Resultat 1 till 50 av 50

Ämne: Digitalt allt-i-ett eller separata delar

  1. #1
    tinybox
    tinybox är inte uppkopplad
    tinyboxs avatar
    Veteran

    Digitalt allt-i-ett eller separata delar

    Om man ska DJ:a digitalt och vill lägga max 20k för ett komplett set, är ett köp av ett allt-i-ett system en bra idé eller ska man satsa på delar? Och isåfall vilka delar, jag känner mig helt lost. Jag känner till den gamla vanliga två stereo-inputs in i en mixer och så kör man bara, men nu finns så otroligt mycket mer.

    Och saker kan sammarbeta med mjukvara (typ Ableton) bättre eller sämre. Hur hänger sånt ihop?

    Ett lass frågor som jag tror många ställt sig själva de senaste åren.

  2. #2
    Modellear
    Modellear är inte uppkopplad
    Modellears avatar
    Vintage
    Jag vet inte men har frågat DJs lite ungefär när traktor började användas och så, jag var fram tidigt och frågade ut vissa och många blev ju mest glada och berättade det mesta.


    Men det här var nog på 90-talet och så och jag var där tidigt... När dom packade upp. Otroligt mycket har nog hänt sedan dess... men då tycke jag mig mest se sådana prylar där det mesta satt helt ihop, lätt att ta med allt i någon väska.

    Det fungerade ju bra redan på den tiden så kan nog tänka med att en sån där kontroller med allt fungerar helt ok i dag.

  3. #3
    outshape
    outshape är inte uppkopplad
    outshapes avatar
    Vintage
    Denon Prime 4 kostar under 20 000 och jag har hört mycket bra om den. Är lite sugen själv, men kan inte riktigt motivera det. DJ:ar för sällan.

    https://www.denondj.com/prime-4-prime4xus

    Drygt 18 000 SEK på Thomann.


  4. #4
    moenia
    moenia är inte uppkopplad
    moenias avatar
    Veteran
    Jag har DJ:at en del och har gjort det digitalt med Traktor och en controller. Finns riktigt robusta och snabbjobbade allt-i-ett-lådor med inbyggda ljudkort. Titta på Native Instruments Kontrol-serie eller Pioneers DDJ-controllers.

    Själv är jag otroligt nöjd med min Denon DJ MC3000. Byggd som en tank, låter skitbra, inspirerande och intuitiv. MC3000 har utgått ur sortimentet, nu heter motsvarande apparat MC4000. Kolla in deras produktserie.

    Men om du med "allt-i-ett" menar en standalone-apparat som inte behöver någon dator alls, då stiger priserna rejält. Både Pioneer och Denon har sådana modeller.

    edit: vad gäller DJ:a med Ableton så är det absolut möjligt. Ableton är grymt om du jobbar mer med loopar och stems, eller om du vill kunna spela en melodi över eller nåt. Men ska du mest mixar över en låt till en annan så är det nog lättast med dedikerad DJ-mjukvara.
    Senast redigerat av moenia den 2019-05-29 klockan 17:31.

  5. #5
    tinybox
    tinybox är inte uppkopplad
    tinyboxs avatar
    Veteran
    Jag var sugen på Prime 4 men denna kommer mest användas hemma för att lära sig. Native Instruments enheter är ju billiga men man verkar bli inlåst i NI då, deras affärsfilosofi. Serrato verkar mest öppet och då är det Pioneer eller Denon controllers som verkar gälla?

  6. #6
    tinybox
    tinybox är inte uppkopplad
    tinyboxs avatar
    Veteran
    En allt-i-ett låda är ju trevligt även hemma men det verkar som att man tappar rätt mycket funktionalitet då om man inte går upp 10k i pris. Och även då lite, en dator är rätt stark i sammanhanget. Tittar videos på Deneon MC-7000 nu.

  7. #7
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Digitalt då kan man ju köra med ipad typ.. lägga massa pengar på kassa kontrollers är ju att slänga dom rakt i sjön.... tjacka ett par skivspelare och kör digital med vinylgnugg i alla fall.. kan du ju växla med riktiga skivor....

  8. #8
    El Toro
    El Toro är inte uppkopplad

    Obekräftat konto
    Har själv en Numark NS 7mk11 som är fantastisk men tung! Har inbyggda motoriserade tallrikar, kostar från 10-15 beroende på mk2 eller mk3. Kan även för hemmabruk rekommendera Pioneers NI's Reloops och Numarks billigare modeller, de ger sjukt mycket för pengarna och håller bättre kvalitet än man kan förvänta sig för ganska små pengar.

  9. #9
    tinybox
    tinybox är inte uppkopplad
    tinyboxs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ƶl8R
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Digitalt då kan man ju köra med ipad typ.. lägga massa pengar på kassa kontrollers är ju att slänga dom rakt i sjön.... tjacka ett par skivspelare och kör digital med vinylgnugg i alla fall.. kan du ju växla med riktiga skivor....
    Jag visste ingenting om detta i morse när jag vaknade, har läst på lite nu under eftermiddagen. Ändå känns det som att jag kan säga att du verkar ha missat några grundläggande poänger med en DJ controller. Och i trådstarten står det att detta bara är DJ:a från digitalt media.

    --

    Tror att jag har låst mina tankar på Serato så vissa märken är ute ur bilden. Allt-i-ett enheter är kanske ute ur leken tror jag. Men vilken kontroller köper man då?
    Senast redigerat av tinybox den 2019-05-30 klockan 14:37.

  10. #10
    moenia
    moenia är inte uppkopplad
    moenias avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av tinybox Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tror att jag har låst mina tankar på Serato så vissa märken är ute ur bilden. Allt-i-ett enheter är ute ur leken tror jag. Men vilken kontroller köper man då?
    Varför just Serato? Traktor tycker jag är oslagbart.

  11. #11
    tinybox
    tinybox är inte uppkopplad
    tinyboxs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av moenia Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Varför just Serato? Traktor tycker jag är oslagbart.
    Enda är orsaken är att controllern bara kan köra Native Instruments grejer, det är iaf vad jag hört Tycker du Traktor är bättre än Serato? Är de likvärdiga featuremässigt?

    Allt-i-ett kanske finns kvar som val om jag hittar något som verkar prisvärt.

  12. #12
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    Min första fråga blir, var tänker du DJ:a? Klubbar? Hemma? Mest för vänner på fester?

    Om du är ute efter att spela på klubbar, lär dig använda CDJS. Det kommer göra ditt liv så mycket enklare. Då kan du bara ta med dig ett USB-minne med alla filer. Är spelarna även länkade, vilket de är i många fall. Kommer filerna upp på båda/alla spelarna och du behöver inte flera USB-pinnar. Nästan alla ställen har någon form av CDJS.

    Vill man köra lite annorlunda setup så kan man t ex köra controller + dator/padda med mjukvara. T ex Traktor. När jag gör det kör jag Ableton Live. Mest för att jag kan göra lite mer än med CDJS när jag kör så. T ex ha 8 kanaler, möjligheter för fler pålägg, valfria effekter, osv.

    Sen finns det ju billiga allt-i-ett-varianter som ändå är rätt smidiga. T ex Pioneers nya DDJ-200. Tillsammans med en telefon/padda så har du en komplett setup typ. Appen är gratis.

    20000kr är rätt mycket pengar idag. Du kan komma undan bra mycket billigare.

  13. #13
    tinybox
    tinybox är inte uppkopplad
    tinyboxs avatar
    Veteran
    Just nu kommer det vara för mig och barnen hemma och på fester för att lära sig. Får se vart det bär, kanske någon av oss börjar lira klubbar en vacker dag. Jag har backat lite på Serato, de verkar mjölka kon och tar betalt för features man kan tyckta skulle vara med från början. CDJS har jag inte kollat in så mycket ännu, men Traktor verkar bra och har ögonen på S2 alt. S4. Ska kolla upp CDJS och motsvarande controllers från Pioneer innan beslut tas. Vilket är innan 10:e Juni då det är en födelsedag.

  14. #14
    moenia
    moenia är inte uppkopplad
    moenias avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av tinybox Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Enda är orsaken är att controllern bara kan köra Native Instruments grejer, det är iaf vad jag hört Tycker du Traktor är bättre än Serato? Är de likvärdiga featuremässigt?
    Det är som du säger, NI:s controllers funkar bäst med Traktor. Däremot är Pioneers och Denons enheter kompatibla med Traktor.

    Traktor och Serato har ungefär samma funktioner, men Traktor är mer anpassningsbart, fler inställningsmöjligheter. Serato är dyrare i inköp och tar extra betalt för flera funktioner.

  15. #15
    El Toro
    El Toro är inte uppkopplad

    Obekräftat konto
    Kolla även in DJay och DJay Pro från Algoriddim helt klart väldigt bra och roliga program som kan det mesta även video mixning (pro) https://www.algoriddim.com/apps Även Decadance från Stanton och Record Box från Pioneer är mycket kompetenta DJ program.

  16. #16
    kotten
    kotten är inte uppkopplad
    kottens avatar
    Veteran
    Om det ändå finns en dator inblandad skulle jag nog varit lockad att mjukstarta med liten kontroller typ akai amx. Serato Dj Pro ingår i priset så det är ju allt som behövs för att komma igång.

    https://serato.com/dj/hardware/akai-amx

    Tror också på idén att lära sig CDJ's men lite tung investering med en gång.

  17. #17
    tinybox
    tinybox är inte uppkopplad
    tinyboxs avatar
    Veteran
    Aha, Pioneer har ingen egen performance DJ mjukvara? Dvs den man faktiskt använder då man spelar upp musiken? Man bara konfigurerar sin CDJ (eller Pioneer kontroller?) och bygger scener via mjukvara men Serato är det man använder då man kör? Ursäkta novisen, lite lost på Pioneers produktutbud.

    https://www.pioneerdj.com/en/product/software/

  18. #18
    kotten
    kotten är inte uppkopplad
    kottens avatar
    Veteran
    ..fast just CDJ är en spelare den behöver ingen dator! =)

  19. #19
    El Toro
    El Toro är inte uppkopplad

    Obekräftat konto
    Citat Ursprungligen postat av tinybox Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Aha, Pioneer har ingen egen performance DJ mjukvara?
    Jo det har dom https://rekordbox.com/en/products/rekordboxdj/ men kolla som sagt in även DJay funkar med de flesta controllers.https://www.algoriddim.com/apps

  20. #20
    tinybox
    tinybox är inte uppkopplad
    tinyboxs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av kotten Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    ..fast just CDJ är en spelare den behöver ingen dator! =)
    Tioöringen har trillat ner Pioneers kontrollers verkar funka med Serato och Traktor etc men det står inget om det på t.e.x https://www.dlxmusic.se/produkter/dj...ioneer-ddj-400

    Rekordbox hör jag ingen prata särskilt varmt om. Det verkar vara Serato och Traktor som är de som nämns mest (på Internet).

  21. #21
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Citat Ursprungligen postat av tinybox Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag visste ingenting om detta i morse när jag vaknade, har läst på lite nu under eftermiddagen. Ändå känns det som att jag kan säga att du verkar ha missat några grundläggande poänger med en DJ controller. Och i trådstarten står det att detta bara är DJ:a från digitalt media.
    Vad har jag missat för poänger... ipad med dj program dvs skivspelar/kontroller på skärm mm autosynk å all sån skit.. spellistor och inspelning...blir ju knappast mer digitalt och är ju skitbilligt.... Ska du scratcha så kommer ju ingen billig kontroller duga och ska du inte scratcha så funkar ju allt fin fint på paddan...

  22. #22
    El Toro
    El Toro är inte uppkopplad

    Obekräftat konto
    Apropå controllers så finns ju dessa också som håller bra kvalitet har några unika sellingpoints och har ett anrikt namn Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	594996.jpg 
Visningar:	22 
Storlek:	194,7 KB 
Id:	87843

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	603194.jpg 
Visningar:	25 
Storlek:	206,5 KB 
Id:	87844

  23. #23
    tinybox
    tinybox är inte uppkopplad
    tinyboxs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ƶl8R Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vad har jag missat för poänger... ipad med dj program dvs skivspelar/kontroller på skärm mm autosynk å all sån skit.. spellistor och inspelning...blir ju knappast mer digitalt och är ju skitbilligt.... Ska du scratcha så kommer ju ingen billig kontroller duga och ska du inte scratcha så funkar ju allt fin fint på paddan...
    Du vet, det vanliga, hands on kontroller, riktiga reglage går inte att jämföra med en touchskärm. Skratcha är något jag vill, och t.e.x NI S-2 verkar duga för det. Har du provat och känt att den inte duger? Sen agerar väl kontrollerna som någon slags ljudkort.

  24. #24
    El Toro
    El Toro är inte uppkopplad

    Obekräftat konto
    Citat Ursprungligen postat av Ƶl8R Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vad har jag missat för poänger... ipad med dj program dvs skivspelar/kontroller på skärm mm autosynk å all sån skit.. spellistor och inspelning...blir ju knappast mer digitalt och är ju skitbilligt.... Ska du scratcha så kommer ju ingen billig kontroller duga
    Gå faktiskt att scratcha bra även på billigare modeller från Numark och Pioneer. Med en Numark NS7mk2 eller mk3 eller NIs nya controllers så får man nästan hundra 100 procent vinylkänsla eftersom de har motordrivna tallrikar.

  25. #25
    tinybox
    tinybox är inte uppkopplad
    tinyboxs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av El Toro Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Apropå controllers så finns ju dessa också som håller bra kvalitet har några unika sellingpoints och har ett anrikt namn

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	603194.jpg 
Visningar:	25 
Storlek:	206,5 KB 
Id:	87844
    Har kollat lite men jag har redan allt det där extra, ljuden, som Roland erbjuder, så att en TR-8s är inbyggd blir ingen selling point för mig iaf. Förövrigt säkert bra men jag blir lite avvaktande då nästan ingen nämner Roland i DJ-sammanhang. Har du testat den och kännt på ekosystemet?

  26. #26
    kotten
    kotten är inte uppkopplad
    kottens avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av tinybox Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tioöringen har trillat ner Pioneers kontrollers verkar funka med Serato och Traktor etc men det står inget om det på t.e.x https://www.dlxmusic.se/produkter/dj...ioneer-ddj-400

    Här är vad som officiellt supportas av Serato (och vilken version av mjukvaras som eventuellt ingår):

    https://serato.com/dj/hardware


    Och för Traktor:

    https://support.native-instruments.c...950.1556977163

  27. #27
    robopants
    robopants är inte uppkopplad
    robopantss avatar
    Veteran
    Jag skulle rekomendera Traktor Kontrol och en laptop för hobbyspelande. Man kan få dem billigt begagnade, fungerar ungefär som en cdj och är portabla nog att ta i en ryggsäck.

  28. #28
    El Toro
    El Toro är inte uppkopplad

    Obekräftat konto
    Citat Ursprungligen postat av tinybox Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Har kollat lite men jag har redan allt det där extra, ljuden, som Roland erbjuder, så att en TR-8s är inbyggd blir ingen selling point för mig iaf. Förövrigt säkert bra men jag blir lite avvaktande då nästan ingen nämner Roland i DJ-sammanhang. Har du testat den och kännt på ekosystemet?
    Har känt på dom men inte direkt provat. Verkar hålla bra kvalitet. Trolign tillverkade i samma fabriker som gör Pioneers och Reloops controllers. Den lilla verkar väldigt prisvärd. Ekosystemet är Serato men det går nog att använda i princip vilken DJ mix mjukvara som helst om man själv konfigurerar.

  29. #29
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Citat Ursprungligen postat av tinybox Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Du vet, det vanliga, hands on kontroller, riktiga reglage går inte att jämföra med en touchskärm. Skratcha är något jag vill, och t.e.x NI S-2 verkar duga för det. Har du provat och känt att den inte duger? Sen agerar väl kontrollerna som någon slags ljudkort.
    Nope inte provat... har nog inte provat någon kontroller som jag gillart för scratch faktiskt... Men ska du vara kompitabel med klubbar så borde ju pioneer och rekordbox vara det som gäller.... själv är jag ju analog gubbe .

  30. #30
    tinybox
    tinybox är inte uppkopplad
    tinyboxs avatar
    Veteran
    Innan det blir dags för klubbar här så har nog ett gäng nya modeller släppts ändå, kanske Pioneer Dj konkat då. Och då det inte verkar vara någon större skillnad på mjukvaran/funktioner så nu handlar det mest om den där snurrande scratchskivan är bra. Är det någon som jämfört de olika i nuvarande modeller? Jag har inte hunnit testa men är rätt säker på att jag föredrar motordrivna skivor som faktiskt snurrar framför touchskivor. Ska åka och testa de olika men jag är ett fan av fördomsfullhet så jag lyssnar gärna på åsikter

  31. #31
    Modellear
    Modellear är inte uppkopplad
    Modellears avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av robopants Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag skulle rekomendera Traktor Kontrol och en laptop för hobbyspelande. Man kan få dem billigt begagnade, fungerar ungefär som en cdj och är portabla nog att ta i en ryggsäck.
    Ja det är det jag menar, gårt ju med jättegammal laptopp och massa mp3 filer.

    Hur bra som helst...

  32. #32
    tinybox
    tinybox är inte uppkopplad
    tinyboxs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av kotten Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Här är vad som officiellt supportas av Serato (och vilken version av mjukvaras som eventuellt ingår):

    https://serato.com/dj/hardware
    Ja där fanns ju en rätt bra mix av hårdvara. Trist att de inte kan berätta vilka funktioner som stöds på respektive maskin. Min slutsats är att det här är en jäkla röra som kommer ta ett par köp/säljrundor innan man vet vad man faktiskt behöver eller vill ha.

  33. #33
    kotten
    kotten är inte uppkopplad
    kottens avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av tinybox Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ja där fanns ju en rätt bra mix av hårdvara. Trist att de inte kan berätta vilka funktioner som stöds på respektive maskin. Min slutsats är att det här är en jäkla röra som kommer ta ett par köp/säljrundor innan man vet vad man faktiskt behöver eller vill ha.
    Mjo, sånt är alltid svårt, men därför skulle jag nog mjukstarta lite.. men blev nyfiken när du pratar och scratching, inte så att det finns vinylspelare till hands? I så fall är ju den Akai jag nämnde extra vettig att börja med iom att den suportar DVS, alltså för $100 extra så kan du koppla in vinylspelare att använda istället för jog wheels. https://www.youtube.com/watch?v=SO-a9jHykaY

  34. #34
    tinybox
    tinybox är inte uppkopplad
    tinyboxs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av kotten Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Mjo, sånt är alltid svårt, men därför skulle jag nog mjukstarta lite.. men blev nyfiken när du pratar och scratching, inte så att det finns vinylspelare till hands? I så fall är ju den Akai jag nämnde extra vettig att börja med iom att den suportar DVS, alltså för $100 extra så kan du koppla in vinylspelare att använda istället för jog wheels. https://www.youtube.com/watch?v=SO-a9jHykaY
    Aha var detta vad emu pratade om? Jag trodde han menade skivor och gå vinyl 100% med digital efterprocessing. Hade ingen aning om att den här möjligheten fanns. Låter mer som vägen att gå faktiskt. Sorry emu

  35. #35
    kotten
    kotten är inte uppkopplad
    kottens avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av tinybox Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Aha var detta vad emu pratade om? Jag trodde han menade skivor och gå vinyl 100% med digital efterprocessing. Hade ingen aning om att den här möjligheten fanns. Låter mer som vägen att gå faktiskt. Sorry emu
    Japp precis! Men hah ok, en tusing för bara DVS-pluggen, trodde det var ett paket med plattorna också men nä, dom kostar 400:- styck, en vinyl med prima tidskod, wow. Nåja.

  36. #36
    robopants
    robopants är inte uppkopplad
    robopantss avatar
    Veteran
    De flesta som DJ'ar nuförtiden beatmixar inte. Alla låtar är BPM-matchade och förberedda på cue-points och loop-Points. Programmet syncar allt perfekt med time-stretch och intern klocka. Vinylspelare behöver du bara om du ska scratcha.

  37. #37
    robopants
    robopants är inte uppkopplad
    robopantss avatar
    Veteran
    Jag körde traktor på en macbook, Traktors minsta DJ-kort och en faderfox DJ2. Litet, lätt och pålitligt. Spelat på både hemmafester och klubbar.

    http://www.faderfox.de/dj3.html
    https://www.native-instruments.com/e...aktor-audio-2/

    Fördelen med att ha egna prylar framför att köra med CDJ är det alltid ser likadant ut. Du har 100% kontroll över interfacet och kontrollern sitter i ryggmärgen. Det är viktigt efter några öl i kroppen, dålig medhörning och dunkel belysning. Det finns inget värre än att lista ut en ny panel "live" på en klubb där inget funkar som det ska (och det gör det aldrig).

  38. #38
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Citat Ursprungligen postat av tinybox Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Aha var detta vad emu pratade om? Jag trodde han menade skivor och gå vinyl 100% med digital efterprocessing. Hade ingen aning om att den här möjligheten fanns. Låter mer som vägen att gå faktiskt. Sorry emu
    Ja då klarnade ditt svar för mig också

    Om du vill lägga lite mer cash så tycker jag Rane twelve verkar sympatisk. Annars har jag personligen inget problem med Pioneer cdj även fastde inte snurrar.... men kör vinylkod så kan du ju lägga pengar på ett par Technics i stället..

  39. #39
    tinybox
    tinybox är inte uppkopplad
    tinyboxs avatar
    Veteran
    Det blev lite missförstånd.

    Men att gå på en sån där Rane setup verkar lite overkill för mig då det verkar vara mer riktat mot någon som turnerar/spelar ute mycket. Många saker som jag inte behöver men Rane har ju nästan vansinnigt bra byggkvalité, något man får betala för också. När det gäller de andra mycket billigare kontrollerna så är det enda jag är lite tveksam till är om NI S-2s (eller motsvarande andra märken) plattor känns okej, får se på måndag då jag ska förbi affärn. Blir det så att det känns fel och jag måste lägga mer pengar så kanske det kan bli DVS, det känns bättre än att köpa en svindyr kontroller eller allt-i-ett.

    Men jag måste säga att jag trodde syntar och Eurorack var ett träsk. Men jösses detta är ännu värre med alla val, hybrider och så finns ju gamla vanliga analoga kvar här också och lurar.

  40. #40
    moenia
    moenia är inte uppkopplad
    moenias avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av tinybox Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det blev lite missförstånd.

    Men att gå på en sån där Rane setup verkar lite overkill för mig då det verkar vara mer riktat mot någon som turnerar/spelar ute mycket. Många saker som jag inte behöver men Rane har ju nästan vansinnigt bra byggkvalité, något man får betala för också. När det gäller de andra mycket billigare kontrollerna så är det enda jag är lite tveksam till är om NI S-2s (eller motsvarande andra märken) plattor känns okej, får se på måndag då jag ska förbi affärn. Blir det så att det känns fel och jag måste lägga mer pengar så kanske det kan bli DVS, det känns bättre än att köpa en svindyr kontroller eller allt-i-ett.

    Men jag måste säga att jag trodde syntar och Eurorack var ett träsk. Men jösses detta är ännu värre med alla val, hybrider och så finns ju gamla vanliga analoga kvar här också och lurar.
    Gör det inte krångligare än du behöver. Jag vet hur det är att snöa in sig på ett nytt ämne. Man läser och läser och tittar och jämför och till slut sitter man där med mycket dyrare och komplicerade grejer än man hade tänkt.

    Det låter som att du mest kommer spela på diverse hemmafester. Och du vill kunna scratcha lite. Då säger jag så här: kör Traktor och en NI S2 eller motsvarande tvåkanals-controller från en annan tillverkare. Så! Lätt att ta med i en ryggsäck och slänga upp på ett improviserat dj-bås i någons vardagsrum.

    Visst låter det kul med ett allt-i-ett-monster med motodrift för 15 lakan, eller att investera i CDJ:s och en schweindyr klubbmixer, eller en vinyl-setup med timecode... Men har du inte seriösa nattklubbs- eller turntablistambitioner så kommer du bli hur nöjd som helst. Dessutom har du 15 000 över att göra nåt kul för.

  41. #41
    tinybox
    tinybox är inte uppkopplad
    tinyboxs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av moenia Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    ...
    Visst låter det kul med ett allt-i-ett-monster med motodrift för 15 lakan, eller att investera i CDJ:s och en schweindyr klubbmixer, eller en vinyl-setup med timecode... Men har du inte seriösa nattklubbs- eller turntablistambitioner så kommer du bli hur nöjd som helst. Dessutom har du 15 000 över att göra nåt kul för.
    Har sällan läst en mer balanserad och sann post Tack!

  42. #42
    tinybox
    tinybox är inte uppkopplad
    tinyboxs avatar
    Veteran
    Det enda prisrimliga valet som ändå gav mycket för pengarna var att låsa sig fast vid Native Instruments. Kommer säkert få ångra detta i framtiden men just nu, YAY!

  43. #43
    kotten
    kotten är inte uppkopplad
    kottens avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av tinybox Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det enda prisrimliga valet som ändå gav mycket för pengarna var att låsa sig fast vid Native Instruments. Kommer säkert få ångra detta i framtiden men just nu, YAY!
    Vad blev det, den fräsiga med motorplattor?

  44. #44
    tinybox
    tinybox är inte uppkopplad
    tinyboxs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av kotten Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vad blev det, den fräsiga med motorplattor?
    Ja, prima känsla. Även när man roterar för att hitta en q punkt, feedbacken är bra, man känner var det är. Tror det här kan bli en stor "hmmmmm" för Denon Prime 4.

  45. #45
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Cool! Du får komma med en utförlig recension när du gnuggat den ett tag

  46. #46
    tinybox
    tinybox är inte uppkopplad
    tinyboxs avatar
    Veteran
    De är rätt tunga att snurra plattorna, kanske t.o.m tyngre än en riktig vinyl. Det finns ingen latency att tala om och att kunna nudga låtar rätt genom att använda ett finger på sidan känns väldigt naturligt. En detalj som jag gillar är att istället för att ha en fysisk bump vid 0 på temposlidern (som aldrig kommer vara rätt kalibrerad) så finns det en blå LED som lyser upp då man är i mitten, bra jobbat NI! Har inte hunnit spendera nog många timmar ännu för att komma med en recension, det kommer ta veckor. En downer är att när plattorna är i turn table mode så beter sig inte Flex mode på samma sätt som då plattorna är i Jog mode. Vet inte hur det spelar roll ännu.

  47. #47
    tinybox
    tinybox är inte uppkopplad
    tinyboxs avatar
    Veteran
    Jag har hittat ett nytt problem med DJ:ande. Hur fasen håller man koll på sitt bibliotek med låtar, kör man oftast en väl förberedd playlist för ett visst evenemang? Det känns lite kaos att få koll då jag gärna håller allt i huvudet men det blir hundra+ låtar eftersom att många vill man bara använda en liten del av. Nu kör jag playlists som jag scrollar igenom i Traktor men det känns inte helt optimalt.

  48. #48
    tinybox
    tinybox är inte uppkopplad
    tinyboxs avatar
    Veteran
    Jag har ju redan gjort mitt val men Rane har en rätt bra deal nu. Köp en Twelve och 72-mixern så får du den andra Twelve på köpet. Kruxet är väl att mixern kostar 18k

    https://www.dlxmusic.se/pages/rane-t...venty-two-deal

  49. #49
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage

    https://youtu.be/YpM0NqzkJwc

    Förr gällde bara analogt / ångalokt eller diesellokt

  50. #50
    charliecrash
    charliecrash är inte uppkopplad
    charliecrashs avatar
    Veteran
    Jag kan säga att om du mest djar till hemmafester och sånt så kör traktor på en gammal laptop och satsa på en controller med erkänt bra dj-märke, för då får du alltid bra knappar - hur liten den än är.
    Jag har en DjontheGo från Numark. Den är inte bredare än laptopen, och tål hur mycket stryk som helst. Såklart begränsad, men ska man bara beatmixa och dra i nån enstaka effekt då och då funkar den fint.

    I traktor kan man ändra eller skapa egna maps till controllers, så du kan använda precis vad som helst som skickar midi till vilken funktion som helst. Det finns massor av avancerade saker man kan automatisera i dessa maps, så där är en del att lära om man vill.

Liknande ämnen

  1. Sidechain kompression på separata spår eller bus?
    Av pitir i forum Mixning & mastring
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2013-10-19, 12:19
  2. Digitalt V.S Analogt, ett Ljudtest.
    Av smokemon i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 40
    Senaste inlägg: 2010-04-06, 01:54

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •