Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 1 2
Resultat 61 till 98 av 98

Ämne: Din mest inspirationsdödande pryl

  1. #61
    geminister
    geminister är inte uppkopplad
    geministers avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Batteriet Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Sladdarna... alla förbannade jävla sladdar! Till syvende och sist hänger det väl på mig egentligen men alla glappa utgångar, skadade kontakter och sladdspagettin som uppstår efter 10minuters omkopplande. Får krupp på skiten! Jag är ett stort fan av att dra om syntar till effekter hit och dit vilket gör att det är ett mindre helvete att hålla koll på det. Och visst, färgade sladdar underlättar men problemet med knutar och glapp kvarstår. Och jag hatar att lägga pengar på nya sladdar även om jag vet att det är ett nödvändigt ont
    Snålhet och traktören kanske är ett mer passande svar...
    Om du inte redan använder det så är patchbay ett grymt verktyg till detta!

  2. #62
    Bobisch
    Bobisch är inte uppkopplad
    Bobischs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av mhult Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Förresten, det mest inspirationsdödadande för mig är varje gång jag får för mig att utöva ljuddesign. För att musikskapandet ska flyta måste jag vara en preset-surfare och inte haka upp mig på hur ljuden låter, utan bara bry mig om melodier, harmoni och rytm. Undantaget är de allra enklaste analoga syntarna där jag snabbt och intuitivt rattar in det ljud jag vill ha och inte bryr mig om presets.

    Så fort jag tänker att nu ska jag skapa några egna, unika ljud med en mer avancerad synt så försvinner musiken jag hör i huvudet.

    Egentligen borde jag göra ljuddesign helt utan ambition att göra musik, men för att jag ska kunna ratta måste jag ha några intressanta noter att spela, så då börjar jag blanda ihop ljuddesign med komposition.
    +3 på detta!

  3. #63
    ricard
    ricard är inte uppkopplad
    ricards avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av mhult Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Förresten, det mest inspirationsdödadande för mig är varje gång jag får för mig att utöva ljuddesign..
    För mig brukar det bli olika slags sessioner, ibland göttar man ner sig i ljuden, ibland bara spelar man. Sällan både och.

  4. #64

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av mhult Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Förresten, det mest inspirationsdödadande för mig är varje gång jag får för mig att utöva ljuddesign. För att musikskapandet ska flyta måste jag vara en preset-surfare och inte haka upp mig på hur ljuden låter, utan bara bry mig om melodier, harmoni och rytm. Undantaget är de allra enklaste analoga syntarna där jag snabbt och intuitivt rattar in det ljud jag vill ha och inte bryr mig om presets.

    Så fort jag tänker att nu ska jag skapa några egna, unika ljud med en mer avancerad synt så försvinner musiken jag hör i huvudet.

    Egentligen borde jag göra ljuddesign helt utan ambition att göra musik, men för att jag ska kunna ratta måste jag ha några intressanta noter att spela, så då börjar jag blanda ihop ljuddesign med komposition.
    Oj för mig är det nästan tvärtom, ljudrattande inspirerar mig.

  5. #65
    kockpit
    kockpit är inte uppkopplad
    kockpits avatar
    Veteran
    DATORER!

    Efter har börjat sitta vid datorn hela dagarna på jobbet sedan några år är intresset hemma noll.
    Eftersom det funkar ännu sämre på jobbet än hemma är all felsökningsbuffert överfylld redan vid hemkomst.

  6. #66
    M i Gbg
    M i Gbg är inte uppkopplad
    M i Gbgs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av mhult Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Förresten, det mest inspirationsdödadande för mig är varje gång jag får för mig att utöva ljuddesign. För att musikskapandet ska flyta måste jag vara en preset-surfare och inte haka upp mig på hur ljuden låter, utan bara bry mig om melodier, harmoni och rytm. Undantaget är de allra enklaste analoga syntarna där jag snabbt och intuitivt rattar in det ljud jag vill ha och inte bryr mig om presets.

    Så fort jag tänker att nu ska jag skapa några egna, unika ljud med en mer avancerad synt så försvinner musiken jag hör i huvudet.

    Egentligen borde jag göra ljuddesign helt utan ambition att göra musik, men för att jag ska kunna ratta måste jag ha några intressanta noter att spela, så då börjar jag blanda ihop ljuddesign med komposition.
    Samma här. Men då är ju alltid målet att få låtar gjorda. Nån gång framöver ser jag fram emot ett musicerande där jag från scratch skruvar till ett ljudlandskap, lutar mig tillbaka i fåtöljen och läser en bok till detta Ska bara få några låtar till gjorda och se ungarna växa upp till lite mer självständiga

  7. #67

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av M i Gbg Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Samma här. Men då är ju alltid målet att få låtar gjorda. Nån gång framöver ser jag fram emot ett musicerande där jag från scratch skruvar till ett ljudlandskap, lutar mig tillbaka i fåtöljen och läser en bok till detta Ska bara få några låtar till gjorda och se ungarna växa upp till lite mer självständiga
    De e la för att du har de där elektronprylarrna som är så jobbiga att jobba med

  8. #68
    Batteriet
    Batteriet är inte uppkopplad
    Batteriets avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av geminister Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Om du inte redan använder det så är patchbay ett grymt verktyg till detta!
    Hehe jag har testat men det slutade med ännu fler sladdar och ännu mer oreda, tror jag flyttar runt på maskinerna för mycket

  9. #69
    Framerate
    Framerate är inte uppkopplad
    Framerates avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av drloop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Oj för mig är det nästan tvärtom, ljudrattande inspirerar mig.
    Samma här, det är där allt börjar för mig. Mycket lättare att hitta bland ljud man gjort själv dessutom. Att leta bland presets är oerhört inspirationsdödande tycker jag.

    Kul att vi är så olika!

  10. #70

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Framerate Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Samma här, det är där allt börjar för mig. Mycket lättare att hitta bland ljud man gjort själv dessutom. Att leta bland presets är oerhört inspirationsdödande tycker jag.

    Kul att vi är så olika!
    Eller hur!

  11. #71
    itsalwaysyou
    itsalwaysyou är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av drloop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Controller mapping eller?
    Ja, så kanske det heter. Dvs få min kontroller/keyboard styra en grunka i Reason på rätt sätt. Redigera textfiler och hålla på. Blä.

    Dessutom verkar formatet/API:et för filerna sakna dokumentation. JSON eller YAML hade varit betydligt trevligare att jobba i.

  12. #72
    M i Gbg
    M i Gbg är inte uppkopplad
    M i Gbgs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av drloop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    De e la för att du har de där elektronprylarrna som är så jobbiga att jobba med
    Ja det blir ju musik gjort med dom alldeles för lätt. Skitprylar!

  13. #73
    frontier
    frontier är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    GAS! Får för mig att jag behöver en Strymon Flint, en Grandmother eller en mellotron. Bara att packa upp och komma tillbaks nästa dag då jag insett att de inte alls behövs.

  14. #74
    Erik G
    Erik G är inte uppkopplad
    Erik Gs avatar
    Veteran
    Datorn!
    Innan Windows har bootat och Record har startat så har jag tröttnat.

  15. #75
    Sjöö
    Sjöö är inte uppkopplad
    Sjöös avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av mhult Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Förresten, det mest inspirationsdödadande för mig är varje gång jag får för mig att utöva ljuddesign. För att musikskapandet ska flyta måste jag vara en preset-surfare och inte haka upp mig på hur ljuden låter, utan bara bry mig om melodier, harmoni och rytm. Undantaget är de allra enklaste analoga syntarna där jag snabbt och intuitivt rattar in det ljud jag vill ha och inte bryr mig om presets.

    Så fort jag tänker att nu ska jag skapa några egna, unika ljud med en mer avancerad synt så försvinner musiken jag hör i huvudet.

    Egentligen borde jag göra ljuddesign helt utan ambition att göra musik, men för att jag ska kunna ratta måste jag ha några intressanta noter att spela, så då börjar jag blanda ihop ljuddesign med komposition.
    Känner igen det där allt för väl. För mig har det blivit så att jag oftare än jag egentligen vill använder Nexus vsti just av den anledningen.

    Jag har ovanpå det lidit av en dator och ett Cubase som tagit ca 10 minuter att starta, med långsam inläsning av operativsystem, daw och allt för många plugins. När jag bytte (vad som visade sig vara en hårddisk som var på väg att krasha) mot en ssd och slängde 90% av alla Waves pluggar så blev det plötsligt roligt att starta systemet igen.

  16. #76
    skrotis
    skrotis är inte uppkopplad
    skrotiss avatar
    Senior
    MIDI. Tyvärr. MIDI är praktiskt men ack så förödande för (min) kreativitet.

  17. #77
    moenia
    moenia är inte uppkopplad
    moenias avatar
    Veteran
    På vilket sätt?

  18. #78
    Amonhoteph
    Amonhoteph är inte uppkopplad
    Amonhotephs avatar
    Moderator
    Citat Ursprungligen postat av Framerate Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Samma här, det är där allt börjar för mig. Mycket lättare att hitta bland ljud man gjort själv dessutom. Att leta bland presets är oerhört inspirationsdödande tycker jag.

    Kul att vi är så olika!
    Medhåll. Nästan allt jag gör växer fram ur ett grundljud kring vilket jag bygger musiken.

  19. #79
    skrotis
    skrotis är inte uppkopplad
    skrotiss avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av moenia Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    På vilket sätt?
    Vet inte riktigt men så fort jag måste börja greja med MIDI så tröttnar jag på att göra musik. Det är nog ett okänt syndrom som jag är ganska ensam om.

    edit: Jag skulle nog behöva en personlig inspelningstekniker som orkar göra alla inställningar.

  20. #80
    xyltburk
    xyltburk är uppkopplad nu
    xyltburks avatar
    Veteran
    Medhåll! MIDI är hemskt!

  21. #81
    geminister
    geminister är inte uppkopplad
    geministers avatar
    Veteran
    Va? MIDI är fenomenalt ju? Begränsat, ja, men stöds av typ allt. Och funkar som det skall bara man tänker rätt. Vilket är lätt.

  22. #82

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av skrotis Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    MIDI. Tyvärr. MIDI är praktiskt men ack så förödande för (min) kreativitet.
    Om man tar MIDI där man måste jobba som förr med program change, sysex dumpar etc så håller jag med.
    Att filtrera bort aftertouch för att det stökar till det för timing. Nej usch vad trist old school MIDI är. kreativitetsdödande deluxe.
    Nya MIDI standarden hoppas kag mycket på däremot.

  23. #83
    Ashaz
    Ashaz är inte uppkopplad
    Ashazs avatar
    Veteran
    Vad som helst som inte funkar som det ska.

    Exempel: har ett pat botique burkar. "Fan va smidigt. Bara en usb kabel."

    Det första försöket ledde till att jag bara fick datorns ljud ut genom tr09ans högtalare. Hur något stolpskott på roland kunde tro att det var en bra ide kan jag inte begripa.
    Div. Googlande gav en lösning som kräver asio4all för att funka.
    Men då har jag plötsligt 15 ms latency, vilket ju är totalt jävla tokmycket för mycket.
    Och dessutom kan man bara använda EN botique åt gången!

    En så stor potential. Totalt bortdribblad av rolands systemdesign. Toyaldödade all inspiration de tre kvällar jag försökte mig på skiten. Blev bara arg istället för att få nån musik gjord.
    Får väl hålla mig till den gamla metoden med midi och ljudkabel.

  24. #84
    DanielW
    DanielW är inte uppkopplad
    DanielWs avatar
    Veteran
    Datorn, i synnerhet piano roll-sequencer på dator. Native Instruments GUI (ja, allihop).

  25. #85
    Daionsavage
    Daionsavage är inte uppkopplad
    Daionsavages avatar
    Senior
    Massor av plus på det här.
    Citat Ursprungligen postat av frontier Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    GAS! Får för mig att jag behöver en Strymon Flint, en Grandmother eller en mellotron. Bara att packa upp och komma tillbaks nästa dag då jag insett att de inte alls behövs.

  26. #86
    Daionsavage
    Daionsavage är inte uppkopplad
    Daionsavages avatar
    Senior
    Annars så är tyvärr €-cracket inte heller så djäkla bra för mitt skapande. Funderar på att sälja bort stora racket bara för att inte ens behöva fundera på vad jag skulle kunna göra med det.

  27. #87
    slirak
    slirak är uppkopplad nu

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av mush Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vad för prylar tar död på din skaparlust?
    Jag har nog gjort mig av med de värsta - moog Voyager, octatrack, etc.
    Hoppla, Voyagern är nog ett av de instrument som inspirerat mig mest och jag har saknat den nästan varje dag sen jag sålde den för ett gäng år sen! Fast det är klart, operativet i icke-OS (jag hade en SE) är ju sjukt dåligt, men det använde jag uteslutande för att växla poler på filtren, jag sparade inte ens ljud, det var för bökigt...
    Senast redigerat av slirak den 2019-05-31 klockan 00:18.

  28. #88
    M i Gbg
    M i Gbg är inte uppkopplad
    M i Gbgs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av slirak Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Fast det är klart, operativet i icke-OS (jag hade en SE) är ju sjukt dåligt
    Vad menar du? Bytte OS för en massa år sen t nåt annat som jag inte kommer ihåg av en anledning jag glömt. Hmmm. Var det nåt med MIDI?

  29. #89
    mush
    mush är inte uppkopplad
    mushs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av slirak Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hoppla, Voyagern är nog ett av de instrument som inspirerat mig mest och jag har saknat den nästan varje dag sen jag sålde den för ett gäng år sen! Fast det är klart, operativet i icke-OS (jag hade en SE) är ju sjukt dåligt, men det använde jag uteslutande för att växla poler på filtren, jag sparade inte ens ljud, det var för bökigt...
    För mig var den bara huvudvärk. Jag gillade utseendet, men hade synthar som jag snabbare kunde få fram de ljud jag ville ha från. Så var det den klaviaturen, den kändes svampig och tog död på all spelglädje direkt. På den tiden hade jag dessutom min studio i vardagsrummet, så jag såg den stå där, konstant, som en påminnelse på hur mycket pengar den kostat... Usch.

  30. #90
    slirak
    slirak är uppkopplad nu

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av M i Gbg Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vad menar du? Bytte OS för en massa år sen t nåt annat som jag inte kommer ihåg av en anledning jag glömt. Hmmm. Var det nåt med MIDI?
    Jag rankar det som det tredje minst intuitiva GUI jag någonsin använt, så efter nåt år gick jag över till nästan bara köra i panelläge.

    Jag menade inte att det var buggigt alltså, även om jag minns att det förekom en del klagomål i den vägen också på Moogs forum, bland de som härdade ut och använde det...

  31. #91
    M i Gbg
    M i Gbg är inte uppkopplad
    M i Gbgs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av slirak Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag rankar det som det tredje minst intuitiva GUI jag någonsin använt, så efter nåt år gick jag över till nästan bara köra i panelläge.

    Jag menade inte att det var buggigt alltså, även om jag minns att det förekom en del klagomål i den vägen också på Moogs forum, bland de som härdade ut och använde det...
    Ah ok. Jag bytte nämligen till nåt ej officiellt tror jag. Men kommer såklart inte ihåg eller varför. V. 3.5 står det nu när jag startar den

  32. #92
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Det är tveeggat... OSCar hur grym som helst.. inspirerar mig alltid.. kan få fram hur sjuka och balla grejjer som helst... MEN han tenderar att alltid jävlas... ..så när saker inte funkar....bläääääää!!!!!!!

  33. #93
    gibson
    gibson är inte uppkopplad
    gibsons avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Erik G Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Datorn!
    Innan Windows har bootat och Record har startat så har jag tröttnat.
    Amen.

  34. #94
    Fluster
    Fluster är inte uppkopplad
    Flusters avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Sladdar och AC-adaptrar... Men de behövs ju för att jorden ska snurra.

  35. #95
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Den förbaskade planetrotationen, och allt och alla som absolut måste synka med den. Fyfan.

  36. #96
    rydan
    rydan är uppkopplad nu
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av mush Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    jag såg den stå där, konstant, som en påminnelse på hur mycket pengar den kostat... Usch.
    Det där är fanimig en kreativitetsdödare av rang. "Jag har ju den här prylen, och den var sketadyr, så nu MÅSTE jag använda den i allt jag gör..."

  37. #97
    palsen
    palsen är inte uppkopplad

    Senior
    Det som mest dödade min skaparlust var när jag vid ett tillfälle hade ställt upp och kopplat in "alla" mina prylar samtidigt. Jag fick sådan ångest och dåligt samvete av att se allting – med alla oändliga möjligheter – så installationen blev inte långvarig.

    Nu för tiden plockar jag fram ett avgränsat antal apparater för respektive projekt och jobbar mycket med begränsningar.

    Sen, till skillnad från många röster i den här tråden, gillar jag kopplingen datorer och musik mycket. Det har jag alltid gjort.

    Och knappt med tid – kan för min del också verka effektiviserande. Jag blir helt enkelt mer fokuserad när det finns en tidsplan.

  38. #98
    Clase
    Clase är inte uppkopplad
    Clases avatar
    Veteran
    Jag svarar nog: För mycket grejer. För mycket utrustning stjäl för mycket utav min tid i studion. Ju färre kanaler jag använder i Ableton desto mer effektiv har jag märkt att jag blivit och numera försöker jag hålla mig under 24 kanaler totalt och arbeta mer effektivt med det som redan "finns".

    Det är inte ovanligt att jag börjar ett projekt med en rak baskagge som metronom, bas och lite nynnande i mikrofonen samtidigt. Då får jag en början, en mitt och ett slut som jag senare kan förhålla mig till.

Liknande ämnen

  1. Svar: 35
    Senaste inlägg: 2019-02-08, 20:43
  2. Din mest produktiva setup
    Av kockpit i forum Komposition & textförfattande
    Svar: 101
    Senaste inlägg: 2017-07-28, 21:13
  3. Cool pryl
    Av drdreas i forum Allmänt om musik
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2005-06-01, 22:36

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •