Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: Mixbussar gruppera eller route:a till audiotrack?

  1. #1
    kirre777
    kirre777 är uppkopplad nu
    kirre777s avatar
    Veteran

    Mixbussar gruppera eller route:a till audiotrack?

    Ni som jobbar med olika bussar i ableton, hur gör ni detta rent praktiskt? Gör ni en group av tracksen som ska vara med? Eller skapar ni ett ljudspår och kör tracksen till respektive bus?

    Finns det några fördelar/nackdelar att göra på det ena eller andra sättet?

  2. #2

    Veteran
    Smaksak, nackdelen med group är att man inte kan gruppa groups... då får man köra audiotracktricket.

  3. #3
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    Det går snabbare att gruppera och slänga på effekter på gruppen än att individuellt routa flera spår till ett gemensamt spår.

    Ångrar man sig sen så går det även snabbt att dra ut ett par spår ur en grupp eller ta bort gruppen helt och få individuella spår.

  4. #4
    Krukan
    Krukan är inte uppkopplad
    Krukans avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av drloop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Smaksak, nackdelen med group är att man inte kan gruppa groups... då får man köra audiotracktricket.
    Fast nuförtiden går det ju att gruppa grupperna! (Eller har jag missat nåt i TS frågeställning?)

  5. #5
    rydan
    rydan är uppkopplad nu
    rydans avatar
    Veteran
    Grupperar oftast bara spåren, men ibland, exvis om jag vill processa en hög spår som inte har något "gemensamt" genom samma kedja, eller för vissa routingtrix, blir det ett separat spår med input istället. Samma om jag vill ha "dummy"-clip som automatiserar något på spåret i fråga.

  6. #6
    tobbiew
    tobbiew är inte uppkopplad
    tobbiews avatar
    Veteran
    Jag grupperar vid behov ungefär som de flesta beskriver ovan. Sen kör jag allt till ett "mixtrack" där jag kan analysera mixen eller använda lite andra verktyg (Izotope verktyg).
    Detta för att försöka få en bra grundmix innan jag lägger något på master.
    Jag är medveten om att man inte behöver ha ett speciellt mixtrack utan kan lösa det med kedjor men det är ett work flow som funkar för mig och jag tvingar mig själv att jobba med mixen mer och inte falla för frestelsen att slänga på något på mastern förrän jag är nöjd med grunden.

  7. #7
    geminister
    geminister är inte uppkopplad
    geministers avatar
    Veteran
    Gruppera har långt färre nackdelar än att köra sends för mixbussar, tycker jag. Enda undantaget jag kan komma på är om man kör pluggar som inte har dry/wet-kontroller och man behöver det.

  8. #8

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Krukan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Fast nuförtiden går det ju att gruppa grupperna! (Eller har jag missat nåt i TS frågeställning?)
    Aha, nytt för mig. Är ingen poweruser av Live. Sorry.

  9. #9
    rydan
    rydan är uppkopplad nu
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av geminister Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Gruppera har långt färre nackdelar än att köra sends för mixbussar, tycker jag. Enda undantaget jag kan komma på är om man kör pluggar som inte har dry/wet-kontroller och man behöver det.
    Du behöver ju inte köra sends för mixbussar. Du kan skapa ett audiospår med monitor-in, och sen rout:a audiospår till det utan sends. (Vill du sen split:a i flera parallella spår skapar du nya audio-spår med monitor-in och väljer ditt gruppspår som ingång till de nya spåren. Live:s routing är grymt flexibel...)

    Pluggar som saknara DRY/WET stoppar du i ett AudioEffectsRack med två lanes, en med pluggen, en utan något, och sen styr du dry/wet med lanes:ens gain-reglage.

  10. #10
    geminister
    geminister är inte uppkopplad
    geministers avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av rydan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Du behöver ju inte köra sends för mixbussar. Du kan skapa ett audiospår med monitor-in, och sen rout:a audiospår till det utan sends. (Vill du sen split:a i flera parallella spår skapar du nya audio-spår med monitor-in och väljer ditt gruppspår som ingång till de nya spåren. Live:s routing är grymt flexibel...)

    Pluggar som saknara DRY/WET stoppar du i ett AudioEffectsRack med två lanes, en med pluggen, en utan något, och sen styr du dry/wet med lanes:ens gain-reglage.
    Jo, det kan man också göra, det vet jag. Däremot blir det lätt krångligt när man skall rendera/frysa om man inte tänker sig för när man routar. Grupper har fördelen att det alltid funkar.

    Rack för dry/wet funkar bra om inte pluggen/pluggarna på wet-chainen introducerar latency. Det latencykompenseras nämligen inte i rack på det här viset, vilket leder till att du får problem med utfasning osv. Därför behövs sends.

  11. #11
    rydan
    rydan är uppkopplad nu
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av geminister Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Rack för dry/wet funkar bra om inte pluggen/pluggarna på wet-chainen introducerar latency. Det latencykompenseras nämligen inte i rack på det här viset, vilket leder till att du får problem med utfasning osv. Därför behövs sends.
    Det känner jag mig hyffsat övertygad om att det gör faktiskt, såvida du inte använder sidechain-listen-trick för att rout:a feedback eller liknande... Får testa vid tillfälle, men jag känner mig rätt övertygad om att jag gjort det med effekter som borde introducera latency utan problem...

    (Sen ska tilläggas att bara för att det vid något tillfälle fungerat är ju ingen garanti att det inte gått sönder därefter...)

  12. #12
    geminister
    geminister är inte uppkopplad
    geministers avatar
    Veteran
    Jag gjorde det nyligen och fick fasproblem, så är helt säker.

  13. #13
    rydan
    rydan är uppkopplad nu
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av geminister Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag gjorde det nyligen och fick fasproblem, så är helt säker.
    Har labbat lite. Rack med två lanes, en dry men fasvänd, och en wet med blandade pluggar som introducerar latency. Kört LinPhase-eq:s med typ 90ms latency i serie utan problem, output med fasvänd dry är helt tyst. Däremot fungerar det inte med exempelvis LittleAlterBoy, så jag gissar att vissa pluggar helt enkelt inte rapporterar sin latency korrekt, och då skiter det sig såklart...

  14. #14
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av geminister Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag gjorde det nyligen och fick fasproblem, så är helt säker.
    Vad för plugg hade du där i kedjan? Det blir fasproblem om man kör med en plugg där som har filter som inte är faslinjära. Eller som rydan nämnde, om pluggen inte rapporterar rätt latency (eller om Ableton Live inte tolkat och anpassat för rätt latency). Det finns sedan ett gäng ytterligare undantag som problemet kan bero på.

  15. #15
    geminister
    geminister är inte uppkopplad
    geministers avatar
    Veteran
    Jag minns faktiskt inte vad jag körde, men skulle kunna göra lite tester vid tillfälle.

Liknande ämnen

  1. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2013-06-27, 16:53
  2. Gruppera regioner i Logic?
    Av axeman i forum Logic
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-06-17, 21:58

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •