Resultat 1 till 51 av 51

Ämne: ARP-2600 <---> TTSH

SyZ-X
    SyZ-X är inte uppkopplad
    SyZ-Xs avatar
    Veteran

ARP-2600 <---> TTSH

En av mina absoluta drömsyntar är, som för många andra, att äga en 2600:a. Men hur nära/bra/äkta/etc kommer man med en ordentligt byggd TTSH egentligen?

Efterlyser lite spontana tankar och upplevelser från er som haft möjligheten att pilla på båda eller någon av dem. Om man bortser från det "legend skimrande" med att ha en vintage, klarar man sig egentligen precis lika bra med en TTSH?

SyZ-X
    SyZ-X är inte uppkopplad
    SyZ-Xs avatar
    Veteran
    Svarar mig själv redan. Noterar rätt många TTSH som gått till försäljning rätt snabbt och oroas lite av det. Varför behåller man den inte? Kan det ha varit för att göra sig en snabb hacka genom att bygga och sedan sälja? Eller är den inte så ("valfritt superlativ") som man trodde?

Lackan
    Lackan är inte uppkopplad
    Lackans avatar
    Moderator
    Jag upplever skillnaden dem emellan precis som skillnaden mellan en Karp / Ody och en SEM och en TomSEM.

Micromal skillnad, men den finns där. TTSH är lite rakare och mer kontrollerad i brist på bättre ord. Sedan tycker jag inte den riktigt överstyr in i filtret på samma sätt som originalet.

Men även två 2600'or sida vid sida kommer upplevas olika, så ljudmässigt hade jag varit mer än nöjd med en TTSH. Väääldigt nära.

Men så var det ju det där med det "legend skimrande" också...

Firechild
    Firechild är inte uppkopplad
    Firechilds avatar
    Veteran
    Jag sålde min 2600 för att den inte blev använd så mycket i relation till priset och att jag då ersatte den med en TTSH som jag tyckte lät nästan likadant MEN det är något med 2600 som gör att den låter bättre än TTSH. Förmodligen lite skevhet i både strömförsörjning och komponenter så det blir lite mer levande. Sedan så tycker jag att 2600 överstyr på ett lite mer organiskt och trevligare sätt än TTSH.
    Det är minimala skillnader och mindre än KARP vs Original, där tycker jag Karpen låter klart mer sterilt än originalet men fortfarande väldigt bra iofs.
    Så en TTSH låter väl som 2600 gjorde för 35 år sedan helt enkelt men idag låter 2600 någor mer organiskt/levande. Jag ångrar att jag sålde min. Jag skulle säga, gå för originalet. Jag tycker att det är lite som med Minimoog Reissue. Originalet låter nästan likadant men lite mer levande. Minimalt men det finns där.

303
    303 är inte uppkopplad

Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av SyZ-X Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Svarar mig själv redan. Noterar rätt många TTSH som gått till försäljning rätt snabbt och oroas lite av det. Varför behåller man den inte? Kan det ha varit för att göra sig en snabb hacka genom att bygga och sedan sälja? Eller är den inte så ("valfritt superlativ") som man trodde?
    TTSH:n begagnad är alldeles för dyr, sen är ju alla byggda av helt olika personer med varierande kunskaper. En professionell behöver inte lägga många timmar på ett bygge o kan med rätta ta betalt för det, men det blir ju fel när en amatör ska ta betalt för sina 50 byggtimmar som dessutom inte borgar för någon trygghet alls.

Historiken bakom just det exemplaret man tittar på är viktigast. Alla TTSH skiljer sig åt, dessutom finns det olika versioner.

Framerate
    Framerate är inte uppkopplad
    Framerates avatar
    Veteran
    Tycker man ser TTSH lite här och var bland känt folk på Youtube. Den är liksom verkligen ”rätt” att skylta med. Coolt tycker jag.

Lackan
    Lackans avatar
    Moderator
    Citat Ursprungligen postat av 303 Visa inlägg
    En professionell behöver inte lägga många timmar på ett bygge o kan med rätta ta betalt för det, men det blir ju fel när en amatör ska ta betalt för sina 50 byggtimmar som dessutom inte borgar för någon trygghet alls.
    Jag hade nog personligen hellre köpt en från en noob som passionerat suttit och precisionsmätt varje motstånd individuellt i 50 timmar än av någon som smäcker ihop 5 st på löpande band för att casha in...

Men det är sant att det säkerligen finns sämre och bättre byggen där ute.

Alla TTSH skiljer sig åt, dessutom finns det olika versioner.
    Detta är imo viktigare än vem byggaren är, då du t.ex. har den tidiga versionen med vibrerande OSC1, pipljud i filtret på några senare revisioner etc.

Nr 1 för mig hade varit att köpa en där man satt PSU'n externt bort från moderkortet.

SyZ-X
    SyZ-X är inte uppkopplad
    SyZ-Xs avatar
    Veteran
    Så det fins fog för påståendet att många säljer för att göra en hacka?

mgronroos
    mgronroos är inte uppkopplad
    mgronrooss avatar
    Senior
    Vi har två TTSH (v2) som jag medvetet gjort på lite olika sätt, och de låter lite olika på grund av det. Hur man bygger den påverkar absolut soundet. Jag har gett bort en också till en person som har en supertidig stort panel 2600, samt en supersen orange face 2600. Han gillar TTSH trots det och menar att i många lägen passar bättre i en produktion eftersom den är något stramare. Inte lika vild. Jag förstår vad du menar med hur den överstyr, FC, den är ”lite hårdare” ganska snabbt, men är man försiktig med disten så kan den låta riktigt fint.

Jag menar att man inte skall välja bort TTSH för att den inte är tillräckligt organisk. Jag hade möjligheten nyligen att ”ta över” en fin genomgången 2600 för anskaffningsvärde, men avböjde, just för att TTSH är precis allt man kan begära av en modern analog mono. Den låter tusan så mycket mer organiskt än samtliga nyanaloger jag har eller använt hittills.

TTSH är en fin maskin som alla kan vara mer än nöjda med. Top 5 på min lista. Inga tveksamheter alls att rekommendera den före det mesta!

Ett viktigt plus tycker jag även är att den är lätt att laga eftersom schema, komponenter samt bred kunskap om TTSH finns tillgänglig. Inte vem som helst fixar en 2600 med gjutna oscillatorer utan att förstöra något..

Firechild
    Firechilds avatar
    Veteran
    Så det fins fog för påståendet att många säljer för att göra en hacka?
    Ja, självklart. Det finns de som inte vill bygga själv och gärna betalar för en färdigbyggd. Win/Win.
    30k tycker jag den är lätt värd. Som mgronroos säger så låter TTSH bättre än alla andra nytillverkade analoger även jag testat. Jag har en TTSH och jag är kräsen

nidas
    nidas är uppkopplad nu
    nidass avatar
    Veteran
    Hmm skulle nog säga att det finns en hel del skillnad mellan en ttsh och en Arp 2600. Särskilt när man modulerar vco, filter feedback.. ringmod..reverbet och även filter. I min bok är det stor skillnad tycker även minimoog vintage och reissue är stor skillnad. Båda 2 fina maskiner men är det en vintage minimoog med det ljudet och hur den beter sig när man pressar den så är det orginalet du skall ha.

Lackan
    Lackans avatar
    Moderator
    Citat Ursprungligen postat av mgronroos Visa inlägg
    Hur man bygger den påverkar absolut soundet.
    Men du pratar ju om att skifta komponenter. Metallfilm- mot kolfilmsmotstånd, vintage NOS301'or mot nya kinatillverkade? Eller menar du att en noob-byggd och en expertbyggd skulle låta olika? Om de använt samma komponenter?

Har du lyckats löda fast alla 2-3000 komponenter och fått den att fungera... ja, då har du ju antagligen gjort rätt och den bör även låta som den ska, eller..?

Veteran
    Det var detta jag misstänkte. Tur att det finns VST pluggar som härmar 2600 bättre än ny hårdvara, skillnaden mellan plugg och gammal 2600 är minimal.

machinepop
    machinepop är uppkopplad nu
    machinepops avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av drloop Visa inlägg
    Det var detta jag misstänkte. Tur att det finns VST pluggar som härmar 2600 bättre än ny hårdvara, skillnaden mellan plugg och gammal 2600 är minimal.
    Noooo, Pandoras ask är öppen igen...

rwq
    rwq är inte uppkopplad
    rwqs avatar
    Veteran

https://youtu.be/sMx7qUH_DMs

"this is my go-to synth" säger snubben som gjort soundtrack till Deadpool. Visst är det en TTSH?

Firechild
    Firechilds avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av drloop Visa inlägg
    Hehe.
    Okej, vi kör!
    Mjukvara är i jämförelse med originalen de skall härma lika nära som en bajskorv är lik Megan Fox.
    Eller att lutfisk smakar likadant som en kokt purjolök bara man har samma vitsås.
    Eller att Kebnekajse är lika högt som Mount Everest om man tittar upp och ner!
    Fyll på här:

--------
    --------

--------

M i Gbg
    M i Gbg är inte uppkopplad
    M i Gbgs avatar
    Veteran
    Blir sjukt sugen på att sätta mig och terapilöda o bygga en TTSH (om det nu fortfarande finns kit). Vore sååå skönt avbrott från lärarjobb och småbarn. Men så läser jag det här:
    Citat Ursprungligen postat av Lackan Visa inlägg
    Har du lyckats löda fast alla 2-3000 komponenter och fått den att fungera...
    Ok. Jag kanske bara ska göra lite musik med de grejer jag redan har. Eller ta en synth eller två till havet och terapiskruva en stund

Hjorten
    Hjorten är uppkopplad nu
    Hjortens avatar
    Administrator
    En lös teori jag har är att det är lättare att få tag på en TTSH och att en hel del köper som den som vit val efter ett antal timmars Youtubande, efter ett par månader så är den inte längre lika rolig och säljs då till förmån för något annat.

Detta endast baserat på ett gäng köpes/säljes-annonser jag sett dyka upp.

Lackan
    Lackans avatar
    Moderator
    Citat Ursprungligen postat av M i Gbg Visa inlägg
    Vore sååå skönt avbrott från lärarjobb och småbarn. Men så läser jag det här:
    Förtydligande - jag menade lödningar - uttryckte mig fel.

Antalet komponenter etc ligger på ca 1100 st. Men eftersom t.ex IC-kretsar har 8 ben, jack 4 fästen, motstånd/kondningar 2 ben så drar det ju iväg.

Ca 3.000 lödpunkter är min gissning med vet inte exakt. Kan nog vara mer.
    Senast redigerat av Lackan den 2019-05-20 klockan 21:52.

steffensen
    steffensen är uppkopplad nu
    steffensens avatar
    Veteran
    Något som när på alla klonörer missar, är jordningen.
    Det är så enkelt och dessutom rekommenderat överallt på internet att använda jordplan så alla tenderar att göra det.
    Det finns inte i originalet/en.
    Där får alla diverse kretsar och moduler samsas med ett fåtal jordbanor.
    Detta resulterar i en viss korsmodulation, som i sin tur gör allting lite mer levande.

Sen saknas det en del viktiga komponentval om man pratar klon, men det är en annan historia/smaksak.
    Senast redigerat av steffensen den 2019-05-21 klockan 08:32.

M i Gbg
    M i Gbgs avatar
    Veteran
    Intressant. Men känns ju iofs självklart när du väl nämner det

SyZ-X
    SyZ-X är inte uppkopplad
    SyZ-Xs avatar
    Veteran
    Kan man påstå att man hör skillnad på två ex som byggts av olika personer?

Lackan
    Lackans avatar
    Moderator
    Kan man påstå att man hör skillnad på två ex som byggts av olika personer?
    Nej. Är det samma rev och har byggarna använt likadana komponenter och lött fast allt på korrekt plats är de ju helt identiska.

Men som jag skrev ovan - de olika revisionerna kan ju låta lite olika eftersom vissa t.ex. har PSU på moderkortet som kan störa filtret eller ena oscillatorn. Finns säkert andra grejer som ändrats under de olika revisionerna.

Kalibreringen kan ju också skilja mellan olika maskiner, vilket kan få två identiska ex att låta väldigt olika.

(Sedan kan ju olika byggare gjort lite olika moddar, men det är ju en annan sak.)

99JJQ
    99JJQ är inte uppkopplad
    99JJQs avatar
    Veteran
    Så vilken revision skall man ha för att bli så 2600-aktig eller bra som möjligt?

Finns det någon mod som bör finnas?

Vilka byggare bör man hålla ögonen efter?

Är rätt sugen men tvekar inför att det finns flera alternativ....

Lackan
    Lackans avatar
    Moderator
    Citat Ursprungligen postat av 99JJQ Visa inlägg
    Så vilken revision skall man ha för att bli så 2600-aktig eller bra som möjligt?
    Detta vet ju zthee bäst, men så sen rev som möjligt gissar jag - för att bli av med barnsjukdomarna.

Finns det någon mod som bör finnas?
    Gatebooster är ju rätt käck eftersom den gör att du slipper ha 10V gate som på originalet.

Vilka byggare bör man hålla ögonen efter?
    Fungerar den som den ska kan du ju innan köp även be att få titta inuti (fyra skruvar så tippar du panelen framåt). Och då ser du ju rätt fort hur det ser ut: kladdiga lödningar/kabelhärvor eller snyggt gjort. Men som sagt - funkar den som den ska är den ju antagligen korrekt monterad.

Är rätt sugen men tvekar inför att det finns flera alternativ....
    Det är bara att slå till. Men +1 på 303 att vissa läggs ut till ohemula priser, och upp mot 30 (som vissa ligger ute för) tycker jag nog inte den är värd riktigt.
    Senast redigerat av Lackan den 2019-05-21 klockan 22:40.

Firechild
    Firechilds avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av steffensen Visa inlägg
    Något som när på alla klonörer missar, är jordningen.
    Det är så enkelt och dessutom rekommenderat överallt på internet att använda jordplan så alla tenderar att göra det.
    Det finns inte i originalet/en.
    Där får alla diverse kretsar och moduler samsas med ett fåtal jordbanor.
    Detta resulterar i en viss korsmodulation, som i sin tur gör allting lite mer levande.

Sen saknas det en del viktiga komponentval om man pratar klon, men det är en annan historia/smaksak.
    Aha, stämmer bra in på min lekmannamässiga uppfattning av ljudskillnaden. Min 2600 hade ju typ en extremlåg brumton som man inte hörde men högtalarens baselement stod rakt ut så det var ju en permanent 20hz lowcut på 2600 kanalen man fick ha, så är ju inte ttsh

nidas
    nidas är uppkopplad nu
    nidass avatar
    Veteran
    Hur mycket kostade kit med alla komponenter? 15 tusen kronor ? Eller minns jag fel.
    Så 25 tusen kronor är väl en ok summa för en väl fungerande TTSH?

Det är ju ett ganska maffigt bygge som nog tar en del tid..

303
    303 är inte uppkopplad

Citat Ursprungligen postat av nidas Visa inlägg
    Hur mycket kostade kit med alla komponenter? 15 tusen kronor ? Eller minns jag fel.
    Så 25 tusen kronor är väl en ok summa för en väl fungerande TTSH?

Det är ju ett ganska maffigt bygge som nog tar en del tid..
    Mellan 7500kr till 10000kr beroende på bl a rare parts gick den på i delar.

Lackan
    Lackans avatar
    Moderator
    Mellan 7500kr till 10000kr beroende på bl a rare parts gick den på i delar.
    +1 har för mig att min landade rätt exakt på 10k inkl reverbtank och högtalare.

mad.gibbon
    mad.gibbon är inte uppkopplad
    mad.gibbons avatar
    Veteran
    +1 har för mig att min landade rätt exakt på 10k inkl reverbtank och högtalare.
    Samma här. Plus någon hundra/tusenlapp beroende på låda.

RMI
    RMI är inte uppkopplad

Senior
    Jag är rätt säker på att jag låg högre än 10k. Jag vet att BOM:en kostade 5500 kr, sedan vad jag kan minnas var kittet 4000 kr, lådan 2000 kr (?). Sen tillkom rare parts (1000+?), reverbtank och högtalare. Skulle nog säga 13 000 kr för delar till en komplett TTSH.

tonefloat
    tonefloat är inte uppkopplad
    tonefloats avatar
    Moderator
    Citat Ursprungligen postat av RMI Visa inlägg
    Jag är rätt säker på att jag låg högre än 10k. Jag vet att BOM:en kostade 5500 kr, sedan vad jag kan minnas var kittet 4000 kr, lådan 2000 kr (?). Sen tillkom rare parts (1000+?), reverbtank och högtalare. Skulle nog säga 13 000 kr för delar till en komplett TTSH.
    Där hamnade jag också, runt 11-12 utan reverbtank.

nidas
    nidas är uppkopplad nu
    nidass avatar
    Veteran
    Jag tror också mit kit med allt utom högtalare gick på något sådant.. stora Bom från Mouser sedan rare parts från Thonks och reverb och några special prylar från Banzai blev nog 13 tusen kronor..

Så en begagnad med bra utfört jobb borde väl ligga på 23-25 typ..Om man inte köper den ny från byggare för då blir det säkert dyrare.. tid kostar.

303
    303 är inte uppkopplad

Citat Ursprungligen postat av nidas Visa inlägg
    Så en begagnad med bra utfört jobb borde väl ligga på 23-25 typ..Om man inte köper den ny från byggare för då blir det säkert dyrare.. tid kostar.
    Ett bygge gjort av ett proffs och med rätt komponenter är absolut värt de summorna, men varför ska man då betala samma 10000-15000kr i arbetskostnad för ett amatörbygge?

Lackan
    Lackans avatar
    Moderator
    men varför ska man då betala samma 10000-15000kr i arbetskostnad för ett amatörbygge?
    Om ett proffs bygger på 20 timmar för 500:- timmen och en noob bygger på 40 timmar för 250:- timmen blir det ju ungefär samma peng?

Och eftersom det handlar om "color by numbers" blir ju resultatet identiskt, om båda gör rätt och använder BOM'en?

Om nooben byggt fel märks ju det rätt fort genom att prylen inte funkar ordentligt? Så argumentet att en "proffsbygd" skulle vara tryggare köper jag inte riktigt faktiskt. Jag förstår inte riktigt var i tryggheten skulle ligga?

Såvida det inte är ett beställningsbygge och man har ett års garanti förstås.

segerfalk
    segerfalk är inte uppkopplad
    segerfalks avatar
    Veteran
    Om ett proffs bygger på 20 timmar för 500:- timmen och en noob bygger på 40 timmar för 250:- timmen blir det ju ungefär samma peng?

Och eftersom det handlar om "color by numbers" blir ju resultatet identiskt, om båda gör rätt och använder BOM'en?

Om nooben byggt fel märks ju det rätt fort genom att prylen inte funkar ordentligt? Så argumentet att en "proffsbygd" skulle vara tryggare köper jag inte riktigt faktiskt. Jag förstår inte riktigt var i tryggheten skulle ligga?

Såvida det inte är ett beställningsbygge och man har ett års garanti förstås.
    Frågan är bara hur kunden vet hur bra något är byggt? Jag litar definitivt mer på någon som har 1000-tals lödtimmar i ryggen jämfört med någon som bara har en bråkdel med tanke på risk för kallödningar etc, likaså övriga moment. Sen tar det mer än 20 timmar att bygga en TTSH om man inte skall slarva, IMO. Du bortser ju från hantverksskickligheten i ditt antagande.

Lackan
    Lackans avatar
    Moderator
    Citat Ursprungligen postat av segerfalk Visa inlägg
    Sen tar det mer än 20 timmar att bygga en TTSH om man inte skall slarva, IMO.
    Absolut, och här menar jag att den som smäller ihop 5 på en vecka för att casha in är mer benägen till misstag.

En noob som gör det av passion och hängivelse på en månads tid är för mig mer förtroendeingivande.

Du bortser ju från hantverksskickligheten i ditt antagande.
    I min erfarenhet har jag sett "proffs" göra mer konstigheter än amatörer faktiskt.

En noob vågar inte chansa - står det LM301 så beställer nooben LM301 och väntar i en vecka på leveransen från mouser.

Proffset som har slut på LM301 orkar inte vänta utan ersätter med en 4558 men måste då bara justera kretsen lite innan och ändra några motstånd etc etc etc. Jag har sett det.

- - -

...med tanke på risk för kallödningar etc...
    Med noob menar jag någon som svingat en lödkolv några gånger tidigare iofs.

Jag misstänker att är man så noob att man inte kan löda så börjar man kanske inte med en TTSH heller...

jgb
    jgb är uppkopplad nu
    jgbs avatar
    Fjomp
    Men sluta prata TTSH, annars måste jag ju göra färdigt de sista tre procenten på min!

mgronroos
    mgronroos är inte uppkopplad
    mgronrooss avatar
    Senior
    Men du pratar ju om att skifta komponenter. Metallfilm- mot kolfilmsmotstånd, vintage NOS301'or mot nya kinatillverkade? Eller menar du att en noob-byggd och en expertbyggd skulle låta olika? Om de använt samma komponenter?
    Ja precis, jag menar att komponentval påverkar. Jag har testat en hel del olika komponenter mellan en ”standard” och en med andra komponenter, och det finns rätt mycket man kan påverka i ljudet, faktiskt, även på en TTSH.

Mina har kostat ganska exakt 17k att bygga, med fin nätdel, riktigt case med lock, beslag, tolex osv. Det värt varenda öre, och jag skulle aldrig vilja vara utan en TTSH.

Sedan håller jag med nidas om att skillnaden mot ett original är noterbar likt dem mellan en mini och en reissue. Med det sagt inte sämre. I vissa fall kan det lite stramare, mer fokuserade soundet passa bättre i låten/mixen. Det beror lite på vad man skall göra!

Cberga
    Cberga är inte uppkopplad
    Cbergas avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av jgb Visa inlägg
    Men sluta prata TTSH, annars måste jag ju ta ett banklån och köpa en !
    Cberga ekonomi Fix'd

nidas
    nidas är uppkopplad nu
    nidass avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av mgronroos Visa inlägg
    Sedan håller jag med nidas om att skillnaden mot ett original är noterbar likt dem mellan en mini och en reissue. Med det sagt inte sämre. I vissa fall kan det lite stramare, mer fokuserade soundet passa bättre i låten/mixen. Det beror lite på vad man skall göra!
    Helt riktigt - bara för att någon (jag) säger att TTSH inte är / låter exakt som en arp 2600 så betyder det ju inte att det är ett sämre instrument..

M i Gbg
    M i Gbgs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av jgb Visa inlägg
    Men sluta prata TTSH, annars måste jag ju göra färdigt de sista tre procenten på min!
    Men om jag köper loss den från dig då för tre procent av priset. Så kan jag vara schysst och inte dra av för de arbetstimmar jag måste lägga på den.

segerfalk
    segerfalk är inte uppkopplad
    segerfalks avatar
    Veteran
    Absolut, och här menar jag att den som smäller ihop 5 på en vecka för att casha in är mer benägen till misstag.

En noob som gör det av passion och hängivelse på en månads tid är för mig mer förtroendeingivande.

I min erfarenhet har jag sett "proffs" göra mer konstigheter än amatörer faktiskt.

En noob vågar inte chansa - står det LM301 så beställer nooben LM301 och väntar i en vecka på leveransen från mouser.

Proffset som har slut på LM301 orkar inte vänta utan ersätter med en 4558 men måste då bara justera kretsen lite innan och ändra några motstånd etc etc etc. Jag har sett det.

- - -

Med noob menar jag någon som svingat en lödkolv några gånger tidigare iofs.

Jag misstänker att är man så noob att man inte kan löda så börjar man kanske inte med en TTSH heller...
    Så då kan vi sammanfatta att din erfarenhet säger att noobs bygger mer noggrant och har minst lika bra hantverkskunnande som proffs :P Min erfarenhet säger det omvända. Har fått fixa många påbörjade byggen med katastrofala lödningar och byggfel. Kontentan är väl att titta inuti och ha någon kunnig som kan uttala sig innan köp.

Lackan
    Lackans avatar
    Moderator
    Absolut, vi har olika erfarenheter och vi kan lämna det där

Kontentan är väl att titta inuti och ha någon kunnig som kan uttala sig innan köp.
    Precis detta!

Så summering av köpråd skulle jag säga är:
    1) Vilken rev är det?
    2) Funkar den 100%?
    3) Titta inuti!

Chrutil
    Chrutil är inte uppkopplad
    Chrutils avatar
    Absolut, vi har olika erfarenheter och vi kan lämna det där

Precis detta!

1) Vilken rev är det?
    2) Funkar den 100%?
    3) Titta inuti!
    Haller med om denna listan.
    Jag byggde tre, men salde tva av dem efter hand.
    Ett av problemen jag hade med att salja var att hur man vet att allt funkar, det ar inte alltid latt om man inte har en existerande att jamfora med - Jag korde Facetime med en kille sa han fick testa sjalv, plus att jag gav koparen en vecka att testa och om han inte var nojd sa fick han skicka tillbaka den. Bada koparna var jatte nojda sa det var inga problem som tur var.

Erik G
    Erik G är uppkopplad nu
    Erik Gs avatar
    Veteran
    1) Vilken rev är det?
    Hur påverkar revisionen priset och köplusten tycker du?

Lackan
    Lackans avatar
    Moderator
    Citat Ursprungligen postat av Erik G Visa inlägg
    Hur påverkar revisionen priset och köplusten tycker du?
    Jag bara menar att eftersom vissa rev har haft problem kan det vara bra att veta om dessa "fel" är åtgärdade. Är de fixade och maskinen låter bra - ja, då är ju allt bra.

Det enda jag känner till är att någon rev hade problem med missljud i filtret pga av PSU på moderkortet så kan det ju vara bra att veta detta och höra sig för om PSU sitter externt bort från kortet. Sedan vet jag att tidiga rev hade problem med att en osc vibrerade svagt hela tiden.

Det går säkert att googla sig fram till fler "barnsjukdomar" som är värt att hålla koll på.

Men i övrigt är de sista punkterna viktigast imo - låter den bra? Ser den OK ut inuti? Fungerar den? Ja då är det ju inga problem imo.

Amonhoteph
    Amonhoteph är inte uppkopplad
    Amonhotephs avatar
    Moderator
    2600 har ju varit en svartfärgad val med brandgula markeringar hela det vuxna livet. Så när TTSH:n dök upp för några år sedan så var den nästan inom räckhåll, men så var ekonomin ändå inte riktigt på plats. Sedan tappade/glömde jag bort den så att säga och började bygga 5U när saker och ting rätade upp sig.

Klart jag skulle vilja ha en ...

Frengus
    Frengus är inte uppkopplad
    Frenguss avatar
    Veteran
    Saken är väl den Amon - att ett 5U system kan det en A2600 kan så blir lite tårta på tårta. Min är mer en glorifierad trumm maskin sen jag byggt mitt 5U system.

SyZ-X
    SyZ-X är inte uppkopplad
    SyZ-Xs avatar
    Veteran
    Finns någon förteckning över revisionerna och kan man enkelt se vilken rev ett specifikt bygge har?

Lackan
    Lackans avatar
    Moderator
    Finns någon förteckning över revisionerna och kan man enkelt se vilken rev ett specifikt bygge har?
    Den här sidan tycker jag är rätt bra. Här är lite förteckningar över moddar och sånt också.

https://www.dsl-man.de/display/TTSH/

Liknande ämnen

1. [rec] TTSH en ARP 2600 klon !
    Av Firechild i forum Recensioner och demonstrationer
    Svar: 38
    Senaste inlägg: 2015-04-04, 17:38

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •