Sidan 1 av 2 1 2 SistaSista
Resultat 1 till 60 av 72

Ämne: Monome Norns

  1. #1
    Wiktorion
    Wiktorion är inte uppkopplad
    Wiktorions avatar
    Veteran

    Monome Norns

    Är det nån som har denna? Kommer behöva banta ner min studio en hel del och behöver något versatilt som pockar på kreativiteten. Vill gärna höra från nån som lekt med en eller så!

    Har en Teletype själv och jag älskar verkligen arbetssättet.

  2. #2
    NON
    NON är inte uppkopplad
    NONs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Wiktorion Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Är det nån som har denna? Kommer behöva banta ner min studio en hel del och behöver något versatilt som pockar på kreativiteten. Vill gärna höra från nån som lekt med en eller så!

    Har en Teletype själv och jag älskar verkligen arbetssättet.
    Verkar vara en riktigt kompetent liten luring. Dvs om det är denna du menar https://monome.org/norns/ ?
    Men den känns lite svår med alla funktioner med enbart 3 rattar och 3 knappar.

  3. #3
    Wiktorion
    Wiktorion är inte uppkopplad
    Wiktorions avatar
    Veteran
    Precis den! Visst verkar den otroligt kompetent? Den har ju otroligt mycket inputs så det går att koppla in midikontrollers av alla möjliga slag tänker jag. Sett mkt intressanta grejer på youtube med fina mysiga ljud. Sugen som fan!

  4. #4
    NON
    NON är inte uppkopplad
    NONs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Wiktorion Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Precis den! Visst verkar den otroligt kompetent? Den har ju otroligt mycket inputs så det går att koppla in midikontrollers av alla möjliga slag tänker jag. Sett mkt intressanta grejer på youtube med fina mysiga ljud. Sugen som fan!
    Jo men precis. Med en bar midikontroller så är saken biff

  5. #5
    iawap
    iawap är inte uppkopplad
    iawaps avatar
    Senior
    Vill återuppliva den här tråden lite. Tänkte om någon mer har testat på den och helt enkelt kan beskriva som för en femåring vad den gör? Jag gillar idén med att den nästan är kryptisk och poetisk, men vill samtidigt bara veta vad det faktiskt är.

  6. #6
    emp
    emp är inte uppkopplad
    emps avatar
    Veteran
    Norns är en liten batteridriven linuxdator med en ljudmotor (SuperCollider) som styrs via panelen eller tillkopplade USB-kontrollers via script skrivna i Lua. Man kan skriva egna Lua-scripts och sk engines i SuperCollider i en webbaserad texteditor (Maiden). Det finns en massa färdiga också såklart och en väldigt aktiv community så man kan också bara spela med det som finns.

  7. #7
    xyltburk
    xyltburk är uppkopplad nu
    xyltburks avatar
    Veteran
    Jag har en Fates, en diy-Norns. Har bara använt färdiga script än så länge, många är väldigt trevliga. Det som kanske bör tilläggas är att många av scripten kräver/fungerar som bäst om man även har en Monome Grid och en Arc.

  8. #8
    Jonlin
    Jonlin är inte uppkopplad
    Jonlins avatar
    Senior
    Jag har den officiella DIY-versionen, Norns Shield. Jag har bara skrapat på ytan när det kommer till att skapa egna skript, vet inte om/när jag kommer ta tag i det på allvar. Men det finns väldigt många fantastiska skript från communityt på Lines-forumet, så det finns att göra ändå. Jag använder den mest som sequencer, det finns några som fungerar väldigt bra utan en Grid även om den låser upp funktionalitet och krävs för vissa skript.

    Den här videon, i all sin enkelhet, visar en del saker man kan göra. Sök även på Dan Derks tutorials av Cheat Codes, finns på Vimeo vill jag minnas.


    https://youtu.be/tLFOt7BbYJc

  9. #9
    greppan
    greppan är inte uppkopplad

    Senior
    Det är den bästa burken jag någonsin skaffat. Jag kan noll om kod och lever på alla genialiska scripts som folk delar med sig av. Använder den som effekt, syntröst eller sequencer. Jag har varken Grid eller Arc och tycker den är grymt värd ändå. Jag har en Crow för att interagera med Euro dock. Och en Faderfox PC4 för lite midi-kontroll.

    Jag hade tur och köpte min beg från EFN.

    Och det finns möjlighet att spela in wav i burken. Samt en kompressor och ett reverb som går att använda i kombo med script.

  10. #10
    Jonlin
    Jonlin är inte uppkopplad
    Jonlins avatar
    Senior
    Jaa, den är fantastisk att spela in till, otroligt bra för datorlösa sessioner. För mig personligen har den varit ganska revolutionerande.

  11. #11
    greppan
    greppan är inte uppkopplad

    Senior
    Min kärlek till Norns är så stark att jag skaffat en Norns Shield också. De blir en rätt kraftfull kombo alltså. 🤓🤓🤓

  12. #12
    jah1234
    jah1234 är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Vad kul att hitta norns-användare på 99musik! Om ni har frågor om norns, hojta till. Jag var med och kodade lite till denna burk och har en pre-produktion-modell. Jag tyckte ärligt talat det var lite stökigt att installera skript och grejer i början. Det finns fortfarande förbättringspotential i norns mjukvara för att underlätta för användare. Vi jobbar vidare med den.

    Den är sjukt kul att jobba med när man får allt att lira. För mig är det att ha SuperCollider i en liten smidig låda!

  13. #13
    greppan
    greppan är inte uppkopplad

    Senior
    Hej hej! Och tack tack! Använder mina burkar typ varje dag. Ibland blir dock kreativiteten lidande av alla nya möjligheter som dyker upp. 😅😅 Så imponerad av alla scripts som folk bygger.

  14. #14
    pawal
    pawal är inte uppkopplad
    pawals avatar
    Senior
    Jag skulle vilja ha tag på en, men det är lite klurigt bara det...

  15. #15
    wbjm
    wbjm är inte uppkopplad

    Senior
    Beställde precis en Norns Shield. Skulle vara kul att höra hur ni använder era, vilka scripts som är användbara och välskrivna och ja. Sådant .

    Min tänkte jag framförallt använda som syntröst/ljudmaskin och som effektmaskin till euroracket.
    Senast redigerat av wbjm den 2021-03-08 klockan 19:06.

  16. #16
    wbjm
    wbjm är inte uppkopplad

    Senior
    Eller har alla sålt sina?

  17. #17
    xyltburk
    xyltburk är uppkopplad nu
    xyltburks avatar
    Veteran
    Jag har en Fates. Grymt rolig maskin men har inte pysslat jättemkt med den på sistone. Har en Shield på bygglistan.

  18. #18
    wws
    wws är inte uppkopplad
    wwss avatar
    Senior
    Jag har en shield som jag köpte begagnat för någon månad sedan. Supernöjd, men jag är väldigt grön och sparsmakad i hur jag har utforskat den hittills. Jag använder den nästan uteslutande som looper där det finns en hel drös med spännande skript och det poppar upp nya på löpande band.

  19. #19
    greppan
    greppan är inte uppkopplad

    Senior
    Jag använder mina till:

    * att styra modularen via Crow. Tex med Less Concepts 3, Awake, Flora
    * lära mig Orca ihop med Digitone
    * som looper ihop med OP-1 tex Oooooo, Cranes, Compass
    * som effekt till Tt303 eller Octa tex Tunnels, Clouds, Bounds

  20. #20
    KPeterF
    KPeterF är inte uppkopplad

    Inte så pratsam än
    Har precis börjat fatta grejen med de här spännande maskinerna! Men fattar ändå ingenting men jag villhöver en! Ni som har en Shields, jag skulle vilja kunna använda en potentiell Norns som både sound source men även som typ effekt. Funkar det med en Sheilds? Ska kolla lite videos o så men kul att få lite info från riktiga användare!

  21. #21
    greppan
    greppan är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av KPeterF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Har precis börjat fatta grejen med de här spännande maskinerna! Men fattar ändå ingenting men jag villhöver en! Ni som har en Shields, jag skulle vilja kunna använda en potentiell Norns som både sound source men även som typ effekt. Funkar det med en Sheilds? Ska kolla lite videos o så men kul att få lite info från riktiga användare!
    Norns och Shields gör samma sak. Det är bara hårdvaran som skiljer. Shields måste ha ström och har mini trs ut och in. Det finns skripts som är ljud och effekt på samma gång. Less Concepts tex som är sequencer, ljudkälla och ett reverb i ett. Det finns även några skripts som du kan kombinera. Men det är liksom ett skript i taget som gäller. Det finns ett reverb och en kompressor som ligger i burken hela tiden och som kan användas samtidigt som skript.

    Du får gärna skicka Pm om du har några fler funderingar. 🙂

  22. #22
    wbjm
    wbjm är inte uppkopplad

    Senior
    Låter reverbet i OS bra? Såklart väldigt subjektivt, men om du skulle jämföra med något?

  23. #23
    greppan
    greppan är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av wbjm Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Låter reverbet i OS bra? Såklart väldigt subjektivt, men om du skulle jämföra med något?
    Hmmmm... så svårt att svara på. Det är väldigt smör och bröd men låter helt ok. Finns en del parametrar att jobba med. Jag använder det inte jättemycket.

  24. #24
    KPeterF
    KPeterF är inte uppkopplad

    Inte så pratsam än
    Citat Ursprungligen postat av greppan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Norns och Shields gör samma sak. Det är bara hårdvaran som skiljer. Shields måste ha ström och har mini trs ut och in. Det finns skripts som är ljud och effekt på samma gång. Less Concepts tex som är sequencer, ljudkälla och ett reverb i ett. Det finns även några skripts som du kan kombinera. Men det är liksom ett skript i taget som gäller. Det finns ett reverb och en kompressor som ligger i burken hela tiden och som kan användas samtidigt som skript.
    Du får gärna skicka Pm om du har några fler funderingar. 🙂
    Stort tack för all info! Det gör ju det hela lite klarare. Hade så klart gärna köpt Norns men den är sjukt dyr. 😅 Men älskar att det är telejacks, att den är bättre skyddad mot störningar och att den har batteri! Får väl se om det dyker upp någon begagnat så att jag kan slå till!

    Så är det någon som säljer en Norns eller Shield så tveka inte att slänga iväg ett PM! <3

    Jag vill också va med i det coola Norns-gänget :’(

  25. #25
    wbjm
    wbjm är inte uppkopplad

    Senior
    Har haft den ett tag nu och tycker att det är en kul pryl! Skriver väl kanske ingen musik på den ännu, men det ligger nog mest i hur jag brukar jobba. Byggde ihop en Grid enl. instruktioner här: https://github.com/okyeron/neotrellis-monome och måste säga att det är en väldigt kompetent midikontroller parat med de scripts som är skrivna specifikt för den!

  26. #26
    dokido
    dokido är inte uppkopplad

    Veteran
    Altså den är ju så snygg. Funderar på om man skulle sälja zoia och organelle och köpa en norns istället. Såg iofs oxå att man kan trycka in norns i min push2 oxå med hjälp av raspberry. Undrar om det är värt att byta. Scripten är ju animerade ocå, finns ju inte på mina andra pedaler. Men på ipad förstås. Supercollider på min ipad är dock inte så kul.
    Så, borde man köpa en, det är frågan. Har alltid varit sugen pga estetiken, men den är ju inte så billig

  27. #27
    emp
    emp är inte uppkopplad
    emps avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av dokido Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Altså den är ju så snygg. Funderar på om man skulle sälja zoia och organelle och köpa en norns istället. Såg iofs oxå att man kan trycka in norns i min push2 oxå med hjälp av raspberry. Undrar om det är värt att byta. Scripten är ju animerade ocå, finns ju inte på mina andra pedaler. Men på ipad förstås. Supercollider på min ipad är dock inte så kul.
    Så, borde man köpa en, det är frågan. Har alltid varit sugen pga estetiken, men den är ju inte så billig
    SuperCollider går väl inte att köra på iPad?

  28. #28
    dokido
    dokido är inte uppkopplad

    Veteran
    Nej , jag trodde cssound var skriven i supercollider, men det var visst fel

  29. #29
    zarar
    zarar är inte uppkopplad
    zarars avatar
    Senior
    Köpte precis Norns DIY byggsatsen, bra grej om man vill komma lite billigare undan. 5 min att montera ihop sen är man igång.

  30. #30
    dokido
    dokido är inte uppkopplad

    Veteran
    Är det lätt att få tag på rasberry etc?

  31. #31
    dokido
    dokido är inte uppkopplad

    Veteran
    Finns det nån mjukvara som är liknande norns? Jo max och pddata förstås, men förutom ... som har färdiga script?

  32. #32
    wbjm
    wbjm är inte uppkopplad

    Senior
    Jag byggde ihop en grid till min Norns Shield enl. instruktioner här: https://github.com/okyeron/neotrellis-monome

    Ett roligt bygge och jag måste säga att min Norns blir ännu lite mer kul att greja med. Provade ikväll att mha scriptet Plonky styra fem röster och samtidigt skicka midi på tre olika kanaler till min Analog Four som i sin tur skickar en massa CV till euroracket.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_E3181.JPG 
Visningar:	10 
Storlek:	2,48 MB 
Id:	101036 Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_E3200.JPG 
Visningar:	17 
Storlek:	2,78 MB 
Id:	101037
    Senast redigerat av wbjm den 2021-04-13 klockan 22:40.

  33. #33
    KPeterF
    KPeterF är inte uppkopplad

    Inte så pratsam än
    Hej Norns-gänget!
    Nu har jag äntligen en Norns Shield på väg! Men jag är lite orolig för ström o så. Vad kör ni för något? Jag har försökt hitta en Raspberry Pi 3B adapter men de är slut överallt i ”välkända” butiker(om man inte köper kitet - vilket känns väldigt onödigt).
    Sen är det de där snacket om Micro USB med låg AWG som Monome rekommenderar på sin hemsida. Är det något ni behövt tänka på eller stött på problem med störningar/brus?

  34. #34
    vicimity
    vicimity är inte uppkopplad
    vicimitys avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av KPeterF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hej Norns-gänget!
    Nu har jag äntligen en Norns Shield på väg! Men jag är lite orolig för ström o så. Vad kör ni för något? Jag har försökt hitta en Raspberry Pi 3B adapter men de är slut överallt i ”välkända” butiker(om man inte köper kitet - vilket känns väldigt onödigt).
    Sen är det de där snacket om Micro USB med låg AWG som Monome rekommenderar på sin hemsida. Är det något ni behövt tänka på eller stött på problem med störningar/brus?
    Köp (eller använd en du har hemma) en vanlig adapter till telefoner. Kravet är att den ska leverera minst 2.5A.

    Har varit mycket snack om brus på Shield ja. Testa dig fram med en vanlig micro USB-sladd. Jag hade en shield innan, tänkte inte på att den var speciellt brusig. Den hade en smidig adapter med inbyggd power switch på sladden, rekommenderas!
    Senast redigerat av vicimity den 2021-05-11 klockan 10:58.

  35. #35
    wbjm
    wbjm är inte uppkopplad

    Senior
    Jag köpte denna och det har funkat utan problem: https://www.webhallen.com/se/product...r-Supply-Svart

  36. #36
    vicimity
    vicimity är inte uppkopplad
    vicimitys avatar
    Börjar bli varm i kläderna

  37. #37
    KPeterF
    KPeterF är inte uppkopplad

    Inte så pratsam än
    Tack för snabba svar!

    Så det funkar med en vanlig teleadapter(som har tillräckligt med ampere)? Va fundersam kring att Shields vill ha 5,1V och inte bara 5V. Men har det funkat för dig Vicimity? Tack för tipset - den kontakten såg ju bra ut. Får testa ifall jag har något hemma som funkar imorgon när Shields kommer. Det va ju rätt lång leveranstid på sladden.

    Wbjm, ja jag hittade den också och blev väldigt pepp. Men den är slutsåld både online och i butik. Bor inte nära någon webhallen-butik heller. Några andra av deras sladdar fanns bara i butik nämligen.

    Har ni/någon här fått er Shield att funka med en powerbank?

  38. #38
    BadPixel
    BadPixel är inte uppkopplad
    BadPixels avatar
    Veteran
    Hej Peter

    Funkar bra med en "vanlig" 5-voltare. Har däremot inte testat med powerbank. Ska kolla i helgen om nån av mina orkar med.

  39. #39
    vicimity
    vicimity är inte uppkopplad
    vicimitys avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av KPeterF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tack för snabba svar!

    Så det funkar med en vanlig teleadapter(som har tillräckligt med ampere)? Va fundersam kring att Shields vill ha 5,1V och inte bara 5V. Men har det funkat för dig Vicimity? Tack för tipset - den kontakten såg ju bra ut. Får testa ifall jag har något hemma som funkar imorgon när Shields kommer. Det va ju rätt lång leveranstid på sladden.

    Wbjm, ja jag hittade den också och blev väldigt pepp. Men den är slutsåld både online och i butik. Bor inte nära någon webhallen-butik heller. Några andra av deras sladdar fanns bara i butik nämligen.

    Har ni/någon här fått er Shield att funka med en powerbank?
    Så länge banken levererar mer än 2.5 ampere bör det ju funka. 5 eller 5.1V kvittar nog lika. Vanlig telefonadapter går super!

  40. #40
    KPeterF
    KPeterF är inte uppkopplad

    Inte så pratsam än
    Nämen är det inte mästerbyggaren själv!
    Skönt att veta att det funkar med vanlig telefonadapter! Är väldigt spänd på att höra om du lyckas driva den på en power bank också! Skrev med en dude på Instagram som köpt en powerbank som marknadsfördes till just Raspberrys och det funkade kanon. Men den specen såg ut att bara ge 5V ändå? Så det är ju absolut möjligt! Bra nyheter för mina ambienta hipster-videos!

    Som allmän info så upptäckte jag att en iPad-laddare ger ifrån sig 5,2V och 2,5A!

  41. #41
    greppan
    greppan är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av KPeterF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nämen är det inte mästerbyggaren själv!
    Skönt att veta att det funkar med vanlig telefonadapter! Är väldigt spänd på att höra om du lyckas driva den på en power bank också! Skrev med en dude på Instagram som köpt en powerbank som marknadsfördes till just Raspberrys och det funkade kanon. Men den specen såg ut att bara ge 5V ändå? Så det är ju absolut möjligt! Bra nyheter för mina ambienta hipster-videos!

    Som allmän info så upptäckte jag att en iPad-laddare ger ifrån sig 5,2V och 2,5A!
    Välkommen till Norns-familjen Peter! Det var väl på tiden.

  42. #42
    KPeterF
    KPeterF är inte uppkopplad

    Inte så pratsam än
    Tack Greppan!
    Tyvärr tappade PostNord bollen och kunde inte leverera innan Kristi himmelsfärd :’( Håller tummarna för att ett mirakel sker och att den anländer imorgon! 😇

  43. #43
    Barksten
    Barksten är inte uppkopplad
    Barkstens avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Köpte en shield på vend som kommer i veckan. Riktigt peppad, kanske mest för att det verkar vara mer av en programmeringsleksak än ett musikinstrument. Har gett upp det där med att ett nytt instrument skulle ge mer inspiration. Det verkar inte hänga ihop i huvud taget för mig.

  44. #44
    Barksten
    Barksten är inte uppkopplad
    Barkstens avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av jah1234 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vad kul att hitta norns-användare på 99musik! Om ni har frågor om norns, hojta till. Jag var med och kodade lite till denna burk och har en pre-produktion-modell. Jag tyckte ärligt talat det var lite stökigt att installera skript och grejer i början. Det finns fortfarande förbättringspotential i norns mjukvara för att underlätta för användare. Vi jobbar vidare med den.

    Den är sjukt kul att jobba med när man får allt att lira. För mig är det att ha SuperCollider i en liten smidig låda!
    Är det du den @jah som skrivit en del script till norns (why? Och Moln etc)?

  45. #45
    H3artcor3
    H3artcor3 är inte uppkopplad
    H3artcor3s avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Här var ju en lite längre Norns-tråd som är värd att bumpa anser jag
    och här var visst @BadPixel som satte ihop min Norns

    Vill passa på att fråga - någon som kör med Toga? i Teorin verkar det ju vara ett billigt alternativ till Grid and Arc. Men programmeringen skrämmer mig lite.

  46. #46
    Jonlin
    Jonlin är inte uppkopplad
    Jonlins avatar
    Senior
    Jag testade Toga när det var i startgroparna. Det fungerade bra med vissa skript, men knappt alls med andra som tände upp många virtuella LED's, då blev det väldigt mycket lagg. Men det fick mig att köpa en Grid

  47. #47
    H3artcor3
    H3artcor3 är inte uppkopplad
    H3artcor3s avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Jag fortsätter spama lite om Norns. Jag hittade några väldigt in-deept tutorials kring några scripts som är värda att kolla in ifall man inte redan har gjort det.

    (Jag kanske är sist på bollen? Det känns så ibland)


    https://youtu.be/KvShkfGK4Fc

    https://youtu.be/ZRi1mmXgXko

    https://youtu.be/Fg_Xppzq_SM

    https://youtu.be/Tl0YzxQuANs

    https://youtu.be/0sLX6baLqYw

    https://youtu.be/g24b_w_NIHA

    https://youtu.be/W3PxdNUgEP4

    Att Peter Bark kanske ska sluta läsa rakt ur manus och prata mer allmän hade nog inte skadat men man kan inte få allt.

  48. #48
    H3artcor3
    H3artcor3 är inte uppkopplad
    H3artcor3s avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Hittade ett vinklat Norns-skal på Printables som jag blev sugen på och tvingade min son att skriva ut åt mig

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_7307.JPG 
Visningar:	14 
Storlek:	708,4 KB 
Id:	108008
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_7308.JPG 
Visningar:	18 
Storlek:	774,9 KB 
Id:	108009
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_7309.JPG 
Visningar:	13 
Storlek:	471,7 KB 
Id:	108010

    Arbetsställningen blev bättre men tyvärr passade inte mitt nuvarande skärmskydd och jag är tveksam om jag orkar bröta med "plexiglas".

    Blir nog att man har kvar BadPixels case istället.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_7311.JPG 
Visningar:	17 
Storlek:	642,9 KB 
Id:	108011

  49. #49
    BadPixel
    BadPixel är inte uppkopplad
    BadPixels avatar
    Veteran
    Hmm, det där ser ju rätt smutt ut. Har en nättare profil än mitt case. Ska se om inte jag kan koka ihop ett som passar min front

  50. #50
    KungKrilles avatar
    Veteran
    Byggde min Norns Shield tidigare i våras och har nu lekt lite med Barcode-scriptet. Riktigt trevlig maskin

    https://youtu.be/1beXQd8EFuM

  51. #51
    sonicaddiction
    sonicaddiction är uppkopplad nu
    sonicaddictions avatar
    Senior
    Hej!
    Köpte just en Norns Shield och en Grid (Neotrellis tror jag det är). Nornsen funkar som den ska men jag får inte igång Grid:en. Hur gör man för att få ström till båda? Är det nåt annat speciellt man måste tänka på? Har lite svårt att hitta bra info. Vill någon peka mig rätt tack?

    Uppdatering: Den dyker upp i TyLoader (firmware-programmet) när jag kopplar den till datorn men den funkar bara med en specifik micro-usb-kabel.
    Kopplar jag den norns så vaknar den till och visar upp intro-partiklarna men sen svartnar den tills jag drar ur grid:en. Kopplar jag in griden igen så visar den sig under "Grid" menyn i devices men den lyser inte upp och verkar inte reagera på nån av scripten. Grymt frustrerande...
    Senast redigerat av sonicaddiction den 2023-05-19 klockan 19:20.

  52. #52
    H3artcor3
    H3artcor3 är inte uppkopplad
    H3artcor3s avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av sonicaddiction Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hej!
    Köpte just en Norns Shield och en Grid (Neotrellis tror jag det är). Nornsen funkar som den ska men jag får inte igång Grid:en. Hur gör man för att få ström till båda? Är det nåt annat speciellt man måste tänka på? Har lite svårt att hitta bra info. Vill någon peka mig rätt tack?

    Uppdatering: Den dyker upp i TyLoader (firmware-programmet) när jag kopplar den till datorn men den funkar bara med en specifik micro-usb-kabel.
    Kopplar jag den norns så vaknar den till och visar upp intro-partiklarna men sen svartnar den tills jag drar ur grid:en. Kopplar jag in griden igen så visar den sig under "Grid" menyn i devices men den lyser inte upp och verkar inte reagera på nån av scripten. Grymt frustrerande...
    Låter ju som om något inte är riktigt rätt? Har själv ingen Grind men jag förutsätter att den är hyffsat ”plugg n play”

    Har du frågat om råd på llllllll? Dom brukar ju vara snabba och hjälpsamma

    https://llllllll.co/t/diy-monome-compatible-grid-w-adafruit-neotrellis/28106

  53. #53
    KungKrilles avatar
    Veteran
    Kan inget om Grid så gissar bara - får Grid ström via USB genom Shield? Får Shield tillräckligt med kräm? Har för mig att den kräver minst 2-3A beroende på version av Raspberry Pi.

  54. #54
    Jonlin
    Jonlin är inte uppkopplad
    Jonlins avatar
    Senior
    Jag har ingen erfarenhet av Neotrellis men har en Monome Grid (2021-modellen). Den får ström från min Norns Shield och jag har inga problem med en officiell Raspberry Pi-adapter eller med en vanlig powerbank, den driver båda.
    Tidigare har jag för mig att man var tvungen att göra något i mjukvaran för att få Neotrellis att fungera, men jag vet inte om det är så längre. Jag hade också frågat på Lines för snabbt och korrekt svar.

  55. #55
    sonicaddiction
    sonicaddiction är uppkopplad nu
    sonicaddictions avatar
    Senior
    Tack för tips om lines!

  56. #56
    H3artcor3
    H3artcor3 är inte uppkopplad
    H3artcor3s avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Någon som vet var namnet llllllll (Lines) kommer ifrån och kan upplysa mig Finns det någon logisk koppling till Monome?

  57. #57
    xyltburk
    xyltburk är uppkopplad nu
    xyltburks avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av H3artcor3 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Någon som vet var namnet llllllll (Lines) kommer ifrån och kan upplysa mig Finns det någon logisk koppling till Monome?
    https://llllllll.co/t/why-is-this-place-called-lines/47664?u=knivtid
    Olika gissningar

  58. #58
    H3artcor3
    H3artcor3 är inte uppkopplad
    H3artcor3s avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av xyltburk Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    https://llllllll.co/t/why-is-this-place-called-lines/47664?u=knivtid
    Olika gissningar
    Precis den sortens ”svar” jag hade förväntat mig från det community Ett fantastiskt forum oavsett.

  59. #59
    H3artcor3
    H3artcor3 är inte uppkopplad
    H3artcor3s avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av sonicaddiction Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tack för tips om lines!
    Hur har det gått Sonic? *Genuint nyfiken*

    Kom att tänka på din PSU till Norns (raspberry pie) är det en original från raspberry eller är det annat fabrikat? Finns det någon annan psu du kan testa och se om det ger samma resultat. Kan ju vara så att Raspberryn inte orkar hålla igång grind-kopian? (Killgissning deluxe)

  60. #60
    KungKrilles avatar
    Veteran
    Leker lite med Norns Shield i skogen

    https://youtu.be/qkNufXGfqRU

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •