Resultat 1 till 53 av 53

Ämne: Klarar Reason detta?

  1. #1
    biomoib
    biomoib är inte uppkopplad
    biomoibs avatar
    Veteran

    Klarar Reason detta?

    Blev lite sugen på Reason när jag såg lite klipp på Europa och den nya step sequencern men jag har några features som är rätt viktiga för mig och som jag är osäker på om Reason klarar.

    1. Comping med multi-takes inspelning av både midi och audio
    2. Extraktion av groove ur både midi och audio och sedan kunna applicera detta på andra midi och audiospår
    3. Arrangemangsspår där man enkelt kan flytta runt block av underliggande audio och midispår efter exempelvis... intro, vers, ref och final.
    Slutligen någon slags uppskattning vad ni använder för Mac för att köra ett visst antal spår och pluggar?

    Om ni har några youtube-clip som demonsterar dessa features är jag extra tacksam

  2. #2
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Varför inte dra hem demon och testa bara? Det mesta där går. Vad gäller grooves så finns en massa templates att leka med, tror man kan skapa egna också, aldrig gjort det. Vilken mac som helst duger till otroligt stora produktioner. Reason är mkt resurssnålt särskilt om man undviker VSTs. Jag har många tutorials uppe men kanske inte som beskriver detta, men kan få dig på banan. http://youtube.com/bitleytm eller vänta har en playlist här - den första väldigt stapplande videon kan du hoppa dock Just ja, fråga tre är lättast att svara på rak arm, blocks gör exakt det där, lite klurigt att lära sig men häftigt när poletten trillar ned, använder det inte själv men körde med det under ett remixprojekt då en kompis som aldrig kört Reason behövde crash course. Han fixade det på fem minuter.

  3. #3

    Veteran
    1 ja
    2 ja
    3 ja

    Men 1 är en sanning med modifikation. MIDI är inte alls lika avancerat som i andra DAWs, eller det funkar inte alls som du antagligen tänkt dig.

  4. #4
    Stefan Aronsson
    Stefan Aronsson är inte uppkopplad
    Stefan Aronssons avatar
    Senior
    Halloj!

    1. Yes, Reason har comping för audio. På midisidan kan du ha multipla lanes för midi, men det finns ingen comp-recordfunktionalitet som liknar hur det funkar för audio.

    2. Yes, här finns en liten demo: https://www.youtube.com/watch?v=8HotWYG8I9U

    3. Yes, det kallas Blocks i Reason. Kolla här (äldre video, men konceptet är detsamma): https://www.youtube.com/watch?v=I6UFCdD4Lyk

    Ja, kan rekommendera att du tar en gratistrial i 30 dagar för att se om det är nåt för dig. Hojta gärna om du har några frågor!
    https://www.propellerheads.com/en/reason/tryreason

  5. #5
    biomoib
    biomoib är inte uppkopplad
    biomoibs avatar
    Veteran
    Stort tack för svar och länkar!
    Har någon testat att använda Push2 i Reason? Vad funkar respektive funkar inte i så fall?

  6. #6
    PGR
    PGR är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av biomoib Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Stort tack för svar och länkar!
    Har någon testat att använda Push2 i Reason? Vad funkar respektive funkar inte i så fall?
    Nej, men jag rekommenderar att du kollar denna länk:

    https://retouchcontrol.com/pusher/

    Tror att det innebär ganska bra integration.

  7. #7
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Lånar en tråd för att ställa samma fråga fast om en annan funktion:

    Kan man ändra uppspelningshastigheten på en fil i reason? Alltså inte timestretcha, utan bara spela upp något långsammare (eller snabbare om man vill det)

  8. #8
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av oljud Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Lånar en tråd för att ställa samma fråga fast om en annan funktion:

    Kan man ändra uppspelningshastigheten på en fil i reason? Alltså inte timestretcha, utan bara spela upp något långsammare (eller snabbare om man vill det)
    Eh? Det du beskriver är just time stretch. Annars får man ju pitcha up/ner eller slice:ā och spela slices snabbare efter varandra. Allt detta går i Reason.

  9. #9
    uc.t
    uc.t är inte uppkopplad
    uc.ts avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av oljud Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Lånar en tråd för att ställa samma fråga fast om en annan funktion:

    Kan man ändra uppspelningshastigheten på en fil i reason? Alltså inte timestretcha, utan bara spela upp något långsammare (eller snabbare om man vill det)
    Vet inte om jag misstolkar frågan. men ladda in filen i en sampler och välj tangent för önskad hastighet.

  10. #10
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Nej, jag vill spela upp en fil långsammare. Så att pitchen påverkas.

    - - - Updated - - -

    Citat Ursprungligen postat av uc.t Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vet inte om jag misstolkar frågan. men ladda in filen i en sampler och välj tangent för önskad hastighet.
    Jo, så fick man ju göra innan ljudspår fanns, i reason 3. Men om man inte vill klydda med den fullösningen utan bara spela upp en ljudfil lite saktare? eller mycket saktare? Den kanske är flera minuter lång, då vill men inte spela den från början varje gång i någon himla sampler.

  11. #11
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Sakta-ner-bandare-effekt

  12. #12
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Sakta-ner-bandare-effekt
    Exakt. Har suttit och gjort detta med en diktafon (niiice ljud) men vill kunna göra i datorn också. Och liksom utan diktafonljudet, det är "ganska" brusigt.

  13. #13
    salrip
    salrip är inte uppkopplad
    salrips avatar
    Veteran
    Du kan göra det med grain, är jag rätt säker på. Vet dock inte om det finns nån begränsning på ljudfilens längd etc.

  14. #14

    Redaktör
    Citat Ursprungligen postat av oljud Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jo, så fick man ju göra innan ljudspår fanns, i reason 3. Men om man inte vill klydda med den fullösningen utan bara spela upp en ljudfil lite saktare? eller mycket saktare? Den kanske är flera minuter lång, då vill men inte spela den från början varje gång i någon himla sampler.
    Jag är ingen Reason-expert, men borde du inte kunna ta den nedsaktade filen och antingen resampla eller bounca ut till ett ljudspår och sedan lägga in som ett vanligt ljudspår? Då kan du inte ändra på ljudet i efterhand eller justera i realtid, men om det bara handlar om att sakta ner det så borde väl det funka?

  15. #15
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av salrip Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Du kan göra det med grain, är jag rätt säker på. Vet dock inte om det finns nån begränsning på ljudfilens längd etc.
    Har tyvärr bara Reason Intro, stora är för dyrt. Så saknar Grain, bland annat.

  16. #16
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av false messiah Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag är ingen Reason-expert, men borde du inte kunna ta den nedsaktade filen och antingen resampla eller bounca ut till ett ljudspår och sedan lägga in som ett vanligt ljudspår? Då kan du inte ändra på ljudet i efterhand eller justera i realtid, men om det bara handlar om att sakta ner det så borde väl det funka?
    Hur menar du? Jag kan ju pitcha om i exempelvis reaper (där detta är pisslätt), såklart. Men då måste jag ju bounca, fixa, lägga in, osv. Jag jobbar alldeles för hetsigt och kaotiskt i reason för att det ska gå :-) Vill bara alt-dra fast utan att den behåller pitch...

  17. #17

    Redaktör
    Jag menar att du laddar in samplingen i någon av Reasons samplers, spelar med önskad pitch och resamplar/bouncar, men har du Reaper eller någon sampleeditor är det förmodligen smidigare att gå den vägen… mitt tips var mest om du inte ville lämna Reason.

  18. #18
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av false messiah Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag menar att du laddar in samplingen i någon av Reasons samplers, spelar med önskad pitch och resamplar/bouncar, men har du Reaper eller någon sampleeditor är det förmodligen smidigare att gå den vägen… mitt tips var mest om du inte ville lämna Reason.
    Ah, just ja, de har ju någon resamplingsgrej ja. Men det är nog krångligare än att köra reaper ändå, kanske...

    - - - Updated - - -

    Jag inser att jag använder fel program för musiken jag gör (https://www.99musik.se/showthread.ph...0-oljud-mp3000), men det känns som en enkel funktion att ha...

  19. #19

    Veteran
    Pitcha ett klipp går ju fint i Reason men längden blir den samma, du kan sedan dra ut eller ihop klippet till önskad längd.

  20. #20
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Jo, men om jag inte pitchar exakt som jag sträcker kommer jag ju få en massa artefakter ändå

  21. #21
    Rizzo
    Rizzo är inte uppkopplad
    Rizzos avatar
    Veteran
    Här är en gratis-plugg som gör det du vill:
    https://www.izotope.com/en/products/vinyl.html

    Jag har använt den sedan den först släpptes (läs: jättelänge) för allt möjligt; ibland bara för att färga ljudet lite. Kul plugg!

    Och angående alla Reason-frågor. Du kan ju använda Reason som plugin i din favvo-DAW idag så allt är ju möjligt egentligen. Reason i Live rockar! Just sayin'...

  22. #22
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Rizzo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Här är en gratis-plugg som gör det du vill:
    https://www.izotope.com/en/products/vinyl.html

    Jag har använt den sedan den först släpptes (läs: jättelänge) för allt möjligt; ibland bara för att färga ljudet lite. Kul plugg!

    Och angående alla Reason-frågor. Du kan ju använda Reason som plugin i din favvo-DAW idag så allt är ju möjligt egentligen. Reason i Live rockar! Just sayin'...
    Jag har svårt att tro att den gör det jag vill. Du kanske tolkade in diktafonen för mycket?

    Haha, köra en hel daw i en annan daw. Frågan är om det funkar i reason 10 intro?

  23. #23
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    Det verkar vara många som har totalt missförstått frågan i denna tråden.

    Jag svarade dig innan att du har tre alternativ och du verkar vilja kunna göra ett av dem. Att pitcha filen så att den sänks i pitch och att fillängden ändras där efter. Borde gå direkt i spåret utan problem. Jag har inte Reason installerat just nu. Men borde gå att stänga av time stretch som sker automatiskt så filen pitchas ner nomalt.

    Annars går det som sagt att ladda samplingen i NN-19 och spela upp den i den pitch du vill ha den helt utan time stretch.

  24. #24
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Katzenjammer Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det verkar vara många som har totalt missförstått frågan i denna tråden.

    Jag svarade dig innan att du har tre alternativ och du verkar vilja kunna göra ett av dem. Att pitcha filen så att den sänks i pitch och att fillängden ändras där efter. Borde gå direkt i spåret utan problem. Jag har inte Reason installerat just nu. Men borde gå att stänga av time stretch som sker automatiskt så filen pitchas ner nomalt.

    Annars går det som sagt att ladda samplingen i NN-19 och spela upp den i den pitch du vill ha den helt utan time stretch.
    Stänga av time stretch, ja. Det är precis det jag vill. Alla förslag (om än vänliga) känns många nivåer för bökiga för att det ska vara värt det.

  25. #25
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    Det tar ju inte många sekunder att lägga in en sampling i NN-19 och lägga in en not i sequencern för vilken pitch du vill spela upp den i. Men förstår att det är en omväg. Måste säga att jag med tycker det är lustigt om det inte går att göra en så enkel grej som att pitch shifta en ljudfil på klassiskt maner utan time stretch direkt i sequencern. Då går i vilken annan DAW som helst.

    Stefan kanske kan hoppa in här och förklara hur man gör? Jag har tyvärr inte Reason installerat just nu som sagt, annars hade jag kunnat kolla.

  26. #26

    Redaktör
    Jag har bara Reason Lite, men vad jag förstått så fungerar audio-delarna på samma sätt som i fullversionen av Reason – det finns en Transpose-kontroll när man väljer ett ljudspår, men det verkar inte gå att slå av tempojusteringen, så även om man pitchar ner/upp så behålls ursprungslängden, också när man slår av "Enable stretch" via högerklick.

    Så vill man ha den klassiska pitch ner->längre sampling så får man nog välja NN-19/XT.

  27. #27
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Det är ju vad "alla" frågade efter i DAW - att kunna pitcha utan att ändra längd och att ändra längd utan att påverka pitch! Viktiga milstolpar för DAW när det implementerades. Lägre-bandhastighet/picha-ned-sampler var knappast något som prioriterades.

  28. #28
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det är ju vad "alla" frågade efter i DAW - att kunna pitcha utan att ändra längd och att ändra längd utan att påverka pitch! Viktiga milstolpar för DAW när det implementerades. Lägre-bandhastighet/picha-ned-sampler var knappast något som prioriterades.
    Jo, men nu efterfrågas den klassiska funktionaliteten. Jag använder det regelbundet i Ableton Live.

  29. #29
    deleted user
    Önskar att det fanns en funktion som gjorde att BPM ändrade tempo OCH pitch. Som gamla tiders varispeed! Är det bara reaper som klarar det?

    Sorry för trådkap.

  30. #30

    Redaktör
    Om jag förstår det rätt så är det precis vad oljud är ute efter.

    Det går att göra i Live via Repitch-läget också, och förmodligen en massa fler program också.

  31. #31
    deleted user
    Citat Ursprungligen postat av false messiah Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Om jag förstår det rätt så är det precis vad oljud är ute efter.

    Det går att göra i Live via Repitch-läget också, och förmodligen en massa fler program också.
    Ändrar repitchläget allt före eller efter effekter?

    Funkar repitch på master på allt inspelat, dvs även på vsts?

  32. #32

    Redaktör
    Citat Ursprungligen postat av deleted user Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ändrar repitchläget allt före eller efter effekter?

    Funkar repitch på master på allt inspelat, dvs även på vsts?
    Repitch ändrar bara på enskilda clip – ställ in ett clip på Repitch, ändra tempo -> pitch och längd ändras som i en gammaldags sampler.

    Manualen går igenom de olika lägena som hastigast: https://www.ableton.com/en/manual/au...-re-pitch-mode

  33. #33
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Jösses vilka spekulationer Dra in i NNXT, klart.

  34. #34

    Redaktör
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jösses vilka spekulationer Dra in i NNXT, klart.
    oljud skrev innan att han inte tyckte det var en så smidig lösning, så att det blivit så många inlägg handlar om det finns någon annan, smidigare lösning:

    Citat Ursprungligen postat av oljud
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Men om man inte vill klydda med den fullösningen utan bara spela upp en ljudfil lite saktare? eller mycket saktare? Den kanske är flera minuter lång, då vill men inte spela den från början varje gång i någon himla sampler.

  35. #35
    deleted user
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jösses vilka spekulationer Dra in i NNXT, klart.
    Läs igen..

  36. #36

    Veteran
    Det är enkelt att dra in en ljudfil i NNXT och stämma ned. Sedan renderar du ut filen på ett audiospår. Max 6 knapptryckningar bort.
    Annars är svaret nej, det går inte.


    EDIT: Det är 7 kommandon bort, går fint med flera minuter långa samples. Testade precis.
    Senast redigerat av drloop den 2019-11-30 klockan 16:03.

  37. #37
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av false messiah Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    oljud skrev innan att han inte tyckte det var en så smidig lösning, så att det blivit så många inlägg handlar om det finns någon annan, smidigare lösning:
    Det är väl som när bilförare klagar på att backa? Man lär sig en gång, sen kan man? Men visst du kan ändra fart hur du vill eller transponera -12 / +12 eller köra allt genom vocoder eller neptune, jag tycker det är trist varje gång nån tror Reason är begränsat.

  38. #38
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det är väl som när bilförare klagar på att backa? Man lär sig en gång, sen kan man? Men visst du kan ändra fart hur du vill eller transponera -12 / +12 eller köra allt genom vocoder eller neptune, jag tycker det är trist varje gång nån tror Reason är begränsat.
    Jag tror du har missförstått. Om man spelar upp en ljudfil o en sampler kan man inte klippa i den, kvantisera, flytta slag, osv. Då blir det begränsat. Jag vill exempelvis ta en trumbounce av en hel låt och pitcha om, spela i olika hastigheter, sänka farten och sen kvantisera, klippa upp i olika delar som spelas upp olika fort, osv. Går inte att göra med en sampler.

    Att gå i försvarsposition direkt, när någon som använder och gillar reason frågar om en funktionalitet som verkar saknas, är jävligt trist. Att erbjuda dåliga sätt att arbeta kring det (som trådskaparen redan känner till och dessutom har tipsats om och dessutom har avfärdats) är också trist.
    Att man kan spela upp ljudfiler i samplern har jag som sagt gjort för länge länge sedan, innan reason fick audiodelen. Men tack så mycket

  39. #39
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Recycle-funtionaliteten finns där, som Propellerhead var först i världen med att uppfinna - lär dig programmet i stället för fula ikoner.

  40. #40
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Recycle-funtionaliteten finns där, som Propellerhead var först i världen med att uppfinna - lär dig programmet i stället för fula ikoner.
    Kan programmet göra det jag vill, ja eller nej? Eller kan du inte programmet?

  41. #41
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Förmodligen inte...

  42. #42

    Redaktör
    @PF: klart att det finns sätt att hantera de här sakerna, men för att göra en jämförelse så det som att någon frågar "finns det något sätt att automatiskt få min bil att byta växel när jag ändrar hastighet" och svara "lär dig hur man kör, det är enkelt med växelspaken" – det här går enklare att göra i andra program, så även om det finns sätt att jobba runt det, så det inte optimalt i Reason.

    @oljud: jag skulle fundera på att bygga en patch i Max, Reaktor eller liknande – det låter som du har ganska avancerade behov som inte nödvändigtvis är så enkla att göra utan relativt mycket jobb i en DAW…

  43. #43
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av false messiah Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    @oljud: jag skulle fundera på att bygga en patch i Max, Reaktor eller liknande – det låter som du har ganska avancerade behov som inte nödvändigtvis är så enkla att göra utan relativt mycket jobb i en DAW…
    Tja, Max kan jag ju, och det är kul. Hade kanske varit roligt med en samplemanglare i det. Men det blir nog ändå ett annat sätt att jobba, inte samma tidslinje riktigt.

  44. #44

    Redaktör
    Då är nog Kyma det du ska leta upp.

  45. #45
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av false messiah Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Då är nog Kyma det du ska leta upp.
    Prisvärt system!

  46. #46
    särkvark
    särkvark är inte uppkopplad
    särkvarks avatar
    Veteran
    Jag skulle faktiskt önska denna funktion i reason, att man kunde ta tag i ett audioklipp och dra det till rätt längd ungefär som man drar en rektangel i MS Paint, och att det inte time-stretchades. Visst är det något sånt du tänker dig?

    Audacity kan väl ändra hastighet på klipp annars, fast man behöver rendera?

  47. #47
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av särkvark Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag skulle faktiskt önska denna funktion i reason, att man kunde ta tag i ett audioklipp och dra det till rätt längd ungefär som man drar en rektangel i MS Paint, och att det inte time-stretchades. Visst är det något sånt du tänker dig?

    Audacity kan väl ändra hastighet på klipp annars, fast man behöver rendera?
    Japp. Går i reaper exempelvis. Inget könstigt egentligen.

    Ja, finns ju massa kringfixar som alla är lika med svar: nej på frågan :-)

  48. #48
    särkvark
    särkvark är inte uppkopplad
    särkvarks avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av oljud Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ja, finns ju massa kringfixar
    Du kan ju annars kanske spela in det från reason sen in på en diktafon och sen spela in i reason och sampla in i nnxt super duper extrem sampler och sen bounca ut till rexflex och bounca in i outrot och upp i bryggerna och ut i refrängerna och under sticket?

    - - - Uppdaterad - - -

    så brukar jag göra

  49. #49
    itsalwaysyou
    itsalwaysyou är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av särkvark Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Du kan ju annars kanske spela in det från reason sen in på en diktafon och sen spela in i reason och sampla in i nnxt super duper extrem sampler och sen bounca ut till rexflex och bounca in i outrot och upp i bryggerna och ut i refrängerna och under sticket?

    - - - Uppdaterad - - -

    så brukar jag göra
    Helt rätt. Bästa sättet juh!

  50. #50
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av särkvark Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Du kan ju annars kanske spela in det från reason sen in på en diktafon och sen spela in i reason och sampla in i nnxt super duper extrem sampler och sen bounca ut till rexflex och bounca in i outrot och upp i bryggerna och ut i refrängerna och under sticket?

    - - - Uppdaterad - - -

    så brukar jag göra
    Smart men jag har inte rex flex det funkar inte på amd professor

  51. #51

    Veteran
    Kom att tänka på min stora utredning av DAWs för en massa år sedan.
    Ångesten att byta DAW var stor. Gjorde en lista med funktioner jag använde och gissade hur ofta jag verkligen använde funktionerna.
    Då körde jag kombon Cubase med Reason som syntrack. Fick inget flyt i produktionen. Valde Tracktion (version 2) istället för Cubase. Tracktion saknade massvis med funktioner jämfört med Cubase. Trodde jag skulle starta Cubase titt som tätt, det här var 2005, tror inte jag startat Cubase fler gånger än jag har fingrar sedan dess.

    Efter audio pitch korrigeringen kom till Reason så startar jag Tracktion sällan nu mer.

    Välj vapen och kör på det.

  52. #52
    Matti
    Matti är inte uppkopplad
    Mattis avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av oljud Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Smart men jag har inte rex flex det funkar inte på amd professor
    Va. Är det humor? Eller har du en version äldre än 7? Det var den version som introducerade rex slices och -bouncing.

    Jag tycker att grejen med Reason är att det mesta går att göra - men man måste vara ok med att göra det på Reasonvis, inte "som det borde vara".

    Rexfiler i Dr OctoRex eller Tapefunktionen i Grain är två exempel på enkla sätt att manipulera pitch och tid.

    Om frågan är

    Kan man ändra uppspelningshastigheten på en fil i reason?
    så är svaret "Ja - på många sätt".

  53. #53
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Matti Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Va. Är det humor? Eller har du en version äldre än 7? Det var den version som introducerade rex slices och -bouncing.

    Jag tycker att grejen med Reason är att det mesta går att göra - men man måste vara ok med att göra det på Reasonvis, inte "som det borde vara".

    Rexfiler i Dr OctoRex eller Tapefunktionen i Grain är två exempel på enkla sätt att manipulera pitch och tid.

    Om frågan är



    så är svaret "Ja - på många sätt".
    Japp det är skoj!

    rex har jag aldrig fattat. Det blir för mycket loopande för mig med den.
    Och, den har inte Grain (kör Reason 10 intro)

Liknande ämnen

  1. Klarar Melodyne att ta bort detta piano?
    Av dar303 i forum Ljuddesign
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2017-07-23, 22:09
  2. Svar: 47
    Senaste inlägg: 2014-10-19, 21:54
  3. Finns detta att få tag på i Reason?
    Av bitbob i forum Reason Studios
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2013-05-30, 04:40
  4. Svar: 3
    Senaste inlägg: 2013-04-30, 12:40

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •