Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Reparation iMac 2011 27'' Grafikkort

  1. #1
    Wiktorion
    Wiktorion är inte uppkopplad
    Wiktorions avatar
    Veteran

    Reparation iMac 2011 27'' Grafikkort

    Jag har just köpt en A1312 iMac 27'' med dött grafikkort. Jag har sökt en herrans massa bra information om hur man kan laga och uppgradera dessa maskiner men allt är på engelska och när jag sökte på Svenska finns inte riktigt lika mycket resurser.

    Tänkte att jag går igenom vad jag har planerat, hur det går, och vad resultatet blir. Om nån har erfarenhet av att arbeta i dessa maskiner så tar jag gärna emot hjälp.

    Bakgrund till problemet:
    I datorns bootsekvens blir skärmen kritvit ungefär halvvägs in på progress baren. Jag fick igång datorn stötvis i början och kunde byta till en SSD, men nu startar den inte alls.

    Det finns två alternativ nu. Antingen lagar jag det gamla kortet med en klassisk reflow i hemma-ugnen för att kräma ur några extra månaders livstid, eller så byter jag kortet mot ett fungerande. Originalkorten börjar bli eftertraktade och kan kosta ganska mycket pengar på eBay. När jag kollade kostar ett refurbished kort ungefär 4000kr. Det finns dock andra grafikkort med samma formfaktor, MXM och du kan spara mycket pengar.

    Originalkorten har en speciell EFI bootloader från Apple. Den tillåter tre funktioner: Att få Apple-loggan på startup, 2st externa displayer och kontroll över displayens ljusstyrka. Om du använder ett annat kort så tappar du dessa funktioner. Displayen går alltså hela tiden på max ljusstyrka och du har bara stöd för en extern display via thunderbolt istället för två.

    Dessa kort fungerar:
    nVidia Quadro k2000m är ett grafikkort som är en drop-in replacement på originalet. Original-heatsinken kan monteras direkt på detta kort och sen är det bara köra. Detta kort är väldigt billigt att köpa online, men är inte riktigt lika biffigt som originalkortet.
    nVidia GTX 765m, 770m och 780m fungerar, men de måste ha ett Dell eller Alienware-BIOS. Dessa kort fungerar eftersom de har en Kepler-baserad arkitektur. I teorin bör alla Keplerkort fungera. Folk har fått betydligt fläskigare kort som GTX980m att fungera men inte alls lika lätt.

    GTX-korten har dock en annan design än Quadrokortet vilket gör att X-clampen på baksidan av grafikkortet krockar med komponenter på kortet. Om du inte slipar bort dessa överlappande områden från X-clampen så kortsluter grafikkortet. Kylaren måste också slipas ned på vissa ställen eftersom den också kolliderar med komponenter på kortet.

    Så!

    Steg ett är att jag ska försöka få originalkortet att fungera. Originalkortet är ett AMD Radeon HD6970M som är den sköraste komponenten i dessa annars riktigt formidabla maskiner. Grafikkort generellt kan återupplivas om man delvis reflowar själva processorblocket med hjälp av en ugn eller en riktad värmekälla. Tanken är att jag ska se om jag kan få originalkortet i form med hjälp av denna metod, mest bara för att bekanta mig med processen att ta ut grafikkortet ur maskinen.

    Det finns ingen iFixit-guide till att göra just detta, men om man följer deras guide till hur man byter ut DVD-läsaren mot en extra hårddisk så behöver man bara göra några få extra steg för att få ut kortet. Här är en länk till guiden: https://www.ifixit.com/Guide/Install...D+or+SSD)/7575

    Det som behöver göras utöver dessa saker är att lossa två skruvar i själva grafikkortets överkant som håller kortet på plats mot logic boarden. Skruvarna sitter på insidan av chassit, alltså mot baksidan av själva datorn, därför måste hela proceduren med att få ut logic boarden utföras först. Temperaturgivaren för grafikkortet måste också kopplas ur, det är en connector direkt till vänster om den vänstra fästpunkten för kortet.
    Efter detta kan grafikkortet och kylaren tas ut tillsammans. Kylaren är fastskruvad med fyra jättestora philips-skruvar. Tar du bort dessa så är grafikkortet fritt. Nästa steg är att baka kortet i ugnen på 190c i 9 minuter. Gör små koner av metallfolie för att hålla kortet uppe. Om allt gått vägen skall kortet fungera igen. Om inte, gör om proceduren, men öka temperaturen till 195c. Slutligen kan 200c användas som sista lösning, men här är nära gränsen för vad övriga komponenter tål och användare har rapporterat att kondensatorer ramlat av kortet på dessa temperaturer. Den som är händig på SMD kan kanske få tillbaka dem dock. Kör hela proceduren baklänges för att få kortet åter in i datorn.

    Alternativ två är lättare. Att köpa ett kort, eventuellt modifiera kylaren, och köra maskinen med nytt grafikkort. Jag har beställt ett GTX765m som jag skall installera.

    När du ändå har datorn såhär uppskruvad kan du ta tillfället i akt att sätta in en extra hårddisk, eller byta processor. Att byta till en i7 är inte svårare än att byta grafikkort. Om du kommer över datorn för en billig peng kan du få en riktigt fin dator för väldigt lite pengar.

    Så... Allt är redo, datorn är isärplockad, 765m-kortet kommer på Torsdag. Återkommer med ev. resultat!

  2. #2
    kirre777
    kirre777 är inte uppkopplad
    kirre777s avatar
    Veteran
    Vilket meck! Man jag skulle göra precis som du.

  3. #3
    Steve
    Steve är inte uppkopplad

    Veteran
    Som en parantes har min Imac av samma modell som din varit inne 2ggr på garantireparation pga grafikkortet. Startar den med en klump i magen varje gång. Följer tråden noggrant

  4. #4
    Ashaz
    Ashaz är inte uppkopplad
    Ashazs avatar
    Veteran
    Louis rossman har garanterat nån video där han visar hur man gör. Väldigt detaljerade videos. Kan vara värt att kolla in

  5. #5
    Wiktorion
    Wiktorion är inte uppkopplad
    Wiktorions avatar
    Veteran
    Grafikkortet bakat igår och installerat, men ingen display output. Jag misstänker att interna HDMI-kopplingen inte är korrekt fastsatt, den är otroligt fipplig att få på plats. Skall göra ett nytt försök ikväll. Fick dock startup chime och fläktarna varvar upp efter nån minut så jag har inte förstört något när jag skruvat i alla fall. Ett praktiskt sätt att kolla om datorn fungerar är att använda en miniDP-adapter men jag har tyvärr ingen. Återkommer!

  6. #6
    skogge
    skogge är inte uppkopplad
    skogges avatar
    Veteran
    Spännande. Jag fick liknande bekymmer med min MBP i7 mid 11. Jag bet ihop och köpte en annan beggad dator istället.
    Man om du får igång din så skickar jag upp min!

  7. #7
    zordid
    zordid är inte uppkopplad
    zordids avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Har "bakat" x antal amdkort till imac'ar.
    Bäst resultat för oss har varit med varmluftspistol där övriga komponenter på grafikkort har varit avskärmade med alufolie.
    Ugn och toasteroven har fungerat men varit mycket mer hit n miss. Osäker på om det är pga av inkompetens, eller att korten har varit mer defekta.

    Om fläktarna varvar upp efter någon minut så kan det vara antingen att du har missat att koppla i någon av sensorerna, eller att den känner av att grafikkortet är kaputt.

  8. #8
    Wiktorion
    Wiktorion är inte uppkopplad
    Wiktorions avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av zordid Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Har "bakat" x antal amdkort till imac'ar.
    Bäst resultat för oss har varit med varmluftspistol där övriga komponenter på grafikkort har varit avskärmade med alufolie.
    Ugn och toasteroven har fungerat men varit mycket mer hit n miss. Osäker på om det är pga av inkompetens, eller att korten har varit mer defekta.

    Om fläktarna varvar upp efter någon minut så kan det vara antingen att du har missat att koppla i någon av sensorerna, eller att den känner av att grafikkortet är kaputt.
    Ja, ODD-sensorn är inte inkopplad just nu så det är därför mest antagligen.

  9. #9
    Wiktorion
    Wiktorion är inte uppkopplad
    Wiktorions avatar
    Veteran
    SUCCESS! Bakningen fungerade. Körde kortet på 195c i varmluftsugn i 9 minuter.

    Jag fick ingen bild eftersom den interna DP-kabeln är RIKTIGT svår att få på plats. Fick dock till det efter några försök.

    Nu skall jag göra lite stresstest men datorn är åter från de döda och startar helt problemfritt.

    Nästa steg är att uppgradera till GTX765m. En sak i taget

  10. #10
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Snajdo

  11. #11
    Ashaz
    Ashaz är inte uppkopplad
    Ashazs avatar
    Veteran
    Härligt. Hejja wik!

  12. #12
    Wiktorion
    Wiktorion är inte uppkopplad
    Wiktorions avatar
    Veteran
    Två veckor senare fungerar allt utan några som helst problem. Underbart!

    Igår kom en specialkabel från iFixit som gör att jag kan byta ut ODD-driven mot en till SATA-hårddisk. Har en 2tb jag ska sätta in.

    även de filar jag behöver för att göra hålen större på nVidia-grafikkortet så kylaren passar. Nästa steg blir nog hårddisken innan jag tar mig an grafikkortet. Återkommer!

Liknande ämnen

  1. iMac från 2011 - Bu eller bä?
    Av deleted user i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 30
    Senaste inlägg: 2013-04-08, 06:35

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •