Resultat 1 till 16 av 16

Ämne: iMac 2006-upprustning

  1. #1
    hasparigus pink
    hasparigus pink är inte uppkopplad
    hasparigus pinks avatar
    Veteran

    iMac 2006-upprustning

    Hej!

    Kan man få några bra tips?

    Jag tänkte jag kunde börja använda min 2006 iMac (första med Intel Core 2 Duo eller vad den processorn hette). Bara som extra HBO, Netflix, Soundcloud, Bandcamp, Spotify och bildspels-apparat.

    Men den har blivit sådär att den fryser och får snurrande hjulet som aldrig går bort, så fort man försöker nåt mer än att typ spela upp ljudfiler i Finder

    Vad ska jag testa att uppgradera/göra först?

    Hårddisken har 49 GB av 500 ledigt, borde inte vara för full va?

    2 GB ram har den, är det för lite för Snow Leopard? (Jag tror de bara har stöd för 3 GB?)

    Kan nåt annat vara dåligt? Fläkten?

    Tack på förhand!

  2. #2
    miaz
    miaz är inte uppkopplad
    miazs avatar
    Veteran
    Personligen hade jag kört 'Format C Kolon' eller tryckt dit en SSD.
    https://eu.crucial.com/eur/en/compat...hz-or-2*16ghz)

    (obs, om du gör det, se till att skaffa rätt, länken är det första som dök upp).

  3. #3
    resonator
    resonator är inte uppkopplad
    resonators avatar
    Veteran
    Inga bra tips här kanske och har inte Mac, men en C2D är för långsam för moderna video-streamingtjänster som HBO och Netflix. De andra tjänsterna för ljud klarar den däremot av.

  4. #4
    hasparigus pink
    hasparigus pink är inte uppkopplad
    hasparigus pinks avatar
    Veteran
    bra tips/info! tack båda! ska kolla om det räcker att installera om snow leopard först då

  5. #5
    my03
    my03 är inte uppkopplad
    my03s avatar
    Veteran
    Socket M verkar den ha. Kolla här, beroende på vad du redan har sas:

    https://lowendmac.com/2016/cpu-upgra...or-2006-imacs/

  6. #6
    papawasarodeo
    papawasarodeo är inte uppkopplad

    Senior
    Grafikkkorten var riktigt usla i de gamla imacsen. Om det går att byta ut är ju dock en annan femma.

    Jag kunde aldrig ens kolla på Netflix utan hack på min iMac från 2009.

  7. #7
    hasparigus pink
    hasparigus pink är inte uppkopplad
    hasparigus pinks avatar
    Veteran
    aha kul att man kan byta processor också!

    jag får skippa rörliga bilder då

  8. #8
    hasparigus pink
    hasparigus pink är inte uppkopplad
    hasparigus pinks avatar
    Veteran
    jag försöker formatera och installera om, men den stannar på snurrhjul varje gång. försöker också slänga stora mappar först men samma sak då.

    skulle det kunna vara fläkten som inte funkar som den ska då?

  9. #9
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    Har du kört en koll av hårddisken? Så inte den är delvis paj. För jag antar vi pratar en klassisk mekanisk hd här?

  10. #10
    hasparigus pink
    hasparigus pink är inte uppkopplad
    hasparigus pinks avatar
    Veteran
    ja mekanisk. kanske borde byta med en gång men vore ju skönast om det hela blev gratis. hur kollar man hårddisken bäst (när datorn inte verkar vilja göra så mkt alls)?

  11. #11
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Disk utility går att köra från boot (tror jag, beror kanske på os). Man får hålla ner någon tangent när man startar, kanske D men minns inte

  12. #12
    hasparigus pink
    hasparigus pink är inte uppkopplad
    hasparigus pinks avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av oljud Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Disk utility går att köra från boot (tror jag, beror kanske på os). Man får hålla ner någon tangent när man startar, kanske D men minns inte
    kool bra tips! ska söka lite på vilka tangenter som är bra att trycka ned då

  13. #13
    hasparigus pink
    hasparigus pink är inte uppkopplad
    hasparigus pinks avatar
    Veteran
    c var rätt tangent. formatera gick bra och även installera snow leopard men sedan blev det att den fick snurrehjul för evigt igen och tidigare i setupen för varje nytt försök, vilket också var fallet i förra installationen -som att den blir för varm? luktar hetta uppe i ventilationsspringan också...

  14. #14
    hasparigus pink
    hasparigus pink är inte uppkopplad
    hasparigus pinks avatar
    Veteran
    installationen blev klar efter några försök till men sedan funkar den bara i ett par minuter innan den hänger sig, precis som innan formateringen och ominstallation...

  15. #15
    Gaston
    Gaston är inte uppkopplad
    Gastons avatar
    Senior
    Jag skulle testa med en ny hd som första steg. Och dammsuga fläktarna och kylflänsar samtidigt.
    Om det inte hjälper så är det nog ett värmeproblem mellan processor och heatpipe. Kylpastan kan ha torkat, så när processorn börjar bli varm låser den sig.

    Jag kör en marginellt nyare iMac (20", mitten 2007, Core2Duo, 4GB ram, SSD, 256MB ATI Radeon HD 2600PRO) och den tuffar på för lättare grejer med El Capitan. Funkar med Youtube, Svtplay, Viaplay, mm. Imponerande för en 13 år gammal dator!

  16. #16
    hasparigus pink
    hasparigus pink är inte uppkopplad
    hasparigus pinks avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Gaston Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag skulle testa med en ny hd som första steg. Och dammsuga fläktarna och kylflänsar samtidigt.
    Om det inte hjälper så är det nog ett värmeproblem mellan processor och heatpipe. Kylpastan kan ha torkat, så när processorn börjar bli varm låser den sig.

    Jag kör en marginellt nyare iMac (20", mitten 2007, Core2Duo, 4GB ram, SSD, 256MB ATI Radeon HD 2600PRO) och den tuffar på för lättare grejer med El Capitan. Funkar med Youtube, Svtplay, Viaplay, mm. Imponerande för en 13 år gammal dator!
    aha intressant! att processorn låser sig låter rimligt för den verkar funka som den ska första minuterna varje gång man startar om men funkar kortare stund för varje gång man startar om när man gör det många ggr. jag dammsög bara den första fläkten som man kom åt utan att ta bort skärmen, men jag tror det finns tre st där inne...

    kanske dammsuga är första steget då, och byta kylpasta andra. ssd och mer ram kan jag köpa om den verkar värd att satsa mer pengar på...

    men det är tuffa datorer så jag vill gärna att de ska leva vidare.

Liknande ämnen

  1. SAMA 2006
    Av Bo-Kaj i forum Evenemang
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-04-12, 07:38

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •