Resultat 1 till 25 av 25

Ämne: Analog bass synth?

  1. #1
    Emil
    Emil är inte uppkopplad
    Emils avatar
    Börjar bli varm i kläderna

    Analog bass synth?

    Hejsa
    Jeg er gået igang med at bygge mit lille setup ind i en flightcase, for at have det hele samlet og lettere kunne tage det med ud og jamme med mine venner
    Genre mæssigt er vi i techno/dub området...


    Setuppet består indtil videre af en Digitakt og Digitone, mixer, eventide space, Elektron Analogue Drive. Men jeg føler jeg mangler en lille dedikeret analog synth som udelukkende skal være på bass-duties.
    Har spillet lidt sammen med en ven som har en Moog Mother, og det virker som om den virkelig kan levere noget dybde og bund som jeg ikke helt kan få ud af min digitone, samt at det kunne være fedt at have en enkelt synth som var dedikeret til altid af tage sig af bassen.

    Formfactor spiller en vigtig rolle, for pladsen er begrænset.

    Mine kandidater indtil videre er
    Behringer Model D
    (Billigst, men lige det største i størrelse, og måske også for mange muligheder i forhold til mit behov)

    Moog Minitaur
    (lidt dyrere, Moog sounden, mindre størrelse)
    -er lidt i tvivl om midi integrationen i Minitaur i forhold til at sequense fra Digitone...?

    -nogen anbefalinger, eller andre gode bud på noget jeg skulle kigge på??

    -håber det går på dansk...

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	2019-05-30 08.50.08.jpg 
Visningar:	45 
Storlek:	2,13 MB 
Id:	87848

  2. #2
    mhult
    mhult är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Roland SE-02 kanske är ett alternativ? Till skillnad från Behringer model D har den patch-minnen, vilket kanske är intressant om man ska spela live och vill kunna byta ljud snabbt. Å andra sidan är det ganska enkelt att ratta in bas-ljud från scratch.

  3. #3
    tinybox
    tinybox är inte uppkopplad
    tinyboxs avatar
    Veteran
    Om du kan tänka dig en 2 oktavers klav fastlimmad på synten så låter Bass Station 2 helt underbart. Och den har de funktioner man borde vänta sig av en synth idag som många minnesplatser för patchar och avancerad ARP. Byter du firmware kan ARPen bli mer som en sequencer. Men framförallt låter den fantastiskt.

  4. #4
    deadbeats avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av tinybox Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Om du kan tänka dig en 2 oktavers klav fastlimmad på synten så låter Bass Station 2 helt underbart. Och den har de funktioner man borde vänta sig av en synth idag som många minnesplatser för patchar och avancerad ARP. Byter du firmware kan ARPen bli mer som en sequencer. Men framförallt låter den fantastiskt.
    Sant!

  5. #5
    slirak
    slirak är inte uppkopplad

    Veteran
    IMO så låter Minitaur väldigt bra. Borde gå att hitta billigt begagnat. Men den klarar bara basoktaver.

    Behringer D och SE-02 kan båda mer än bas. IMO så låter Behringer D bättre (åtminstone mer Moog Model D) än SE-02, men mhult har ju en poäng med att SE-02 har minnen.

    SH-01A har jag inte provat, men den emulerar ju SH-101, som också är en klassisk bassynth, men med helt annan ljudkaraktär än Moog.

  6. #6
    M i Gbg
    M i Gbg är inte uppkopplad
    M i Gbgs avatar
    Veteran
    Toraiz AS-1! Två osc + sub

    De fem (?) rattarna är alldeles lagom för live duties. Använder Hi Pass-ratten ofta! Lite resonans på hi pass filtret så river det till skönt i breaken och sen ”release the hounds!” Sålde min Minitaur och ersatte med en AS1. Har inte ångrat en sekund. Ok, kanske att jag saknar Moog-snärten en aning. Men AS1 har lite fler möjligheter iom inbyggda effekter och PWM. Gillar också att jag kan ha två identiska presets bredvid varandra. Sen skruvar jag loss i nåt break och med bara ett klicks vridning på preset-ratten så är jag tillbaka på grundljudet. Väldigt bra live
    Senast redigerat av M i Gbg den 2019-05-31 klockan 05:11.

  7. #7
    DanielW
    DanielW är inte uppkopplad
    DanielWs avatar
    Veteran
    Waldorf Pulse är grym. Jag har bara erfarenhet av ettan, som är hyfsat lätt att få tag på för cirka 3 000 kr, men vad jag hört av tvåan så är den också väldigt bra.

    Håller annars med som SE-02. Riktigt bra, dyker upp för runt 3 000 kr begagnad.

  8. #8
    slirak
    slirak är inte uppkopplad

    Veteran
    AS-1 glömde jag! Men om fem rattar räcker, så räcker kanske fyra? i så fall är kanske en DSI Mopho-modul ett alternativ, så kompakt och billig att man får både pengar och plats över för nåt mer.

    Citat Ursprungligen postat av M i Gbg Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Toraiz AS-1! Två osc + sub

    De fem (?) rattarna är alldeles lagom för live duties. Använde Hi Pass-ratten ofta! Lite resonans på hi pass filtret så river det till skönt i breaken och sen ”release the joined!” Sålde min Minitaur och ersatte med en AS1. Har inte ångrat en sekund. Ok, kanske att jag saknar Moog-snärten en aning. Men AS1 har lite fler möjligheter iom inbyggda effekter och PWM.

  9. #9
    tommyc
    tommyc är uppkopplad nu
    tommycs avatar
    Veteran
    AS-1:an känns som den skulle passa bra, kompakt med patchminnen och bra allround monosynth!

  10. #10
    M i Gbg
    M i Gbg är inte uppkopplad
    M i Gbgs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av tommyc Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    AS-1:an känns som den skulle passa bra, kompakt med patchminnen och bra allround monosynth!
    Ser dom dock sällan beg tyvärr

  11. #11
    Emil
    Emil är inte uppkopplad
    Emils avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Tak for svar! BS2 er der desværre ikke plads til, og SE-02 føles lidt unødigt stor med indbygget sequenser, men vil lige tjekke den ud!

    DSI Mopho er også et virkeligt godt bud, tak for det!

  12. #12
    Emil
    Emil är inte uppkopplad
    Emils avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av M i Gbg Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Toraiz AS-1! Två osc + sub
    Tak! havde faktisk aldrig rigtigt set på den, men shit, den lyder godt!

  13. #13

    Veteran
    Moog Rogue.

  14. #14
    android
    android är inte uppkopplad
    androids avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av DanielW Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Waldorf Pulse är grym. Jag har bara erfarenhet av ettan, som är hyfsat lätt att få tag på för cirka 3 000 kr, (...)
    Instämmer! Pulse är riktigt grym på basar (bland annat) och jag skulle aldrig sälja min om det inte vore för att jag har annat som gör ungefär samma sak. 2U rack, så den bör väl få plats.

    Finns minst en till salu här på 99:an just nu...

  15. #15
    M i Gbg
    M i Gbg är inte uppkopplad
    M i Gbgs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av drloop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Moog Rogue.
    Absolut. Om följande utrustning finns

    https://images.app.goo.gl/H64fQsXL7Cq4ikg19
    Senast redigerat av M i Gbg den 2019-05-31 klockan 10:11.

  16. #16
    tinybox
    tinybox är inte uppkopplad
    tinyboxs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Emil Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tak for svar! BS2 er der desværre ikke plads til, og SE-02 føles lidt unødigt stor med indbygget sequenser, men vil lige tjekke den ud!

    DSI Mopho er også et virkeligt godt bud, tak for det!
    Gå inte på Mopho om du vill ha bra basljud. Då finns det digitala alternativ som låter mycket bättre för pengarna Men annars finns det en Moog Slim Phatty till salu på detta forum nu, helt magiskt bra bassynt.

  17. #17
    DanielW
    DanielW är inte uppkopplad
    DanielWs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av android Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Instämmer! Pulse är riktigt grym på basar (bland annat) och jag skulle aldrig sälja min om det inte vore för att jag har annat som gör ungefär samma sak. 2U rack, så den bör väl få plats.

    Finns minst en till salu här på 99:an just nu...
    Haha, jag sålde min andra (hade en på 00-talet också) för att köpa en riktig bas. Nu är jag rätt sorted med syntbas igen i och med SE-02, men kommer lätt att skaffa en Pulse mk I igen någon gång.

    Alla behöver en limpa tyskt pansar med tre oscillatorer, ett lågpassfilter att döda för, superflexibla moduleringsmöjligheter och möjlighet till full extern kontroll via CC!

  18. #18
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Här är en söt kandidat!

    https://vend.se/492814-dreadbox-hades

  19. #19
    ricard
    ricard är uppkopplad nu
    ricards avatar
    Veteran
    Men ärligt talat, den ultimata analoga bassynten är väl alltid en Minimoog, och med tanke på hur lika de ollika klonerna är originalet torde det även gälla Behringer Model D.

  20. #20
    M i Gbg
    M i Gbg är inte uppkopplad
    M i Gbgs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Emil Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.

    Moog Minitaur
    (lidt dyrere, Moog sounden, mindre størrelse)
    -er lidt i tvivl om midi integrationen i Minitaur i forhold til at sequense fra Digitone...?
    Borde inte vara nåt problem att styra Minitaur med Digitone.

  21. #21
    slirak
    slirak är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av machinepop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Här är en söt kandidat!

    https://vend.se/492814-dreadbox-hades
    Jag har diy-varianten och gillar verkligen hur den låter, men skulle dra mig för att använda den live, för den har ju vare sig oktavswitch eller fine tune, så att stämma den är inte det smidigaste. Jag är osäker på om det är samma sak med den fabriksbyggda? Men det ser ut så om jag kollar på panelen.

  22. #22
    hypercykel
    hypercykel är inte uppkopplad
    hypercykels avatar
    Veteran
    Vermona mono lancet!

  23. #23
    Albin
    Albin är inte uppkopplad
    Albins avatar
    Senior
    En live-duo (Albin & Mika) jag spelar med hade en Moog minitaur som bas på senaste spelningen. Den lät toppen. Vi brukar annars köra med en Sub 37 och jag hörde ingen större skillnad. Själv använder jag alltid annars Moog Mother-32 live som bas, låter alltid fint, lite rörig att programmera. De andra kandidaterna har jag inte provat. Jag hade valt en analog synth.

  24. #24
    Emil
    Emil är inte uppkopplad
    Emils avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Hej Albin
    tak for tips, tror måske bare jeg skal gå efter minitaur'en

    Iøvrigt så fandt jeg lige en video af jeres jam... Er vild med det musikalse univers, og så ser det også bare virkeligt hyggeligt ud


    https://youtu.be/YhczYcDdKsw

  25. #25
    Albin
    Albin är inte uppkopplad
    Albins avatar
    Senior
    Va kul, tack!

Liknande ämnen

  1. overdrive på synth bass
    Av alexw i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 24
    Senaste inlägg: 2010-10-28, 14:48
  2. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-10-11, 08:21
  3. Svar: 0
    Senaste inlägg: 2009-09-28, 10:45

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •