Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Vad använder ni för att kalibrera era euro-byggen?

defalut
    defalut är inte uppkopplad
    defaluts avatar
    Senior

Vad använder ni för att kalibrera era euro-byggen?

Tjo,

har en hög med mer eller mindre färdiga byggen där jag nu kommit till det som jag tycker minst om, dvs. kalibreringen.

Har inte hållit på med att bygga eget så länge så jag har ingen invand rutin för detta. Dock lutar det åt att jag använder Disting (4) eftersom den har en mängd förnuftiga algoritmer och något där lär finnas.

Behöver t.ex. en fyrkantsvåg på 100Hz och 10 volt för att kunna kalibrera min Korb DVCA korrekt, hoppas på att VCO´n i disting fixar det. Fyrkant löser den, om den kan skicka ut 10 volt vet jag inte.

Har också nya Pamela och en Octocontroller som jag kan tänka mig kanske funkar. Stages också men jobbigt att ställa in volten exakt med sliders.

Vad använder ni för moduler eller verktyg för såna här sysslor?

jgb
    jgb är uppkopplad nu
    jgbs avatar
    Fjomp
    10 V fyrkant, är det 0 -> 10 V eller -5 -> 5 V som du behöver?

Det jag använder mest för diverse kalibrering är en Doepfer-LFO som kan gå upp i audioområdet. Kan användas till nästan allt.

Ska jag stämma en oscillator så tar jag något med en sequencer som ger bra värden ut, jämför det som skall stämmas med något som redan är stämt. Idealet är någon digitalsynt som skickar ut midi till en midi->cv-konverterare jag litar på, då går det fort att stämma när jag kan jämföra ljudet.

Sedan är det oscilloskop och multimeter som gäller för att kolla saker.

defalut
    defaluts avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av jgb Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    10 V fyrkant, är det 0 -> 10 V eller -5 -> 5 V som du behöver?

Det jag använder mest för diverse kalibrering är en Doepfer-LFO som kan gå upp i audioområdet. Kan användas till nästan allt.

Ska jag stämma en oscillator så tar jag något med en sequencer som ger bra värden ut, jämför det som skall stämmas med något som redan är stämt. Idealet är någon digitalsynt som skickar ut midi till en midi->cv-konverterare jag litar på, då går det fort att stämma när jag kan jämföra ljudet.

Sedan är det oscilloskop och multimeter som gäller för att kolla saker.
    Förstnämnda tror jag, rätt säker på att disting fixar biffen iaf..

Lfo-er är bra, har använt Pamela tidigare också iom att det där finns så mycket att peta på för att komma fram.

Multimeter har jag och oscilloskop ska jag bygga så fort posten kommer.

Bra tips angående oscillator, ska hålla det i minnet.
    Tänkte bygga en-två stages snart och den är tydligen rätt besvärlig att kalibrera, så.. alla tips räknas.

Nån mer som använder disting?

jgb
    jgb är uppkopplad nu
    jgbs avatar
    Fjomp
    Kollar bygguiden för DVCA. https://github.com/Korb-Modular/03_D...ld%20Guide.pdf

10Vpp står det, dvs peak to peak. Min tolkning blir då att det spelar ingen roll om det är 0 -> 10 eller -5 -> 5.

defalut
    defaluts avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av jgb Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kollar bygguiden för DVCA. https://github.com/Korb-Modular/03_D...ld%20Guide.pdf

10Vpp står det, dvs peak to peak. Min tolkning blir då att det spelar ingen roll om det är 0 -> 10 eller -5 -> 5.
    Aha! Såg det men visste inte vad vpp betydde så.. det förklarar en del. �� Gött, tack!

Liknande ämnen

1. Svar: 5
    Senaste inlägg: 2019-03-04, 06:51
  2. Vad använder ni för att höja upp saker på bord, etc
    Av stealthtank i forum Övrig hårdvara
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2016-06-05, 09:03
  3. Svar: 12
    Senaste inlägg: 2015-11-16, 17:32
  4. Svar: 22
    Senaste inlägg: 2012-11-06, 19:09
  5. Vad använder du för ljudinterface?