Resultat 1 till 58 av 58

Ämne: Nya MacBook har problem med glitches i ljudet. Artikel i CDM.

  1. #1
    outshape
    outshape är inte uppkopplad
    outshapes avatar
    Vintage

    Nya MacBook har problem med glitches i ljudet. Artikel i CDM.

    Apple’s latest Macs still suffer from the same audio flaws.
    http://cdm.link/2019/05/apples-lates...e-audio-flaws/

    Läsvärt. Känner ni igen er i detta?

  2. #2
    geminister
    geminister är inte uppkopplad
    geministers avatar
    Veteran
    Det är något trassel med USB-audio i macOS även på äldre maskiner för mig. Dök upp i High Sierra, tror jag. Spelar ingen roll om det är RME-ljudkort eller vad det är. Jättetråkigt att Apple inte verkar prioritera detta alls numera. Tråkigt om man skall behöva byta plattform.

  3. #3
    fredie_j
    fredie_j är inte uppkopplad
    fredie_js avatar
    Senior
    När jag kör audio in till DAW via USB till daodan från A&H QU-PAC upplever jag konstiga glitches med galna ljud-sprak som eskalerar till random digital noise med MBP MID 2015 och EARLY 2018. Min MBA från 2011 funkar dock felfritt hehe.

  4. #4
    kockpit
    kockpit är inte uppkopplad
    kockpits avatar
    Veteran
    Visserligen har jag en gammal Mini 2014, men jag bytte ju till Mac för att slippa problem (alla sa att det var fel på mina windowsdatorer), problemen är klart mindre, men får fortfarande CPU-spikar som leder till glitchar och ibland tappar datorn kontakt med kortet (18i20, tidigare FCA1616). Starta om kortet löser det. Men att folk vågar/lyckas köra live är för mig helt omöjligt/orimligt/otroligt.
    Nu säger vissa här att det garanterat är kortet det är fel på och inte datorn.

  5. #5
    Firechild
    Firechild är inte uppkopplad
    Firechilds avatar
    Veteran
    Hujudamej!
    Tur att man är kvar på Mac Pro 2010 då.

  6. #6
    Wiktorion
    Wiktorion är inte uppkopplad
    Wiktorions avatar
    Veteran
    Vafan, haha - precis när man droppat en månadslön på en sprillans MBA för musikprodd...

  7. #7
    El Toro
    El Toro är inte uppkopplad

    Obekräftat konto
    Använd bra kablar är ett gott råd undvik dåliga hubbar ett ańnat. RMEs ljudkort följer inte alltid standarder så inte så konstigt att de ibland inte funkar så bra som det påstås att de ska göra.

  8. #8
    kockpit
    kockpit är inte uppkopplad
    kockpits avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av El Toro Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Använd bra kablar är ett gott råd
    Ja, annars blir det sämre ljud, helst doppade i guld, kevlar och älvstoft, med kontakter av syrefri unobtainium.

    Om kabeln ändå är trasig, köp en ny kabel.

  9. #9
    El Toro
    El Toro är inte uppkopplad

    Obekräftat konto
    Citat Ursprungligen postat av kockpit Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ja, annars blir det sämre ljud, helst doppade i guld, kevlar och älvstoft, med kontakter av syrefri unobtainium.
    Tror du missförstod med flit. Kvaliten på "digitala" kablar kan skilja en hel del.ibland så mycket att det glitchar eller inte fungerar alls som när Nick Batt skulle prova en Mackie mixer med ljudkort och medföljande kabel. Sen bytte han till en annan kabel och vips så funkade mixern/ljudkortet.

  10. #10
    kotten
    kotten är uppkopplad nu
    kottens avatar
    Veteran
    ..fast nu handlar det ju inte om kablar utan ett problematiskt T2-chip.

    The only solutions are 1) Get a Thunderbolt or USB3.0 audio interface, or 2) Use a Certified Thunderbolt 3 powered hub (not a bus-powered or cheap non-certified hub) - Cable Matters has a solution for $169 on Amazon, but most of those hubs are at least $200-300. Using a certified TB3 hub creates a separate external USB2.0 bus, in which you can run your USB2.0 audio interface.
    https://appleinsider.com/articles/19...20-connections

  11. #11
    El Toro
    El Toro är inte uppkopplad

    Obekräftat konto
    Citat Ursprungligen postat av kotten Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    ..fast nu handlar det ju inte om kablar utan ett problematiskt T2-chip.
    De flesta användare har ju inga problem, så dt är klart att en del användares problem också kan bero på kablar hubbar och drivrutiner som inte följer alla standarder.

  12. #12
    kockpit
    kockpit är inte uppkopplad
    kockpits avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av El Toro Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nick Batt skulle prova en Mackie mixer med ljudkort och medföljande kabel. Sen bytte han till en annan kabel och vips så funkade mixern/ljudkortet.
    Det händelsen minns jag inte alls.

  13. #13
    El Toro
    El Toro är inte uppkopplad

    Obekräftat konto
    Citat Ursprungligen postat av kockpit Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det händelsen minns jag inte alls.
    Reminder!

    https://youtu.be/xtf_u7uOoEQ

  14. #14
    kotten
    kotten är uppkopplad nu
    kottens avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av El Toro Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    De flesta användare har ju inga problem, så dt är klart att en del användares problem också kan bero på kablar hubbar och drivrutiner som inte följer alla standarder.
    Absolut, det kan beror på kablar, handhavandefel, dålig karma och allmän förvirring också, men tråden handlar om ett specifikt problem.

  15. #15
    El Toro
    El Toro är inte uppkopplad

    Obekräftat konto
    Citat Ursprungligen postat av kotten Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Absolut, det kan beror på kablar, handhavandefel, dålig karma och allmän förvirring också, men tråden handlar om ett specifikt problem.
    "Given that it’s widespread but not universal, it remains unclear why some people are having the issue and others not."
    Från länken i första inlägget. Alltså inte så klart att detta har med T2 chippet att göra.

  16. #16
    my03
    my03 är inte uppkopplad
    my03s avatar
    Veteran
    Ifrån en som alltid kört Windows utan större bekymmer (med E-mu 0404 pci beta drivare de senaste 4 åren & 7ms latency under windblows 7x64, nu senast med gratis Cakewalk ifrån Bandlab). Hur har ni det? "It just works"? ;-)

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	appleitjustworks.jpg 
Visningar:	4 
Storlek:	35,3 KB 
Id:	87780

    (Kunde inte låta bli. F'låt...)
    Senast redigerat av my03 den 2019-05-28 klockan 00:04.

  17. #17
    El Toro
    El Toro är inte uppkopplad

    Obekräftat konto
    Citat Ursprungligen postat av my03 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ifrån en som alltid kört Windows utan större bekymmer (med E-mu 0404 pci beta drivare de senaste 4 åren & 7ms latency under windblows 7x64, nu senast med gratis Cakewalk ifrån Bandlab). Hur har ni det? "It just works"? ;-)
    Jo det gör Mac OS oftast men man måste alltså använda ett rejält gammalt OS för att musikskapande på Windows ska funka?

    (Kunde inte låta bli. F'låt...)

  18. #18
    drifter7508
    drifter7508 är inte uppkopplad
    drifter7508s avatar
    Veteran
    Haft ljud drop outs med alla mina macar sedan PRO 2010. Dock ej i ableton. Kör med Motu 828 kort + firewire.

  19. #19
    Ashaz
    Ashaz är inte uppkopplad
    Ashazs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av El Toro Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Använd bra kablar är ett gott råd undvik dåliga hubbar ett ańnat. RMEs ljudkort följer inte alltid standarder så inte så konstigt att de ibland inte funkar så bra som det påstås att de ska göra.
    Eftersom RME är snudd på industristandard pga sin kvalite och pålitlighet så undrar jag lite över vad du tycker folk ska använda för ljudkort.

  20. #20
    kockpit
    kockpit är inte uppkopplad
    kockpits avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av my03 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ifrån en som alltid kört Windows utan större bekymmer (med E-mu 0404 pci beta drivare de senaste 4 åren & 7ms latency under windblows 7x64, nu senast med gratis Cakewalk ifrån Bandlab). Hur har ni det? "It just works"? ;-)

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	appleitjustworks.jpg 
Visningar:	4 
Storlek:	35,3 KB 
Id:	87780

    (Kunde inte låta bli. F'låt...)
    Helt okej, hade en Dell Inspiron Core 2 Duo , WinXP med Cakewalk och Behringer FCA202 Firewire, minns inga problem, inte jättelåg latency, men stabilt. Så för min del har inget blivit direkt bättre eller snabbare på över 10 år, trots tre ljudkort, fyra windowsburkar och en Mac senare. Kan köra fler VST idag förvisso.

  21. #21
    kockpit
    kockpit är inte uppkopplad
    kockpits avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av El Toro Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nu var jag i och för sig ironisk med tanke på min avatar, men det där är ju Firwire, alla vet att de kablarna måste gnuggas med noshörningshorn för att vara potenta ledare.

    Ändå kul, att Mackie skickar med skit till en dyr produkt. Det sabbar ju liksom lite av förtroendet.

  22. #22
    El Toro
    El Toro är inte uppkopplad

    Obekräftat konto
    Citat Ursprungligen postat av Ashaz Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Eftersom RME är snudd på industristandard pga sin kvalite och pålitlighet så undrar jag lite över vad du tycker folk ska använda för ljudkort.
    RME har det ryktet ja men i verkligheten så har ju folk drabbats av problem med deras ljudkort bl.a. just för att deras drivrutiner inte följt standards. https://www.google.com/search?
    q=rme+soundcard+problems&safe=off&client=safari&rl s=en&ei=stLsXPDvNKv2qwGNh5joBA&start=10&sa=N&ved=0 ahUKEwjwkIeQyr3iAhUr-yoKHY0DBk0Q8tMDCK4B&biw=1277&bih=689

    Nu säger jag inte att RMEs ljudkort är dåliga eller att andra ljudkort alltid funkar perfekt. Men det finns en poäng med att följa standards.

  23. #23

    Veteran
    Jag har några vänner som har problem med nya macar som är så illa att de faktiskt inte kan användas för musik. Är inte drabbad själv trots ny macbook och usb ljudkort.

  24. #24
    El Toro
    El Toro är inte uppkopplad

    Obekräftat konto
    Citat Ursprungligen postat av drloop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag har några vänner som har problem med nya macar som är så illa att de faktiskt inte kan användas för musik. Är inte drabbad själv trots ny macbook och usb ljudkort.
    Problem som?

  25. #25
    kockpit
    kockpit är inte uppkopplad
    kockpits avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av El Toro Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Problem som?
    Dåliga USB-kablar?

  26. #26
    El Toro
    El Toro är inte uppkopplad

    Obekräftat konto
    Citat Ursprungligen postat av kockpit Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Dåliga USB-kablar?
    Troligen😋

  27. #27
    my03
    my03 är inte uppkopplad
    my03s avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av El Toro Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jo det gör Mac OS oftast men man måste alltså använda ett rejält gammalt OS för att musikskapande på Windows ska funka?

    (Kunde inte låta bli. F'låt...)
    hahaha. känsligt ämne xD

    Det är teknik vi talar om så självklart kommer saker strula. Men det är ju lite ironiskt och kul faktiskt att ett företag som har (eller hade när Jobs levde) som sin slogan "it just works" när det i själva verket inte alls "just works". Apple har i praktiken klivit ner ifrån sitt elfenbenstorn och sällat sig till grovjobbarna inom windows-sfären. Inget fel med det alls.

  28. #28
    kockpit
    kockpit är inte uppkopplad
    kockpits avatar
    Veteran
    Ja, visst har det blivit sämre efter att Jobs lämnade?
    En halvgalen diktator är det som behövs.

  29. #29
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av my03 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Apple har i praktiken klivit ner ifrån sitt elfenbenstorn och sällat sig till grovjobbarna inom windows-sfären. Inget fel med det alls.
    Stämmer inget vidare, även om Win-fans gärna vill se det så

    It just works as long as long as it's not broken, är väl tyvärr det Apple strulat en del med idag. Det är ju inte så att man med Apple är hänvisad till diverse tweaks och hårdvaruanpassningar för att få ett acceptabelt system, men är det fel i OS/HW som inte prioriteras är man ju tyvärr utlämnad. Jag föredrar ändå flosofin om nyckelfärdiga system där man inte behöver agera dataingenjör under (hårda/mjuka) huven för att nå ett vettigt system.

  30. #30

    Veteran
    Med tanke på att jag använde 4-6 timmar på att få min windator att funka på ett bra vis 2012 så känns det som jag räknat hem det strulet efter 7 år

    Hittils har jag lagt 0 timmar på min mac. Men har m$ mjukvara som kraschar på macen... inte äpplets fel men adderar till irritation.

  31. #31
    El Toro
    El Toro är inte uppkopplad

    Obekräftat konto
    Citat Ursprungligen postat av kockpit Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ja, visst har det blivit sämre efter att Jobs lämnade?
    En halvgalen diktator är det som behövs.
    Stämmer inte riktigt. Det mesta har ju faktiskt blivit bättre men tyvärr dyrare mest på grund av kronans försvagning

  32. #32
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av drloop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Med tanke på att jag använde 4-6 timmar på att få min windator att funka på ett bra vis 2012 så känns det som jag räknat hem det strulet efter 7 år
    ...glöm inte att addera tiden att insupa viss erfarenhet att meka med datorer till de timmarna...

  33. #33
    Wiktorion
    Wiktorion är inte uppkopplad
    Wiktorions avatar
    Veteran
    Mac vs. PC! Mac vs. PC! Mac vs. PC! Mac vs. PC!

  34. #34
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Wiktorion Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Äpplen vs. Päron! Äpplen vs. Päron!! Äpplen vs. Päron!! Äpplen vs. Päron!!
    FiXd

  35. #35
    biomoib
    biomoib är inte uppkopplad
    biomoibs avatar
    Veteran
    Jag kör med thunderbolt ut från min Macbook Pro (2012) via en Belkin Thunderbolt hub som konverterar till FW800 sedan en kabel konverterare till FW400 som är vad min Mackie Onyx mixer föredrar. AD-omvandlarna sitter således i mixern... Man kunde tänka sig att dessa dubbla konverteringar skulle kunna ställa till problem men jag har inga som helst glitchar eller störningar även om datorn börjar bli i klenaste laget.... ;o) Men jag fasar för utgiften att skaffa en ny Mac och ändå egentligen bara få samma sak igen....

  36. #36
    kockpit
    kockpit är inte uppkopplad
    kockpits avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av El Toro Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Stämmer inte riktigt. Det mesta har ju faktiskt blivit bättre men tyvärr dyrare mest på grund av kronans försvagning
    Bättre? Du förväxlar inte ”nya tramsiga skitfunktioner som ingen behöver” med ”bättre”?

  37. #37
    avart
    avart är uppkopplad nu

    Veteran
    Nya Macbook-tangentbordet är ju faktiskt så bra att Apple har behövt göra FYRA generationer (eller fem, om man räknar med rMB12") för att göra det tillförlitligare för den försvinnande lilla andel användare som använt det fel och haft problem med det. Nya MBP 2019 är redan vid lansering med i reparationsprogrammet för det nya bättre fjärde generationens MBP tangentbord. Dubbelplusbra!

  38. #38
    El Toro
    El Toro är inte uppkopplad

    Obekräftat konto
    Citat Ursprungligen postat av kockpit Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Bättre? Du förväxlar inte ”nya tramsiga skitfunktioner som ingen behöver” med ”bättre”?
    Tänkte mest på att nyare macar fått bättre prestanda, bättre kylning,snabbare diskar, snabbare processorer,bättre skärmar, större trackpad etc. Och dessutom blivit mindre och lättare.
    Vad är det för nya funktioner DU inte anser behövs?
    Senast redigerat av El Toro den 2019-05-29 klockan 16:25.

  39. #39
    El Toro
    El Toro är inte uppkopplad

    Obekräftat konto
    Citat Ursprungligen postat av avart Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nya Macbook-tangentbordet är ju faktiskt så bra att Apple har behövt göra FYRA generationer (eller fem, om man räknar med rMB12") för att göra det tillförlitligare för den försvinnande lilla andel användare som använt det fel och haft problem med det. Nya MBP 2019 är redan vid lansering med i reparationsprogrammet för det nya bättre fjärde generationens MBP tangentbord. Dubbelplusbra!
    Har själv en tidigare MBP med det tangentbordet och har liksom de flesta användare inga problem med det.

  40. #40
    hypercykel
    hypercykel är inte uppkopplad
    hypercykels avatar
    Veteran
    Jag har haft det "nya" tangentbordet på två datorer och ja, det suger. På det första fastnade tangenter lite då och då.

    Ingen "key travel" plus att man kommer åt touchbaren hela tiden. Råkar trigga siri av misstag hela tiden t.ex.

  41. #41
    jgb
    jgb är uppkopplad nu
    jgbs avatar
    Fjomp
    Har kört det nya tangentbordet på macbook pro, en tangent fastnade tämligen ofta.

  42. #42

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av jgb Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Har kört det nya tangentbordet på macbook pro, en tangent fastnade tämligen ofta.
    Det är ju därför man har ett Apple Wireless Keyboard ihop med alla donglarna.

  43. #43
    Ashaz
    Ashaz är inte uppkopplad
    Ashazs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Wiktorion Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Mac vs. PC! Mac vs. PC! Mac vs. PC! Mac vs. PC!
    Behöver det på en tshirt.

  44. #44
    jgb
    jgb är uppkopplad nu
    jgbs avatar
    Fjomp
    Citat Ursprungligen postat av Ashaz Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Behöver det på en tshirt.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	battle.jpg 
Visningar:	6 
Storlek:	129,3 KB 
Id:	87824

    Inkluderande subtilitet.

  45. #45
    my03
    my03 är inte uppkopplad
    my03s avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av drloop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det är ju därför man har ett Apple Wireless Keyboard ihop med alla donglarna.



  46. #46
    slirak
    slirak är uppkopplad nu

    Veteran
    Jag piskar lite liv i denna tråd eftersom jag just köpt min första T2-Mac (MBP 16"). Finns det nån bra info om säkert sätt att provocera fram detta problem?

    Jag har hittat påståendet att det ska ska gå att provocera fram det genom att slå på och av tidserversynken, det ska då ge ett IOAudioEngine:: pauseAudioEngine()-event 100% av gångerna i systemloggen. Nåt sånt event lyckas jag dock inte provocera fram den vägen. Finns det nåt annat någorlunda upprepbart sätt att provocera fram problemet?

    ----EDIT---
    Om nån vill kolla efter eventet i sin egen log, så får hen ta bort parentesen mellan : och p ovan. Jag blev tvungen att lägga in den, eftersom forummotorn annars tolkade det som en räckuttungansmajlis.

  47. #47
    Firechild
    Firechild är inte uppkopplad
    Firechilds avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av slirak Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag piskar lite liv i denna tråd eftersom jag just köpt min första T2-Mac (MBP 16"). Finns det nån bra info om säkert sätt att provocera fram detta problem?

    Jag har hittat påståendet att det ska ska gå att provocera fram det genom att slå på och av tidserversynken, det ska då ge ett IOAudioEngine:: pauseAudioEngine()-event 100% av gångerna i systemloggen. Nåt sånt event lyckas jag dock inte provocera fram den vägen. Finns det nåt annat någorlunda upprepbart sätt att provocera fram problemet?

    ----EDIT---
    Om nån vill kolla efter eventet i sin egen log, så får hen ta bort parentesen mellan : och p ovan. Jag blev tvungen att lägga in den, eftersom forummotorn annars tolkade det som en räckuttungansmajlis.
    Kör igång valfri daw och sätt på inspelning på så många kanaler du kan samtidigt. Spela in en timme. Skanna sedan av vågformerna visuellt och se om du hittar några glitchar eller om det finns en tab to transient funktion som pro tools har, då hittar man glitcharna direkt. Jag har iMac Pro men den användes inte till musik men jag har fått för mig att den random klipper ljudet, både när jag lyssnar via itunes och ibland med mitt headset och ip-telefoni, men det kan ha blivit bättre, har inte tänkt på det senaste halvåret.

  48. #48
    elysian
    elysian är inte uppkopplad
    elysians avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av my03 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ifrån en som alltid kört Windows utan större bekymmer (med E-mu 0404 pci beta drivare de senaste 4 åren & 7ms latency under windblows 7x64, nu senast med gratis Cakewalk ifrån Bandlab).
    Min farfarsmormorsbrorsasfar söp 2 helrör och rökte 13 paket cigg utan filter varje dag och ändå blev han 104 år, där ser ni... det är bara ett påhitt att rökning och alkohol är farligt, där har ni beviset.

    Eller den här: ett program kraschar på min dator, därför är operativsystemet värdelöst.

    *poppar popcorn*

  49. #49
    Göran
    Göran är uppkopplad nu
    Görans avatar
    Moderator
    Ja usch och fy.
    Att det ska strula sådant med di däringa Äpplena.
    Är det inte Terminator-chip som skapar oljud så är det tangentbord som skapar otext.
    Själv har jag en MBP från 2012 och den är så bra att det måste vara något fel på den!

    *snor elysians popcorn*

  50. #50
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage

  51. #51
    elysian
    elysian är inte uppkopplad
    elysians avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Göran Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    *snor elysians popcorn*
    TITTA EN ÖRN!!!

    ... och där jag snodde jag tillbaka dem, gick du på den lätte hahaha

  52. #52
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    (T2-chippet, tänkte jag)

  53. #53
    slirak
    slirak är uppkopplad nu

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Firechild Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kör igång valfri daw och sätt på inspelning på så många kanaler du kan samtidigt. Spela in en timme. Skanna sedan av vågformerna visuellt och se om du hittar några glitchar eller om det finns en tab to transient funktion som pro tools har, då hittar man glitcharna direkt. Jag har iMac Pro men den användes inte till musik men jag har fått för mig att den random klipper ljudet, både när jag lyssnar via itunes och ibland med mitt headset och ip-telefoni, men det kan ha blivit bättre, har inte tänkt på det senaste halvåret.
    Nu har jag kört tre tester, samtliga med 16 audiospår (orkade inte skapa flera!) som spelade in tystnad i en timme. 24 bitar, 44.1 kHz. 256 samples buffert med test 1 och 2, på det sista testet gick jag ner till 64 samples, eftersom jag där använde ett högprestanda-interface.

    Datorn är en MacBook Pro late 2019 16 tum, med 2,3 GHz 8 core i9 CPU, 16 GB RAM, 1 TB SSD, AMD Radeon Pro 5500M 4 GB (samt inbyggt Intel UHD Graphics 630), körandes Catalina 10.15.3 och Ableton Live 10.1.9.

    1) Inbyggt ljudkort - inga glitchar.
    2) Class Compliant USB-interface, Apogee Jam - inga glitchar. OBS! Detta ljudkort är till för att spela elgitarr och har bara en ingång, ingen utgång. Jag använde det inbyggda ljudkortets utgångar.
    3) Thunderbolt-interface, Zoom TAC2r - inga glitchar. (2.90 ms latency, najs!)

    Under tiden jag testade, så använde jag samtidigt datorn för att jobba i Word, kolla mejl, surfa på webben ink FaceBook och Youtube, samt deltog i två halvtimmes onlinemöten i Teams.

    Ganska så stabila resultat alltså! Vilket inte garanterar stabilitet under andra omständigheter förstås. Jag har dock använt datorn ett gäng timmar för musik nu, även en hel del med ett annat TB-interface (Focusrite Clarett 8PreX) och även om installationen av Claretten strulade, så har jag inte märkt av några glitchar i övrigt heller.

    Det som däremot är ett problem med det inbyggda ljudkortet, via högtalare, är knäppar när man stoppar uppspelningar. Det är erkänt av Apple, som påstår att de ska lösa det med en OS-uppdatering.

  54. #54
    Göran
    Göran är uppkopplad nu
    Görans avatar
    Moderator
    Citat Ursprungligen postat av slirak Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    16 audiospår (orkade inte skapa flera!) som spelade in tystnad i en timme.

    Du och Philip Glass.

  55. #55
    slirak
    slirak är uppkopplad nu

    Veteran
    Jag ser det mer som att jag gjorde 640 stycken covers på 4.33.

  56. #56
    Göran
    Göran är uppkopplad nu
    Görans avatar
    Moderator
    Citat Ursprungligen postat av slirak Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag ser det mer som att jag gjorde 640 stycken covers på 4.33.

    Ja, jag fick lite hjärnsläpp. Var ju Cage, inte Glass, jag skulle skriva.

  57. #57
    slirak
    slirak är uppkopplad nu

    Veteran
    Fast jag gick ju längre än Cage. Jag varken lyssnade på tystnaden eller hade nån publik. Sen slängde jag inspelningarna. Det kallar jag konst på riktigt!

  58. #58
    domiag
    domiag är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av slirak Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Fast jag gick ju längre än Cage. Jag varken lyssnade på tystnaden eller hade nån publik. Sen slängde jag inspelningarna. Det kallar jag konst på riktigt!
    Det är en ny nivå av konst!

Liknande ämnen

  1. Svar: 22
    Senaste inlägg: 2018-01-18, 23:31
  2. Svar: 10
    Senaste inlägg: 2008-12-22, 10:29
  3. LE med nya Macbook?
    Av enapa i forum Pro Tools
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-03-16, 07:10
  4. Problem med Macbook & Ultralite
    Av Zitter i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-01-11, 15:26
  5. Dator problem med ljudet!
    Av Ovsing i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-04-08, 04:40

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •