Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 1 2
Resultat 61 till 75 av 75

Ämne: Din mest inspirationsdödande pryl

geminister
    geminister är inte uppkopplad
    geministers avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Batteriet Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Sladdarna... alla förbannade jävla sladdar! Till syvende och sist hänger det väl på mig egentligen men alla glappa utgångar, skadade kontakter och sladdspagettin som uppstår efter 10minuters omkopplande. Får krupp på skiten! Jag är ett stort fan av att dra om syntar till effekter hit och dit vilket gör att det är ett mindre helvete att hålla koll på det. Och visst, färgade sladdar underlättar men problemet med knutar och glapp kvarstår. Och jag hatar att lägga pengar på nya sladdar även om jag vet att det är ett nödvändigt ont
    Snålhet och traktören kanske är ett mer passande svar...
    Om du inte redan använder det så är patchbay ett grymt verktyg till detta!

Bobisch
    Bobisch är inte uppkopplad
    Bobischs avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av mhult Visa inlägg
    Förresten, det mest inspirationsdödadande för mig är varje gång jag får för mig att utöva ljuddesign. För att musikskapandet ska flyta måste jag vara en preset-surfare och inte haka upp mig på hur ljuden låter, utan bara bry mig om melodier, harmoni och rytm. Undantaget är de allra enklaste analoga syntarna där jag snabbt och intuitivt rattar in det ljud jag vill ha och inte bryr mig om presets.

Så fort jag tänker att nu ska jag skapa några egna, unika ljud med en mer avancerad synt så försvinner musiken jag hör i huvudet.

Egentligen borde jag göra ljuddesign helt utan ambition att göra musik, men för att jag ska kunna ratta måste jag ha några intressanta noter att spela, så då börjar jag blanda ihop ljuddesign med komposition.
    +3 på detta!

ricard
    ricard är inte uppkopplad
    ricards avatar
    Veteran
    Förresten, det mest inspirationsdödadande för mig är varje gång jag får för mig att utöva ljuddesign..
    För mig brukar det bli olika slags sessioner, ibland göttar man ner sig i ljuden, ibland bara spelar man. Sällan både och.

Veteran
    Förresten, det mest inspirationsdödadande för mig är varje gång jag får för mig att utöva ljuddesign. För att musikskapandet ska flyta måste jag vara en preset-surfare och inte haka upp mig på hur ljuden låter, utan bara bry mig om melodier, harmoni och rytm. Undantaget är de allra enklaste analoga syntarna där jag snabbt och intuitivt rattar in det ljud jag vill ha och inte bryr mig om presets.

Så fort jag tänker att nu ska jag skapa några egna, unika ljud med en mer avancerad synt så försvinner musiken jag hör i huvudet.

Egentligen borde jag göra ljuddesign helt utan ambition att göra musik, men för att jag ska kunna ratta måste jag ha några intressanta noter att spela, så då börjar jag blanda ihop ljuddesign med komposition.
    Oj för mig är det nästan tvärtom, ljudrattande inspirerar mig.

kockpit
    kockpit är inte uppkopplad
    kockpits avatar
    Veteran
    DATORER!

Efter har börjat sitta vid datorn hela dagarna på jobbet sedan några år är intresset hemma noll.
    Eftersom det funkar ännu sämre på jobbet än hemma är all felsökningsbuffert överfylld redan vid hemkomst.

M i Gbg
    M i Gbg är inte uppkopplad
    M i Gbgs avatar
    Veteran

Samma här. Men då är ju alltid målet att få låtar gjorda. Nån gång framöver ser jag fram emot ett musicerande där jag från scratch skruvar till ett ljudlandskap, lutar mig tillbaka i fåtöljen och läser en bok till detta Ska bara få några låtar till gjorda och se ungarna växa upp till lite mer självständiga

Veteran
    Citat Ursprungligen postat av M i Gbg Visa inlägg
    Samma här. Men då är ju alltid målet att få låtar gjorda. Nån gång framöver ser jag fram emot ett musicerande där jag från scratch skruvar till ett ljudlandskap, lutar mig tillbaka i fåtöljen och läser en bok till detta Ska bara få några låtar till gjorda och se ungarna växa upp till lite mer självständiga
    De e la för att du har de där elektronprylarrna som är så jobbiga att jobba med

Batteriet
    Batteriet är inte uppkopplad
    Batteriets avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av geminister Visa inlägg
    Om du inte redan använder det så är patchbay ett grymt verktyg till detta!
    Hehe jag har testat men det slutade med ännu fler sladdar och ännu mer oreda, tror jag flyttar runt på maskinerna för mycket

Framerate
    Framerate är uppkopplad nu
    Framerates avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av drloop Visa inlägg
    Oj för mig är det nästan tvärtom, ljudrattande inspirerar mig.
    Samma här, det är där allt börjar för mig. Mycket lättare att hitta bland ljud man gjort själv dessutom. Att leta bland presets är oerhört inspirationsdödande tycker jag.

Kul att vi är så olika!

Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Framerate Visa inlägg
    Samma här, det är där allt börjar för mig. Mycket lättare att hitta bland ljud man gjort själv dessutom. Att leta bland presets är oerhört inspirationsdödande tycker jag.

Kul att vi är så olika!
    Eller hur!

itsalwaysyou
    itsalwaysyou är inte uppkopplad

Senior
    Controller mapping eller?
    Ja, så kanske det heter. Dvs få min kontroller/keyboard styra en grunka i Reason på rätt sätt. Redigera textfiler och hålla på. Blä.

Dessutom verkar formatet/API:et för filerna sakna dokumentation. JSON eller YAML hade varit betydligt trevligare att jobba i.

M i Gbg
    M i Gbg är inte uppkopplad
    M i Gbgs avatar
    Veteran
    De e la för att du har de där elektronprylarrna som är så jobbiga att jobba med
    Ja det blir ju musik gjort med dom alldeles för lätt. Skitprylar!

frontier
    frontier är inte uppkopplad

GAS! Får för mig att jag behöver en Strymon Flint, en Grandmother eller en mellotron. Bara att packa upp och komma tillbaks nästa dag då jag insett att de inte alls behövs.

Erik G
    Erik G är uppkopplad nu
    Erik Gs avatar
    Veteran
    Datorn!
    Innan Windows har bootat och Record har startat så har jag tröttnat.

Sjöö
    Sjöö är inte uppkopplad
    Sjöös avatar

Känner igen det där allt för väl. För mig har det blivit så att jag oftare än jag egentligen vill använder Nexus vsti just av den anledningen.

Jag har ovanpå det lidit av en dator och ett Cubase som tagit ca 10 minuter att starta, med långsam inläsning av operativsystem, daw och allt för många plugins. När jag bytte (vad som visade sig vara en hårddisk som var på väg att krasha) mot en ssd och slängde 90% av alla Waves pluggar så blev det plötsligt roligt att starta systemet igen.

Liknande ämnen

1. Svar: 35
    Senaste inlägg: 2019-02-08, 20:43
  2. Din mest produktiva setup
    Av kockpit i forum Komposition & textförfattande
    Svar: 101
    Senaste inlägg: 2017-07-28, 21:13
  3. Cool pryl
    Av drdreas i forum Allmänt om musik
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2005-06-01, 22:36

Behörigheter för att posta