Resultat 1 till 31 av 31

Ämne: Korg M1

  1. #1
    Bobisch
    Bobisch är inte uppkopplad
    Bobischs avatar
    Veteran
    Har hittat en helrenoverad Korg M1 i riktigt bra skick för ca 3500 SEK.

    Hjälp mig att köpa eller inte köpa den. Jag är nyfiken på vad ni tycker!

    Köpa;
    -Nostalgi. Klassiska ljud
    -Billig/Prisvärd

    Inte köpa:
    -ROMpler går inte och skapa egna unika ljud
    -Stor och tar plats

  2. #2
    avart
    avart är inte uppkopplad

    Veteran
    Nog går det väl att skapa egna unika ljud?!? (även om grundvågformerna är samplade single cycles) Det är ingen preset-burk med enbart färdiga ljud...
    Finns som app, bara att testa!

  3. #3
    Bobisch
    Bobisch är inte uppkopplad
    Bobischs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av avart Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nog går det väl att skapa egna unika ljud?!? (även om grundvågformerna är samplade single cycles) Det är ingen preset-burk med enbart färdiga ljud...
    Finns som app, bara att testa!
    Se där! Jag lär mig något nytt!
    Efter att ha läst en massa recensioner och tekniska beskrivningar trodde jag att man bara kunde färga de inbygga samplingarna med effekterna som M1:ans två processorer skapade.

  4. #4
    my03
    my03 är inte uppkopplad
    my03s avatar
    Veteran
    Lägg hellre på 1000 kronor och köp en Korg Krome. Den har hela M1 banken och en väldans mycket mer. 3500 för en M1 låter som ett kraftigt överpris.

  5. #5
    Jeppe K
    Jeppe K är inte uppkopplad
    Jeppe Ks avatar
    Veteran
    Nja. Vill nog inte riktigt hålla med. Priset på M1 tycks ha gått upp ganska rejält bara senaste året/åren (Följer samma utveckling som de andra klassiska digitala DX7 och D50). Tycker att det låter som ett vettigt pris för en fin M1:a faktiskt.

  6. #6
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Vad ska då en Triton vara värd? 18000?

  7. #7

    Veteran
    Köp en Korg nanoPRYL och få med M1 som vst plugin och börja där innan du köper HW.

  8. #8
    Bobisch
    Bobisch är inte uppkopplad
    Bobischs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av my03 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Lägg hellre på 1000 kronor och köp en Korg Krome. Den har hela M1 banken och en väldans mycket mer. 3500 för en M1 låter som ett kraftigt överpris.
    Billigaste Korg Krome hittade jag på eBukten för 710 EUR.

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av Jeppe K Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nja. Vill nog inte riktigt hålla med. Priset på M1 tycks ha gått upp ganska rejält bara senaste året/åren (Följer samma utveckling som de andra klassiska digitala DX7 och D50). Tycker att det låter som ett vettigt pris för en fin M1:a faktiskt.
    Ojojoj...det blir nog ett tjöb ; ]

  9. #9
    depulse
    depulse är inte uppkopplad
    depulses avatar
    Veteran
    Varför M1? Jag sålde allt jag hade för att få råd att köpa en M1:a när de kom, men idag har jag hellre en Trinity eller Triton för liknande summa. Som sagt, Korgs egen plugin är nära nog om du vill ha den i studion. Ska du spela 90-tals dansband eller house live är det en annan situation.
    Senast redigerat av depulse den 2019-05-12 klockan 15:19.

  10. #10
    RX11
    RX11 är inte uppkopplad
    RX11s avatar
    Veteran
    Korg M1 var ju revolutionerande ljudmässigt när den kom och åren därpå så kom uppgraderade varianter med fler/mer ljud ("bang for the buck"). Givetvis hängde konkurrerande fabrikat på med sina varianter i M1:ans kölvatten, så det vill väl till att man nöjer sig med dom "begränsningar" på pcm-vågformer som M1:an dras med jämfört med sina yngre kusiner.

    https://www.synthmania.com/m1.htm

    https://www.youtube.com/watch?v=qoiPkHyEMGI

    https://www.youtube.com/watch?v=PfvGMLkxR1o

    M1 Kick & Snare.mp3

  11. #11
    resonator
    resonator är inte uppkopplad
    resonators avatar
    Veteran
    M1:an låter lyxigt eller vad man ska säga (speciellt jämfört med "de två andra", D-50 och DX7 alltså). Priserna har väl gått upp som med nästan allt annat men man kan fortfarande hitta dem i hyfsat bra skick för 1-2 k ibland. Tycker egentligen att 3,5 k låter lite mycket men i riktigt bra skick så kanske det ändå är helt rimligt. Helrenoverad innebär? Knapparna brukar vara dåliga/tröga.

    M1 är annars ett måste, sprängfylld med klassiska ljud, har bra effekter och är en fullt programmerbar (filterresonans och osc2osc-funktioner saknas dock) 2 osc synth. Det kan med en del vågformer vara svårt att dölja att just de ingår i en patch eller program som Korg säger.

    Jag har tre M1x men har köpt samtliga ganska billigt i lite varierande skick och med några extra tillbehör inkluderat. M1:an är en fin maskin. Köp! (som vissa skriker i forumets säljannonser.)

  12. #12
    Kraft
    Kraft är inte uppkopplad
    Krafts avatar
    Senior
    Finns kort nu som gör at man kan importera egna waveforms inn i M1 och bearbeta dom vidare. Blir som en sampler.. ;-)

  13. #13
    NON
    NON är inte uppkopplad
    NONs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vad ska då en Triton vara värd? 18000?
    Hahaha... Håller mé till fullo.
    Som andra påtalar så är 3,5 på tok för högt. Priset skulle kunna motiveras med "kult status". Men som maskin, nej. Då är det bättre att gå för en Triton LE som brukar ligga på 2 - 3 på annons.
    De klassiska ljuden hittar du förövrigt i Korgs andra syntar också, t.ex 01/W

  14. #14

    Veteran
    Nostalgi = Högre pris

  15. #15
    KRiS
    KRiS är inte uppkopplad
    KRiSs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av drloop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nostalgi = Högre pris
    Ja se bara på retro datorer

  16. #16
    rwq
    rwq är inte uppkopplad
    rwqs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Kraft Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Finns kort nu som gör at man kan importera egna waveforms inn i M1 och bearbeta dom vidare. Blir som en sampler.. ;-)
    Haha det finns folk te allt. Sample option finns ju till Triton/Trinity.

  17. #17
    Wiktorion
    Wiktorion är inte uppkopplad
    Wiktorions avatar
    Veteran
    Den är snygg och låter bra! Men jag sålde min nyligen av en god anledning. Främst känner jag att jag har svårt att motivera hårdvara det finns riktigt bra kloner av, i alla fall när jag har begränsat om utrymme. Vill jag ha M1-ljuden så finns de i Korgs finfina digitala varianter.

    Något som dock kan motivera ett köp är att klaviaturen är riktigt bra och att man kan köra den som MIDI-klav.

  18. #18
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Sample option till Triton? Nänä, den är en sampler från början. Bara att köra.

  19. #19
    rwq
    rwq är inte uppkopplad
    rwqs avatar
    Veteran
    ah var det så? kanske bara trinity som hade det som option, hursomhelst klart udda att lägga energi på att få in deti M1

  20. #20
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Vansinne if you ask me En "motor" som inte ens har dugliga filter, varför? För att den är väldigt välkänd möjligen.

  21. #21
    rwq
    rwq är inte uppkopplad
    rwqs avatar
    Veteran
    Bobish köp den inte! Köp Korg Legacy eller vad den heter nu, deras Korg M1 vst är allt du behöver om du vill ha de ljuden.

    +1 PF

  22. #22
    rydan
    rydan är uppkopplad nu
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vad ska då en Triton vara värd? 18000?
    450 spänn, för den har inte blivit tillräckligt "vintage" ännu.

  23. #23

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av rydan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    450 spänn, för den har inte blivit tillräckligt "vintage" ännu.
    Ja men bara om diskdriven funkar så att man kan sno den till nåt annat...

  24. #24
    resonator
    resonator är inte uppkopplad
    resonators avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vansinne if you ask me En "motor" som inte ens har dugliga filter, varför? För att den är väldigt välkänd möjligen.
    Det finns väl knappt några dåliga synthar, det gäller bara att använda och programmera dem på rätt eller "rätt" sätt(?!). (Lite osäker på om ni menar M1 eller / och Triton.) Ja LP-filtret i M1 är inget vidare bra men ändå f-n så mycket bättre än om den hade varit utan ett, maskinen har ju annars t.ex. en hel drös med envelopes och två LFOs så nog finns där en motor.

    Triton gillar inte jag heller, men säkert mest pga att jag gav hela 14 500 kr för racket. Plus för M1 däremot. Skulle man ta bort M1 från de mer mainstream låtar man tycker är bra från första halvan av 90-talet blir det säkert inte mycket kvar ...

  25. #25
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Det där avsåg M1, Triton är dock fantastisk imho.

  26. #26
    1stScience
    1stScience är inte uppkopplad
    1stSciences avatar
    Senior
    Hade en M1 i flera år och efter den pajade skaffade jag en M3R för att ha M1 ljud till mina projekt.

    Det är ju absolut inte en rolig synth men det finns ingenting som låter likadant heller, så den är absolut unik. Den skär bra genom mixen och låter högt och kraftfullt. Har alltid tyckt om effektdelen.
    Gillar man soundet ska man självklart ha en. 3500 låter väl saftigt, dra av en tusenlapp eller två för en M1 blir aldrig "vintage". VST är töntigt.
    Senast redigerat av 1stScience den 2019-05-14 klockan 20:38.

  27. #27
    Jeppe K
    Jeppe K är inte uppkopplad
    Jeppe Ks avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Kraft Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Finns kort nu som gör at man kan importera egna waveforms inn i M1 och bearbeta dom vidare. Blir som en sampler.. ;-)
    Tufft!! Måste kollas upp!

    (Japp. Är en sådan där filur som ser värdet i en sådan möjlighet. Jag har sagt det förut. Älskar M1! _Den är min master klav. Busenkel att använda. Låter eget... och är snygg och sexig utav bara tusan)

  28. #28
    1stScience
    1stScience är inte uppkopplad
    1stSciences avatar
    Senior
    https://www.waverex.de/de/

    Kul idé! Det är som Yamaha TG500 som man kunde stoppa in minne i och dumpa samplingar till.

  29. #29
    resonator
    resonator är inte uppkopplad
    resonators avatar
    Veteran
    Pris 199 E, men det dyra kortet verkar inte gå att köpa. Det står bald/soon=snart, och också 2018 på flera ställen på hemsidan.

  30. #30
    KRiS
    KRiS är inte uppkopplad
    KRiSs avatar
    Veteran
    Waverex släpptes för 2 timmar sen

  31. #31
    janost
    janost är inte uppkopplad

    Avslutat konto
    Skulle Korg göra en Volca på M1 så skulle det bli en instant hit.

Liknande ämnen

  1. Svar: 15
    Senaste inlägg: 2016-03-25, 02:04

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •