till att hämta i Göteborg och 99or och andra att plocka upp jox i Stockholm, Blekinge m fl ställen. Just det, svärmor har gjort utryckning i Ö-vik också.

  9. #9
    johey
    johey är inte uppkopplad
    joheys avatar
    Veteran
    Vid köp på distans med privatpersoner gör jag först vad bakgrundskoll jag kan. Är namn och telefonnummer reggat på eniro? Stämmer det överens med swishuppgifterna? Folkbokföringsadress? Bor där någon mer? Ju mer jag får mina stereotypbilder bekräftade desto mer säker känner jag mig.

    Känner jag oro brukar jag fråga om jag skulle kunna be en kompis hämta. Inte för att göra det, men det ger en fingervisning om prylen finns och är till salu. Ibland ringer jag för att höra hur personen resonerar. Ställer lite frågor om fraktalternativ och packmetoder för att se om personen ger tecken på vilja att skicka över huvud taget.

    När jag känner mig övertygad swishar jag i förskott. Hittills har jag aldrig blivit blåst och då har jag handlat ganska mycket. Men också avbrutit affärer där jag känt att något inte stämmer.

  10. #10
    SteffeE
    SteffeE är inte uppkopplad
    SteffeEs avatar
    Veteran
    Det viktigaste är att ha vettet att backa om man får dåliga vibbar när man pratar med dem. När jag har ringt upp säljare som visat sig vara riktiga gitarrnördar som t ex kan diskutera antal skruvhål i Fenders plektrumskydd, skillnaden mellan Ampeg V4 och V4b, eller vem som spelar trummor på första Rush-plattan - då brukar det inte vara någon större risk att swisha.
    Känner man att de försöker valsa lite, att de är lite för vaga om detaljer - då drar jag mig ur.

  11. #11
    Andreas N
    Andreas N är inte uppkopplad
    Andreas Ns avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Gör i stort sett bara affärer på olika forum med "kända" medlemmar.

    Köper aldrig nåt på Vend eller Blocket om jag inte kan hämta.

  12. #12
    Philiasis
    Philiasis är inte uppkopplad

    Senior
    Det kan också vara ett alternativ att överväga tjänster som PayPal eller Payson. Det har jag gjort några enstaka gånger vid vend men är i princip ett måste vid eBay t.ex.

  13. #13
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av Philiasis Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det kan också vara ett alternativ att överväga tjänster som PayPal eller Payson. Det har jag gjort några enstaka gånger vid vend men är i princip ett måste vid eBay t.ex.
    ...och plötsligt har enbart köparen rätt. Njae, jag gillar inte Paypal som säljare.

  14. #14
    valsolo
    valsolo är inte uppkopplad
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    Citat Ursprungligen postat av machinepop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    ...och plötsligt har enbart köparen rätt. Njae, jag gillar inte Paypal som säljare.
    nu handlar tråden om köp o frakt av dessa köp. För köp via ebay/reverb etc så är paypal ett måste. Inom Sverige o utom 99an känns distansköp nuförtiden som rysk roulette

  15. #15
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Japp, trist att det blivit bedragarnas marknad...

Liknande ämnen

  1. Bytesrätt på privatköp
    Av M i Gbg i forum Allmänt om musik
    Svar: 84
    Senaste inlägg: 2016-03-15, 17:58
  2. Medhörning vid inspelning vid inspelning av klaviatur
    Av David_ka i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2014-10-03, 18:09

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •