Resultat 1 till 18 av 18

Ämne: måste man ha förstärkare till skivspelare?

  1. #1
    grafflix
    grafflix är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna

    måste man ha förstärkare till skivspelare?

    kalla mig noob men jag har ingen koll på sånt här. måste jag har en förstärkare till mina skivspelare om jag bara ska spela hemma?
    eller kan man koppla högtalarna direkt till mixern?

    fråga 2:
    finns det isåfall högtalare med inbyggd förstärkare?

  2. #2
    El Toro
    El Toro är inte uppkopplad

    Obekräftat konto
    Citat Ursprungligen postat av grafflix Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    kalla mig noob men jag har ingen koll på sånt här. måste jag har en förstärkare till mina skivspelare om jag bara ska spela hemma?
    eller kan man koppla högtalarna direkt till mixern?

    fråga 2:
    finns det isåfall högtalare med inbyggd förstärkare?
    Svar på fråga 1 ja det behövs en förstärkare om inte mxern har en sådan inbyggd vilket är rätt ovanligt.Svar på fråga 2 ja det finns högtalare med inbyggd förstärkare de kallas ofta aktiva högtalare eller aktiva monitorer. Datorhögtalare brukar ofta ha inbyggda förstärkare.

  3. #3
    mad.gibbon
    mad.gibbon är inte uppkopplad
    mad.gibbons avatar
    Veteran
    Det du letar efter är ett RIAA-steg. Pickupens utnivå är ca 40 dB lägre än vanlig linjenivå, om jag inte missminner mig, och du behöver således en förförstärkare, RIAA-steg, för att lyfta nivån till den rätta för din förstärkare. Finns i prisklasserna mellan 250 kr till säkert 1 ooo ooo.
    Senast redigerat av mad.gibbon den 2019-05-03 klockan 20:28.

  4. #4
    kockpit
    kockpit är inte uppkopplad
    kockpits avatar
    Veteran
    Skivspelare med inbyggt försteg (RIAA) kan kopplas direkt till:
    • Förstärkare utan ingång för skivspelare, som kopplas till passiva högtalare
    • Aktiva högtalare (alltså med inbyggd förstärkare), behöver volymkontroll på högtalare eller annan på vägen
    • Mixer utan ingång för skivspelare, som sedan kopplas till aktiva högtalare eller förstärkare som kopplas till passiva högtalare


    Skivspelare utan försteg måste kopplas till mixer eller förstärkare som har ingång för skivspelare, sedan till:
    • Mixer till förstärkare till passiva högtalare
    • Mixer till aktiva högtalare
    • Förstärkare till passiva högtalare



    Eller separat RIAA som de andra skriver.
    Senast redigerat av kockpit den 2019-05-03 klockan 20:32.

  5. #5
    janost
    janost är inte uppkopplad

    Avslutat konto
    Citat Ursprungligen postat av mad.gibbon Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det du letar efter är ett RIAA-steg.
    Precis, RIAA är inte bara en förförstärkare det är också frekvensjustering som behövs.
    Annars blir ljudet fattigt på låga frekvenser.

  6. #6
    Modellear
    Modellear är inte uppkopplad
    Modellears avatar
    Vintage
    1 Vad har du eller ska du köpa något?
    2 vad menar du med skivspelare ? Sett flera som kallar både vinyspelare ock CD spelare för skivspelare men jag hoppas nu att du menar Vinylspelare-
    Det vanligaste är att vinylspelare har extra låg utgång så därför måste man ha ett riasteg, Antingen inbyggt i vinylspelaren eller som fristående i låda eller inbyggt i förstärkaren. Alla varianter finns men någonstans på vägen så måste det finnas en.

    "kan man koppla högtalarna direkt till mixern " lite osäker på vad du faktiskt menar med MIXER här.

    men om jag tar det bokstavligt så finns det mixer utan förärkare och så är det nästan på alla. men powermixer har inbyggd förstärkare och då är det bara att koppla in högtalare men dom måste då vara utan förstärkare. Om det nu är en sådan mixer du har?

    På fråga två

    ja det finns med inbyggda förstärkare och det kallas då aktiva högtalare, men det är alltså vanligare för studiobruk. passiva högtalare heter det om det är utan förstärkare och dom är vanligare för hemmabruk-

    Om vi säger att du bara ska lyssna på alldeles vanliga vinylskivor hemma men inte tänkt vara DJ eller något annat då är det lättast att bara köpa en vanlig stereoförstärkare med Riasteg inbyggt, en vinlylspelare, två passiva högtalare.

    Hjälpte en gubbe i går faktiskt... Att köpa grejer på HIFikluubben, fick ihop ett litet system, En liten trevlig halvbreddsförstärkare Halva bredden mot en vanlig förstärkare med radio, Cd inbyggt, och en ingång utan riasteg, och en skivspelare med riasteget inbyggt och det visste jag inte ens om att det fanns?

    Väldigt fina grejer men vinylspelaren klarar inte av att peta tillbaka armen och stänga av snurret själv och det är väl liter sådär hmmm ? men det var förutom det välldigt fina grejer.

    man kan även köra blåtand på denna om man vill. Onkyo är märket.


    Gick väl loss på en 6-7k, utan högtalare då för han har ett par hemma som han ska använda ett litet tag..

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av janost Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Precis, RIAA är inte bara en förförstärkare det är också frekvensjustering som behövs.
    Annars blir ljudet fattigt på låga frekvenser.
    ´Ja precis, haha det hade jag faktiskt glömt bort

  7. #7
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    gibbon och janost... jag tror ni läste för snabbt. Jag misstänker att vi pratar om en vanlig DJ-mixer med phonoingångar och då är RIAA inte alls det som efterfrågas. Jag tror El Toros svar är det som behövdes, men TS får återkomma om det blev rörigt och oklart.

  8. #8
    Modellear
    Modellear är inte uppkopplad
    Modellears avatar
    Vintage
    Verkar vara Dj ja men jag tänkte hemmastereo

  9. #9
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Min DJ-mixer har två phonoingångar och två line. Sedan har den dubbla stereo ut, varav en går till hemmastereons förstärkare och passiva högtalare. Den andra går till ett par trådlösa lurar.

    Men... det hjälper säkert om graffix berättar hur hen tänkt att det ska funka där.

  10. #10
    kulig
    kulig är inte uppkopplad
    kuligs avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	4008984_orig.jpeg 
Visningar:	44 
Storlek:	21,7 KB 
Id:	87500

  11. #11
    kockpit
    kockpit är inte uppkopplad
    kockpits avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av kulig Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	4008984_orig.jpeg 
Visningar:	44 
Storlek:	21,7 KB 
Id:	87500
    Cerwin-Vega är obligatoriskt!

  12. #12
    grafflix
    grafflix är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Tack för svar allihopa!
    Jag var kanske lite otydlig då jag skrev inlägget snabbt men jag ska klargöra lite.

    Det jag har är ett DJ set: två vinylspelare och en DJ mixer, en trasig förstärkare och två jättegamla högtalare.
    Behöver alltså köpa nytt och därför undrar jag om jag behöver köpa både förstärkare och högtalare eller om det fanns högtalare med inbyggd förstärkare.

    Men så som jag förstår av alla svar verkar det som att jag behöver köpa både och. Mina skivspelare har inte inbyggt RIIA

  13. #13
    rydan
    rydan är uppkopplad nu
    rydans avatar
    Veteran
    Om man går på lägenhetsvisning ser man att man bara behöver en vinylspelare. Igen förstärkare, inga högtalare, inga vinyler...

  14. #14
    rydan
    rydan är uppkopplad nu
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av grafflix Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tack för svar allihopa!
    Jag var kanske lite otydlig då jag skrev inlägget snabbt men jag ska klargöra lite.

    Det jag har är ett DJ set: två vinylspelare och en DJ mixer, en trasig förstärkare och två jättegamla högtalare.
    Behöver alltså köpa nytt och därför undrar jag om jag behöver köpa både förstärkare och högtalare eller om det fanns högtalare med inbyggd förstärkare.

    Men så som jag förstår av alla svar verkar det som att jag behöver köpa både och. Mina skivspelare har inte inbyggt RIIA
    Om DJ-mixern har phono-ingångar (vilket den väl lär ha?) så är det riia-steg inbyggda på de ingångarna. Finns gott om högtalare med inbyggd förstärkare. ("Aktiva" högtalare är termen du söker.)

  15. #15
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Och för att kontrollera så att DJ-mixern funkar bra med skivspelarna, anslut bara hörlurar och lyssna om det låter som det ska

    Sedan är det värt att ta reda på vad som är trasigt på förstärkaren, är det bara att den knastrar när man vrider på volymratten så är detta ofarligt och benämns oxid - grejer som stått ett tag oxiderar och då blir det knaster. Det får man bort genom att motionera alla reglage, gäller även gamla syntar, ser ofta i annonser att folk talar om knaster när man vrider på filterreglage och annat - tryck in knappen ordentligt mot höljet, ratta på upp och ner frenetiskt och oxiden försvinner i 97 fall av 100.

  16. #16
    Ashaz
    Ashaz är inte uppkopplad
    Ashazs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av rydan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Om man går på lägenhetsvisning ser man att man bara behöver en vinylspelare. Igen förstärkare, inga högtalare, inga vinyler...
    Dagens asgarv

    Jag har gjort helt fel och travat mina apparater på höjd på 90tals vis. Stärkare. Kasettdäck. Cdspelare. Vinylarn överst. Det blir ett litet monster.

  17. #17
    Batteriet
    Batteriet är inte uppkopplad
    Batteriets avatar
    Veteran
    De här kanske kan vara något, inte testat själv men har väl hyfsade recensioner tror jag.

    https://www.whathifi.com/roth/va4/review


    https://youtu.be/r6d9Sj9-4gs

  18. #18
    kulig
    kulig är inte uppkopplad
    kuligs avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av grafflix Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tack för svar allihopa!
    Jag var kanske lite otydlig då jag skrev inlägget snabbt men jag ska klargöra lite.

    Det jag har är ett DJ set: två vinylspelare och en DJ mixer, en trasig förstärkare och två jättegamla högtalare.
    Behöver alltså köpa nytt och därför undrar jag om jag behöver köpa både förstärkare och högtalare eller om det fanns högtalare med inbyggd förstärkare.

    Men så som jag förstår av alla svar verkar det som att jag behöver köpa både och. Mina skivspelare har inte inbyggt RIIA
    for att fortydliga och hjalpa:

    ja det finns hogtalare med inbyggd forstarkare. de kallas aktiva hogtalare. du behover ingen separat forstarkare om du koper sadana. bara att koppla line out fran din mixer direkt till ingangen pa respektive hogtalare.

    din mixer: om du har phono in ingangar pa mixern betyder det att din mixer har inbyggd RIIA. du behover ingen separat/extra RIIA om du kopplar in skivspelarna till din mixer via phono in.

Liknande ämnen

  1. Hur länge måste man ha en synt innan man får sälja den?
    Av tonefloat i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 43
    Senaste inlägg: 2019-01-12, 11:40
  2. Måste man ha ljudkort för latency till MAC?
    Av Roboboi i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2015-03-05, 15:49

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •