Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Ljudabsorbenter!

Spacedude
    Spacedude är inte uppkopplad
    Spacedudes avatar
    Senior

Ljudabsorbenter!

Har någon här på forumet konstruerat egna akustikpaneler?
    och isåfall vad har ni dragit för lärdomar under denna process?

Har läst på lite, ska tillverka egna eftersom en ljudbehandling av rummet skulle bli onödigt dyrt men även att man inte får ha egen prägel på dessa i färg osv. utan att det kostar multum.

Mitt studiobygge börjar närma sig sitt slut (tack o lov). Är mycket nöjd med resultatet hittills, jag har nått en ganska bra ljudabsorbtion med de givna förutsättningar jag haft i rummet utåt.

Men som sagt ljudbehandling ska man ju också få till, med basstraps och dämpning vid de första reflektionsytorna på sidorna och i tak samt Diffusorer i väggen bakom.

Planen är att använda mig av Paroc FPS 14, den har tydligen en tillräcklig densitet till detta har jag läst. Samt klä ramarna i ngt trevligt tyg som passar in rummets färg osv.
    Senast redigerat av Spacedude den 2019-05-19 klockan 12:37.

RX11
    RX11 är inte uppkopplad
    RX11s avatar
    Veteran
    T.ex. begagnade rumsdelare (mjuka) som används i öppna kontorslandskap tycker jag kan funka som färdig väggyta, där bakom kan huseras X kg/m2 massa beroende på plats/tid/pengar. Simpla lagerhyllor för rackmoduler m.m. kan hålla rumsdelare på plats utan omfattande infästning (sunt förnuft får råda). Flytande golv kan bli pillrigt med lager på lager men allt som behövs finns i bygghandeln.
    Senast redigerat av RX11 den 2019-05-19 klockan 11:24.

Spacedude
    Spacedude är inte uppkopplad
    Spacedudes avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av RX11 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    T.ex. begagnade rumsdelare (mjuka) som används i öppna kontorslandskap tycker jag kan funka som färdig väggyta, där bakom kan huseras X kg/m2 massa beroende på plats/tid/pengar. Simpla lagerhyllor för rackmoduler m.m. kan hålla rumsdelare på plats utan omfattande infästning (sunt förnuft får råda). Flytande golv kan bli pillrigt med lager på lager men allt som behövs finns i bygghandeln.
    Byggt flytande golv. Men tänkte mer på att bygga akustikpaneler, kanske uttryckte mig fel Ändrat text lite

mush
    mush är inte uppkopplad
    mushs avatar
    Veteran

HZA
    HZA är inte uppkopplad

Veteran
    Finns ju ett gäng olika ”filosofier” man kan kika på.
    Sett att bredbandsabsorbation och diffusion trendat på senaste för att få ett levande rum men utan störande utsläckningar, smalbandiga reflektioner och stående vågor...

Men det blir ju lätt lite mer uträkningar, dyrare material och kräver noggrannare bygge...

Byggde spaltpaneler till min studio. De var uträknade att dämpa bredbandigt ner till typ 60Hz...
    krävde att jag hade tjock mdf 30mm! Inte billigt...

Sedan köpte jag några andra bredbandiga av SMT, Svanå Media Teknik som dämpar ner till 50Hz.
    Kan förmedla kontakt! Inte svindyra faktiskt.

machinepop
    machinepop är uppkopplad nu
    machinepops avatar
    Administrator
    Det finns lite här på 99 också. Jag byggde ”superchunks” och ett simpelt ”moln” i min byggtråd, men inga direkta paneler och utan avancerad frekvensmatematik.

HZA
    HZA är inte uppkopplad

Veteran
    Citat Ursprungligen postat av machinepop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det finns lite här på 99 också. Jag byggde ”superchunks” och ett simpelt ”moln” i min byggtråd, men inga direkta paneler och utan avancerad frekvensmatematik.
    Har man yta kan man brottas med bas genom dämpning men det är mycket energi man har att jobba mot vilket kräver mycket material.
    Slogs lite av att till och med Genelec rekommenderade att dämpa bort bas i bakre delen av rummet...

655321
    655321 är inte uppkopplad
    655321s avatar
    Veteran
    Massa diy-recept på både diffusorer och dämpning: http://arqen.com/sound-diffusers/
    Jag planerar bygga deras leanfuser och ha en stor bit på bakre väggen.

guda
    guda är inte uppkopplad

Senior
    Jag har byggt egna med glasull, ca 10-12 cm tjocka och 60*120cm.
    Jag byggde två olika varianter, ena gången med träram andra gången med popnitande aluminiumlister (som jag tror egentligen var kanskydd till gips).
    Båda klädda med tyg givetvis.
    De gjorda med aluminiumlister hänger ifrån taket. Funkar klart bra även om mitt rum är så pass litet att det skulle kräva mirakel att göra det bra på riktigt.
    Skulle jag göra flera igen skulle jag skippa trärams-modellen och gå på aluminium-ramsmodellen helt klart.. Sååå mycket lättare. Träramarna gör det rätt så tungt.

Liknande ämnen

1. Ljudabsorbenter...
    Av skogge i forum Inspelning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2018-11-06, 11:13

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •