Sidan 1 av 2 1 2 SistaSista
Resultat 1 till 60 av 76

Ämne: Dina mest inspirerande prylar?

  1. #1
    moenia
    moenia är inte uppkopplad
    moenias avatar
    Veteran

    Dina mest inspirerande prylar?

    Självklart kan man göra musik med nästan vad som helst. Men för egen del har jag märkt att utrustningen jag använder ändå påverkar mitt kreativa humör. Det är lättare att skapa med vissa grejer mer än andra.

    För mig funkar till exempel inte Cubase, Pro Tools o.dyl. De är för mycket ”datorprogram” och för lite musiklek. Där funkar Ableton eller Reason bättre. Men när jag var som mest produktiv var när jag hade min Electribe ESX-1. Fy vad rolig den var! Så lätt att skissa fram låtar, så lätt att manipulera ljuden och leka fram beats.

    Vilka prylar triggar din kreativitet mest? Vilken synt/sampler/groovebox/mjukvara/circuitbendad grunka gör det lätt och roligt att göra musik?

  2. #2
    tobbiew
    tobbiew är inte uppkopplad
    tobbiews avatar
    Veteran
    Beatstep Pro!

  3. #3
    bitbob
    bitbob är inte uppkopplad
    bitbobs avatar
    Veteran
    Elektron Machinedrum
    Roland MX1
    Reason

  4. #4
    jgb
    jgb är uppkopplad nu
    jgbs avatar
    Fjomp
    För mig så triggar utforskande kreativiteten i många fall, så nya prylar är bra (använder bara mjukvara till inspelning). Kreativitet kring att utforska saker baseras oftast på någon tanke av typen "vad händer om jag gör såhär?". Att jag bestämmer mig för "nu ska jag bara använda de här sakerna" eller "nu tänker jag göra en låt i den här genren" kan också sätta sprätt på saker.

    Det jag använder mest just nu är modularen, definitivt inspirerande när det gäller att utforska saker!

  5. #5
    mad.gibbon
    mad.gibbon är inte uppkopplad
    mad.gibbons avatar
    Veteran
    Mitt 32-kanalers mixerbord.
    Det gör att jag kan ha alla mina instrument inkopplande samtidigt och jag kan ha alla mina effekter på egna reglar och skicka allt kors och tvärs. Ingen dator behövs. Allt bara funkar direkt.

  6. #6
    biomoib
    biomoib är inte uppkopplad
    biomoibs avatar
    Veteran
    Push2!

  7. #7
    machinepop
    machinepop är uppkopplad nu
    machinepops avatar
    Administrator
    Jag lutar nog åt mixern också, som mad.gibbon säger.

  8. #8
    Varkyar
    Varkyar är inte uppkopplad
    Varkyars avatar
    Veteran
    Just nu är det Digitakt, förut Analog 4.
    Jag gillar deras sequencer väldigt mycket!

  9. #9
    Wiktorion
    Wiktorion är inte uppkopplad
    Wiktorions avatar
    Veteran
    OP-1 lurar alltid ut en massa spännande grejer som jag aldrig hade kommit på annars. Stort fan Sedan 2012!

  10. #10
    Albedo
    Albedo är inte uppkopplad
    Albedos avatar
    Veteran
    Har inte kvar den nu tyvärr, men Korg prologue var oerhört lättjobbad och rolig och tacksam att göra ljud på.

  11. #11
    jocks1
    jocks1 är inte uppkopplad

    Veteran
    Atari 1040st, C-lab Creator sequencer, Roland Jupiter 6, D-50, MKS-10, D-110, TX-81Z var stommen. Sedan löste olika samplers av varandra.

  12. #12
    moenia
    moenia är inte uppkopplad
    moenias avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av jgb Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    För mig så triggar utforskande kreativiteten i många fall, så nya prylar är bra (använder bara mjukvara till inspelning). Kreativitet kring att utforska saker baseras oftast på någon tanke av typen "vad händer om jag gör såhär?". Att jag bestämmer mig för "nu ska jag bara använda de här sakerna" eller "nu tänker jag göra en låt i den här genren" kan också sätta sprätt på saker.
    Så sant! Att begränsa sig på olika sätt är himla effektivt. Delvis därför ESX-1 funkade så bra för mig. Ett annat exempel, när jag var 15 och bodde hemma så pajade våran dator. Så jag satte mig med mammas redan då uråldriga Compaq-laptop, installerade Audacity och gjorde noise med den inbyggda brus- och tongeneratorn. Lät ju skit för det mesta, men OJ vad kul det var! Kunde sitta i timmar!

    Citat Ursprungligen postat av mad.gibbon Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Mitt 32-kanalers mixerbord.
    Det gör att jag kan ha alla mina instrument inkopplande samtidigt och jag kan ha alla mina effekter på egna reglar och skicka allt kors och tvärs. Ingen dator behövs. Allt bara funkar direkt.
    Åh, låter helt underbart. Drömmen ju.

  13. #13
    moenia
    moenia är inte uppkopplad
    moenias avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Wiktorion Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    OP-1 lurar alltid ut en massa spännande grejer som jag aldrig hade kommit på annars. Stort fan Sedan 2012!
    Verkar hur kul som helst! Och just att den är så ultraportabel är ju... det är ju det! Sitta på bussen eller vart som helst och jamma... Just att tröskeln är så låg för att komma igång: ingen dator som ska starta upp, ingen mixer som ska kopplas in, behöver inte ens plugga in den i väggen! Bara att tuta och köra liksom. Sånt gillar jag!

  14. #14
    cyberpunx
    cyberpunx är uppkopplad nu

    Veteran
    sub37 och prophet 8pe

  15. #15
    Firechild
    Firechild är inte uppkopplad
    Firechilds avatar
    Veteran
    1. Yamaha CP-80
    2. Stormodular
    3. Moog One

  16. #16
    Wiktorion
    Wiktorion är inte uppkopplad
    Wiktorions avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av moenia Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Verkar hur kul som helst! Och just att den är så ultraportabel är ju... det är ju det! Sitta på bussen eller vart som helst och jamma... Just att tröskeln är så låg för att komma igång: ingen dator som ska starta upp, ingen mixer som ska kopplas in, behöver inte ens plugga in den i väggen! Bara att tuta och köra liksom. Sånt gillar jag!
    JAAAA alltså det är verkligen en tröskelfråga. Det finns helt enkelt ingen. Den ligger där på skrivbordet, jamma lite, i lurar eller i line-in till datorn. Multi-tracka. Klart

  17. #17
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    Ableton slår allt jag har. Där kan jag jobba snabbt och har så många kreativa verktyg att det bara flyter på.

    Men ska det vara någon hårdvara så blir det nog MiniBrute. Vilket kanske känns lite udda. Men jag har gjort hela skivor med den. Trots att jag har en drös med maskiner från Elektron, Dreadbox, osv. Det är något med ljudet i den lilla oljudsmakaren som passar mig bra.

  18. #18
    Frengus
    Frengus är inte uppkopplad
    Frenguss avatar
    Veteran
    Jag är rätt kass på att skriva låtar - bättre på ljudlandskap. Men vill bli bättre. Och där är Acke gura svårslaget. Så får bli mest kreativa verktyget

  19. #19
    mush
    mush är uppkopplad nu
    mushs avatar
    Veteran
    Tillgänglighet. Det som är innanför räckvidd från soffan. MacBook pro, op1, mina senaste inköp, gitarren... I studion är det modularsystemen.

  20. #20
    kockpit
    kockpit är inte uppkopplad
    kockpits avatar
    Veteran
    Piano i form av Kurre SPS 4-8 (måste vara med inbyggda högtalare och rätt klaviatur).

    Korg EMX-1+NL A1+BS2.
    På en minut skapa unikt komp på EMX, en minut för bassekvens på BS2 och sedan ratta och chorda lossa på A1, med realtidstransponering på BS2.

  21. #21
    Robotruck
    Robotruck är inte uppkopplad
    Robotrucks avatar
    Senior
    Mina Blippoo boxar och förhoppningsvis min Zoia när jag orkar packa upp den.

  22. #22
    moenia
    moenia är inte uppkopplad
    moenias avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av kockpit Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Piano i form av Kurre SPS 4-8 (måste vara med inbyggda högtalare och rätt klaviatur).
    Det är najs alltså? Bra känsla i klavet? Hört lite delade meningar om pianoljudet.

  23. #23
    deadbeats avatar
    Veteran
    Cubase.
    Älskar att sitta och klippa, flytta, vända, vrida och pyssla med ljud.

  24. #24
    popstasy
    popstasy är inte uppkopplad
    popstasys avatar
    Veteran
    Digitakt + elbas!

  25. #25
    avart
    avart är uppkopplad nu

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Katzenjammer Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ableton slår allt jag har.
    +1
    och Reason 5 & 10!

  26. #26
    kockpit
    kockpit är inte uppkopplad
    kockpits avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av moenia Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det är najs alltså? Bra känsla i klavet? Hört lite delade meningar om pianoljudet.
    Själva pianoljudet är toppen (klassiska triple strike, men lever inte lika mycket som i PC3-serien), men samplingar och velocity layers är från andra sidan millenieskiftet. Med dagens mått mätt dåliga, tidigt loopade/korta loopar. Men jag dubblar allltid pianoljuden och då blir det bra. Men tror många skulle bli besvikna i jämförelse med nyare Rolle, Yamah och Korg.

    Klaviaturet är budget, inte så tungt, det är det jag gillar.

  27. #27
    Amonhoteph
    Amonhoteph är inte uppkopplad
    Amonhotephs avatar
    Moderator
    Sub 37

  28. #28
    rofo
    rofo är inte uppkopplad

    Senior
    Kassettporta.

  29. #29
    geminister
    geminister är inte uppkopplad
    geministers avatar
    Veteran
    Analog Rytm och Digitone. Helst tillsammans. På mjukvarusidan Ableton Live.
    Senast redigerat av geminister den 2019-05-09 klockan 21:52.

  30. #30
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage

    ...en gitarr och en öppen eld



    ...går ju att vara kreativ med en sådan combo också

  31. #31
    abbegitarr
    abbegitarr är inte uppkopplad
    abbegitarrs avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    1. Op-1 pga portabiliteten och enkelheten.
    2. Analog Four för att den är som ett analogt litet positiv.
    3. Mopho keys pga den bästa klaviaturen.

  32. #32
    mhult
    mhult är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    1. Ableton Live, då det är så snabbjobbat att skapa spår och clips i session view, samtidigt som hela kraften hos en DAW med alla plugins finns där. Att jag har Roland V-drums, Prophet 12, och OB-6 kopplat till datorn bidrar också.

    2. Korg Gadget, på grund av portabiliteten och nästan-DAW-lika redigeringsmöjligheter. Jag har skapat massor av musik i sängen med min ipad pro med penna. Den största begränsningen i mitt flow är att man i förväg måste definiera hur långa clips ska vara. Det är inte bara att jamma i femtio eller hundra takter och sedan loopa de fyra eller åtta takter där man verkligen satte det.

    3. OP-Z. Det är något magiskt med sequencern och den egentligen horribla klaviaturen som ändå lockar fram enkla, bra fraser som jag aldrig skulle ha spelat på en bättre klaviatur.

  33. #33
    655321
    655321 är inte uppkopplad
    655321s avatar
    Veteran
    Just exakt nu är det DFAM + Meris mercury7. De är som gjorda för varann!

    För låtskrivarinspo brukar jag ha circuit, op1, och digitakt som jag växlar mellan i långa perioder.

  34. #34

    Veteran
    Reason med Thor, Europa, Grain, Parsec och Kong.
    Mikrofonen, så man kan spela in sång eller grejer man vill sampla.

  35. #35
    resonator
    resonator är inte uppkopplad
    resonators avatar
    Veteran
    Skapar inte mycket musik men säger nog billig och lite begränsad digital hårdvara generellt (professionell, inget keyboard-junk).

    I en annan tid/ett annat liv var det Amiga med samplern DSS8+ och trackern OctaMED.

  36. #36
    Aos
    Aos är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av mad.gibbon Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Mitt 32-kanalers mixerbord.
    Det gör att jag kan ha alla mina instrument inkopplande samtidigt och jag kan ha alla mina effekter på egna reglar och skicka allt kors och tvärs. Ingen dator behövs. Allt bara funkar direkt.
    Life goal!

  37. #37
    tommyc
    tommyc är inte uppkopplad
    tommycs avatar
    Veteran
    DSI Pro-2, att bygga konstiga skrapiga och förvridna loopar med step-sequencern plus den lite annorlunda parafoniska funktionen som gör att man spelar nånting mitt emellan ackord och melodi!

  38. #38

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av drloop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Reason med Thor, Europa, Grain, Parsec och Kong.
    Mikrofonen, så man kan spela in sång eller grejer man vill sampla.
    Och min Moog Rogue, Malström samt min Akai MPD218...

  39. #39
    Skillybob
    Skillybob är inte uppkopplad
    Skillybobs avatar
    Senior
    För mig är det något magiskt som händer när jag pillar på sh-101 och kör den genom något stort reverb

  40. #40
    Wiktorion
    Wiktorion är inte uppkopplad
    Wiktorions avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Skillybob Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    För mig är det något magiskt som händer när jag pillar på sh-101 och kör den genom något stort reverb
    Den här är riktigt bra också tycker jag. Sån där grej att verkligen förlora sig i.

  41. #41
    Cberga
    Cberga är inte uppkopplad
    Cbergas avatar
    Veteran
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	image.jpeg 
Visningar:	31 
Storlek:	1,30 MB 
Id:	87499

    Den här plus någon effektpedal är grymt kul ju

  42. #42
    Fires_Of_Ork
    Fires_Of_Ork är inte uppkopplad
    Fires_Of_Orks avatar
    Veteran
    EMU's Transform Multiplication..............tidskrävande med blandat resultat,,,men när det blir bra är det väldigt speciellt.....

  43. #43
    vildgris
    vildgris är inte uppkopplad
    vildgriss avatar
    Veteran
    Eftersom flera nämnde den som motsatsen i "anti-tråden": Octatrack. Det blir nästan alltid någonting skoj av att slå igång den, just för att den är komplex och att det alltid går att hitta på något man inte redan gjort.

  44. #44
    papawasarodeo
    papawasarodeo är inte uppkopplad

    Senior
    Digitakt i kombination med Eurorack och en mixer. Väldigt kul arbetsflöde. Håller mig borta från samplingsbibliotek. Att skruva till ljud så som man vill ha dem är bra mycket roligare och digitakten är fruktansvärt lättarbetad. Saknar ibland funktioner från octratracken (som jag gjorde mig av med efter jag skaffade digitakt) men digitakten snabbhet och friktionslöshet vinner i längden.
    Senast redigerat av papawasarodeo den 2019-05-10 klockan 11:02.

  45. #45
    Spacedude
    Spacedude är inte uppkopplad
    Spacedudes avatar
    Senior
    mitt DAW och mitt andra DAW. Man hittar ngt ljud och plötsligt faller fler och fler saker på plats möjligheterna är oändliga! Det är segt att koppla in hårdvara.
    Senast redigerat av Spacedude den 2019-05-10 klockan 11:13.

  46. #46
    mgronroos
    mgronroos är inte uppkopplad
    mgronrooss avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Fires_Of_Ork Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    EMU's Transform Multiplication..............tidskrävande med blandat resultat,,,men när det blir bra är det väldigt speciellt.....
    !!! Kul att du också upptäckt detta kreativa men missförstådda underbarn!
    Gjorde massvis av knasiga saker med det redan på 90-talet som fortfarande låter intressant; som en svårförutsägbar föregångare till Quantum nästan..

  47. #47
    ricard
    ricard är uppkopplad nu
    ricards avatar
    Veteran
    E-Mu XL7 Command Station

    alternativt

    Ett vanligt piano

  48. #48
    Albin
    Albin är inte uppkopplad
    Albins avatar
    Senior
    Roland CR-78. Får alltid idéer med den, sen kanske den inte är med i slutet.

  49. #49
    Torroidal
    Torroidal är uppkopplad nu
    Torroidals avatar
    Senior
    Prophet VS
    Studio 440
    MicroWave I
    MKS-50
    GS3000 32-8
    Valfritt Reverb + DDL
    + ev. Cubase (Atari alt. PC/SX3) för att "snygga till" MIDI'n

    Sedan tillkommer efter hand allt annat junk som finns i hemstudion.

  50. #50
    Lackan
    Lackan är inte uppkopplad
    Lackans avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av mush Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tillgänglighet. Det som är innanför räckvidd från soffan.
    Förstår vad du menar. Fast i mitt fall är det mer "isolation". När man bara har en grej framför sig och skruvar och spelar skiten ur den. Det är optimalt.

    Oftast är det grejen som står i verkstan för tillfället.

    När jag väl fixat vad som är fel sitter jag och spelar och rattar ljud i några timmar. Där gör jag 90% av mina låtgrunder och nästan 100% av mina bästa ljudpatcher.

    Så i hemlighet drömmer jag om att bli strandad på en öde ö med bara en Tascam 244 och vilken synt som helst egentligen.

  51. #51
    Skillybob
    Skillybob är inte uppkopplad
    Skillybobs avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Wiktorion Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Den här är riktigt bra också tycker jag. Sån där grej att verkligen förlora sig i.
    Visst är det så! Den kan ju inte låta dåligt, allt är en sweetspot

  52. #52
    volante
    volante är inte uppkopplad
    volantes avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Lackan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Förstår vad du menar. Fast i mitt fall är det mer "isolation". När man bara har en grej framför sig och skruvar och spelar skiten ur den. Det är optimalt.

    Oftast är det grejen som står i verkstan för tillfället.

    När jag väl fixat vad som är fel sitter jag och spelar och rattar ljud i några timmar. Där gör jag 90% av mina låtgrunder och nästan 100% av mina bästa ljudpatcher.

    Så i hemlighet drömmer jag om att bli strandad på en öde ö med bara en Tascam 244 och vilken synt som helst egentligen.
    Samma här 100%!

  53. #53
    Jeppe K
    Jeppe K är inte uppkopplad
    Jeppe Ks avatar
    Veteran
    Just nu Atari ST med C-lab Notator. Verkligen ett annorlunda, inspirerande och kul program att utforska. Allra helst för mig som stenhårt kört med Cubase (Atari - PC - Mac) i typ 30 år...
    Senast redigerat av Jeppe K den 2019-05-10 klockan 23:43.

  54. #54
    Jeppe K
    Jeppe K är inte uppkopplad
    Jeppe Ks avatar
    Veteran
    Ursprungligen postat av Fires_Of_Ork
    EMU's Transform Multiplication..............tidskrävande med blandat resultat,,,men när det blir bra är det väldigt speciellt.....
    Kul! Kommer ihåg att jag fick till något extra bra pad/stråk-ljud på E-Max II:an med hjälp av just Transform multiplication. Nu har jag bara tillgång till en E4. Samma funktion?
    Senast redigerat av Jeppe K den 2019-05-10 klockan 23:45.

  55. #55
    M i Gbg
    M i Gbg är inte uppkopplad
    M i Gbgs avatar
    Veteran
    Iom endast ett fåtal timmar per vecka pga famil, jobb o skiftjobbande fru så är det mest inspirerande för mig tidsbristen i sig. Jag vet precis vad jag ska göra när jag väl får tid och bara kastar mig in i det. Skruvar/väljer inte ljud mer än ett par min. Har jag inget go to så scrollar jag presets, tweakar en kort stund och sen går vidare.

    Det som möjliggör detta är också att jag har en setup för live (och som nya låter därmed göra på) där en synth gör basen (Toraiz AS1) och en annan gör leads/arp/pads (Digitone) sen endast Analog Rytm och Octatrack. Allt står uppkopplat. Då är det bara att köra!

  56. #56
    depulse
    depulse är inte uppkopplad
    depulses avatar
    Veteran
    Mitt Roland piano. Ideerna flödar obehindrat när jag sitter framför pianot. Dock sinar inspirationen så fort jag försöker återskapa samma låtar i studion.

  57. #57
    machinepop
    machinepop är uppkopplad nu
    machinepops avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av depulse Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Mitt Roland piano. Ideerna flödar obehindrat när jag sitter framför pianot. Dock sinar inspirationen så fort jag försöker återskapa samma låtar i studion.
    Akustiskt piano, eller elpiano (med MIDI?)? Det finns bergis lösningar på det där.

  58. #58
    Amonhoteph
    Amonhoteph är inte uppkopplad
    Amonhotephs avatar
    Moderator
    Piano är magiskt

  59. #59
    NON
    NON är inte uppkopplad
    NONs avatar
    Veteran
    Jag måste erkänna att jag har svängt en hel del. Pga familj och jobb så har jag alltid velat ha ett "plug and play" uppsättning. Men jag har börjat gå mer och mer åt att bara hålla mig till analoga grejor. Allt med mycket rattar är bra och patchminne är sekundärt. Men jag har ännu inte blivit någon fanatisk och fullfjättrad analigtaliban ännu, då min Virus utgör fortfarande en grundbas i allt jag gör.

  60. #60
    steffensen
    steffensen är inte uppkopplad
    steffensens avatar
    Veteran
    Då ljud är det som inspirerar mig, så får jag säga:

    STEFFCORP VCF-12,
    Så många möjligheter till så många olika ljud.
    Använder den ofta som ren ljudkälla. Upphör aldrig att förvånas vad den klarar av.
    Jag är iofs lite biased, men bättre filter har jag personligen aldrig hört.


    Kawai K3,
    Enkel sak, men så himla kapabel. Man kan göra så mycket med det "lilla" som finns. I mina öron låter den så sinnessjukt bra dessutom!

Liknande ämnen

  1. Dina tre mest prisvärda effekter
    Av popstasy i forum Effekter
    Svar: 44
    Senaste inlägg: 2021-05-21, 08:22
  2. Inspirerande EPS!
    Av PF i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 37
    Senaste inlägg: 2015-12-12, 12:17
  3. Inspirerande projekt
    Av saddox i forum DIY - bygg & reparation
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2008-04-07, 19:46

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •