Resultat 1 till 20 av 20

Ämne: "Ny" Mac hittar inte MOTU... [positiv update]

  1. #1
    skogge
    skogge är inte uppkopplad
    skogges avatar
    Veteran

    "Ny" Mac hittar inte MOTU... [positiv update]

    Hoppla! Plötsligt hickar MOTU audio setup till och hittar ett... 896 mk III. Nu ska Logic installeras om...

    Jaha. Efter att MBP:n handikappades av externa bildskärmskortsdöden så vände jag ut och in på plånboken och skaffade hem en Mac mini server 2011 mid 2011 i7 2.0 Ghz. Jag tänkte att det borde ju funka helt problemfritt med en typ jämngammal dator...

    Men...

    Det första jag gjorde var att koppla MBP:n till Minin via firewire och Target mode. Inga problem att flytta över hela kontot och alla program till minin. Glad i hågen drar jag igång Logic och det tuffar igång men vill inte hitta ljudkortet, ett MOTU 896 mkIII firewire. Jag har exakt samma koppling som jag hade till den bärbara och har knappt ens rört kabeln... MOTU audio setup, som alltid brukar kicka igång när datorn hittar ljudkortet, dyker inte upp och när jag startar det manuellt hittar programmet ingen hårdvara. Jag har ju en adapter mellan FW800 och FW400 men den verkar funka när jag använder den för att koppla in en hårddisk. Jag testar FW-kabeln genom att koppla in ljudkortet till min gamla plast-iMac. Den hittar ljudkortet direkt. Allt verkar funka UTOM den lilla detaljen att minin inte detekterar ljudkortet.
    Jag har testat både legacy-drivrutinen (som ska funka till 10.13.X enligt MOTU:s hemsida) samt den senaste (som egentligen inte är kompatibel med 896 mkIII FW utan bara hybrid-modellen) i desperation men ingenting.
    När jag kopplar in FW-kontakten bak i minin så ändrar brusljudet i högtalarna karaktär men ingenting mer.

    Jag drog in en helt nyinstallerad High Sierra (och jag tror att MBP:n körde samma men det kan jag ju inte se då den bara botar om men inte upp...) för att testa om det hade blivit nåt skit när jag migrerade från MBP:n. Jag laddade ner drivisarna (först legacy och sedan den senaste) men ingenting händer. Jag ser ingenting annat i Logic än datorns inbyggda ljudkort vare sig in eller ut. I MacOS audio/midi-setup är ljudkortet greyed out och jag kan inte ändra något. Jag får iofs en varning om att drivisarna inte är helt kompatibla men enligt apple så är det bara en varning att de kan komma att bli ickefungerande i nästa eller nästnästa operativsystem.

    Min sista idé är att försöka installera ett tidigare OS än High Sierra eller att dränka all satans musikutrustning i havet. Vet inte riktigt vilket som är minst jobbigt...
    Senast redigerat av skogge den 2019-05-04 klockan 15:19.

  2. #2
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Du verkar uppstressad och då gör man saker på ickelogiska vis men FW bör du så klart inte rycka in & ut under drift, sedan kan du kolla vad datorn hittar under äpplet, Om den här datorn och Systemrapport. Sedan har du Motus sajt att hämta drivare & eventuella firmwareuppdateringar på.

  3. #3
    Modellear
    Modellear är inte uppkopplad
    Modellears avatar
    Vintage
    är PC snubbe men

    1 Ladda ner alla nya drivrutiner som finns.
    2 Stäng av koppla in kablar starta upp

    Drivrutiner packar man upp och lägger in.

    I vissa enstaka fall får man starta om på nytt. Klart.

    På PC sidan kan vissa få saker trillsas och då kan det i vissa fall vara någon äldre drivrutin som ligger kvar... men det var vanligare förr.

    I det fallet kan man få ta bort allt man hittar manuellt och sen lägga in dom nya på nytt.

    kan det vara ungefär det samma på MAC? Även ryck inte ur och sätt in saker när datorn är på.

  4. #4
    geminister
    geminister är inte uppkopplad
    geministers avatar
    Veteran
    Har du hotswappat ditt MOTU-kort? Isåfall kan du tyvärr ha bränt FW-porten i det.

  5. #5
    skogge
    skogge är inte uppkopplad
    skogges avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av geminister Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Har du hotswappat ditt MOTU-kort? Isåfall kan du tyvärr ha bränt FW-porten i det.
    Ah härligt! <3

  6. #6
    skogge
    skogge är inte uppkopplad
    skogges avatar
    Veteran
    Ja... ja...

  7. #7
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Funking the right way now?

  8. #8
    Men.... Är inte Firewire anledningen till att "hotswap" heter hotswap?

    Aldrig ägt ett motu, men jag skulle testa på en annan burk innan jag antog ett HW fel.

  9. #9
    (troligtvis inte det som ligger bakom ordet "hotswap" ... Men fans det något annat protokoll med hotswap innan det? Usb troligtvis. Men Hotswap var väl en del av FW marknadsföringen...?)

  10. #10
    skogge
    skogge är inte uppkopplad
    skogges avatar
    Veteran
    Har varit hemifrån lite men jag har kommit så långt att MOTU Audio setup plötsligt visar fliken med ljudkortet och dess in- och utgångar.
    Resten av kvällen är öronmärkt till detta. Hoppas det slutar i dur.

  11. #11
    Firechild
    Firechild är inte uppkopplad
    Firechilds avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av reSet Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Men.... Är inte Firewire anledningen till att "hotswap" heter hotswap?

    Aldrig ägt ett motu, men jag skulle testa på en annan burk innan jag antog ett HW fel.
    Det är sant att Firewire lanserades med Hot swap/plugging som säljargument men tillverkarna själva avråder, tex AVID och focusrite.

  12. #12
    tei
    tei är inte uppkopplad
    teis avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av reSet Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    (troligtvis inte det som ligger bakom ordet "hotswap" ... Men fans det något annat protokoll med hotswap innan det? Usb troligtvis. Men Hotswap var väl en del av FW marknadsföringen...?)
    Absolut, och följer du specen till punkt och pricka så är hotswap en feature utan risker. Tyvärr har en del tillverkare inte varit så noga på den punkten.

  13. #13
    skogge
    skogge är inte uppkopplad
    skogges avatar
    Veteran
    Fan vilken tid allt tar. Lyckades inte spara/kopiera/föra över MacOS Audio Midi Setup till ny dator/användare så till slut gav jag upp och skrev in allt på nytt. Var t o m inne som Root och bökade. Tog ju lite tid.
    Jag bootade upp från MBP:n när jag körde den som Target Mode och hoppla, där funkade allt som det gjorde innan. Nu ska jag bara försöka mig på en ny transfer och hoppas att allt funkar som tänkt.

  14. #14
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Använd carbon copy cloner i så fall - bäst är att ominstallera.

  15. #15
    skogge
    skogge är inte uppkopplad
    skogges avatar
    Veteran
    Carbon copy verkade krångligt att sätta sig in i så jag gjorde en transfer från MBP:n.
    Allt startar upp som det ska. Logic och allt verkar funka. Dock kommer det digital störning från ljudfilerna i Logic. Körde bara någon trumloop och det kom rejält med digitala knäpp och hack...

  16. #16
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Hur många FWkablar testar du?

  17. #17
    skogge
    skogge är inte uppkopplad
    skogges avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hur många FWkablar testar du?
    Jag har bara en som är lång nog.

  18. #18

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av skogge Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Carbon copy verkade krångligt att sätta sig in i så jag gjorde en transfer från MBP:n.
    Allt startar upp som det ska. Logic och allt verkar funka. Dock kommer det digital störning från ljudfilerna i Logic. Körde bara någon trumloop och det kom rejält med digitala knäpp och hack...
    Bufferinställning?

  19. #19
    skogge
    skogge är inte uppkopplad
    skogges avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av drloop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Bufferinställning?
    Jag höjde den men det lät identiskt illa.

  20. #20
    Citat Ursprungligen postat av skogge Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag har bara en som är lång nog.
    Då hoppas jag att det är sladden som slirar... <3

Liknande ämnen

  1. Sånt skum att sätta "tusenfotingar" i, var hittar man det?
    Av rydan i forum DIY - bygg & reparation
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2013-04-29, 14:02
  2. "Aggregated devices" på Mac fungerar inte
    Av MrOaiki i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2013-02-03, 05:05
  3. Lustigt när man hittar "sina" melodier där ute.
    Av PF i forum Komposition & textförfattande
    Svar: 43
    Senaste inlägg: 2007-09-01, 16:22

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •