Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Tascam porta på ingång, behöver kassett-råd

  1. #1
    Matthew360
    Matthew360 är inte uppkopplad
    Matthew360s avatar
    Börjar bli varm i kläderna

    Tascam porta på ingång, behöver kassett-råd

    Hepp!

    Jag har en Tascam portastudio 414 på väg hem. Någon som vet vilken typ av kassett man bör använda? Och var man får tag på dom?

    Kjell o c:o har Maxell-kassetter som jag förstår är av fel typ men blir det bara sämre ljud eller funkar det inte alls? Jag är inte rädd för lite lo-fi kvalitet.

  2. #2
    Modellear
    Modellear är inte uppkopplad
    Modellears avatar
    Vintage
    Viktigast är ju längden och du ska köra med så korta band som möjlig så att du sliter så lite du kan på gamla grejer. Så tänk på hur långa låter du brukar göra och gå efter det. jag tror att du ska ha HIGH BIAS Type II tape om du ska ha rätt typ av band. Det maximala är 90( ungefär 22 minuter) band men jag hade hållit mig vid 60(15 minuter) band egentligen om jag inte absolut vill göra någon längre låt.

    Lofi ? tja ... Det kan ju ändå bli tillräckliga förluster till exempel om du vill pingponga som vi sa en gång i tiden ?

    Spela in tre spår och för över dessa till ett fjärde och vips så har man tre spår över och så vidare. ju mer sådan tricks ju bättre band vill man ha,

    Det här är analog teknik... Det är bara att ta nått band som du hittar och köra. Allt låter. Upplösningen blir bättre med den högre hastigheten än på vanlig casett. Det bästa är att prova något valfritt band om man har.

  3. #3
    Albin
    Albin är inte uppkopplad
    Albins avatar
    Senior
    Köp begagnade kassetter och spela över. Låter minst lika bra som nya och kostar mindre. Erikshjälpen och liknande ställen har ibland. Om du vill ha bra ljudkvalitet och mindre brus, leta efter kassetter som det står chrome (type II) på. Jag testade många olika till min porta och mina favoriter var några mr. music-band från sent 90-tal. Kan även tipsa om dessa: https://www.tradera.com/item/302045/...ssette-kassett

    Om du inte bryr dig om ljudkvalitet kan du använda vilka kassetter som helst.
    Senast redigerat av Albin den 2019-05-13 klockan 09:58.

  4. #4
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    På den tid jag körde porta så var det snarast just längden som var grejen. Längre band är tunnare och slits snabbare. Satsa på kortare (som nämnda 60-minutersband) men det finns som Albin skriver mycket på Myrorna och andra återvinningsställen. Ibland ser man riktigt högkvalitativa kromband där som enbart spelats in en gång och sedan förmodligen snurrat måttligt.

  5. #5
    Matthew360
    Matthew360 är inte uppkopplad
    Matthew360s avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Tusen tack för alla tips!

    Jag ska se till att pröva lite olika kassetter och se vad resultaten blir. Spännande! 8)

  6. #6
    oberdada
    oberdada är inte uppkopplad
    oberdadas avatar
    Veteran
    Lustigt sammanträffande, jag plockade just fram exakt en sån porta igår för lite nya inspelningar. Inga tips att tillföra, men om man bryr sig om ljudkvalitet skulle jag bara hålla mig långt undan portastudion.

  7. #7
    Albin
    Albin är inte uppkopplad
    Albins avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av oberdada Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Lustigt sammanträffande, jag plockade just fram exakt en sån porta igår för lite nya inspelningar. Inga tips att tillföra, men om man bryr sig om ljudkvalitet skulle jag bara hålla mig långt undan portastudion.
    Jag tycker jag har fått porta-inspelning att låta riktigt bra, men har då varit noga med val av band och sett till att bandspelaren funkar. Kanske beror det på vilket sound man vill åt. När jag spelat in (kör mest från synthar och trummaskiner) tycker jag ofta det blivit ett bättre / roligare / mer levande sound jämfört med direkt in i datorn.

  8. #8
    oberdada
    oberdada är inte uppkopplad
    oberdadas avatar
    Veteran
    Jovisst, jag ser det som något man kan ta till för att få det där mosiga, brusiga soundet. Man kan ju köra det genom brusreducering och gate efteråt, beroende på vad man är ute efter. Men definitivt ett roligt redskap!

  9. #9
    Albin
    Albin är inte uppkopplad
    Albins avatar
    Senior
    Ja, det är kul i sin enkelhet!

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •