Resultat 1 till 25 av 25

Ämne: 3D-printa rattar och slider caps?

Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran

3D-printa rattar och slider caps?

Någon som vet om det finns någon DIY-community där folk plockat fram ritningar för 3D-print av rattar och slider caps till vintagegrejer?

Det borde väl funka att 3D-printa menar jag och det är ju alltid trevligt med något som liknar originalrattar/sliders istället för generiska ELFA-grejer.

machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    På Simmonslistan gjordes en drive och man beställde rattar till MTM (enda maskinen som använder den modellen). Enligt de som köpte blev det svinbra. waveterm var en vet jag.

johey
    johey är inte uppkopplad
    joheys avatar
    Veteran
    Största 3dprintcommunitytjänsten är https://www.thingiverse.com men den är ju generell för alla tänkbara prylar. Finns diverse rattar och grejer där, men kanske inte exakt det du söker.

Oortone
    Oortones avatar
    Veteran
    Tack för tips. Alltid en start. Jag söker främst till en Casioorgel (CT405) men det fattas väl lite här och var.

Någon som själv testat att printa? Visst finns det "shops" som kan göra bra utskrifter? Kan man göra flerfärgs?

@machinepop: De på Simmonslistan såg bra ut (enfärgade?), precis något sånt vore kul.
    Senast redigerat av Oortone den 2019-05-04 klockan 16:52.

BadPixel
    BadPixel är uppkopplad nu
    BadPixels avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Har du mått eller knappar/rattar jag kan måtta av så kan jag nog hjälpa till

Oortone
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av BadPixel Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Har du mått eller knappar/rattar jag kan måtta av så kan jag nog hjälpa till
    Trevligt, inte i nuläget.
    Men om jag kommer igång med detta så är det bra att veta.

dar303
    dar303 är inte uppkopplad
    dar303s avatar
    Veteran
    Jag har printat faders till DJ-mixers och till min Roland SPV-355 med god framgång. Gör dock bara till mig själv, håller på att lära mig. Plus att det är jobbigt att sälja smågrejer som det tar jättelång tid att ta fram men som inte går att ta betalt för.

Har dock använt den för att printa delar till egenutvecklade instrument, extremt praktiskt att ha fabrik hemma!
    Jag köpte en Tiertime Cetus mk3, har inte gjort några inställningar eller justeringar sedan jag köpte den, bara printat! skönt!
    Dock så finns det ju sådana med bättre upplösning och fler inställningsmöjligheter men det tar också mer tid att lära sig och jag fokuserar främst på att lära mig rita i Fusion 360 så denna får duga för tillfället.

Oortone
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av dar303 Visa inlägg
    Jag har printat faders till DJ-mixers och till min Roland SPV-355 med god framgång. Gör dock bara till mig själv, håller på att lära mig. Plus att det är jobbigt att sälja smågrejer som det tar jättelång tid att ta fram men som inte går att ta betalt för.

Har dock använt den för att printa delar till egenutvecklade instrument, extremt praktiskt att ha fabrik hemma!
    Jag köpte en Tiertime Cetus mk3, har inte gjort några inställningar eller justeringar sedan jag köpte den, bara printat! skönt!
    Dock så finns det ju sådana med bättre upplösning och fler inställningsmöjligheter men det tar också mer tid att lära sig och jag fokuserar främst på att lära mig rita i Fusion 360 så denna får duga för tillfället.
    Jag tänkte mig nog en sådan där printshop, om det finns kvar. Fanns för några år sedan. Jag har hyfsad koll på 3D-program för enklare ändamål. Den stora frågan jag har är väl egentligen
    1. Hur man skall tänka kring måtten där ratten skall fästas i t.ex. en potentiometer. Där kan små avvikelser skapa stora problem gissar jag plus att materialets elasticitet påverkar hur bra det funkar.
    2. Hur man gör om man vill ha olika färger, t.ex. ett ett streck som markerar läget.

BadPixel
    BadPixels avatar
    Printshoppar finns, tex Shapeways, men generellt sett är de inte speciellt billiga. Kan dock hantera det mesta man kan tänkas kasta på dem.
    När det gäller mått är det allra bästa om man har tillgång till de delar/prylar som de ska fästas på. Många skrivare idag har väldigt bra precision (<0,1 mm). Men givetvis töjer/krymper plast med temperatur så det bästa är ändå om man fysiskt kan testa även om man ”lär sig” hur materialen man använder beter sig.

Olika färger går att ordna. Det allra enklaste är att skifta färg per lager (tänk skivat bröd, fast på hög). Ett annat alternativ är att skriva ut olika delar som sen fogas samman. Sen finns det några olika varianter på att blanda flera färger eller material under utskrift. Jag kan skriva med upp till fem olika material i en av mina skrivare, meen det tar tid.

volante
    volante är uppkopplad nu
    volantes avatar
    Veteran
    3d-print kan aldrig bli i närheten av så snyggt som att gjuta av. gör det istället:

janost
    janost är inte uppkopplad
    janosts avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av volante Visa inlägg
    3d-print kan aldrig bli i närheten av så snyggt som att gjuta av. gör det istället:

Gjuta med vad som form?

volante
    volante är uppkopplad nu
    volantes avatar
    Veteran
    ja oftast finns det ju kanske åtminstone NÅGON originalratt/slider kvar att använda som gjutform. jag har iaf aldrig kommit över en synth där samtliga knobs är borta. trådstartaren pratar ju om vintagegrejer och originalrattar/sliders.

johey
    johey är inte uppkopplad
    joheys avatar
    Veteran
    Jag har en midikeyboard som är lagom punkig. Fick den billigt, men kom utan rattar och spakar. Pitch/modpinnen är dessutom avbruten. Den har jag tänkt göra egna hattar till och 3dprinta. Har inga ambitioner om att det ska efterlikna någon befintlig variant eller att det ska se fabrikstillverkat ut, utan mer att den ska bli min personliga. Har tänkt försöka mig på att göra tvåfärgade genom att sammanfoga olika delar, men vi får se hur det blir med det. Annars blir det att måla med hobbyfärg.

Oortone
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av volante Visa inlägg
    ja oftast finns det ju kanske åtminstone NÅGON originalratt/slider kvar att använda som gjutform. jag har iaf aldrig kommit över en synth där samtliga knobs är borta. trådstartaren pratar ju om vintagegrejer och originalrattar/sliders.
    I mitt fall är samtliga slidercaps och rattar borta. Ser dessutom ut som de kastat varpa med orgeln men den funkar 100% så den är värt att fixa.

Men hur som helst, hur gör du gjutformen och hur gjuter du?

Oortone
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av BadPixel Visa inlägg
    Printshoppar finns, tex Shapeways, men generellt sett är de inte speciellt billiga. Kan dock hantera det mesta man kan tänkas kasta på dem.
    När det gäller mått är det allra bästa om man har tillgång till de delar/prylar som de ska fästas på. Många skrivare idag har väldigt bra precision (<0,1 mm). Men givetvis töjer/krymper plast med temperatur så det bästa är ändå om man fysiskt kan testa även om man ”lär sig” hur materialen man använder beter sig.

Olika färger går att ordna. Det allra enklaste är att skifta färg per lager (tänk skivat bröd, fast på hög). Ett annat alternativ är att skriva ut olika delar som sen fogas samman. Sen finns det några olika varianter på att blanda flera färger eller material under utskrift. Jag kan skriva med upp till fem olika material i en av mina skrivare, meen det tar tid.
    Tack, mycket nyttigt.
    Jodå, jag har tillgång till de pottar/sliders det handlar om men det jag funderar på är hur man skall tänka. Om jag mäter med skjutmått noga och får att diametern på en axel är säg 5,0 mm gör jag då hålet 5,0 eller skall jag göra det 4,9 eller kanske 5,0 men "knurled" med små spår som sticker ut lite eller vad är smartast?

Finns det några standardmaterial som passar extra bra till sliders och knobs?

BadPixel
    BadPixels avatar
    Citat Ursprungligen postat av Oortone Visa inlägg
    Tack, mycket nyttigt.
    Jodå, jag har tillgång till de pottar/sliders det handlar om men det jag funderar på är hur man skall tänka. Om jag mäter med skjutmått noga och får att diametern på en axel är säg 5,0 mm gör jag då hålet 5,0 eller skall jag göra det 4,9 eller kanske 5,0 men "knurled" med små spår som sticker ut lite eller vad är smartast?

Finns det några standardmaterial som passar extra bra till sliders och knobs?
    Borde funka bra att köra med PLA, enklaste materialet att printa med. När det gäller toleranser handlar det både om skrivaren och filamentet (plasten). Även inställningar (temperatur, hastighet, matning mm) spelar in om man vill ner på tiondelar av en mm). Man får helt enkelt köra ett gäng tester för att hitta hur de funkar ihop. Antingen letar du rätt på färdiga testbitar på tex thingiverse eller ritar egna. Kan ibland vara ett bättre med egna för att mäta utifrån det man behöver.

Det här är ett bra exempel på en specifik testbit: https://www.thingiverse.com/thing:2297328.

Modellear
    Modellear är uppkopplad nu
    Modellears avatar
    Moderator
    Men hur får ni tag på bra material att gjuta i ?

Vart köper man det och sånt...

EDIT : Materialet som ska bli knappen menar jag så klart.
    Senast redigerat av Modellear den 2019-05-05 klockan 23:33.

volante
    volante är uppkopplad nu
    volantes avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Oortone Visa inlägg
    I mitt fall är samtliga slidercaps och rattar borta. Ser dessutom ut som de kastat varpa med orgeln men den funkar 100% så den är värt att fixa.

Men hur som helst, hur gör du gjutformen och hur gjuter du?
    Citat Ursprungligen postat av Modellear Visa inlägg
    Men hur får ni tag på bra material att gjuta i ?

Vart köper man det och sånt...

EDIT : Materialet som ska bli knappen menar jag så klart.
    Hade själv tänkt 3d-printa på jobbet men har samtidigt letat alternativ för att gjuta (=snyggare) och hittade den där videon ovan. Om du inte kan få tag på nån originalslider får du väl testa att rita upp i 3d och printa. PLA går ju att slipa litet på om passformen inte blir perfekt, tyvärr ganska jobbigt att bearbeta för hand.

I texten till videon finns länkar till var man kan beställa material till gjutform och gjutmaterial:

TOOLS & MATERIALS FEATURED IN THIS VIDEO
    ▶ Smooth-On Mold Star 15 Slow Silicone Mold Rubber (Trial Unit): https://amzn.to/2T6zu8J
    ▶ Smooth-On Smooth Cast Onyx Fast Black Casting Resin (Trial Unit): https://amzn.to/2MlTCRC
    ▶ Mann Ease Release 200 Mold Release Spray: https://amzn.to/2IdzJwV
    ▶ FastCap 2P-10 CA Glue (Medium Viscosity): https://amzn.to/2FGf9D3
    ▶ General Tools Automatic Center Punch: http://amzn.to/2htnN9B

BadPixel
    BadPixels avatar
    PLA är bökigt att slipa i och med dess låga glasningstemp, dvd där det börjar mjukna, men det går absolut att efterbehandla med fil, borr, slippapper (lagom långsamt) eller lödspets på låg temperatur.

ABS är betydligt tåligare i den aspekten, men avsevärt jobbigare att printa och mycket mer hälsovådlig.

Ett annat alternativ är ju SLA/DLP som ju kan resultera i betydligt mer detaljerat resultat.

Modellear
    Modellears avatar
    Moderator
    Varför tänker ni inte på att ni kan printa ut formen i stället? Gör två formdelar, Slipa formen, på med släppmedel och gjut.

BadPixel
    BadPixels avatar
    Citat Ursprungligen postat av Modellear Visa inlägg
    Varför tänker ni inte på att ni kan printa ut formen i stället? Gör två formdelar, Slipa formen, på med släppmedel och gjut.
    Klart man kan göra det, men funkar inte i alla lägen. Kan tex vara svårt att komma åt att slipa ett negativ. Sen brukar det underlätta att ha en mjuk form och visst går det att printa i flexibla material, men att efterarbeta dem är inte enkelt alls :/

mgronroos
    mgronroos är inte uppkopplad
    mgronrooss avatar
    Senior
    Jag har en liknande situation där jag vill göra nya knappar som ser ut som de gamla, men som skall sitta på en modern brytare eftersom de gamla inte finns längre.

Min tanke är att kanske gjuta av en gammal knapp, och sedan på något sätt gifta ihop det med ett printrat fäste (inga finishkrav) för en Marquardtbrytare.

Är det någon som gjort en liknande Frankenknapplösning?

volante
    volante är uppkopplad nu
    volantes avatar
    Veteran
    Namn:  Skärmklipp.JPG
Visningar: 65
Storlek:  18,6 KB

Oj. Tror det blir väldigt svårt, marquardt-knappar är sinnrikt konstruerade och innehåller små snäppfästen med tysk mikrometer-precision

Modellear
    Modellears avatar
    Moderator
    Citat Ursprungligen postat av mgronroos Visa inlägg
    Jag har en liknande situation där jag vill göra nya knappar som ser ut som de gamla, men som skall sitta på en modern brytare eftersom de gamla inte finns längre.

Min tanke är att kanske gjuta av en gammal knapp, och sedan på något sätt gifta ihop det med ett printrat fäste (inga finishkrav) för en Marquardtbrytare.

Är det någon som gjort en liknande Frankenknapplösning?
    Jag kan göra en knapp på en kafferast om du har mått och ritning särskilt med det kravet. ! I detta läget en knapp i valfritt material trä?. Knappen kan göras och det är inte svårt. Det svåra är bara måtten, och fästet på det här avståndet.

Gör ett fäste i en skrivare... Så kan man borra ett större hål och limma fast fästet. , borde duga med tvåkompomnent.

mgronroos
    mgronroos är inte uppkopplad
    mgronrooss avatar
    Senior
    Ja, det är ju precis det att marquardtknapparna är lite speciella. Men det borde ju gå när precisionen är nere på 0.1mm tänker jag. Eller är jag ute och cyklar?

Jag kan ta lite bilder på knappar och fästen så kan vi gärna göra ett test!
    Marquardt har ritningar på sidan om jag inte minns fel, skall kolla!

Liknande ämnen

1. Roland MPG-80 slider caps.
    Av Ulven i forum DIY - bygg & reparation
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2016-01-12, 14:55

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •