Resultat 1 till 47 av 47

Ämne: JakPlugg / Michigan Synth Works Pique, 4hp Peaks-klon!

  1. #1
    defalut
    defalut är inte uppkopplad
    defaluts avatar
    Veteran

    JakPlugg / Michigan Synth Works Pique, 4hp Peaks-klon!

    Är rätt förtjust i Peaks, som ni säkert vet är en mångsidig och användbar modul. Har precis byggt en Basics (peaks med CV-ingångar) och blev exalterad när jag såg "Pique" dyka upp vid horisonten.

    Lika mycket funktioner som "vanliga" Peaks, men endast 4hp!

    Den säljs färdigbyggd hos Michigan Synth Works, https://michigansynthworks.com/colle...ique-4hp-peaks och ser ut så här enkelt och trevligt (finns en gråsvart panel också):

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	picqueNAT_2048x2048.jpg 
Visningar:	43 
Storlek:	123,4 KB 
Id:	87822

    Den har en sida på modulargrid: https://www.modulargrid.net/e/michig...th-works-pique

    JakPlugg som ligger bakom omkonstruktionen av modulen har precis slängt upp projektet på GitHub (https://github.com/jakplugg/pique?fb...SMXSwLhWV1Lrzk) och det ser ganska så komplett ut med BOM och byggfiler så jag börjar bli sugen.

    Tyvärr finns det vad jag vet ännu ingenstans att köpa PCB och panel, utan de får man i så fall vackert beställa hos någon tillverkare av kretskort. Har man tålamod så lär väl någon handlare plocka upp de snart iofs.

    Vad tycker ni? Känns den aktuell eller vilken / vilka moduler slår den på fingrarna?

  2. #2
    defalut
    defalut är inte uppkopplad
    defaluts avatar
    Veteran
    Nu finns modulen även att köpa med svart och stilren/snygg panel på pusherman. Inget helt kit utan bara PCB / panel. Ser fram emot den hör, hade en original men sålde och byggde en Basics istället (som peaks fast med CV-ingångar etc), men ska bygga ett par stycken.

  3. #3
    wws
    wws är inte uppkopplad
    wwss avatar
    Senior
    Vad kan den tänkas kosta? Hojta om du vill bygga en extra till mig. Intresserad!

  4. #4
    defalut
    defalut är inte uppkopplad
    defaluts avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av wws Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vad kan den tänkas kosta? Hojta om du vill bygga en extra till mig. Intresserad!
    '

    Har för mig att den kostar 175 USD om man köper färdigbyggd från MSW, bygga själv så är det £13.60 plus frakt för PCB och panel.

    Jag bygger gärna en eller ett par extra - inget problem. Jag tänkte bygga i alla fall minst två åt mig själv, och slänger gärna ihop några extra samtidigt. Det är ju inte mycket mer jobb. Kommer bygga minst 4 st oavsett föranmält intresse eller ej, det är så jäkla mycket modul på få HP!

    Vet dock inte vad det kommer kosta, men det blir givetvis en hel del billigare än de 175 dollars som MSW vill ha oavsett.

    Jag ska kika på vad det kan bli totalt med allt inräknat, och återkommer.

  5. #5
    HEK
    HEK är uppkopplad nu
    HEKs avatar
    Veteran
    Kan nog va intresserad av en också
    Senast redigerat av HEK den 2019-06-07 klockan 15:31.

  6. #6
    defalut
    defalut är inte uppkopplad
    defaluts avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av HEK Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kan nog va intresserad av en också
    Japp, ska kika på vad kalaset kan kosta och återkommer. Kan nog ge besked imorgon förmiddag och sedan lägger jag beställningen imorgon kväll.
    Är angelägen om att få iväg den asafp för jag behöver mina små pique-ar.

  7. #7
    defalut
    defalut är inte uppkopplad
    defaluts avatar
    Veteran
    Å jo, kom på att jag kanske borde nämna att jag också kommer beställa extra av nedanstående och bygga de efter Pique, så anmäl intresse asap så kollar jag vad det kan bli för kostnad:

    Jakplugg Twists (8hp Warps)
    Jakplugg nanoRings (8hp Rings)
    Void Dual ADSR
    Neutron Sound QVCA (jakplugg)

    Anmälan är inte bindande, men skulle det bli väldigt många så får jag bromsa en aning.
    Senast redigerat av defalut den 2019-06-27 klockan 15:46.

  8. #8
    defalut
    defalut är inte uppkopplad
    defaluts avatar
    Veteran
    Så här ser denna Pique ut iaf, bättre imo..

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	pique-set.jpg 
Visningar:	29 
Storlek:	92,8 KB 
Id:	87949
    Senast redigerat av defalut den 2019-06-07 klockan 22:49.

  9. #9
    wws
    wws är inte uppkopplad
    wwss avatar
    Senior
    Väldigt schysst av dig! Detta kom väldigt lägligt eftersom jag har 4hp som jag tänkte förvandla till 8 för att få plats med en Peaks.
    Hör av dig när du vill ha kosing etc.

  10. #10
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Twists är jag definitivt intresserad av, men bygger gärna själv. Om jag kan hänga med på komponentköp för den också så är jag helt klart med.

  11. #11
    defalut
    defalut är inte uppkopplad
    defaluts avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av wws Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Väldigt schysst av dig! Detta kom väldigt lägligt eftersom jag har 4hp som jag tänkte förvandla till 8 för att få plats med en Peaks.
    Hör av dig när du vill ha kosing etc.
    Inga problem! Lägger till en extra.
    Kosing är inte bråttom med, tänkte inte ta betalt förrän jag har moduler som fungerar; då känner jag mindre press på mig etc osv.

    Hann inte klart med kostnadsberäkningen men det blir klart under helgen och jag säger till så fort det är det. Ganska lite kvar men jag brukar ta tid till att gå igenom så det blir mängdrabatter och fixa billiga men likvärdiga komponenter.


    Citat Ursprungligen postat av jgb Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Twists är jag definitivt intresserad av, men bygger gärna själv. Om jag kan hänga med på komponentköp för den också så är jag helt klart med.
    Visst, det fixar jag - om det finns PCB och paneler tillräckligt. Men annars ser jag inget problem i att ta hem ett kit extra.
    Senast redigerat av defalut den 2019-06-08 klockan 16:51.

  12. #12
    defalut
    defalut är inte uppkopplad
    defaluts avatar
    Veteran
    Ok, nu har jag en tidig uppskattning av kostnaden för en Pique.
    Jag vill ha 1200:- för en färdig och fungerande. Ni kan välja mellan att alla 7 leds är gröna (default) eller blåa.
    Det är möjligt att det blir billigare, ska försöka pressa priset på komponenter en aning. Men det kommer inte bli dyrare iaf.
    Ni kan också välja vilken firmware ni vill ha installerad.
    Frågor på det? Annars behöver jag bara ett (icke bindande) ja/nej så jag vet hur många jag ska beställa och bygga.
    Ha en trevlig kväll!

  13. #13
    wws
    wws är inte uppkopplad
    wwss avatar
    Senior
    Det låter rimligt. Jag är fortfarande intresserad

  14. #14
    greppan
    greppan är inte uppkopplad

    Senior
    Är det försent att hänga på Pique-tåget? Bygger gärna själv.

  15. #15
    defalut
    defalut är inte uppkopplad
    defaluts avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av greppan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Är det försent att hänga på Pique-tåget? Bygger gärna själv.
    Nä det går bra, ska notera det.Mellan 600 och 700 är totalen om man vill bygga själv, beror lite på om jag kan leta upp billigare komponenter etc. Men jag brukar följa BOM-en så nära jag kan för säkerhets skull.

    Eller är det så att du bara vill ha pcb och panel kanske?
    Senast redigerat av defalut den 2019-06-09 klockan 13:31.

  16. #16
    defalut
    defalut är inte uppkopplad
    defaluts avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av wws Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det låter rimligt. Jag är fortfarande intresserad
    Låter bra det, 1200 är max vad jag kommer ta så det KAN bli billigare också. Men lite vill jag ha för hantering, bygge etc också så klart.

  17. #17
    greppan
    greppan är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av defalut Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nä det går bra, ska notera det.Mellan 600 och 700 är totalen om man vill bygga själv, beror lite på om jag kan leta upp billigare komponenter etc. Men jag brukar följa BOM-en så nära jag kan för säkerhets skull.

    Eller är det så att du bara vill ha pcb och panel kanske?
    Oh kul! Tack! Gärna fullt kit.

  18. #18
    defalut
    defalut är inte uppkopplad
    defaluts avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av HEK Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kan nog va intresserad av en också
    Är det fortfarande aktuellt? Bra att veta hur många uppsättningar jag behöver inhandla nämligen. Hör av dig, försöker lägga ordern ganska snart, imorgon förmiddag mest troligt. Det har blivit lite förseningar pga intresse av olika slag.

  19. #19
    defalut
    defalut är inte uppkopplad
    defaluts avatar
    Veteran
    Nu är det klart, kommer beställa 5 bokade Pique samt 1-2 reserver.
    Sedan kommer jag titta noga på BOM, ser nämligen ut som att Jakplugg missat att lägga in lite småsaker. Men det ordnar sig. Det kommer ta ett tag tills jag är klar, men det hoppas jag att ni alla har översyn med. De som bara beställer kit kommer så klart få grejerna så fort jag har sorterat upp allt.

    Återkommer med status här i tråden! Simma lugnt så länge.

  20. #20
    greppan
    greppan är inte uppkopplad

    Senior
    Woop! Tack!

  21. #21
    defalut
    defalut är inte uppkopplad
    defaluts avatar
    Veteran
    Fått jakplugg att uppdatera bom-en så nu hoppas jag att allt är okej.
    Alla PCBs och paneler är beställda, men jag är tvungen att vänta på lön innan jag kan beställa komponenter till allt.

    Uppdaterar tråden när något händer!

    Och Jo, eftersom ingen opponerade sig så blir det gröna LEDs.

  22. #22
    wws
    wws är inte uppkopplad
    wwss avatar
    Senior
    Gröna LEDs blir perfa! Blå brukar ju ändå vara lite osköna för ögonen. Väldigt schysst av dig att göra detta

  23. #23
    defalut
    defalut är inte uppkopplad
    defaluts avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av wws Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Gröna LEDs blir perfa! Blå brukar ju ändå vara lite osköna för ögonen. Väldigt schysst av dig att göra detta
    Tack för det! Det är inga problem, behöver ju ändå beställa och löda några åt mig själv. Det ska väl funka hyfsat bra att löda några extra om man radar upp dom ordentligt och planerar varje steg noga. Tråkiga är att missa beställa något! Ska beställa en jäkla massa grejer den här gången till ett tiotal olika byggen, så det får gärna bli rätt känner jag.

    Hade inte tänkt på att de blåa kan bli lite för starka men det är ju sant. Tror de gröna jag valt blir helt ok.

  24. #24
    defalut
    defalut är inte uppkopplad
    defaluts avatar
    Veteran
    Första delleveransen här.. nRings och Twist. Pique m.fl. och alla paneler lär komma när som helst.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	nrings_twist.jpg 
Visningar:	17 
Storlek:	238,8 KB 
Id:	88076

  25. #25
    HEK
    HEK är uppkopplad nu
    HEKs avatar
    Veteran
    Coolers!

  26. #26
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    nnice!

  27. #27
    defalut
    defalut är inte uppkopplad
    defaluts avatar
    Veteran
    YES! Nu har jag även fått resten i lådan - pique, twist, nrings och de andra som jag beställde. Gillar Jakplugg-modulerna, små och smidiga och designen verkar genomtänkt.

    Pusherman gjorde fel igen dock, fick för många av en grej och för få av en annan men inget som drabbar någon här, totalt sett går jag plus.

    Nu ska jag få klart alla mouser-listor bara. Håller på och letar efter en stor lysande knapp i stil med original-warps men som passar den här mindre varianten, men i värsta fall får det väl bli jakpluggs förslag. Om någon känner till något warps-bygge med cool alternativ knapp så säg till.

  28. #28
    defalut
    defalut är inte uppkopplad
    defaluts avatar
    Veteran
    Komponenterna är nu beställda! Sedan har jag en del sedan tidigare; lite pottar och knobs och grejer för att flasha in firmwares, men nu har jag beställt det sista jag saknade. Eventuellt så kommer jag få göra en kompletterande order på Thonk, men där hakar jag på gruppbeställningen här om den nu blir av (greppan, hur går det???).

    Det lönar sig att tänka igenom sin beställning både en och flera gånger, samt att nyttja de sociala nätverk man har och fråga likasinnade som redan har byggt modulerna. Det finns ju en del fällor som man kan undvika på så sätt.
    Om utöver att ha fått ner priset runt 70 euro på totalbeställningen så har jag fått hjälp att hitta rätt grejer, vilket annars hade sinkat bygget ett par veckor ytterligare!

    Huvuddelen av komponent-beställningen kommer dyka upp kommande veckan, och då kan jag sätta igång att dels dela upp grejerna till respektive bygge (så att de som ska bygga själva kan få sina saker relativt snabbt) och dels att påbörja bygget av modulerna.

    Det blir Pique som byggs först givetvis, nRings och Twist är inte bokade att levereras färdigbyggda så där ska jag bara sortera upp allt och sedan kan de levereras.

    Nästa uppdatering blir antagligen om 1-2 veckor eller om det händer något som är relevant för Er att veta om.

    Ha en fortsatt bra sommar och glöm inte att göra lite musik mellan solstrålarna också! Själv ska jag snickra på huset mellan löd-sessionerna och får väl hoppas på regn om jag ska få någon musik gjord.

  29. #29
    defalut
    defalut är inte uppkopplad
    defaluts avatar
    Veteran
    Tjoho!
    Idag anlände den stora komponent-lådan, snabbt som ögat!
    Håller på att sortera upp allt för tillfället, hyfsat smärtfritt denna gång. Ni som beställt kits (greppan och jgb), PM kommer så fort jag är klar med sorteringen och med att summera ihop hur många pengar jag vill byta med

  30. #30
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    <3

  31. #31
    greppan
    greppan är inte uppkopplad

    Senior
    Woho!

  32. #32
    defalut
    defalut är inte uppkopplad
    defaluts avatar
    Veteran

    Vecko-upd #1

    Veckouppdatering!

    Jag håller på med att sätta ihop Pique, har grovsorterat ut detaljerna till respektive projekt men har lite ont om tid pga. jobb och familjesituation. Dessutom väntar jag in potentiometrar från AliExpress, ett par dagar till en vecka max till landning.

    Under tiden har jag 4 st Pique som sakta men säkert löds ihop. För tillfället är det 4 st ARM-processorer som monteras (med tungan rätt i mun, pust) och så fort de är klara (2 av 4 i skrivande stund) ska jag flasha de. Kommer inte spexa till det utan det blir original-mjukvaran, såvitt ingen har några andra önskemål. Hör av er isf.

    De kit som är beställda kommer jag att försöka bli klar med under semesterns regniga dagar och mörka kvällar/tidiga morgnar när familjen sover. Det som tar tid är att lösa bra sätt att förpacka och märka upp varje komponent-typ. Kände väl att det vart lite osjysst att ösa ner allt i en fryspåse och låta mottagaren pussla ihop resterna.
    Meeen, jag tror jag har kommit på en adekvat lösning.

    Är snart klar med att samla ihop grejer till greppan, därefter blir det dags för jgb (twist) och så fort inkommande orders har landat (väntar som sagt in från Ali men även Thonk) så hör jag av mig.

    Om inget dyker upp, så hör jag av mig nästa vecka igen med nästa uppdatering.

    Simma lugnt och ha en fortsatt fin sommar!

  33. #33
    greppan
    greppan är inte uppkopplad

    Senior
    Stressa inte för min skull. Det är mysigt att löda på sensommaren också.

  34. #34
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Ingen stress för min del!

  35. #35
    defalut
    defalut är inte uppkopplad
    defaluts avatar
    Veteran
    Finemang, det kommer nog gå hyfsat snabbt ändå. Har nu fått mcu-erna på plats och ska se vad som behövs mer för att kunna flasha de.
    Ska rengöra korten en gång till, det blev lite konstiga vita avlagringar (ser ut som kalk?) runt benen på mcun - försvinner dock efter en omgång med isoprop.

    greppan- ditt kit är klart och vad som återstår är att summera ihop vad allt kostat mig, så jag kommer höra av mig via PM snart.

  36. #36
    defalut
    defalut är inte uppkopplad
    defaluts avatar
    Veteran
    Veckouppdatering igen - har legat i dvala pga värme och semester men har också avvaktat leverans av en st-link v2. Den discovery som jag hade innan ville inte spela boll så fick uppgradera ändå. Men under tiden så har jag ändå hunnit gå över och kontrollmäta alla lödningar på mina Pique´s och bekräftat att de är okej, så lite nytta iaf.
    De är färdiglödda så när som på pottar, jacks och led´s vilket jag kommer ta så fort jag fått en bekräftelse på att jag lyckats flasha mcu-erna. Så det är nära!

    Och så har jag blivit klar med avräkningen av ditt kitt greppan, PM kommer.

    Det var allt för denna gång, hör av mig när något händer! Ha det gott i värmen.

  37. #37
    defalut
    defalut är inte uppkopplad
    defaluts avatar
    Veteran
    Uppdateringsdags; alla pique´s är flashade och jag kommer ha de färdigbyggda och förhoppningsvis också testade imorgon (torsdag). När jag bedömer att de är 100% klara så skriver jag en notis i tråden och kommer också skicka PM till de som var intresserade.

  38. #38
    Wiktorion
    Wiktorion är inte uppkopplad
    Wiktorions avatar
    Veteran
    grymt projekt defalut! det är en stor tjänst att få fram dessa moduler tycker jag. ju fler kits som finns desto bättre!

  39. #39
    defalut
    defalut är inte uppkopplad
    defaluts avatar
    Veteran
    Jo, gillar sånt själv så då kan man hjälpa andra samtidigt som man kan få rabatt iom mängdrabatter etc. Å det går nästan lika snabbt att bygga två, tre som att bygga en enda. Och lyckas jag inte sälja mina piques så har jag garanterat plats och behov av en extra oavsett.

  40. #40
    defalut
    defalut är inte uppkopplad
    defaluts avatar
    Veteran
    Efter detta blir det nog en vända med Pique till, samt ev några antumbra (cara, atn8 etc).
    Kommer bli några fler mutable-kloner. Twist (warps), nRings, ev mer. Rack plumber som pilotbygge. Joranalogue test3, kanske lite dannysound, kanske en Threshold (edges)... Info kommer!

  41. #41
    defalut
    defalut är inte uppkopplad
    defaluts avatar
    Veteran
    Alltid är det något; i bom står det 3 mm LED, medan hålen i panelerna är ca 2 mm. Inget mer än att borra lite men störande. Sedan har jag lärt mig en till läxa, och det är att studera ritningen lite mer. Det sparar tid..
    Senast redigerat av defalut den 2019-08-08 klockan 09:12.

  42. #42
    defalut
    defalut är inte uppkopplad
    defaluts avatar
    Veteran
    Nu är alla Pique Klara! PM kommer.

  43. #43
    defalut
    defalut är inte uppkopplad
    defaluts avatar
    Veteran
    Väldigt smidiga små rackare..

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	pique_solo.jpg 
Visningar:	14 
Storlek:	145,4 KB 
Id:	88750
    Senast redigerat av defalut den 2019-08-09 klockan 14:14.

  44. #44
    mandogus
    mandogus är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Är kanske lite sent på tåget här men är eventuellt intresserad av en Twist också om du har möjlighet att bygga en. Vad skulle den gå på i så fall?

  45. #45
    defalut
    defalut är inte uppkopplad
    defaluts avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av mandogus Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Är kanske lite sent på tåget här men är eventuellt intresserad av en Twist också om du har möjlighet att bygga en. Vad skulle den gå på i så fall?
    Ingen fara, jag håller faktiskt på att bygga en Twist samt två st nRings för tillfället och är nästan klar - och om jag inte vill ha den själv kan jag sälja den till dig. Då snackar vi runt 1300:- skulle jag tro, men jag har inte riktigt klart för mig vad totalkostnaden går på. Men skicka ett PM om du är sugen så snackar vi vidare.

    Har även några fler överflödiga PCB´s till Twists och nRings som jag i mån av tid och efterfrågan skulle kunna förvandla till färdiga moduler till ev. intresserade.

  46. #46
    defalut
    defalut är inte uppkopplad
    defaluts avatar
    Veteran
    HEK rensa dina PM! Går inte att svara..

  47. #47
    HEK
    HEK är uppkopplad nu
    HEKs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av defalut Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    HEK rensa dina PM! Går inte att svara..
    Fixat;D

Liknande ämnen

  1. Drone Works International - V​.​A. - Drone Works Vol. 2
    Av Electroboy i forum Skivor & artister
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2019-01-03, 10:54
  2. Drone Works International - V​.​A. - Drone Works Vol. 1
    Av Electroboy i forum Skivor & artister
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2018-01-12, 16:15
  3. Romo Night med Michigan & Bossa Machine 28/7
    Av Gurra G i forum Evenemang
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2012-07-22, 13:31

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •