Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Rensar hårddisken men bara lite utrymme frigörs

  1. #1
    koppeti
    koppeti är inte uppkopplad
    koppetis avatar
    Senior

    Rensar hårddisken men bara lite utrymme frigörs

    Halloj,


    [Windows 10] Upptäckte att det började bli lite kasst med diskutrymme på C-disken, så jag flyttade 228 GB i en mapp till en annan disk. Ledigt utrymme före flytt: 290 GB. Efter flytt: 337 GB??? Vad hände här ? Jag saknar 180 GB! Jag har kört CCleaner och "Frigör utrymme nu" (där fanns bara 3 GB minnesdumpar), stängt av skriv-cache, använder ingen diskkomprimering, kört chkdsk = allt bra, båda diskar använder NTFS och 4 KB kluster, kollat diskhanteraren och där finns bara 1 GB reserverat på C-disken. Kollade C-roten och där finns hiberfil.sys på c:a 14 GB och pagefile.sys på 5 GB. Datorn har startats om. Filerna är cirka 1,5 MB stora och en bra bit över 100 000 stycken.

    Eller är det så att Windows inte kan räkna ? Kolla bilden nedan, tagen från aktuell dator. Hur kan filutrymme på disk vara mindre än filstorleken?


    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Diskspace.jpg 
Visningar:	16 
Storlek:	35,1 KB 
Id:	87741

    Tacksam om någon kan berätta vad som hänt.

    /M

  2. #2
    KungKrilles avatar
    Veteran
    Det är nog Windows som lagt beslag på en del utrymme så att det visas mindre. Har du filer i papperskorgen? Töm den i så fall annars upptar de fortfarande plats. Flyttade du filer eller kopierade du? De kanske är kvar.

    WinDirStat är annars ett fint gratisprogram för att lokalisera var de stora filerna håller hus. Ibland gör man oväntade fynd.

    Edit: Den där rutan visar bara storleken på användare. Högerklicka istället på C för att se hur stor den är.
    Senast redigerat av KungKrille den 2019-05-26 klockan 00:05.

  3. #3
    my03
    my03 är inte uppkopplad
    my03s avatar
    Veteran
    Reserved storage gissar jag (normalt mellan 7 och 30GB):

    https://www.google.com/amp/s/www.dig...storage/%3famp

    Går att se specifikt:

    https://www.ghacks.net/2019/01/08/wi...age-explained/

  4. #4
    Monoski
    Monoski är inte uppkopplad
    Monoskis avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    På grund av clusterstorlek och lite annat filsystems-(legacy) kan många småfiler ta upp mycket mer utrymme på hårddisken än vad som egentligen behövs enligt filernas egentliga storlek.
    Det blir helt enkelt tom-utrymme för att fylla cluster bland annat.
    (Även om det lät som lite väl mycket i ditt fall. Hade det varit mindre filer ändå, och fler så hade jag nog trott mer på min förklaring, även om jag är säker på att den bidrar till förvirringen)

  5. #5
    jgb
    jgb är uppkopplad nu
    jgbs avatar
    Fjomp
    Som KungKrille säger, WinDirStat är klart användbart.

  6. #6
    synthetic
    synthetic är inte uppkopplad
    synthetics avatar
    Veteran
    Pga mekanisk hdd och cluster får man massa waste om man har många filer

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •