Resultat 1 till 2 av 2

Ämne: Knastrande -30db Pad knapp på Vintagedesign M81

Roberths avatar
    Senior

Knastrande -30db Pad knapp på Vintagedesign M81

Hej,

Föst och främst vill jag skylta med min totala okunskap när det gäller elektronik vilket också är anledningen att jag ställer frågan här

Jag har en Vintagedesign M81 mikförstärkare som jag har varit väldigt nöjd med genom åren. Nu har det dock uppstått ett problem. Jag har skaffat en mikrofon som har en väldigt het utsignal vilket gör att signalen blir för stark även på lägsta nivån. M81:an har en -30dB Pad som jag för första gången fått nytta av. Nu till problemet. När -30dB är intryckt börjar det knastra och brumma. När jag rör vridreglaget på preampen brummar det och knastrar ännu värre. Detta sker inte när -30dB knappen är urkopplad.

Hur kommer man tillrätta med det här? Någon som skulle kunna hjälpa till mot ersättning?

Mvh
    Roberth

machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Eftersom knappen suttit där oanvänd är det troligt att kontaktblecket oxiderat i omkopplaren. Beroende på designen kan man byta eller rengöra.

En klassiker i sammanhanget är att motionera omkopplaren. Tryck på och av MÅNGA gånger (du behöver ju inte ha högtalarna igång). Sådan mekanisk påverkan kan göra mycket nytta och tycker du det blir bättre efter hundra omkopplingar så vad det oxid.

Det är samma anledning som varför volymreglage ofta knastrar, i en studio står de i allmänhet på max.

Liknande ämnen

1. Psu-knapp?
    Av christoffer i forum DIY - bygg & reparation
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2013-09-20, 15:52

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •