Resultat 1 till 46 av 46

Ämne: CV Tools for Live

  1. #1
    outshape
    outshape är inte uppkopplad
    outshapes avatar
    Vintage

    CV Tools for Live


    https://youtu.be/eNDQ0ZEBKTI

    Now in public beta is CV Tools, a new Pack of 10 Max for Live devices that generate or receive Pitch, Control, Clock and Trigger CV.

    Soon you’ll be able to receive and modulate CV between your modular or other CV-based gear and Ableton Live 10 using a compatible, dc-coupled audio interface. You’ll also be able to use Live as the tempo leader or set it to follow your modular system clock.

    Plus, even if you don’t own a modular setup, the Rotating Rhythm Generator and CV Utility devices can add modular-style workflow inside Live or to hardware setups that don’t use CV-based equipment.

    CV Tools is being developed by Ableton in collaboration with Skinnerbox.

    Availability
    CV Tools is currently available to try in beta.

    You can download the beta Pack from ableton.com/beta. Please note: you need to use the Ableton Live 10.1 beta to try CV Tools, and beta testing info is in English only.

    After a beta testing period, the Pack will be free for Live 10 Suite owners, or those who own Live 10 Standard plus Max for Live.

    CV Tools Includes

    CV Instrument

    Control your modular with MIDI. Features flexible modulation and voicing options, as well as cent-accurate tuning of your oscillators.

    CV triggers

    Sequence your modular drum modules from inside Live.

    CV Utility

    Control your modular with automation curves from Live. Add, multiply and shift control signals together and process control voltages like audio.

    CV Clock In

    Control Live's tempo from your Eurorack system.

    CV Clock Out

    Send CV clock out to your modular and sync it to Live.

    CV In

    Use your modular to modulate parameters in Live.

    CV Shaper

    Create flexible CV shapes in Live then send them to your modular rig.

    CV Envelope Follower

    Control your modular with audio signals from inside Live.

    CV LFO

    Instantly add more LFOs to your modular system.

    Rotating Rhythm Generator

    Create organic rhythms and experiment with modular-style beat and polyrhythm generation. This device also sends MIDI so you can use it with Drum Racks or other external equipment with a MIDI input.


    Mer info här:
    https://www.ableton.com/en/blog/cv-t...e-coming-soon/

  2. #2
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Verkar ju grymt bra!

  3. #3
    slirak
    slirak är inte uppkopplad

    Veteran
    Ser himla najs ut! Silent Way i all ära, men det här verkar ju göra modularintegrationen mycket smidigare.

  4. #4
    geminister
    geminister är inte uppkopplad
    geministers avatar
    Veteran
    Pepp! CV clock in intresserar mig särskilt mycket, skulle kunna göra datorintegration lättare. Återstår att se hur väl det fungerar, dock.

  5. #5
    steffensen
    steffensen är inte uppkopplad
    steffensens avatar
    Veteran
    Själv föredrar jag Silent Way genom SPDIF, mina in/ut är för annat än CV-styrning. Men coolt ändock! Skaffar jag en megamultiexpander men en massa in/ut så blir det ett givet val.

  6. #6
    defalut
    defalut är inte uppkopplad
    defaluts avatar
    Veteran
    Nice! Föredrar SW på grund av ac encoder dock, så jag kan använda mitt icke DC ljudkorts utgångar. Men kommer det som en uppdatering så...

  7. #7
    tobbiew
    tobbiew är inte uppkopplad
    tobbiews avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av defalut Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nice! Föredrar SW på grund av ac encoder dock, så jag kan använda mitt icke DC ljudkorts utgångar. Men kommer det som en uppdatering så...
    Fast man borde väl kunna använda detta med ES-3 (från ADAT ut på interface)?

  8. #8
    HZA
    HZA är inte uppkopplad

    Veteran
    Kul... kanske skulle haffa nått gammalt kort...

  9. #9
    Kakan
    Kakan är inte uppkopplad

    Senior
    Såg det i morse ja, sjukt pepp!!!

    - - - Updated - - -

    Citat Ursprungligen postat av geminister Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Pepp! CV clock in intresserar mig särskilt mycket, skulle kunna göra datorintegration lättare. Återstår att se hur väl det fungerar, dock.
    Med Ableton's muskler så tror jag inte dom släpper nått halvdant'.

  10. #10
    defalut
    defalut är inte uppkopplad
    defaluts avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av tobbiew Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Fast man borde väl kunna använda detta med ES-3 (från ADAT ut på interface)?
    Ja, självklart. Men ac encodern gör att man (om man har) kan nyttja ut (och in)gångarna man har utan att behöva köpa modulerna, så det sparar man en hel del pengar på.

  11. #11
    Odd Bobs avatar
    Veteran
    hmmm dags att uppdatera snart alltså...)

  12. #12
    dar303
    dar303 är inte uppkopplad
    dar303s avatar
    Veteran
    Är det någon annan än Expert Sleepers som gjort DC-kopplade ljudkorts-CV-moduler så att säga?
    Jag skulle gärna villa kolla runt lite vad som finns, tänkte eventuellt fixa något liknande till en gammal black knob Buchla på jobbet med Skinnerbox plugin ovan.
    Senast redigerat av dar303 den 2019-05-08 klockan 10:42.

  13. #13
    tobbiew
    tobbiew är inte uppkopplad
    tobbiews avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av defalut Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ja, självklart. Men ac encodern gör att man (om man har) kan nyttja ut (och in)gångarna man har utan att behöva köpa modulerna, så det sparar man en hel del pengar på.
    Jepp, förstår. Om man har vanliga utgångar kvar att offra. För egen del är det nog vettigare att skaffa ES-3 och använda ADAT-utgångarna som jag inte använder till något i dagsläget.

  14. #14
    defalut
    defalut är inte uppkopplad
    defaluts avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av tobbiew Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jepp, förstår. Om man har vanliga utgångar kvar att offra. För egen del är det nog vettigare att skaffa ES-3 och använda ADAT-utgångarna som jag inte använder till något i dagsläget.
    Givetvis, själv är det alltid utgångar jag har över så det blev rimligt att gå den vägen. Har 28 över till att leka med CVs, och adaptern jag byggt för ett par tior hanterar 8 och ska utökas snart.
    Tänkte köpa es3 själv men insåg hur dyrt det skulle bli med ett par expanders. Men behöver man inte de, så är det förnuftigt.

  15. #15
    geminister
    geminister är inte uppkopplad
    geministers avatar
    Veteran
    Men har inte de flesta som kör ITB massa utgångar att offra?

  16. #16
    tobbiew
    tobbiew är inte uppkopplad
    tobbiews avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av geminister Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Men har inte de flesta som kör ITB massa utgångar att offra?
    ITB som att bara köra med plug-ins eller vad menar du? Det finns nog många som fortfarande vill kontrollera sin hårdvara med en DAW och det är väl individuellt tänker jag hur olika personer använder sina utgångar? Det ena utesluter inte det andra. Jag använder mina för att routa ljud till olika hårdvara men mina ADAT ut är helt oanvända.

  17. #17
    geminister
    geminister är inte uppkopplad
    geministers avatar
    Veteran
    Japp precis så, jag använder själv bara ingångarna. Tror det är så för många.

  18. #18
    slirak
    slirak är inte uppkopplad

    Veteran
    Ett problem med att köra med vanliga ljudkortsutgångar är väl CV-omfånget? ES-3 etc går väl från 0-10 v, medan många vanliga ljudkort som jag fattat det sällan ens når upp till 0 - 5v?

  19. #19
    defalut
    defalut är inte uppkopplad
    defaluts avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av slirak Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ett problem med att köra med vanliga ljudkortsutgångar är väl CV-omfånget? ES-3 etc går väl från 0-10 v, medan många vanliga ljudkort som jag fattat det sällan ens når upp till 0 - 5v?
    Det är det jag använder adaptern och ac encoder till att fixa. Så kan jag nyttja mitt vanliga ljudkort bättre.

  20. #20
    slirak
    slirak är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av defalut Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det är det jag använder adaptern och ac encoder till att fixa. Så kan jag nyttja mitt vanliga ljudkort bättre.
    Så din adapter ökar spänningsomfånget från ljudkortet?

  21. #21
    defalut
    defalut är inte uppkopplad
    defaluts avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av slirak Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Så din adapter ökar spänningsomfånget från ljudkortet?

    Ah.. nä det tror jag inte, eller vet inte. Den ser till så att mitt ljudkort som är "AC coupled" fungerar ihop med AC encoder I silent way. Exakt hur vet jag inte, det är vara två komponenter per kanal som är i adaptern. Har följt instruktionerna av expert sleepers och deras forum med tillhörande diskussion.

    Men, det är intressant. Jag ska mäta vilka volt jag kommer upp i.

  22. #22
    slirak
    slirak är inte uppkopplad

    Veteran
    Det är ju inte precis alla gånger man behöver ett omfång på 10v. Använder man det som pitch blir det ju 10 oktaver...

    Men en del tillverkare har moduler som förväntar sig 8v eller 10v som maxvärde och då kanske man t.ex. inte lyckas öppna ett filter mer än halvvägs, om ens ljudkort får ur sig max typ 4v. Och ska man t.ex. pitchmodulera för vibratoliknande effekter är det ofta -5 till +5 som gäller (dvs 0-10v, offsetat minus fem volt).

    Några tior säger du? Jag har iofs redan en ES-3, men fler CV ut skadar ju inte och jag har några lediga analoga ut. Har du nån länk till bygget?

  23. #23
    HZA
    HZA är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av slirak Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det är ju inte precis alla gånger man behöver ett omfång på 10v. Använder man det som pitch blir det ju 10 oktaver...

    Men en del tillverkare har moduler som förväntar sig 8v eller 10v som maxvärde och då kanske man t.ex. inte lyckas öppna ett filter mer än halvvägs, om ens ljudkort får ur sig max typ 4v. Och ska man t.ex. pitchmodulera för vibratoliknande effekter är det ofta -5 till +5 som gäller (dvs 0-10v, offsetat minus fem volt).

    Några tior säger du? Jag har iofs redan en ES-3, men fler CV ut skadar ju inte och jag har några lediga analoga ut. Har du nån länk till bygget?
    Bara 10V... vissa av mina synthar tycker jag låter halvdant om de inte får 13V... tyvärr....

  24. #24
    defalut
    defalut är inte uppkopplad
    defaluts avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av slirak Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det är ju inte precis alla gånger man behöver ett omfång på 10v. Använder man det som pitch blir det ju 10 oktaver...

    Men en del tillverkare har moduler som förväntar sig 8v eller 10v som maxvärde och då kanske man t.ex. inte lyckas öppna ett filter mer än halvvägs, om ens ljudkort får ur sig max typ 4v. Och ska man t.ex. pitchmodulera för vibratoliknande effekter är det ofta -5 till +5 som gäller (dvs 0-10v, offsetat minus fem volt).

    Några tior säger du? Jag har iofs redan en ES-3, men fler CV ut skadar ju inte och jag har några lediga analoga ut. Har du nån länk till bygget?
    Som sagt, ska mäta upp och se vad jag får. Har inte haft möjlighet ännu, eftersom jag har den datorn i studion och inte är där varje dag. Men jag tar det så fort jag kan.

    Länk till mitt egna bygge har jag inte! Men jag har följt instruktionerna man hittar här:
    https://www.expert-sleepers.co.uk/siwaacencoder.html om ac encoder, här https://www.expert-sleepers.co.uk/si...coder.html#es1 och här http://www.muffwiggler.com/forum/viewtopic.php?t=13698 och sedan någon mer tråd tror jag, som man hittar via länkar där tror jag. Det beskrivs att man kan bygga den på lite olika sätt, med en eller två dioder och en kondensator, och där har jag valt den enklare vägen med bara två istället för tre delar. Det finns fler varianter också. Minns inte vad som skiljer. Ganska enkelt iaf.

  25. #25
    slirak
    slirak är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av HZA Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Bara 10V... vissa av mina synthar tycker jag låter halvdant om de inte får 13V... tyvärr....
    Jag anar att det inte är €-crack...

  26. #26
    johey
    johey är inte uppkopplad
    joheys avatar
    Veteran
    Kan man kalibrera oscillatorer med Live CV Tools likt man kan med Silent Way?

  27. #27
    mhult
    mhult är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av johey Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kan man kalibrera oscillatorer med Live CV Tools likt man kan med Silent Way?
    Om du menar att man kan kalibrera mjukvaran till att skicka rätt spänning till oscillatorn är svaret ja.

    Tyvärr är funktionen för närvarande buggig och processen går inte i mål för mig och för många andra.

    Jag saknar också en funktion som finns i Reaktor blocks. Kalibreringen i Live CV Tools startar med att mjukvaran matar ut en viss spänning och man stämmer oscillatorn till C3, sedan startas kalibereringen. Detta funkar fint med vissa oscillatorer, men inte med min Lil´Erebus vars tuning-ratt inte tar oscillatorn ända till C3 vid den spänning som kalibereringsfunktionen startar med. I Reaktor blocks startar kalibreringen med oscillatorn stämd hur som helst, sedan anpassar sig mjukvaran helt till oscillatorn.
    Senast redigerat av mhult den 2019-05-12 klockan 00:16.

  28. #28
    johey
    johey är inte uppkopplad
    joheys avatar
    Veteran
    Ok. Får prova helt enkelt. Jag känner inget jättemåste att byta ut Silent Way, men om det finns en fungerande ersättare integrerad i dawen så må det väl vara hänt. Om inte annat så för användargränssnittet, som jag tycker är något bristfälligt i Silent Way. Och ja, om det inbyggda har bra integration mot Push är det såklart en bonus.

  29. #29
    mhult
    mhult är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av johey Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Och ja, om det inbyggda har bra integration mot Push är det såklart en bonus.
    Integrationen med Push 2 är ganska rudimentär. Parametrarna dyker upp, men ingen grafisk visning av enveloper eller andra modulatorer.

  30. #30
    johey
    johey är inte uppkopplad
    joheys avatar
    Veteran
    Ok. Ungefär som Silent Way presenteras på Push 2 då... Aja, det kommer säkert utvecklas och integreras bättre. Kanske.

  31. #31
    mhult
    mhult är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Det har kommit en ny beta-version av cv tools. Nu funkar det att köra kalibreringen.

    Kalibreringen skapar en kurva med ganska många punkter för att kompensera för olinjäritet hos oscillatorn. Detta innebär att jag nu kan spela på min Lil' Erebur över sju oktaver. Tidigare var jag så trött på att den är svår att stämma, att jag funderat på att sälja den. Nu, tack vare cv tools, har den en given plats i racket.
    Senast redigerat av mhult den 2019-06-06 klockan 14:51.

  32. #32
    biomoib
    biomoib är inte uppkopplad
    biomoibs avatar
    Veteran
    Ja det verkar som de har fixat en del av problemen... Jag hyser gott hopp, Ableton brukar ta sig i mål med det dom ger sig in på... även om beta-processen kan vara extermt lång. 10.1 hade väl närmare 20 beta-versioner och då fick de ändå inte med CV-tools till slut.

  33. #33
    outshape
    outshape är inte uppkopplad
    outshapes avatar
    Vintage
    Ute nu!

  34. #34
    KungKrilles avatar
    Veteran

    https://youtu.be/MSM4yXhIvpE
    Nu känner jag för att uppgradera mitt Native Instruments KA6 till MKII. Verkar kul!

  35. #35
    gipset
    gipset är inte uppkopplad
    gipsets avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Har provat nu med min ES-8 kopplad via ADAT. Med CV instrument har jag helt sjuk latens, mer än en sextondel vid ~120 bpm. Jämförde med silent way som hamnar precis rätt i tid. Någon som fått det att funka bättre?

  36. #36
    gipset
    gipset är inte uppkopplad
    gipsets avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    För övrigt väldigt mycket smidigare kalibrering av VCO:er än i Silent Way där jag måste köra en till instans bara för kalibrering, spara en kalibreringsfil och sedan ladda den i instansen jag vill skicka MIDI till.

  37. #37
    slirak
    slirak är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av gipset Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    För övrigt väldigt mycket smidigare kalibrering av VCO:er än i Silent Way där jag måste köra en till instans bara för kalibrering, spara en kalibreringsfil och sedan ladda den i instansen jag vill skicka MIDI till.
    Jag kanske missförstår dig, men man behöver bara en instans av SW:s Voice Controller för att både kalibrera och styra en VCO. Däremot måste man ju ha ett MIDI-spår för MIDI-datat (och Voice Controllern) och ett audio-spår för att höra VCO:n.

    Den saken har alltid stört mig med SW och att Ableton nu i princip integrerat sin motsvarighet till SW:s Voice Controller med External Instrument, i en och samma device, gör ju allt så grymt mycket smidigare. För mitt arbetsflöde är den till synes lilla skillnaden faktiskt enorm.

    Det är väl ingen tvekan om att de sneglat på SW, för med nåt enstaka undantag har de devicer med ungefär samma funktionalitet som SW, men överlag har Ableton lyckats göra dem mycket enklare att jobba med.

    Jag har f.ö. inte råkat ut för nån märkbar latency med CV Instrument och mitt ES-3. Har suttit och lekt ett par timmar nu och CV Tools har varit helt stabilt.
    Senast redigerat av slirak den 2019-07-24 klockan 15:17.

  38. #38
    gipset
    gipset är inte uppkopplad
    gipsets avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av slirak Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag kanske missförstår dig, men man behöver bara en instans av SW:s Voice Controller för att både kalibrera och styra en VCO. Däremot måste man ju ha ett MIDI-spår för MIDI-datat (och Voice Controllern) och ett audio-spår för att höra VCO:n.
    Tack! Jag har tydligen gjort det onödigt svårt i ett par år nu. Läste på lite och du har helt rätt. Det är fortfarande lite knepigare med ingångar och utgångar och extra spår i ableton för att få det att fungera, men bara en instans av SW Voice Controller

  39. #39
    rallsmoke
    rallsmoke är inte uppkopplad

    Senior
    Någon som kör med detta? Funkar det fint? Räcker det att man har Max for Live för att få tillgång eller måste man uppgradera till suite?

  40. #40
    inget
    inget är inte uppkopplad
    ingets avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av rallsmoke Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Någon som kör med detta? Funkar det fint? Räcker det att man har Max for Live för att få tillgång eller måste man uppgradera till suite?
    Jag kör med mitt motu m4 funkar prima!

  41. #41
    rallsmoke
    rallsmoke är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av inget Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag kör med mitt motu m4 funkar prima!
    Nice! Har ett m6 själv. Har du suite eller standard?

  42. #42
    inget
    inget är inte uppkopplad
    ingets avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av rallsmoke Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nice! Har ett m6 själv. Har du suite eller standard?
    Suite

  43. #43
    johey
    johey är inte uppkopplad
    joheys avatar
    Veteran
    Räcker med standard och m4l.

  44. #44
    rallsmoke
    rallsmoke är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av johey Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Räcker med standard och m4l.
    Toppen tack!

  45. #45
    Lövet
    Lövet är inte uppkopplad

    Inte så pratsam än
    Någon som prövat Ableton live 11 med ES-9?

  46. #46
    Aerobics
    Aerobics är inte uppkopplad

    Senior
    Har besvär att få kalibreringen att fungera med min moog mother och dfam, ibland funkar det men ofta fastnar kalibreringen vid detta läge "calibrating, listen carefully... Tuning upper range" Tonen den fastnar på är G8. Någon som har haft liknande problem och löst det?

Liknande ämnen

  1. Svar: 15
    Senaste inlägg: 2020-12-10, 13:35
  2. Pro Tools 11
    Av false messiah i forum Nyheter
    Svar: 27
    Senaste inlägg: 2013-07-31, 14:54
  3. Svar: 5
    Senaste inlägg: 2011-01-05, 21:16
  4. Pro Tools 9
    Av DanielW i forum Pro Tools
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2010-11-23, 20:10
  5. DJ tools?
    Av 834 i forum Skivor & artister
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-01-14, 15:55

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •