Resultat 1 till 3 av 3

Ämne: Ny utgång på Philicorda GM754

viktoria
    viktoria är inte uppkopplad

Börjar bli varm i kläderna

Ny utgång på Philicorda GM754

Har en fantastisk liten Philicorda i min ägo som fungerar perfekt förutom en liten grej: output-kontakten är helt borta. Det ska ju vara en 5-polig DIN-kontakt där men det ser ut som att någon tidigare ägare har skurit bort den. Se bild:
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	36B3FC01-3D8C-4A59-8545-1C831A235FF1.jpeg 
Visningar:	14 
Storlek:	2,20 MB 
Id:	87545
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	0565C53D-7BD8-4A12-8491-9A6760A2F294.jpeg 
Visningar:	15 
Storlek:	2,19 MB 
Id:	87546
    Tänker att hen antagligen har varit på väg att sätta in en tele-kontakt eller liknande men kommit av sig halvvägs in. Det i sig är inte ett så stort problem, tänker att jag bara borde kunna hitta de lösa sladdarna och löda fast en tele-kontakt. Men! Jag hittar inte de lösa sladdarna som borde ha gått till den tidigare utgången. En möjlighet är ju att tidigare ägare haft problem med dem på något sätt och tagit bort dem, och då undrar jag om jag helt enkelt skulle kunna koppla in en sån där tele-kontakt som bryter kontakten med högtalarna när sladden är ikopplad?

Jag har försökt leta efter en servicemanual till Philicorda GM754 men hittar bara till andra modeller. Ytterligare en fundering är om det skulle vara värt att istället för en 6,3 mm-tele sätta in XLR för att få en renare signal ut, men då måste jag kanske fixa lite mer med jordning.

Är det nån här som har satt in tele-kontakt på philicorda och som kanske har erfarenheter som skulle kunna hjälpa mig? Jag sitter och googlar runt och hittar en del men det vore gött att få lite handfasta råd från någon som har gjort det!

ulf.soderlund
    ulf.soderlund är inte uppkopplad
    ulf.soderlunds avatar
    Senior
    Enligt schemat för GM754 är signalen till utgång BU3 ("line") pin 3&5 densamma som till utgång BU2 ("rotary") pin 2 - samma signal går också till BU4 ("tape") pin1&4 via en 1MΩ resistor:

https://3.bp.blogspot.com/-5Kx-M0sIN...0/IMG_2818.JPG

viktoria
    viktoria är inte uppkopplad

Börjar bli varm i kläderna
    Grymt! Tack så hemskt mycket för hjälpen, och tack för länken!

Liknande ämnen

1. Motstånd på utgång
    Av uc.t i forum DIY - bygg & reparation
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2017-10-13, 13:24
  2. Söker en philicorda!
    Av Dudeeeemil i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2016-05-12, 23:42
  3. System utgång?
    Av kneckenbauer i forum Pro Tools
    Svar: 2