Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Workflow för flera projekt med samma upplägg

  1. #1
    Henkzy
    Henkzy är inte uppkopplad
    Henkzys avatar
    Senior

    Workflow för flera projekt med samma upplägg

    Håller på att spela in med mitt band (dödspunkmetalyadayada...).

    Alla låtar görs i separata projekt. Inga problems med att lägga upp templates och patchar (innehållande track stacks) för vardera instrument. Så själva inspelningarna är flawless (förutom att man måste göra om gruppindelningen och inställningarna för dessa varje gång).
    Problemet kommer när jag ska börja mixa. Man vill ju mixa en låt för att sedan överföra hela mixen till de andra låtarna då hela skivan ska hålla samma ljudbild. Settings funktionen tar bara hänsyn plug-in´s och dess inställningar. så det är bara att räkna bort Den funktionen skiter således i pan/vol/output etc. Har testat någon funktion där man kunde plocka in kanalerna från ett annat projekt men det blir väldigt jobbigt och struligt med busmixar etc. dessutom tappar jag alltid bort mig helt och allt blir huller om buller.
    Hittar inget riktigt bra workflow för det här. Hur brukar ni göra? Någon som har något bra tips?

  2. #2
    valsolo
    valsolo är uppkopplad nu
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    IMHO borde det räcka med att du sparar channelstrips för spåren. Volym/pan/outputs kan ju skilja åt mellan låtar. O sen kan du spara "channelstripinställning" för dina olika busmixar som du återanvänder vid behov. Det som imho gör att man behåller den röda tråden sker vid själva mastringen. Se bara till att samma mastrare mastrar hela plattan

  3. #3
    Roffemoffe
    Roffemoffe är inte uppkopplad
    Roffemoffes avatar
    Senior
    Du kan också importera project settings som här: https://www.youtube.com/watch?v=n6zzl9eTbc0

    De tog bort en fin funktion som hette "copy audio configuration" som ja använde mycke förut. Men nu är det som i videon ovan eller när du är färdig med din första mix så spar du en template på den & dess inställningar sedan importerar du eller copy/paste:ar spåren på resterande låtar.

  4. #4
    papawasarodeo
    papawasarodeo är inte uppkopplad

    Senior
    Tänker du inte lite bakvänt? Varför jobba med flera projekt över huvudtaget om det handlar om inspelningar av ditt band? För jag antar att det inte är massa vst-synthar o annat bös på det hela? För de eventuella instrument du vill ha en helt annan mixning av så är det ju bara att dubblera det spåret.

  5. #5
    Henkzy
    Henkzy är inte uppkopplad
    Henkzys avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av valsolo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    IMHO borde det räcka med att du sparar channelstrips för spåren. Volym/pan/outputs kan ju skilja åt mellan låtar. O sen kan du spara "channelstripinställning" för dina olika busmixar som du återanvänder vid behov. Det som imho gör att man behåller den röda tråden sker vid själva mastringen. Se bara till att samma mastrare mastrar hela plattan
    Har testat det några gånger men det blir rackarns meckigt tycker jag. Bara basen innehåller tre parallella spår som går till en egen bus. Blir mååånga rattningar för att få ihop det någorlunda likadant. Tror inte det räcker med mastring tyvärr.

  6. #6
    Henkzy
    Henkzy är inte uppkopplad
    Henkzys avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Roffemoffe Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Du kan också importera project settings som här: https://www.youtube.com/watch?v=n6zzl9eTbc0

    De tog bort en fin funktion som hette "copy audio configuration" som ja använde mycke förut. Men nu är det som i videon ovan eller när du är färdig med din första mix så spar du en template på den & dess inställningar sedan importerar du eller copy/paste:ar spåren på resterande låtar.
    Ja, det där är nog lösningen. Har testat det tidigare men det blev ändå en del att hålla reda på vi varje adaptering. Kanske jag som måste vara lite mer fokuserad och mer påläst bara.

  7. #7
    Henkzy
    Henkzy är inte uppkopplad
    Henkzys avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av papawasarodeo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tänker du inte lite bakvänt? Varför jobba med flera projekt över huvudtaget om det handlar om inspelningar av ditt band? För jag antar att det inte är massa vst-synthar o annat bös på det hela? För de eventuella instrument du vill ha en helt annan mixning av så är det ju bara att dubblera det spåret.
    Det har jag blivit avrådd ifrån av typ alla jag pratat med. Mitt problem är att det blir övermäktigt. Skulle bli ett gigantiskt projekt. Jag jobbar dessutom med "takes" vilket kan vara en hel del tagningar. Det skulle vara omöjligt att orientera sig i 10 låtar med mellan 5-10 takes på varje spår.. Sitta och jobba i ett entimmes långt projekt vore en mardröm. Hade det varit en liveinspelning så skulle jag dock gjort på det viset.

Liknande ämnen

  1. Svar: 4
    Senaste inlägg: 2017-03-04, 08:34
  2. flera VCO in i samma VCA?
    Av peppe i forum Modularer & sånt
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2012-11-23, 18:24
  3. Flera midikanaler på samma instrument?
    Av rymdeko i forum Logic
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2011-05-07, 00:20
  4. Svar: 52
    Senaste inlägg: 2011-03-29, 19:30
  5. Flera VST(i) på samma kanal?
    Av en David i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2004-01-20, 00:24

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •