Resultat 1 till 20 av 20

Ämne: Era bästa kabel-lösningar?

  1. #1
    Paratriplel
    Paratriplel är inte uppkopplad

    Senior

    Era bästa kabel-lösningar?

    Hej!

    Jag undrar lite nyfiket vilka era bästa kabel-lösningar är? Jag förstår att många helt enkelt ger upp på kablarna, jag har själv gjort det flera gånger men någon dag ska jag tamejfan ha ordning! El-kablarna ska ju vara för sig och ljudkablarna för sig och helst ska ju datakablarna också ha sin egen grupp men det har jag inte börjat bry mig om än för det är just denna separation som gjort mest skada. Lider dock inte av några hum eller brum.

    För min egen del är väl kardborreband det bästa som hänt mig, önskar jag kunde säga dubbelhäftande tejp också men nej, det har gjort mig lite besviken då det inte går att fästa ordentligt förutom om man har en bit hårdplast, som exempelvis en eldosa.
    Nyligen upptäckte jag i varje fall att jag kan göra egna snakes/looms genom att köpa kabelstrumpor men inte kommit så långt på det spåret ännu tyvärr då jag varit iväg för att köpa sådana har det varit fel i lagersaldot men blivit rekommenderad en annan strumpa som skulle fungera lika bra men som inte ens var stor nog att få i en endaste elkabelkontakt.
    Visst elkabelkontakter är rätt stora men jag sa jag skulle ha minst 8 stycken kablar som är ca 5 mm breda, plus att kontakterna också måste gå i, av någon anledning gick jag på det när snubben räknade på det i 15 sekunder och sa det inte skulle vara problem för att max elasticiteten skulle vara högre än vad jag behövde.. Kanske kan använda resten av strumpan (en stor del gick sönder) till något par TRS-kablar framöver iaf men mycket mer dög den inte till.
    Köpt en ny strump-rulle nu iaf och är pepp på att fixa iordning kabelhärvan!


    Så vad har ni för smarta lösningar? Vad är det som gett bäst resultat och vad är det som gett de där extra procenten?
    Ge oss era bästa tips genom förklaringar, bilder eller kom för all del hem till mig och fixa!
    Jag förmodar att det inte bara är jag som har detta "intresset" och blivit anklagad eller fått sura blickar av vänner/sambo/familj för att gilla kablar mer än... typ det mesta i och med ett så stort/överdrivet innehav av dem.

  2. #2
    cyberpunx
    cyberpunx är inte uppkopplad

    Veteran
    tja buntband är ju en lifesaver. kablar som har hyfsad exakt längd så man slipper bunta ihop dem så mkt, vilket gör trixigare inköp av kablar. allra bäst är väl att sätta ihop kablar själv så kan man få exakta längder, men alla har ju inte den möjligheten.

  3. #3
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Plastad ståltråd ftw!

    Jag sparade alla som fäste leksaker i kartongerna som barnen fick när de var små. Ett varv runt en kabelstam, snurra några varv och ta kvarvarande ändrarna och fäst runt en hylla/ben på ett stativ och snurra en ny runda. Lätt att återanvända och expandera/komprimera. Samma lösning som kardborre, fast lättare för tjocka stammar och/eller tjocka stativ/hyllor (som mina vars omkrets är 18 cm).

    Har man inga små barn el dyl finns det t ex grön plastad ståltråd hos trädgårdsbutiker. Kanske andra färger också?

  4. #4
    Modellear
    Modellear är inte uppkopplad
    Modellears avatar
    Vintage
    Jag kör kallbackstyle...

  5. #5
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Bästa?

    Ok

    År 2001-03 sålde jag varenda synt, körde Reason på laptop med USBctrl, aldrig varit så produktiv, inte en sladd i sikte, fantastiskt. Vemodig som man är samlar man på sig hårdvara igen och då står man där med foten i ormboet igen.

  6. #6
    Paratriplel
    Paratriplel är inte uppkopplad

    Senior
    Otrolig bra tips där med plastad ståltråd, får många idéer även om jag säkert aldrig kommer få det så bra som jag ser det i tanken men värt ett försök.

    PF: Jag har själv tänkt tanken på att banta ner och bara ha kvar eller köpa det jag måste ha men all ångest det framkallar är inte värt det. Dessutom så vet jag ju av erfarenhet att de pengarna man får in från försäljningen kommer finansiera nya sladdhärvor så jag landar på plus minus noll tillslut oavsett. Men garanterad den teoretiskt bästa lösningen på att slippa dessa sladdhärvor är den väl trots allt!

  7. #7
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Bästa?

    Ok

    År 2001-03 sålde jag varenda synt, körde Reason på laptop med USBctrl, aldrig varit så produktiv, inte en sladd i sikte, fantastiskt. Vemodig som man är samlar man på sig hårdvara igen och då står man där med foten i ormboet igen.
    Akvarellmålning är ett annat tips som också är sladdlöst.

    Mer allvarligt så tycker jag faktiskt inte sladdkaoset är en så stor black om foten. Det ingår liksom i hela maskinfascinationen för mig. Visst svär jag också när nå't inte når ändra fram eller över glappande kontakter och då är det grymt att bunta och fästa, men att bara slippa dem är inget självändamål här i alla fall.

  8. #8
    Firechild
    Firechild är uppkopplad nu
    Firechilds avatar
    Veteran
    Det är kört för mig, jag har en stor modularvägg och bakom den är det kaos men syns alltså inte om man inte anstränger sig och kikar runt. Skulle ta 2 veckor att göra om så det gör jag inte.
    Jag har ett gäng synthar på en motstående vägg också och för att koppla ihop dessa kör jag multikabel i kabellist/kanal. Fyra kabelkanaler i bredd under en matta så det blir en liten bump på mattan där kablarna ligger men syns inte jättemycket...

  9. #9
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Kabelstammar är fint. Jag har sex åttakanaliga multipiskor i taket, som går mellan mixern och HD-inspelaren i klädkammaren brevid.

  10. #10
    Paratriplel
    Paratriplel är inte uppkopplad

    Senior
    Att ha kablar i taket har jag länge tänkt på, jag insåg bara lite sent hur otroligt mycket för korta kablar jag har, måste nästan dubbla längden och sålde av de flesta långa kablarna jag hade för något år sedan, har ett gäng till liggandes i en låda i min lagerlokal (föräldrarnas hus) men har glömt plocka med mig dom och har även insett att jag kanske inte riktigt har rätt skills för att göra installationen av kablar i taket, jag var tvärsäker på att jag skulle få upp absorbenter (och på baksidan möjligen ha lite kablar gåendes) i taket redan inom en månad, max två när jag flyttade in i denna lägenhet men där har ingenting hänt på över ett år!

  11. #11
    GMKA
    GMKA är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av machinepop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Akvarellmålning är ett annat tips som också är sladdlöst.
    Haha! 😁 Om dammråttorna inte blir stora som en terrier har man inte tillräckligt med kablar.

    Håller med om att buntband och kardborreband hjälper mycket plus att försöka planera så man bara har precis den längd man behöver på kablarna, men det är svårt när man gillar att ständigt förändra. IKEAs kabelsamlare som man skruvar under skrivbordet är också ok men den resonerar och skramlar tyvärr om man får den att vibrera.

  12. #12
    popstasy
    popstasy är inte uppkopplad
    popstasys avatar
    Veteran
    Någon som har tips på kabellist för att ersätta befintlig golvlist?

  13. #13
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Fritt fall bakom varje möjlig bildskärm / rackmodul / klaviatur, enda vägen för mig. Att fastgöra kablarna skulle driva mig till komplett vanvett om jag behövde ändra nåt, sålde nån grej, bytte ut nåt. Tro mig, jag har provat.

    Fastgjorde dock en Mac G4 på sin tid med enorma mängder kablar och buntband, ett rent konstverk, enkom för att få behålla den då våra datorer stals nästan varannan natt på jobbet en gång i tiden. Tjuvarna såg min kreation och tog nästa burk i stället. Vilket i och för sig gjorde att jag inte längre fick extra extra lång sovmorgon, hehe.

  14. #14
    BadPixel
    BadPixel är inte uppkopplad
    BadPixels avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av popstasy Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Någon som har tips på kabellist för att ersätta befintlig golvlist?
    Jag har kört med den här: https://www.bauhaus.se/sockel-vit-plast-2500-mm. Finns ekmönstrad också.

  15. #15
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Fritt fall bakom varje möjlig bildskärm / rackmodul / klaviatur, enda vägen för mig. Att fastgöra kablarna skulle driva mig till komplett vanvett om jag behövde ändra nåt, sålde nån grej, bytte ut nåt. Tro mig, jag har provat.
    +18000000

    Enda undantaget för mig är mina kabelstammar i taket som sitter med kabelbuntband i skruvöglor.

  16. #16
    cyberpunx
    cyberpunx är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Fritt fall bakom varje möjlig bildskärm / rackmodul / klaviatur, enda vägen för mig. Att fastgöra kablarna skulle driva mig till komplett vanvett om jag behövde ändra nåt, sålde nån grej, bytte ut nåt. Tro mig, jag har provat.

    Fastgjorde dock en Mac G4 på sin tid med enorma mängder kablar och buntband, ett rent konstverk, enkom för att få behålla den då våra datorer stals nästan varannan natt på jobbet en gång i tiden. Tjuvarna såg min kreation och tog nästa burk i stället. Vilket i och för sig gjorde att jag inte längre fick extra extra lång sovmorgon, hehe.
    jo iofs men när man har många grejer i studion och var och en av dem har ett antal kablar kopplade till sig så blir det en rejäl röra där kablar traslar in sig i varandra. att ur detta trassel få loss en eller ett par enskilda kablar vid behov det är enligt mitt tycke ännu värre. jag tex nyttjar mkt buntband och vill jag ändra något då tar jag en avklippare och klipper upp de buntband som behövs, och sedan ersätter dem med nya. har alltid en rejäl hög med buntband hemma. case solved. samt mer ordning å reda eller ja ärligt talat så mkt man nu kan åstadkomma med sådan enorm mängd kablar. så ja jag har också prövat båda modellerna

  17. #17
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av cyberpunx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    jo iofs men när man har många grejer i studion och var och en av dem har ett antal kablar kopplade till sig så blir det en rejäl röra där kablar traslar in sig i varandra. att ur detta trassel få loss en eller ett par enskilda kablar vid behov det är enligt mitt tycke ännu värre. jag tex nyttjar mkt buntband och vill jag ändra något då tar jag en avklippare och klipper upp de buntband som behövs, och sedan ersätter dem med nya. har alltid en rejäl hög med buntband hemma. case solved. samt mer ordning å reda eller ja ärligt talat så mkt man nu kan åstadkomma med sådan enorm mängd kablar. så ja jag har också prövat båda modellerna
    Jag har massor av trumsyntar. Ofta är det åtta kanaler och dessa behöver normalt åtta triggar och åtta separata utgångskablar. 16 per låda tenderar att bli en stadig kabelstam. Så nej, det får fortsätta vara kaos, så länge kaoset händer på baksidan.

  18. #18
    cyberpunx
    cyberpunx är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av machinepop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag har massor av trumsyntar. Ofta är det åtta kanaler och dessa behöver normalt åtta triggar och åtta separata utgångskablar. 16 per låda tenderar att bli en stadig kabelstam. Så nej, det får fortsätta vara kaos, så länge kaoset händer på baksidan.
    det är bara min åsikt om det och det är väl olika för olika situation samt vad man har för inställning till kaoset eller hur? men att som sagt försöka ändra på några kablar eller ens få loss några ur ett rejält kaos det är ingen trevlig upplevelse, det kan du väl ändå inte påstå? sedan om man ändå accapterar det, det är återigen upp till var och en. jag efter provat båda modeller föredrar den här lösnigen, den funkar bättre för mig.

  19. #19
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av cyberpunx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    det är bara min åsikt om det och det är väl olika för olika situation samt vad man har för inställning till kaoset eller hur? men att som sagt försöka ändra på några kablar eller ens få loss några ur ett rejält kaos det är ingen trevlig upplevelse, det kan du väl ändå inte påstå? sedan om man ändå accapterar det, det är återigen upp till var och en. jag efter provat båda modeller föredrar den här lösnigen, den funkar bättre för mig.
    Absolut! Jag menade att det nog mycket beror på bytesfrekvens, maskinmängd och utrymme. Man gör som man tycker funkar. Att trassla ut ormbon är inte kul alls, men att plocka loss en ensam lång kabel ur en kabelstam på sex meter är inte heller kul. Så menade jag. Så, det var ingen inbyggd laddning i mitt inlägg, bara balans med annan åsikt.

    Kanske är mellantinget bäst. Rejäl ordning där man vet att det funkar och fritt hängande, men överblickbart, där det funkar. Olikfärgade kablar är ju f ö en vinnare t ex.

  20. #20
    cyberpunx
    cyberpunx är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av machinepop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Absolut! Jag menade att det nog mycket beror på bytesfrekvens, maskinmängd och utrymme. Man gör som man tycker funkar. Att trassla ut ormbon är inte kul alls, men att plocka loss en ensam lång kabel ur en kabelstam på sex meter är inte heller kul. Så menade jag. Så, det var ingen inbyggd laddning i mitt inlägg, bara balans med annan åsikt.

    Kanske är mellantinget bäst. Rejäl ordning där man vet att det funkar och fritt hängande, men överblickbart, där det funkar. Olikfärgade kablar är ju f ö en vinnare t ex.
    jo kanske. men gällande dina trumbankare som du nämnde om nu varje maskin har 16 kablar och du har ett antal sådana maskiner så måste det ju vara ett h-vetes kaos. så varför då inte bunta ihop dem i 2*8 eller om det blir för tjockt 4*4 för varje maskin? 4*4 lösningen är ju ändå bara 25% så många "fria" kablar? och nej det blir väl inte lättare å få loss en sex meter kabel men ändå betydligt lättare att få loss den än om den bara är fritt trasslad med allt annat? fast det kanske är mer mitt tänkande än ditt? jag tror jag skulle gjort så.

    jag buntar inte så mkt för att kombinera kablar, har en del sådant det har jag men mest för att få exakta längder. försöker köpa så jag kommer hyfsat nära men det lyckas lika ofta som inte, och därmed inga exakta längder å då får man bunta. så det finns även olika sätt att bunta, bara för å göra det hela mer krångligare.

    sedan när man har kommit upp i ett antal hårdvaru-maskiner, så hur mkt man än buntar och har sig så blir det ändå frustrerande not kabelhärvor, men iaf aningen mindre jävliga än om allt bara skulle vara fritt. så det handlar som jag sa förut om att reducera problemet mer än eliminera vilket med viss mängd är omöjligt. och man behöver inte så stor mängd innan det problemet visar sitt fulla tryna

Liknande ämnen

  1. Era bästa ambient tips
    Av toski i forum Allmänt om musik
    Svar: 26
    Senaste inlägg: 2018-08-05, 10:45
  2. Era bästa trummaskiner?
    Av Bortas i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 68
    Senaste inlägg: 2017-10-18, 07:42
  3. Era bästa DIY-historier
    Av Mjölnaren i forum DIY - bygg & reparation
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2011-02-04, 10:14
  4. era bästa städknep i studion
    Av oooood i forum Allmänt om musik
    Svar: 49
    Senaste inlägg: 2008-11-11, 17:38

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •