Resultat 1 till 22 av 22

Ämne: Problem med jordning i studion, felsökning.

  1. #1
    gst
    gst är inte uppkopplad
    gsts avatar
    Senior

    Problem med jordning i studion, felsökning.

    Hej, har ett problem som jag inte riktigt vet hur man dealar med. Har precis flyttat in i en ny studio men har också ett par nya monitorer, och har lite problem här.

    Om jag nu har två stycken Eve SC207, med varsin jordad strömkabel från ett tre-pin vägguttag. XLR ut från båda, till line-ingång på ett Focusrite 18i8 Gen 1, ström via en (ojordad) ac-dc adapter i samma uppsättning vägguttag.

    Upptäckte att om jag står på golvet med strumpor och fingrar på ljudkortet, ljudkablarna eller baksidan av monitorerna, känner jag en rätt ordentlig spänning, såpass att den är obehaglig / sticker.

    Jag tänker att problemet ligger hos monitorerna, för även om jag kopplar ur dom ur ljudkortet får jag spänning på baksidan av dom. (Oavsett om dom är påslagna eller ej).

    Betyder det här att vägguttaget inte är jordat trots allt, eller är det nått tjall på båda monitorerna?

    Hur kan jag lösa det här, det märks inget på ljudet, inget brus eller liknande men skulle gärna inte behöva sitta med mina fötter på ett datafodral för att inte få surr genom hela kroppen.

    Har en voltometer, men ingen aning hur jag testar om nått är jordat eller inte.

    Tack på förhand för några tips!

  2. #2
    kirre777
    kirre777 är inte uppkopplad
    kirre777s avatar
    Veteran
    Låter läskigt. Finns det jordfelsbrytare installerad i huset?

  3. #3
    gst
    gst är inte uppkopplad
    gsts avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av kirre777 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Låter läskigt. Finns det jordfelsbrytare installerad i huset?
    Det förutsätter jag, är 10 nybyggda studios i en större nyrenoverad lokal. Tror jag får ringa till dom imorrn och be dom kolla på de, för dyra prylar och för stark ström för att chansa. Menar, har läst lite på det och verkar ju inte vara ett "vanligt problem" liksom.

  4. #4
    Fluster
    Fluster är inte uppkopplad
    Flusters avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Har liknande problem i min hemmastudio i källaren. Har haft elektriker som kollat jord och el och allt var ok och vi har jordat resten av huset.

    Får också stickande spänning från chassin på prylar, hörlursjacket på ljudkort, när jag står med strumpor/barfota på källargolvet. Läste någonstans att det har just med just det där med att man står på golv och då leder från marken men minns inte. Har provat med skor med gummisula och då känner jag inget.

    Hoppas nån i forumet kan förklara vad det beror på...

    Edit: var nog här jag läste för ett tag sedan...
    https://amp-reddit-com.cdn.ampprojec...mq331AQCKAE%3D
    Senast redigerat av Fluster den 2019-05-24 klockan 00:12.

  5. #5
    jCoke
    jCoke är inte uppkopplad
    jCokes avatar
    Veteran
    Hm jag tycker det låter som felkopplat .. enda gången det kan hända att du har ström i jordningen är om man kopplar ihop utrustning från ett 5 leadarsystem med ett 4-ledarsystem och referensen inte stämmer , dvs noll är olika. det är iaf min erfarenhet, förutom om någon klåpar kopplar fas till jord. Du kan prova att mäta spänning från en jord till annan. Jag har som mest haft 110v när det blev fel som jag beskrev ovan. Men då var det via jord i nätverkskablar som den kom då switch satt på ett ställe och dator på ett annat. Om det är lokal i samma utrymme så misstänker jag att det är fel kopplat och väldigt farligt. Jag är ju inte elektriker så jag kan ha fel.

  6. #6
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Låter inte bra nej, men om du stänger av all din utrustning, kan din voltometer ge något minsta utslag då om du sätter svart mot golvet och röd mot väggen? Låter ju som att SJs elstam ligger bakom en gipsvägg där du sitter på din beskrivning.

  7. #7
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Du hade studiogrannar som jag fattade det. Har du frågat nån av dem om de upplevt nåt liknande i huset?

    Och med min erfarenhet av el: Nej, nåt är riktigt fel.

  8. #8
    gst
    gst är inte uppkopplad
    gsts avatar
    Senior
    Tack för alla svar! Som jag förstått det så är det så att jordningen går genom mig till golvet eftersom det är "snabbaste" vägen, eller vägen med minst motstånd. Detta har jag upptäckt händer även med bara en enda monitor ikopplad (prövat med båda), så känns som att jag kan utesluta att monitorerna är boven, utan att felet sitter i väggen. Jag ska till studion om ett par timmar och får gå loss med voltometer och pröva lite olika värden för att se om nått verkar uppseendeväckande. Och se om någon annan är där och har samma problem.

    Om jag har skor på och alltså isolerar mig mot golvet så känner jag ingenting (eftersom jag inte blir en stor kabel ner i golvet antar jag), skulle ni säga att det då är någorlunda säkert för både mig och min utrustning att användas? Eller kan jag fulhacka det här, tejpa en kopparkabel från nått som leder på monitorerna till elementet i studion t ex?

  9. #9
    Firechild
    Firechild är uppkopplad nu
    Firechilds avatar
    Veteran
    Nej, det är rejält läskigt fel i era studiolokaler. Det är nog bara att dra dit en elektriker. Gör om , gör rätt.

  10. #10
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    "Nyduschad gitarrist dog av att spela ett a-moll"
    "Sångerskans hår reste sig när hon lade på en dubb"

    ...är ju rubrikerna vi inte vill se

  11. #11
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av Firechild Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nej, det är rejält läskigt fel i era studiolokaler. Det är nog bara att dra dit en elektriker. Gör om , gör rätt.
    +1

    Men ha du skor tills detta är löst. Dock hade inte jag haft en massa dyrt inkopplat innan de fixat det där (och betalt tillbaka hyran för tid med knasig el). Du ska absolut inte jorda på egen hand.

  12. #12
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    "Nyduschad gitarrist dog av att spela ett a-moll"
    "Sångerskans hår reste sig när hon lade på en dubb"

    ...är ju rubrikerna vi inte vill se
    Ja, mikrofonstativ kan ju få en att rysa. Jag tänker direkt på ett smått uselt avsnitt av Morden i Midsomer då någon drog spänning via mikrofonen för att grilla sångaren.

  13. #13
    gst
    gst är inte uppkopplad
    gsts avatar
    Senior
    Tack för svaren, låter bli att experimentera, så himla sugen på att jobba med ny studio och allt men ja, slipper ju gärna bli en notis i lokaltidningen.

  14. #14
    rydan
    rydan är uppkopplad nu
    rydans avatar
    Veteran
    Låter som att det är olika jord/potentialskillnad mellan golvet och jord i elsystemet. Vet inte om det med nödvändighet betyder felkopplat, men lite skumt är det om det är så mycket att det gör ont.

    (Påminner om inkoppling av 230V-switch med jordad kabel i en telestation, där rack:et var jordat till 48-voltsmatningens jord, och 48-voltsmatningens jord visade sig vara en helt annan än 230V-jorden. Jäääävlar vilka stötar man kunde få om man tog i båda samtidigt och switch:en vilade på sina gummitassar...)

  15. #15
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Det kan ju vara någon i en annan lokal som har nåt elsjukt inkopplat. Hursomhelst ska nog systemet kontrolleras.

  16. #16
    synthjohan
    synthjohan är inte uppkopplad
    synthjohans avatar
    Veteran
    En liknande grej hände mig i vardagsrummet i en villa byggd på 90-talet. Om jag minns rätt höll jag på att koppla in högtalarkabel i substärkaren och råkar komma åt vanliga förstärkaren med undersidan på överarmen... och jäklar i min lilla låda vad det gjorde ont. Testade lite mer (men mätte inget) och det kändes som 230 volt man fick i sig. Kom aldrig tillrätta med orsaken där. All utrustning var kopplad i samma eluttag och förstärkaren hade eurokontakt medan substärkaren hade jordad kontakt, men det ska ju inte spela nån roll (vad jag vet) när eluttaget var ojordat.

  17. #17
    gst
    gst är inte uppkopplad
    gsts avatar
    Senior
    El alltså, vilket gissel, kanske bara ska bli akustiskt musiker istället.

    Har ringt och det skall komma en elektriker och kolla på det men dröjer väl kanske till nästa vecka. Jag mätte lite från en stickkontakt trots allt och fick följande resultat kanske säger det någon något, sammanfattat: Fas till nolla 234v, nolla till jord 90v, fas till nolla 64v.

    Jag tycker det spontant känns helt tokigt, fas till jord borde väl bli samma som fas till nolla.

    Och ja just det, från en skruv på baksidan på monitorerna till golvet ger mig 10v på multimetern. Datorn som jagskriver på är det enda som är just nu inkopplat, inte jordat, och det fungerar fint.
    Senast redigerat av gst den 2019-05-24 klockan 13:27.

  18. #18
    gst
    gst är inte uppkopplad
    gsts avatar
    Senior
    Okej, jag kryper till korset. Det är så pinsamt att jag helst raderar hela tråden, men ja, kanske hjälper nån annan som är lika dum som jag i framtiden!

    Utelämnade att jag bor i Danmark, Danmarks jordade uttag är inte som svenska, eller tyska uttag, så strömkablarna som följde med monitorerna, trots köpta i Danmark, var den tyska varianten och blev alltså inte jordade när jag satte in dom i uttaget. Så två adapters a 40kr och en elektriker som inte kunde låta bli att småle åt mig senare, så är allt som det ska vara.

    Så ursäkta att jag ödslade er tid. Nu är det i alla fall fredag och stötfria monitorer.

  19. #19
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator


    Aha!!! Det är bra att berätta om geografin, men härligt att det löste sig. Jag är ändå inte helt hundra på att det där är rätt, men det lämnar jag till nå'n mer elkunnig att avgöra.

  20. #20
    gst
    gst är inte uppkopplad
    gsts avatar
    Senior
    Nej, tycker ändå mätningarna var lite knäppa, men jag är ju uppenbarligen ingen fena på el så konstiga värden är kanske mest troligt att jag mäter och eller tänker fel.

  21. #21
    Erik G
    Erik G är inte uppkopplad
    Erik Gs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av gst Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Okej, jag kryper till korset. Det är så pinsamt att jag helst raderar hela tråden, men ja, kanske hjälper nån annan som är lika dum som jag i framtiden!
    Nyttig tråd tycker jag. Det kan vara bra info för andra i framtiden.
    Skyddsjorden (gul/grön kabel) ska koppla alla apparaternas höljen till husets jord och därmed ska man inte ha några potentialskillnader (känna något) mellan apparaterna och golvet.

  22. #22
    Steelberry
    Steelberry är uppkopplad nu
    Steelberrys avatar
    Veteran
    Tänker osökt på Ernst-Hugo....

Liknande ämnen

  1. Svar: 3
    Senaste inlägg: 2017-09-21, 14:17
  2. sladd för jordning?
    Av Kalle2000 i forum Studioutrustning, lo/mid
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2015-01-11, 09:35
  3. Hjälp med felsökning - Windows Vista?
    Av deadbeat i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2011-10-23, 20:52
  4. Datorsurr, sannolikt jordloop, skippa jordning till monitorerna?
    Av McVicar i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2011-03-22, 19:04
  5. Sökes: Hjälp med felsökning av leslie, i Borås
    Av CRASH n BURN i forum DIY - bygg & reparation
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2010-02-04, 14:49

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •