Resultat 1 till 25 av 25

Ämne: Mixer: Vad vill jag ha?

  1. #1
    vildgris
    vildgris är inte uppkopplad
    vildgriss avatar
    Veteran

    Mixer: Vad vill jag ha?

    Hej, får man be det eminenta forumet om hjälp med att skaffa mixer?

    I takt med att maskinparken växer vad gäller hårdvara inser jag att jag vill ha en mixer större (och gärna bättre...) än min lilla Xenyx802. Åtminstone fyra stereoingångar bör den ha, och helst två fx send. En trevlig eq gör naturligtvis inget.

    Vid eget letande har jag hittat Yamaha MGP12X (https://www.thomann.de/se/yamaha_mgp12x.htm) som verkar trevlig men jag rådfrågar mer erfarna och kloka människor här innan jag kastar mig ut. Någon som har erfarenhet av Yamahan eller har något annat förslag?

  2. #2
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Nå't gött begagnat? Har du inte krav på USB och andra hyss utan söker en mer "klassisk" analogmixer får du ju massor på begagnatmarknaden för de pengarna.

    edit: ser nu att den där har nå't USB-jox på fronten. Så kanske är det ett krav du inte nämnt trots allt.

  3. #3
    vildgris
    vildgris är inte uppkopplad
    vildgriss avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av machinepop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nå't gött begagnat? Har du inte krav på USB och andra hyss utan söker en mer "klassisk" analogmixer får du ju massor på begagnatmarknaden för de pengarna.

    edit: ser nu att den där har nå't USB-jox på fronten. Så kanske är det ett krav du inte nämnt trots allt.
    Nej, USB-jox är inte ett krav, även om det inte skadar. Jag får kika på begagnatmarknaden men tar fortsatt gärna mot tips här.

    Jag köper ogärna en sån här pryl begagnat utanför typ 99:an, jag är väl en misstänksam fan ...
    Senast redigerat av vildgris den 2017-11-25 klockan 11:47.

  4. #4
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Okidoki. Jag tog en snabbkoll på blocket och fann ganska mycket kul av blandad ålder och prisklass. Plita gärna ner kraven, typ;

    desktop/rack?
    antal kanaler (stereo/mono)?
    antal FX/aux send/retur?
    EQ?
    submixer?
    XLR/line?
    storleksbegränsningar?
    mätarbrygga?

    osv...

  5. #5
    vildgris
    vildgris är inte uppkopplad
    vildgriss avatar
    Veteran
    desktop
    minst 4 stereokanaler, någon mono skadar inte
    absolut minst en fx send/retur, helst två
    eq önskvärt, men behöver inte vara avancerad
    submixer vet jag inte ens vad det är, inte heller mätarbrygga (du ser vilken nivå jag är på :P)
    en xlr räcker egentligen
    Behöver inte ha några egna effekter e dyl
    storlek: well så liten som möjligt med uppfyllande av kraven, men den måste liksom få plats på skrivbordet med allt annat jox.

  6. #6
    kotten
    kotten är inte uppkopplad
    kottens avatar
    Veteran
    Vad är det som gör Yamahan såpass dyr jämfört med säg Soundcraft signature 12 tänker jag.. utan att veta särksilt mycket.

  7. #7
    vildgris
    vildgris är inte uppkopplad
    vildgriss avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av kotten Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vad är det som gör Yamahan såpass dyr jämfört med säg Soundcraft signature 12 tänker jag.. utan att veta särksilt mycket.
    det vete fan. Som sagt, då jag har nollkoll på mixrar sökte jag bara lite vilt. Se där, tack för tipset

  8. #8
    kotten
    kotten är inte uppkopplad
    kottens avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av vildgris Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    det vete fan. Som sagt, då jag har nollkoll på mixrar sökte jag bara lite vilt. Se där, tack för tipset
    Gött, jag och ett par till 99or har den (fast MTK-varianten med alla kanaler via usb) och gillar iaf.

  9. #9
    vildgris
    vildgris är inte uppkopplad
    vildgriss avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av kotten Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Gött, jag och ett par till 99or har den (fast MTK-varianten med alla kanaler via usb) och gillar iaf.
    det kanske är en sån jag ska ha då.

    Passar på att fråga: hur funkar det med fx send/return på den där? På min lilla Xenyx har jag ju en fx send ut och en stereo-return som jag sedan kan välja styrka på. Jag hittar ingen returningång på Soundcraften så hur funkar det?

  10. #10
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av vildgris Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    desktop
    minst 4 stereokanaler, någon mono skadar inte
    absolut minst en fx send/retur, helst två
    eq önskvärt, men behöver inte vara avancerad
    submixer vet jag inte ens vad det är, inte heller mätarbrygga (du ser vilken nivå jag är på :P)
    en xlr räcker egentligen
    Behöver inte ha några egna effekter e dyl
    storlek: well så liten som möjligt med uppfyllande av kraven, men den måste liksom få plats på skrivbordet med allt annat jox.
    Stereokanaler kan jag hajja ur platsperspektivet. Själv tycker jag två monokanaler klår en stereo vilken dag som helst, men som sagt... plats vinner man.
    FX-retur kan man alltid köra via vanliga kanaler om man inte har en dedikerad FX-retur.
    Skippa submixern om du inte saknat den. Vanligast är att använda den till trumset eller körarrangemang, men även som separat mixer för bandretur el dyl.
    Mätarbrygga är "bron" med mätare som sitter överst på (oftast) större mixerbord.
    Kör du bara en mik i stöten kanske det närmar sig preamp eller liknande och då kan du skippa XLR-ingången helt. Ibland gör det fyndfinnandet lättare.

  11. #11
    Ashaz
    Ashaz är inte uppkopplad
    Ashazs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av kotten Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vad är det som gör Yamahan såpass dyr jämfört med säg Soundcraft signature 12 tänker jag.. utan att veta särksilt mycket.
    Detdär har jag också funderat på, men mer vinklat till varför soundcrafts nyare är så billiga. Kollar man nypriset på min Soundcraft Spirit M8 så var den ju betydligt dyrare ursprungligen.
    Nu kan man knappt sälja den för man skulle få så lite för den i konkurensen med nyare mixerbord.

  12. #12
    biomoib
    biomoib är inte uppkopplad
    biomoibs avatar
    Veteran
    Mackie onyx kan du hitta billigt. Robust och låter bra!

  13. #13
    vildgris
    vildgris är inte uppkopplad
    vildgriss avatar
    Veteran
    Jaha då kör vi igen ett och ett halvt år senare. Jag har fortfarande inte skaffat någon mixer.
    Jag vill kunna skicka mjukvarusyntar till hårdvarueffekter och kunna samköra ett par hårdvaruburkar (och lägga mjukvarueffekter på?)

    Samtidigt ska mixern vara smidig i en datorlös setup också.

    Soundcraft Signature 12 MTK?
    Eller några andra kloka tips?

  14. #14
    dly
    dly är inte uppkopplad
    dlys avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Jag kör Soundcraft Signature 12MTK, tycker den är fenomenal. Täcker upp alla mina behov iallafall.

  15. #15
    vildgris
    vildgris är inte uppkopplad
    vildgriss avatar
    Veteran
    Hur funkar det där, kan jag skicka olika kanaler ifrån Ableton via USB till Soundcraft Signature 12MTK för vidare behandling av hårdvarueffekter och sedan tillbaka; alltså typ en setup såhär:
    Massive vst ut till Eventide Space och in till Ableton
    Battery vst till Analog Heat och in till Ableton
    och Minitaur in till effekter i Reaktor och in.
    samtidigt?

    mvh
    Noll koll på mixers med USB-anslutning

    Frågar inte åt nån kompis :P

  16. #16
    kotten
    kotten är inte uppkopplad
    kottens avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av vildgris Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hur funkar det där, kan jag skicka olika kanaler ifrån Ableton via USB till Soundcraft Signature 12MTK för vidare behandling av hårdvarueffekter och sedan tillbaka; alltså typ en setup såhär:
    Massive vst ut till Eventide Space och in till Ableton
    Battery vst till Analog Heat och in till Ableton
    och Minitaur in till effekter i Reaktor och in.
    samtidigt?

    mvh
    Noll koll på mixers med USB-anslutning

    Frågar inte åt nån kompis :P
    Jo, fast det finns inga direkta utgångar som ett ljudkort utan du får skicka ljudet till en kanal på mixern och sen via (3st) aux till effekterna. Eller iofs även grp 1-2 så tekniskt sett finns det fem utgångar till sånt.

    Man ställer alltså om kanaler till "USB return", då istället för att höra det du kopplat analogt till t.ex. kanal 3,4 så hör du då det ableton skickar på 3,4 out. Sedan för att få ut det till effekterna så vidare via aux eller grp. Det som är bra är att du får fortfarande in det du har kopplat på ingång 3,4 till abletons in 3,4, det bara inte spelas upp direkt i mixerns main out längre.

    Först har jag tre syntar i stereo in, sedan två stereoeffekter, det är så mycket jag har plats för. Kanal 11,12 behövs för att skicka datorns master out.. så kanalerna äts upp snabbt.

  17. #17
    vildgris
    vildgris är inte uppkopplad
    vildgriss avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av kotten Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jo, fast det finns inga direkta utgångar som ett ljudkort utan du får skicka ljudet till en kanal på mixern och sen via (3st) aux till effekterna. Eller iofs även grp 1-2 så tekniskt sett finns det fem utgångar till sånt.

    Man ställer alltså om kanaler till "USB return", då istället för att höra det du kopplat analogt till t.ex. kanal 3,4 så hör du då det ableton skickar på 3,4 out. Sedan för att få ut det till effekterna så vidare via aux eller grp. Det som är bra är att du får fortfarande in det du har kopplat på ingång 3,4 till abletons in 3,4, det bara inte spelas upp direkt i mixerns main out längre.

    Först har jag tre syntar i stereo in, sedan två stereoeffekter, det är så mycket jag har plats för. Kanal 11,12 behövs för att skicka datorns master out.. så kanalerna äts upp snabbt.
    Jag tror att jag förstod det mesta .
    Tack.

  18. #18
    hairofthedog
    hairofthedog är inte uppkopplad
    hairofthedogs avatar
    Veteran
    kotten har koll. Kanalerna äts fort, det instämmer jag i. Repar inför ett liveset nu, och det känns inte som om jag har mkt inkopplat. Kör du alla tre bussar till effekter så går ju tre kanaler åt. Använder man inte datorn kan man köra den stereokanalen till hårdvara iofs.

    Att använda grupp 1-2 för att lägga hårdvarueffekter på mjuka spår låter som en alldeles utmärkt idé om man har grupperna över.

  19. #19
    klonqs avatar
    Veteran
    Jag kör ett soundcraft signature 12 MTK och är nöjd. Nästa blir samma modell men storleken större.

  20. #20
    vildgris
    vildgris är inte uppkopplad
    vildgriss avatar
    Veteran
    Tack. Då återstår väl att grunna på om jag klarar mig med 12:an eller om jag ska gå rakt på den större.

  21. #21
    hairofthedog
    hairofthedog är inte uppkopplad
    hairofthedogs avatar
    Veteran
    Att Soundcraftarna faktiskt pallar att spela in skitmånga spår samtidigt utan problem är ganska grymt. De billigare ljudkortsborden har ju bara mastern in via USB.

    (Jag har inte testat att köra mjukvarueffekter som inserts på hårdvara - vet inte hur mkt latency det blir då.)

    Det jag är lite besviken på är effekterna. Diggade dem i mitt 90-talsbord (också Soundcraft med Lexicon-effekter), men tycker de låter tråkigt i de här. Kanske inbillar mig bara. Men i repan är det så klart väldigt användbart att lägga lite rum på saker och ting. (Bordet kommer tyvärr inte ihåg vilken effekt du valt när du stänger av - börjar alltid om på room.)

    Var bor du? Finns du i GBG kan du komma och testa någon gång. Är borta en del i juli, men här i augusti.

  22. #22
    vildgris
    vildgris är inte uppkopplad
    vildgriss avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av hairofthedog Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.

    Var bor du? Finns du i GBG kan du komma och testa någon gång. Är borta en del i juli, men här i augusti.
    Hade varit grymt, men jag bor på andra sidan landet, utanför Uppsala - och har semestervägarna åt andra håll också är jag rädd. Men tack för erbjudandet!

  23. #23
    tinybox
    tinybox är inte uppkopplad
    tinyboxs avatar
    Veteran
    Ska man gå vintage så är Sony MXP värt en titt, MXP-290 och 390 är fina och jag har bara läst gott om dem. Det är en mixer som användes till inte för länge sen i "broadcast studios" så jag tror man kan vara säker på att den är bra byggd (brusfri). Men sen vad åldern stått för kan ju ingen garantera.

    https://reverb.com/item/17821441-son...mixing-console

  24. #24
    Sventumba
    Sventumba är inte uppkopplad

    Senior
    Ett beggat M-Audio Delta 1010 ljudkort och en loopad Behringer Ada8200 så har du vips 8 kanaler med Midas preampar in och ut att koppla nästan hur du vill i din daws mixerdel för 3-4 tusen svenska. Funkar även i en hackmac.
    Senast redigerat av Sventumba den 2019-07-08 klockan 23:23.

  25. #25
    8_bit
    8_bit är inte uppkopplad
    8_bits avatar
    Senior
    Jag har haft ett MXP390. Trista reglar (billig känsla) men i övrigt extremt mycket för pengarna. 4 mono och 8 stereokanaler. Tele och rca på baksidan. Det finns nog inte så många i omlopp här i Sverige. Jag sålde min på 99 år 2010 för 2500 kr, om jag minns rätt? Tror de kostade uppåt 70-80 tkr nya :-o

Liknande ämnen

  1. Allroundmikrofon. Vad är det jag vill ha?
    Av xyltburk i forum Studioutrustning, lo/mid
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2014-05-08, 12:01
  2. Ljudkort. Vad vill jag ha?
    Av rickardg84 i forum Inspelning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2014-04-29, 19:07
  3. Trummor.... hjälp mig att reda ut vad jag vill ha
    Av deleted user i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 37
    Senaste inlägg: 2010-01-29, 12:49
  4. Vill börja med musik, vad ska jag köpa?
    Av Sgrreeen i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2008-01-29, 13:47
  5. Vad vill jag ha nu?
    Av GlobalMotion i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2002-12-16, 21:03

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •