Resultat 1 till 54 av 54

Ämne: Välkomna EPSen in i framtiden

  1. #1
    christoffer
    christoffer är inte uppkopplad
    christoffers avatar
    Börjar bli varm i kläderna

    Välkomna EPSen in i framtiden

    Så, eftersom det inte verkar drälla runt av zipdrives på tradera och eftersom även de är uråldriga nu så liten öppen fråga: Vad är bästa sättet att välkomna sin gamla sampler in i framtiden? Funderade på en gotek-drive men känns också lite bakvänt. Finns det någon bra SCSI/CF-adapter som fungerar och inte kostar galet mkt?

  2. #2
    Nattvard
    Nattvard är inte uppkopplad
    Nattvards avatar
    Senior
    Generellt sett är det SCSI2SD som gäller nuförtiden. Jag har inte pillat med det själv än, men jag har några prylar som ska få framöver. Här finns en guide för EPS:
    https://www.mpc-forums.com/viewtopic.php?f=42&t=185158

  3. #3
    Funderar starkt på att uppgradera min gamle arbetshäst Ensoniq EPS 16+ keyboard (2MB ME-16 m. SP1/SP2 SCSI-interface samt 1MB flashbank) med en SCSI2SD v5.x lösning samt behålla orginal 800kb floppy-drive.

    Min dröm vore:
    1) Internt i EPS 16+ monterat SCSI2SD v.5.1 kort
    2) SD-kortdummy->flatkabel->SD-slot till utsida på lämpligt ställe
    3) Term. power mod. av mitt Ensoniq SP1/SP2 SCSI interface för att driva SCSI2SD internt
    4) SCSI2SD v5.1 är snabbt nog att vara redo innan EPS 16+ OS börja leta SCSI-device i boot up?

    Mer realistiskt alt. 1:
    1) SCSI2SD v5.5 Plug-in Drive rakt på db-25 SCSI-connectorn bakpå EPS 16+
    2) Term. power mod. av mitt Ensoniq SP1/SP2 SCSI interface för att driva SCSI2SD v5.5
    3) SCSI2SD v5.5 är snabbt nog att vara redo innan EPS 16+ OS börja leta SCSI-device i boot up?

    Mer realistiskt alt. 2:
    1) External SCSI2SD v5.1 Drive

    Vad hade ni valt?

    Migreringen:
    Stor deal breaker för mig, att migrering av mina tidigare Mirage/EPS/EPS 16+ ljudbibliotek/projekt till dator kan ske på ett så smidigt & enkelt sätt som möjligt.
    Funkar t.ex:
    1) Iomega Jaz PCMCIA-kort till SCSI eller Adaptec SlimSCSI 1460 PCMCIA To Fast SCSI till min gamle VAIO A-397 PC-laptop med XP och Translator Free?
    2) SCSI-2->SCSI-1 adapter för att få kontakt med min gamla SCSI-1 Syquest removable disk?

    Önskad alt. migrering:
    Köra ovan på min OSX försedda Macbook Pro 15 (late 2013) med Translator Free för OSX som ändå kommer vara main SCSI2SD admin efter migreringsprocessen. Men hör att enkla SCSI->USB-interface inte verkar fungera. Hade varit fantastiskt smidigt samt billigare än köpa gamla/dyra interface/kablar till min gamla PC-laptop.

    Finns en del skrivet om ovan som visar på att tålamod krävs, första gången:
    1) https://www.mpc-forums.com/viewtopic.php?f=42&t=185158
    2) http://www.chickensys.com/_docs/scsi2sd_online.pdf
    3) http://zine.r-massive.com/ensoniq-scsi2sd-guide/

    Slutligen:
    1) Era funderingar, digra erfarenheter samt fler smarta tips och alternativ på allt ovan nämnt emottages mer än gärna!
    2) Kanske någon 99:a rent av kan utföra migreringen till mig mot en nätt liten slant?
    Senast redigerat av moogpower den 2019-10-29 klockan 00:55.

  4. #4
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Kanske bättre att köra ljuden i mjukvarusampler och ha EPSen till kreativa infall on the side? Bättre att gå hela vägen till ett total recall-system som mjukvara är. Inte så smidigt att knappa runt och söka ljud med en gammal hw-sampler. Jag samplar av mina favoriter med NNXT. Då kan jag klippa och loopa om samtidigt med ett tusen gånger mer kraftfullt verktyg.

  5. #5
    dannes
    dannes är inte uppkopplad
    danness avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Inte så smidigt att knappa runt och söka ljud med en gammal hw-sampler. Jag samplar av mina favoriter med NNXT. Då kan jag klippa och loopa om samtidigt med ett tusen gånger mer kraftfullt verktyg.
    Fast det är väl mycket de gamla interfacen som är grejen. Just EPS har ju dessutom ett sjukt fint Interface med knappar. Man fokuserar på olika grejer i olika Interface, kan vara bra kan vara dåligt...

    Sen har jag inte riktigt fattat det här med att bära med sig ett arkiv med en massa gamla samplingar. Dom bra är ju ofta förbrukade till låtar.

  6. #6
    Framerate
    Framerate är inte uppkopplad
    Framerates avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av dannes Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Fast det är väl mycket de gamla interfacen som är grejen. Just EPS har ju dessutom ett sjukt fint Interface med knappar. Man fokuserar på olika grejer i olika Interface, kan vara bra kan vara dåligt...
    Håller med! EPS har dessutom himla bra effekter. Och rolig sequencer. Tycker att den är inspirerande och värd att bevara. Att ha ljuden på HD på en EPS 16+ hade jag gillat.

  7. #7
    my03
    my03 är inte uppkopplad
    my03s avatar
    Veteran
    Alt.1 alla gånger. Kör med extender själv på EX5:an och det fungerar prima.

  8. #8
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Ok, jag har SCSI2SD i min Triton och det används inte mycket. Ganska bökiga förfaranden att spara och ladda ljud som gör mjukvara långt mer tilltalande för min del. Även haft scsidrivear till EPS & ASR och tycker det var bökigt där med, leta upp rätt mapp osv.

  9. #9
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ok, jag har SCSI2SD i min Triton och det används inte mycket. Ganska bökiga förfaranden att spara och ladda ljud som gör mjukvara långt mer tilltalande för min del. Även haft scsidrivear till EPS & ASR och tycker det var bökigt där med, leta upp rätt mapp osv.
    Förstår. Gjorde en del Banks (olika start-templates med trumset/instrument för att komma igång blixtsnabbt) samt Macron (genvägar) i EPS 16+ hårddiskarna för att komma till rätt underbibliotek direkt med ett snabbt knapptryck, som fingrarna lärde sig själv efter några gånger.
    Senast redigerat av moogpower den 2019-10-31 klockan 01:39.

  10. #10
    Citat Ursprungligen postat av Framerate Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Håller med! EPS har dessutom himla bra effekter. Och rolig sequencer. Tycker att den är inspirerande och värd att bevara. Att ha ljuden på HD på en EPS 16+ hade jag gillat.
    Har varit mitt musikaliska skissblock genom alla år (sen 1992). Det är något med denna maskins avskalade enkelhet med sin enkelradiga vacuum fluorescerande display och sina få men effektiva knappar, där hörseln helt styr den musikaliska processen, inte synen via en bildskärm.

    För mig ger den ett unikt workflow, med sin hands-on sequencer, fantastiska effekter samt dess magiska sound ur utgångarna som är svårt att beskriva med ord, där en mängd låtidéer aldrig hade blivit till utan EPS 16+.
    Senast redigerat av moogpower den 2019-10-30 klockan 13:09.

  11. #11
    dannes
    dannes är inte uppkopplad
    danness avatar
    Veteran
    Jag kör scsi2sd till min ASR10. Funkar fint. Känner inget behov att byta sd kort. På ett normalt sdkort får man ju in ett gäng virtuella scsi-hd, och jag har inte ens fyllt den första. Nu har jag dock inte lagt någon tid på att överföra gamla ljud från floppy utan gör mer nya ljud som jag sparar. Sen anväder jag ASR10 mindre sen jag blev med octatraken. Men den är ju lite samma grej med ett cf som är stort i förhållande till vad man nyttjar...

  12. #12
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Ja med 16+ gjorde man 2 Mb trummor, syntar och "audiospår" per låt, hehe.

  13. #13
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Nämen den här tråden kan ju passa.

    Jag undrar helt enkelt i vilket mode man kan stå när man kör interna sequencern i dessa / asr / 16+ för visualisering av t ex spelande instrumentspår, tänkte youtubea och jag tycker inte det blinkar så mkt som jag vill från burkarna. Minns det som att det var mer aktivitet på den här fronten men det kanske är just ASR som blinkar lite mer? :-)

  14. #14
    jocks1
    jocks1 är inte uppkopplad

    Veteran
    Min Zipdrive ville inte läsa längre idag...Så jag beställde en SCSI2SD till min Ensoniq ASR-10 rack. Hoppas att allt ska funka med den.

  15. #15
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Sweet. How muchos? Varifrån? Du borde hojtat för ev samköp Kanske går att adda till ordern om du hittade nåt reko prajs.

  16. #16
    jocks1
    jocks1 är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Sweet. How muchos? Varifrån? Du borde hojtat för ev samköp Kanske går att adda till ordern om du hittade nåt reko prajs.
    Samplerzone.com för 117$ med frakt. Ordern har redan hanterats tyvärr. Men jag återkommer med detaljer när jag installerat den

  17. #17
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Ok! Var det inte en svensk kille som hade några nya EPS-prylar under tillverkning förresten? Rätt nyligen.

    (Minnen var det förresten nu när mitt eget minne har fått kaffe och är igång haha. Minnesexpansion med SCSI till classic.)
    Senast redigerat av PF den 2021-07-27 klockan 11:13.

  18. #18
    1stScience
    1stScience är inte uppkopplad
    1stSciences avatar
    Senior
    Kommer in och stör lite i tråden här
    Har en EPS 13bit som floppyn pajade på. Satte in Gotek emulator men får den inte att fungera.
    I ESIn var det bara att göra floppy images på USB stickan och köra. På EPSn hittar den ingenting. Är det något speciellt man behöver tänka på?

  19. #19
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Ja jag har sett nåt om att man måste flytta en jumper till något läge S eller liknande. Sedan får du så klart se till att formatering är korrekt och att images (filnamn.EFE ?) ligger på usb-stickan. Har du förresten senaste OSet till EPS på floppy? Jag skulle behöva det.

  20. #20
    KRiS
    KRiS är inte uppkopplad
    KRiSs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ja jag har sett nåt om att man måste flytta en jumper till något läge S eller liknande. Sedan får du så klart se till att formatering är korrekt och att images (filnamn.EFE ?) ligger på usb-stickan. Har du förresten senaste OSet till EPS på floppy? Jag skulle behöva det.
    här finns .img allafall
    https://delafil.se/a4cad70b768262bb/eps_os249.img

  21. #21
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Tack. Vet bara inte hur jag skriver den till en usb-floppy?

  22. #22
    KRiS
    KRiS är inte uppkopplad
    KRiSs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tack. Vet bara inte hur jag skriver den till en usb-floppy?
    Ja det går nog inte

  23. #23
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Således back to the request.

  24. #24
    1stScience
    1stScience är inte uppkopplad
    1stSciences avatar
    Senior
    Är det inte så att man lägger över hela rasket med OS och EFE filer på USB stickan?
    Problemet jag har är att EPSn bara står och tuggar och inte hittar något OS osv.
    https://modwiggler.com/forum/viewtopic.php?t=244034
    https://hxc2001.com/download/floppy_...DiskImages.zip
    Senast redigerat av 1stScience den 2021-07-29 klockan 08:27.

  25. #25
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Ja då är det nog jumpern jag nämnde inuti gotekchassit.

  26. #26
    skrotis
    skrotis är inte uppkopplad
    skrotiss avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av moogpower Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Har varit mitt musikaliska skissblock genom alla år (sen 1992). Det är något med denna maskins avskalade enkelhet med sin enkelradiga vacuum fluorescerande display och sina få men effektiva knappar, där hörseln helt styr den musikaliska processen, inte synen via en bildskärm.

    För mig ger den ett unikt workflow, med sin hands-on sequencer, fantastiska effekter samt dess magiska sound ur utgångarna som är svårt att beskriva med ord, där en mängd låtidéer aldrig hade blivit till utan EPS 16+.
    +1

  27. #27
    jocks1
    jocks1 är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tack. Vet bara inte hur jag skriver den till en usb-floppy?
    Jag har backup av Ensoniq-disketter på en hårddisk i EDE-formatet. tyvärr är filerna bara märkta med en siffra. MEN...nr.16 ska vara en kopia av en diskett märkt 16, med OS 2.49 samt två storlekar av Fender Rhodes mk1 (Samplade från Pelle Pianos gamla mk1 av honom själv tror jag) Jag bifogar filen zippad
    RÄTTELSE: Äsch! Alla virtuella diskar i den mappen Disk var tomma filer! Jag bifogar en riktig version längre ned i tråden, zippad
    Senast redigerat av jocks1 den 2021-09-12 klockan 14:17. Anledning: rättelse

  28. #28
    jocks1
    jocks1 är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av 1stScience Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Är det inte så att man lägger över hela rasket med OS och EFE filer på USB stickan?
    Problemet jag har är att EPSn bara står och tuggar och inte hittar något OS osv.
    https://modwiggler.com/forum/viewtopic.php?t=244034
    https://hxc2001.com/download/floppy_...DiskImages.zip
    Tror man behöver skapa en mappstruktur som EPS förstår. När jag beställde min fick jag ange vilken sampler den skulle användas till, för rätt formatering av SD-minnet skulle göras, av Samplerzone. Som jag fattat det, så ska andra samplers kunna ha egna mappar på samma SD-kort.

  29. #29
    1stScience
    1stScience är inte uppkopplad
    1stSciences avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av jocks1 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tror man behöver skapa en mappstruktur som EPS förstår. När jag beställde min fick jag ange vilken sampler den skulle användas till, för rätt formatering av SD-minnet skulle göras, av Samplerzone. Som jag fattat det, så ska andra samplers kunna ha egna mappar på samma SD-kort.
    Ja, får grotta lite i det. Tycker jag har testat alla möjliga varianter. Har säkert köpt fel emulator.

  30. #30
    jocks1
    jocks1 är inte uppkopplad

    Veteran
    Fick min igår. Windows vill bara formatera enheten, men hur blir det då med samplern...
    Men jag har läst till mej att man måste lägga upp SD-partitionen med antal sektorer, storlek m.m. som en enhet, innan Windows vill hantera den som en disk. Ska grotta ner mej i detta i kväll.
    Bra info hittad här:
    http://www.scsi2sd.info/page/scsi2sd...the-final-word
    RÄTTELSE: Jag verkar behöva köpversionen av Translator för att överföra filerna till SD-kortet!
    Jag kan utan problem ladda in disketter, och sedan spara ner på SCSI2SD. Men Translator Free meddelar att jag inte kan flytta mina filer med gratisversionen från dator till samplern! Jag skickade ett mail till SamplerZone, och påpekade att det inte framgick på produktsidan vid köpet.
    Senast redigerat av jocks1 den 2021-08-13 klockan 00:12. Anledning: ny info

  31. #31
    jocks1
    jocks1 är inte uppkopplad

    Veteran
    RÄTTELSE: Jag verkar behöva köpversionen av Translator för att överföra filerna till SD-kortet!
    Jag kan utan problem ladda in disketter, och sedan spara ner på SCSI2SD. Men Translator Free meddelar att jag inte kan flytta mina filer med gratisversionen från dator till samplern! Jag skickade ett mail till SamplerZone, och påpekade att det inte framgick på produktsidan vid köpet.

  32. #32
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Suuuunkiiiigt

  33. #33
    jocks1
    jocks1 är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Suuuunkiiiigt
    Om SamplerZone bekräftar detta, så håller jag med. Har för mej att man kunde ladda en diskett åt gången, och starta om Translator innan nästa, med demoversionen för 20år sedan.

  34. #34
    my03
    my03 är inte uppkopplad
    my03s avatar
    Veteran
    jocks1 och PF, som ägare av licens på Translator sedan 2003 (blev jag upplyst om av C.sys själva) så vägrar de numera att uppgradera mig så tillvida jag inte köper produkten på nytt till fullpris (dvs, good-bye med uppgraderingspris av någon märklig anledning. Garth själv sade att jag kunde uppgradera som vanligt, men (hans fru??) säger nu att jag inte kan det. Med det sagt så ställer jag mig personligen tveksam till att rekommendera dem framöver (min resa med dem har inte varit utan buggar och jag har lämnat in fler buggrapporter än jag kommer ihåg):

    Men, kanske värt att utforska alternativen?

    https://sourceforge.net/projects/ensoniqfs/

    och intressant läsning här:

    http://zine.r-massive.com/ensoniq-scsi2sd-guide/

    återkoppla gärna hur det hela förlöper.

  35. #35
    jocks1
    jocks1 är inte uppkopplad

    Veteran
    Tack my03, jag kom inte längre när jag testade några av tipsen på två olika datorer tyvärr. Imorgon sätter jag in ett SCSI-kort i datorn, och testar med SCSI2SD ink. SD-kortet.Håll tummarna för mej!

  36. #36
    jocks1
    jocks1 är inte uppkopplad

    Veteran
    En liten uppdatering: Hittade inte SCSI-kortet tyvärr. Ligger väl undanstoppat i nån omärkt låda med gamla grejer på vinden... Jag lyckas skapa 4st scsi-partitioner med scsi ID 0,1,2,4 på 2Gb vardera. Men filerna är inte läsbara för samplern.
    Om jag däremot om-formaterar dessa partitioner på ASR-10, som inte anser dem vara för ensoniq enligt ASR-10, så funkar dom på ASR-10. När jag flyttar tillbaka SD-kortet till datorn, kan inte datorn läsa dem...Jag har mailat SamplerZone idag och bett om hjälp.

  37. #37
    jocks1
    jocks1 är inte uppkopplad

    Veteran
    Jag klantade mej och skickade en tom image förut. Den här ska vara på riktigt!
    Ensoniq EPS16+ OS-disk zippad och bifogad
    Bifogade filer Bifogade filer

  38. #38
    jocks1
    jocks1 är inte uppkopplad

    Veteran
    Jag kollade egenskaper på min mapp med virtuell disk jag skapat på en hdisk i datorn: error meddelande kommer upp, och säjer att formatet är i akai-format?! Jag köpte igår translator 7 special, enbart för Ensoniq. Ikväll ska vi se om jag kan kan skapa virtuell disk i Ensoniq-format... håll tummarna att det funkar bättre nu!

  39. #39
    NON
    NON är inte uppkopplad
    NONs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av jocks1 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag kollade egenskaper på min mapp med virtuell disk jag skapat på en hdisk i datorn: error meddelande kommer upp, och säjer att formatet är i akai-format?! Jag köpte igår translator 7 special, enbart för Ensoniq. Ikväll ska vi se om jag kan kan skapa virtuell disk i Ensoniq-format... håll tummarna att det funkar bättre nu!
    Återkom gärna och berätta hur Translator 7 fungerar. Jag har dragit mig för att köpa det då jag har hört att programmet ska vara rätt struligt.

  40. #40
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Floppyissues: EPS 16+ är usel på att formatera över diskar även när man vill Lösning. Formaterar diskarna först i en Kurzweil och sedan i EPSen. Då funkar det. Tog mig bara en halv dag att fundera ut hur jag skulle göra. MacOS och Windows är kassa på att formatera diskar idag 2022.

  41. #41
    Olof B.
    Olof B. är inte uppkopplad
    Olof B.s avatar
    Veteran
    Eller skaffa en gammal PC med en floppy drive på Blocket och installera gratisprogrammet Omniflop. Alla samplerformat finns inlagda i det. Drar mig själv för att slita på samplerns egen drive i onödan.

    Tillägg: Aha, ser nu att ni framför allt talar om Gotekemulatorer. Glöm detta i så fall.

  42. #42
    datamuppen
    datamuppen är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna

  43. #43
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Fattar inte varför man vill ersätta Floppyn?
    Är det inte SCSI-hårdisken (HDD, syquest eller zip) man vill ersätta på sin EPS?
    Senast redigerat av kroffe den 2022-05-04 klockan 10:12.

  44. #44
    ZX81
    ZX81 är inte uppkopplad
    ZX81s avatar
    Senior
    Spana in open source-alternativet BlueSCSI!

  45. #45
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Olof B. Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Eller skaffa en gammal PC med en floppy drive på Blocket och installera gratisprogrammet Omniflop. Alla samplerformat finns inlagda i det. Drar mig själv för att slita på samplerns egen drive i onödan.

    Tillägg: Aha, ser nu att ni framför allt talar om Gotekemulatorer. Glöm detta i så fall.
    Näej men här gäller verkligen prylstopp... Kommer ramla på grejerna annars / gör redan

  46. #46
    datamuppen
    datamuppen är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av kroffe Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Fattar inte varför man vill ersätta Floppyn?
    Är det inte SCSI-hårdisken (HDD, syquest eller zip) man ersätta på sin EPS?
    Jo jag vill förekomma ev framtida problem. samtidigt har jag inte alla fx diskar, som denna lev jag länka till verkar haft med plus ett antal andra ljud(mindre viktigt) Jag återkommer till min eps emellanåt...Jag har väl inte tänkt så jättemycket kring detta, har ej SCSI på min 16+.

  47. #47
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av ZX81 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Spana in open source-alternativet BlueSCSI!
    Gjorde det. Funkar det för Ensoniq, Kurzweil? Jag hittade inget på snabbgoogling...

    Kräver den ström? kan man typ bygga in den i en sampler och gömma & glömma den?

  48. #48
    ZX81
    ZX81 är inte uppkopplad
    ZX81s avatar
    Senior
    Hej JV-mästaren PF! Jag håller själv på att läsa på en del om SCSI-emulatorer. BlueSCSI och RASCSI är open source, medan SCSI2SD och AzulSCSI är closed source. RASCSI bygger på Raspberry Pi och tillåter en att överföra filer via wifi, medan BlueSCSI bygger på en billig STM32-baserad microcontroller kallad "Blue Pill" som kostar ungefär 30-40 kr från Kina. Har beställt kretskort för två olika varianter av BlueSCSI nu och ska testa att bygga dem framöver.

  49. #49
    jocks1
    jocks1 är inte uppkopplad

    Veteran
    Ang. SCSI2SD-converters: SamplerZone säljer nu ZuluSCSI. Ny tekniskt lösning, som inte får problem med säkerhets-protokoll vid datoröverföringar. Dom erbjuder nu en uppgradering från SCSI2SD v5.5 och v.6.0. Jag hoppade på båten, och beställde det nya kretskortet idag. Windows 10 har tydliga problem med överföringar för mej. När jag formaterade SD-kortet i ASR-10, så var det inga problem att kopiera från diskett till SCSI2SD. Återkommer när jag fått uppgraderingen.

  50. #50
    villeman
    villeman är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av jocks1 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ang. SCSI2SD-converters: SamplerZone säljer nu ZuluSCSI. Ny tekniskt lösning, som inte får problem med säkerhets-protokoll vid datoröverföringar. Dom erbjuder nu en uppgradering från SCSI2SD v5.5 och v.6.0. Jag hoppade på båten, och beställde det nya kretskortet idag. Windows 10 har tydliga problem med överföringar för mej. När jag formaterade SD-kortet i ASR-10, så var det inga problem att kopiera från diskett till SCSI2SD. Återkommer när jag fått uppgraderingen.
    Spännande, följer! Var beställde du ifrån? Från USA? Moms och tull?

  51. #51
    jocks1
    jocks1 är inte uppkopplad

    Veteran
    Jo du, skriva tullhandling för kretskortet i retur var inte så lätt, att hitta rätt tullkod till. När jag köpte SCSI2SD v.5.5 det från USA SamplerZone, kom det dock fram utan problem :-) Och om man vill hantera och redigera sina ljud i datorn, behöver man deras mjukvara också ;-)

  52. #52
    cybix
    cybix är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av jocks1 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jo du, skriva tullhandling för kretskortet i retur var inte så lätt, att hitta rätt tullkod till. När jag köpte SCSI2SD v.5.5 det från USA SamplerZone, kom det dock fram utan problem :-) Och om man vill hantera och redigera sina ljud i datorn, behöver man deras mjukvara också ;-)
    Har aldrig fått igång min SCSI2SD och såg idag att Samplerzone byter in denna mot ZuluSCSI. Har du fått en i retur ännu?
    Är sugen på att göra det bytet.

  53. #53
    jocks1
    jocks1 är inte uppkopplad

    Veteran
    @cybix: Till Ensoniq EPS/ASR behöver man dela upp SD-kortet i 2GB partitioner, för dessa maskiner klarar inte större än så.
    Efter uppdelningen kunde min ASR-10r formatera varje partition. Det ska medfölja en instruktion hur man gör på datorn. Jag har fått uppgraderingen, och satt det i sin låda. Ska nu under semestern påbörja överföring av mitt ljudbibliotek från backup av mina gamla zip100-diskar.

  54. #54
    cybix
    cybix är inte uppkopplad

    Senior
    Har gjort bytet från SCSI2SD till ZuluSCSI och testade igår och det fungerade 😁

    Vet inte vad SamplerZone tjänar på att byta in, jag hade en v6 så jag fick t.o.m. pengar tillbaka. I vilket fall är jag mycket nöjd med deras erbjudande. Gick smidigt att skicka tillbaka också.

    Verkar fungera mycket lättare än SCSI2SD när man bara behöver formatera ett SD kort med FAT32, kopiera över imagefiler och antingen döpa filerna rätt eller justera en ini-fil.

    Började lite dåligt dock när SD-kortet inte kunde läsas i Windows 😔 Men det visade sig att min SD-kortsläsare var så gammal att den inte kunde hantera SD-kort större än 32Gb, så med annan läsare gick det bra 🤣

Liknande ämnen

  1. Välkomna till Övriga DAW
    Av jgb i forum Övriga DAW
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2014-03-27, 01:51
  2. Välkomna till sång-delen!
    Av jgb i forum Sång, rap mm.
    Svar: 29
    Senaste inlägg: 2013-11-21, 09:12
  3. alla frågor om dobro är välkomna
    Av rednote i forum Stränginstrument
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-09-23, 12:08

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •