Resultat 1 till 24 av 24

Ämne: Använda strymon big sky som effekt i Ableton.

  1. #1
    fortyfiveknots
    fortyfiveknots är inte uppkopplad

    Avstängd

    Använda strymon big sky som effekt i Ableton.

    Hej,

    Jag försöker via Ableton/Ljudkort och Focusrite Control att på ett fiffigt sätt kunna bussa reverbet på olika kanaler. Min setup är följande:

    * Focusrite scarlett 18i8.
    * Ett gäng synthar.
    * Strymon Big Sky.
    * Ableton Live samt Focusrite Control.

    Jag har följt https://support.focusrite.com/hc/en-...srite-Control- utan något vidare resultat.

    Till ljudkortet har jag kopplat ett par synthar. Funkar fint. Jag får in ljudet och sedan ut det via monitoerna som också sitter kopplat till ljudkortet. Min Strymon är kopplad på från sina outs till vardera line in(7/8) på ljudkortet. I ableton har ajg satt en external effect på med in/ut på dessa kanaler. Är jag på rätt väg? Sknas något? Kan jag skippa något? Bifogar bilder på focusrite control samt effekten i ableton.

    Tack!


    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	ableton.png 
Visningar:	22 
Storlek:	50,0 KB 
Id:	87098Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	control.png 
Visningar:	31 
Storlek:	244,3 KB 
Id:	87099

  2. #2
    domiag
    domiag är inte uppkopplad

    Senior
    Jag kanske missar nåt nu, men audio to och audio from kan väl inte vara samma kanalpar i din setup? Du måste väl skicka ut signalen från ett par outputs, och ta in den på ett par andra inputs? Guiden du länkar till är för ett ljudkort med fler analoga utgångar än ditt.

  3. #3
    domiag
    domiag är inte uppkopplad

    Senior
    T ex line out 1-2, och sedan tillbaka via line in 1-2 (eller vilket kanalpar man nu väljer). Det förutsätter dock att du har ett ljudkort med flera line in och flera line out. Du verkar ha lagt upp det så du försöker både skicka ut och ta in signalen genom samma kanalpar, vilket inte funkar. Ditt ljudkort har väl bara 2 line out, nämligen de som går till dina högtalare.

  4. #4
    fortyfiveknots
    fortyfiveknots är inte uppkopplad

    Avstängd
    Hej!

    Guiden säger "This applies to the Scarlett 6i6, 18i8 and 18i20 2nd gen devices and all of the Clarett range.". Jag har ett 18i8. Hur tycker du att jag ska göra? Behöver jag använda några av ingångarna på framsidan av ljudkortet? Det stämmer ja, att mitt bara har 2 line out.

  5. #5
    domiag
    domiag är inte uppkopplad

    Senior
    Du måste ju köra line out från ljudkortet till big skys line in, sedan out från big sky till line in på ljudkortet. Det går alltså åt två utgångar för att få ljudet från kortet till effekten, sedan två ingångar för att få ljudet in igen i ljudkortet. Så vitt jag vet har du bara två analoga utgångar på ditt kort, och de har du nog kopplade till ett par högtalare? Då har du inga över att skicka till Big sky...

  6. #6
    fortyfiveknots
    fortyfiveknots är inte uppkopplad

    Avstängd
    Gud vad trött jag blir. Jag frågade explicit i butiken om det skulle funka tillsammans med effektkedjan. Tack för hjälpen!

  7. #7
    domiag
    domiag är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av fortyfiveknots Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Gud vad trött jag blir. Jag frågade explicit i butiken om det skulle funka tillsammans med effektkedjan. Tack för hjälpen!
    Varit i samma sits själv!

  8. #8
    hairofthedog
    hairofthedog är inte uppkopplad
    hairofthedogs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av domiag Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag kanske missar nåt nu, men audio to och audio from kan väl inte vara samma kanalpar i din setup? Du måste väl skicka ut signalen från ett par outputs, och ta in den på ett par andra inputs? Guiden du länkar till är för ett ljudkort med fler analoga utgångar än ditt.
    Det kvittar väl om det är samma kanalpar så länge ljudet som kommer in inte matas direkt till utgången, och så brukar det inte vara i Live, där allt går till mastern om inget annat väljs. Däremot behöver ju utgångarna existera.

  9. #9
    buoyfriend
    buoyfriend är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Du kanske kan använda hörlursutgången på ljudkortet som extra ut till effektlådan med 1x stereo 1/4” - 2x mono 1/4”, sen tillbaka in i ljudkortet?

  10. #10
    domiag
    domiag är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av hairofthedog Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det kvittar väl om det är samma kanalpar så länge ljudet som kommer in inte matas direkt till utgången, och så brukar det inte vara i Live, där allt går till mastern om inget annat väljs. Däremot behöver ju utgångarna existera.
    Det är ju lite det som är min poäng såklart, utgångarna finns inte.

  11. #11
    hairofthedog
    hairofthedog är inte uppkopplad
    hairofthedogs avatar
    Veteran
    Har man bara två ut kan man ju tillfälligt köra mastern på en kanal också. Panna den max till vänster och skicka signalen som ska processas till högra. Men det är förstås ingen lösning i längden.

  12. #12
    fortyfiveknots
    fortyfiveknots är inte uppkopplad

    Avstängd
    Hej på er!

    Tack för alla svar. Så som jag tolkar det så finns det alltså ingen bra lösning på detta såvida jag inte har flera line outs än de två som monitorerna använder.

  13. #13
    hairofthedog
    hairofthedog är inte uppkopplad
    hairofthedogs avatar
    Veteran
    Nej, inte om du vill lägga effekterna i Live. Musikaffären fattade nog inte att du undrade om du kunde använda ljudkortet för att lägga hårdvarueffekter på mjukvaruljud, de trodde nog bara att du undrade om det går att spela in via reverbet.

  14. #14
    slirak
    slirak är inte uppkopplad

    Veteran
    Det finns billiga DA-omvandlare som tar en S/PDIF ut, vilket ju finns på ditt ljudkort. Förmodligen har de billigaste sämre ljudkvalitet än ditt ljudkorts utgångar, men förmodligen är den ändå ganska OK för ändamålet. Med t.ex. en sån här skulle du alltså kunna få ett extra par utgångar som du skulle kunna använda för att skicka signalen in till din Big Sky. Det finns även hyggligt billiga burkar som ger både stereo in och ut från ditt ljudkorts S/PDIF-anslutningar.

    Fast det är klart, det är ju en småbökig lösning och om du har en hyggligt snabb dator, så kanske det är smidigare att sälja din Big Sky och köpa en riktigt bra reverb-plugin istället.

  15. #15
    depulse
    depulse är inte uppkopplad
    depulses avatar
    Veteran
    Testa att använda en av hörlursutgångarna (dvs analog outputs 3/4 eller 5/6) eller som redan nämnts använda SPDIF utgångarna med en d/a omvandlare. Du måste ha separata dedikerade utgångar för att de ska funka, inte använda masterutgången (som du antagligen kopplat till dina monitorhögtalare).

  16. #16
    Framerate
    Framerate är inte uppkopplad
    Framerates avatar
    Veteran
    Konstiga specs på 18i8.

    Min 6i6 ska ha 6 utgångar och den har två par line out samt S/PDIF och dubbla hörlursutgångar.

    18i8 ska ha 8 utgångar, den har ett par line out, S/PDIF samt dubbla hörlursutgångar.

    Vad missar jag? S/PDIF är väl bara stereo även på 18i8.

  17. #17
    fortyfiveknots
    fortyfiveknots är inte uppkopplad

    Avstängd
    Tack för alla tips! Jag ska testa via ett av hörlursutgångarna.

    @Framerate. bra fråga. Istället för 2 par line outs har min 2 line in. Så märkligt. https://focusrite.com/sites/focusrit...-18i8-rear.jpg

  18. #18
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    Hur längesen är det du köpte kortet? Du har inte öppet köp på varan?

    Annars, sälj kortet och köp något mer lämpligt. T ex MOTU 828 med många in/ut. MK2 av det kortet går ofta hitta för en helt ok peng. Då får du många fler in/ut och kan koppla in både synthar och pedaler som effektreturer.

  19. #19
    slirak
    slirak är inte uppkopplad

    Veteran
    Kollade manualen lite snabbt och jag tolkar det som att hörlursuttagen kan hanteras som separata utgångar, så om det går att hitta en fungerande utnivå där, så skulle du nog kunna använda ett av dem som "send" till din Big Sky.

  20. #20
    slirak
    slirak är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Framerate Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Konstiga specs på 18i8.

    Min 6i6 ska ha 6 utgångar och den har två par line out samt S/PDIF och dubbla hörlursutgångar.

    18i8 ska ha 8 utgångar, den har ett par line out, S/PDIF samt dubbla hörlursutgångar.

    Vad missar jag? S/PDIF är väl bara stereo även på 18i8.
    Jag tolkar manualen som att båda hörlursuttagen utgör varsitt separat stereopar ("outputs 3/4 and 5/6"). Då får vi summa åtta ut. (Sen skulle väl jag personligen hellre haft två till utgångar med linjenivå.)

  21. #21
    Framerate
    Framerate är inte uppkopplad
    Framerates avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av slirak Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag tolkar manualen som att båda hörlursuttagen utgör varsitt separat stereopar ("outputs 3/4 and 5/6"). Då får vi summa åtta ut. (Sen skulle väl jag personligen hellre haft två till utgångar med linjenivå.)
    Jo, så tolkar jag det också nu, att på 18i8 är hörlursuttagen assignbara utgångar medan de på 6i6 bara replikerar ut 1-2 samt 3-4.

    Lite lurigt. För mig är 18i8 faktiskt en sämre lösning än 6i6.

    Men då går det att använda hörlursuttaget till en effekt iaf, gäller att inte röra hörlursvolymen bara.

  22. #22
    fortyfiveknots
    fortyfiveknots är inte uppkopplad

    Avstängd
    Okej,

    Nu så! Jag var iväg och skulle byta det mot ett 18i20 (typ 1000 spänn mer bara) samt gnälla lite. De var ledsna att det blivit fel. Dessvärre så gäller inte "Öppet köp" på ljudkort i den butik jag handlade i. Så att byta kom inte på fråga. När jag åkte hem igen träffade jag en vän som kan lite mer än mig om dessa saker. Så han sa i princip som ni, att det är hörlursuttagen som gäller. Nu är jag glad igen i alla fall. Tack för allt stöd hörrni!

  23. #23
    nordbeck
    nordbeck är inte uppkopplad
    nordbecks avatar
    Veteran
    Vad är det för jävla butik som ger fel info och sedan inte byter in (mot ett DYRARE ljudkort dessutom)?
    Möjligtvis att de kan klaga på öppet köp, men inte att byta...

  24. #24
    hairofthedog
    hairofthedog är inte uppkopplad
    hairofthedogs avatar
    Veteran
    Vilka slan! Dåligt.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •