Resultat 1 till 27 av 27

Ämne: Atari ST angående midi overflow

GMKA
    GMKA är inte uppkopplad

Börjar bli varm i kläderna
    Hej!

Jag har en fråga till er som använder en Atari ST i studion. Kanske Machinepop eller nån annan vet.

Jag kör både Notator 3.21 och Cubase 2 (original med dongle) på en recappad 1040 STE med 4 MB Ram. Använder bara den inbyggda midi porten. Datorn är i mycket bra skick och all hårdvara funkar som den ska.

Mitt problem är att när jag använder pitch bend i främst Notator pallar den inte utan det blir ”Overflow” på midi. Då kör jag kanske en 6-8 kanaler med mest note on info. Allt börjar sega som sirap men när jag slutar använda pitch bend kommer den igång igen.

Är det så för alla? Pallar Atarin inte mer midi-information än så?

GMKA
    GMKA är inte uppkopplad

Ok, rubriken blev konstig och går inte att ändra i efterhand

machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Jag har lyckats dränka min Mega 4ST en gång, men då var det polyfonisk aftertouch från Chroman så den är ursäktad tycker jag.

Kan det vara nå'n inställning på upplösningen av pitchbenden och/eller att det även är annat som sänds som teoretiskt kan filtreras bort? Jag vet inte, men vill slänga in nå'n teori att klura vidare på. Själv kör jag inte mycket pitchbend, mend et sker ju absolut och så extremt med info ska det ju inte vara tycker jag.

synthetic
    synthetic är inte uppkopplad
    synthetics avatar
    Veteran
    Jo det skall palla. Körde tidigare Atari på flera olika låtar som skickade panoreringar via midi på ca 2 tracks hela låten. Totalt kanske 12 tracks i hela låten.

johey
    johey är inte uppkopplad
    joheys avatar
    Veteran
    Det är väldigt olika hur mycket data som skickas från olika kontrollrar. Har du en modern midikontroller kan det mycket väl vara så att den inte är vältestad tillsammans med datorer på 7 MHz.

machinepop
    machinepops avatar
    Administrator
    Atari borde vara krav i första testrundan.

nyd
    nyd är inte uppkopplad
    nyds avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av synthetic Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jo det skall palla. Körde tidigare Atari på flera olika låtar som skickade panoreringar via midi på ca 2 tracks hela låten. Totalt kanske 12 tracks i hela låten.
    Pitch bend är dock 50% jobbigare för datan än panorering eftersom PB är tre bytes och pan bara 2. Så om du inte behöver 14-bitars upplösning för din pitch bend aå kan du kanske mappa en CC-parameter till pitch -+ två-tre semitoner istället. Många äldre synthar ignorerar stora delar av LSB i pitch bend (den mer granulära delen av hela 14-bitarstalet) t ex Juno-106 tar bara 8 bitar - 7 från MSB och en från LSB.

kockpit
    kockpit är inte uppkopplad
    kockpits avatar
    Veteran
    Minns att PB gick från -8192 till +8192 (16 bitar?), när jag körde på gammel-PC med någon planka ansluten. Det blir mycket data vid snabba böjningar, om man kör hela PB-spannet på en sekund blir det drygt 16.000 värden som ska tryckas genom MIDI.
    Eller tänker jag fel?

Kraft
    Kraft är inte uppkopplad
    Krafts avatar
    Senior
    Aldrig hatt nått problem med pitch-bend data på mina Ataris. Benyttar dock Roland Alpha Juno 2 som master keyboard. ;-) Gjorde sist nått på Cubase 2 på Atari 520 utan problem, med pitch-bend.

tonefloat
    tonefloat är inte uppkopplad
    tonefloats avatar
    Moderator
    Vad jag minns av min 1040 ST så hade den ibland lite glitch med "moderna" syntar om jag var väldigt kreativ med bend och annat. Tror också det beror mer på klavvet som skickar att problemet ligger där.

Men nu pratar jag om saker som hände för 25 år sedan innan internet och mobiler

hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad

Vintage
    Citat Ursprungligen postat av kockpit Visa inlägg
    Minns att PB gick från -8192 till +8192 (16 bitar?), när jag körde på gammel-PC med någon planka ansluten. Det blir mycket data vid snabba böjningar, om man kör hela PB-spannet på en sekund blir det drygt 16.000 värden som ska tryckas genom MIDI.
    Eller tänker jag fel?
    Det är dubbel upplösning - 2 byte som ska igenom, 14 bitars upplösning + statusbitar. Men det är ingen synt/controller jag vet som skickar precis alla steg vid varje rörelse utan värdet på PB läses av med ett lägsta intervall, kanske 100 ggr/sek. Vet inte om det är fasta intervall eller interrupt-styrt (någon?) men från MIDI OUT kommer betydligt färre värden än de 16000, men med stora hopp mellan varje värde.

GMKA
    GMKA är inte uppkopplad

Jag kör med ett M-Audio 49 keystation masterklaviatur, den kanske skickar ut en massa information på pitch bend? Har dock aldrig haft några problem förr med andra sequencers. Jag kör även en MPC 2000 och den hanterar allt galant. Aldrig ett enda problem, inkl massor av pitch bend info etc. Tyvärr är det mitt enda keyboard för tillfället så jag kan inte testa med ett annat.

Jag har prövat att filtrera bort all onödig info i Notator och släpper bara igenom note on, controller och pitch bend, utan att göra skillnad.

All midi är kopplad direkt utan några boxar emellan när jag testat. Jag lyckas även få hängande noter ibland när jag använder pitch bend. Utan pitch bend hänger sig inga noter.

Men om jag förstår er alla rätt så borde Atarin palla detta utan att krångla?

nyd
    nyd är inte uppkopplad
    nyds avatar
    Veteran
    Kan ju vara så att M-Audio skickar väldigt många pitch bend som skrevs ovan. Har du kollat i eventvyn i Notator och testat att deleta vartannat eller 2 av 3 events för att se om det blir bättre?

GMKA
    GMKA är inte uppkopplad

Tack, ska kolla på det. Man kanske kan ställa in på masterkeyboardet så att det skickar pitchbend med lägre upplösning för att inte belasta så mycket.

Tack alla som svarat innan också! Värmer att se att så många fortfarande gillar Atari! Jag fortsätter att experimentera och ser om jag kan lösa det. Ville framförallt veta om alla upplevde samma sak eller om det var unikt i mitt fall.

machinepop
    machinepops avatar
    Administrator
    Killgissning (baserad på erfarenheter från Alesis Andromeda A6; Om en maskin står och wobblar mellan två världen helt oplanerat så går ju all denna förvirrade info ut i miditråden. Den Andromeda jag hade gjorde detta ibland och då stod midi-in-staplarna och fladdrade på Atarin också och kan ju påverka betänkligt, även om all skräpinfo inte behöver påverka ljudet så påverkar det ju däremot miditrafiken. Kolla gärna så det inte är en del i problematiken.

GMKA
    GMKA är inte uppkopplad

Citat Ursprungligen postat av machinepop Visa inlägg
    Killgissning (baserad på erfarenheter från Alesis Andromeda A6; Om en maskin står och wobblar mellan två världen helt oplanerat så går ju all denna förvirrade info ut i miditråden. Den Andromeda jag hade gjorde detta ibland och då stod midi-in-staplarna och fladdrade på Atarin också och kan ju påverka betänkligt, även om all skräpinfo inte behöver påverka ljudet så påverkar det ju däremot miditrafiken. Kolla gärna så det inte är en del i problematiken.
    Tack för tipset! Ska kolla så det inte är fallet.

my03
    my03 är inte uppkopplad
    my03s avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av machinepop Visa inlägg
    Atari borde vara krav i första testrundan.
    +1. Borde vara referensen

fundering ur det blå: det skickas inte ut en massa "running status" över midi som spelas in??

nyd
    nyd är inte uppkopplad
    nyds avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av my03 Visa inlägg
    +1. Borde vara referensen

fundering ur det blå: det skickas inte ut en massa "running status" över midi som spelas in??
    Running status är en besparing av skickat data, d v s att man bara skickar t ex en note on byte följt av tre toner bytes istället för noteonbyte tonbyte noteonbyte tonbyte noteonbyte tonbyte. 4 bytes skickade istället för 6.

synthetic
    synthetic är inte uppkopplad
    synthetics avatar
    Veteran
    Jag hade en gång en Kawai K1 som skickade en massa active sense så Atari storknade. Ingen av de maskiner jag hade på den tiden kräkte ur sig en massa sånt. En slags keep alive.

nyd
    nyd är inte uppkopplad
    nyds avatar
    Veteran
    Jag hade en gång en kalsong som skickade en massa active sense tills jag storknade. Saknar dem. Men i övermorgon är det Ladytron så då kanske jag får tillbaks dem.

Veteran
    Citat Ursprungligen postat av nyd Visa inlägg
    Jag hade en gång en kalsong som skickade en massa active sense tills jag storknade. Saknar dem. Men i övermorgon är det Ladytron så då kanske jag får tillbaks dem.
    Haha, wtf?

my03
    my03 är inte uppkopplad
    my03s avatar
    Veteran
    Running status är en besparing av skickat data, d v s att man bara skickar t ex en note on byte följt av tre toner bytes istället för noteonbyte tonbyte noteonbyte tonbyte noteonbyte tonbyte. 4 bytes skickade istället för 6.
    Word!

Då har jag misstagit mig helt. Det jag har sett i MidiOx är en massa "junk" som dragit förbi ifrån vissa instrument (som jag felaktigt trott var running status?) trots inga anslag alls under tiden. Ska försöka kika igen på vad det är (för egen klarhet inte minst)

GMKA
    GMKA är inte uppkopplad

Stal Ladytron dina kalsonger?

GMKA
    GMKA är inte uppkopplad

Citat Ursprungligen postat av synthetic Visa inlägg
    Jag hade en gång en Kawai K1 som skickade en massa active sense så Atari storknade. Ingen av de maskiner jag hade på den tiden kräkte ur sig en massa sånt. En slags keep alive.
    Tack, ska kolla upp detta!

The Introvert
    The Introvert är inte uppkopplad
    The Introverts avatar
    Veteran
    Det här är inte helt ovanligt när man mixar gamla sequencers med nyare syntar. Jag minns tyvärr inte längre vilken kombo det var (rätt många år sedan min sista Atari brann) men jag fick definitivt i övrigt helt stabila Cubase 3.1 att hacka när jag skulle försöka spela in lite mer kontrolldata från någon synt.

Min ASQ10 som är galet stabil höll på att få spatt och visade ett felmeddelande jag aldrig sett tidigare när jag försökte spela in filtersvep från min Moog Sub Phatty. Lösningen var att filtrera bort LSB (least significant byte) från kontrolldatat vid inspelning (jag skrev en blogg om det här)

Jag gissar helt enkelt att det är något liknande du råkar ut för. Om ditt keyboard helt enkelt skickar väldigt många värden för varje pitch bend får du troligen precis det beteendet.
    Senast redigerat av The Introvert den 2019-05-30 klockan 15:06.

GMKA
    GMKA är inte uppkopplad

Citat Ursprungligen postat av The Introvert Visa inlägg
    Det här är inte helt ovanligt när man mixar gamla sequencers med nyare syntar. Jag minns tyvärr inte längre vilken kombo det var (rätt många år sedan min sista Atari brann) men jag fick definitivt i övrigt helt stabila Cubase 3.1 att hacka när jag skulle försöka spela in lite mer kontrolldata från någon synt.

Min ASQ10 som är galet stabil höll på att få spatt och visade ett felmeddelande jag aldrig sett tidigare när jag försökte spela in filtersvep från min Moog Sub Phatty. Lösningen var att filtrera bort LSB (least significant byte) från kontrolldatat vid inspelning (jag skrev en blogg om det här)

Jag gissar helt enkelt att det är något liknande du råkar ut för. Om ditt keyboard helt enkelt skickar väldigt många värden för varje pitch bend får du troligen precis det beteendet.
    Tack! Tror att du har rätt. När mitt keyboard skickar PB krossas Atarin känns det som. Även mod wheel verkar skapa overflow.

Är det nån som vet om man kan filtrera bort LSB i Notator eller Cubase 2 på Atarin. Tror tyvärr inte mitt keyboard har den möjligheten. I värsta fall får jag köpa nån schysst 80-tals synth och ha som masterkeyboard istället (stackars mig)

machinepop
    machinepops avatar
    Administrator
    Det finns filter i cubase, men jag har nog aldrig sett för lsb. Konstigt att Andromeda aldrig sänkte min. Eller beror det på feltänkt hos olika tillverkare?

Liknande ämnen

1. Skicka midi CC etc från Atari
    Av machinepop i forum Cubase & Nuendo
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2016-10-30, 14:19
  2. Atari-MIDI Applications
    Av KALLBACK~ i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2010-10-23, 21:46
  3. angående midi
    Av leere i forum Allmänt om musik
    Svar: 1