Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: När upptäckte du ny musik senast

  1. #1
    Steelberry
    Steelberry är inte uppkopplad
    Steelberrys avatar
    Veteran

    När upptäckte du ny musik senast

    Liten spin på Outshapes sluta lyssna på ny musik, när upptäckte du musik som lät ny? Jag menar som nått du inte hört förut och som inte fanns förrut. Det mesta på topplistorna låter ju som den kunde gets ut för 10 år sedan. Inget kritik utan mer ett konstaterande att jag upplever att utvecklingen går långsammare. Typ inget som låg på topplistan på 80-talet lät ju som nått som kunde ges ut på 70-talet. Men efter 90-talet tycker jag nog att takten på förnyelse mattats av och på 10-talet går det väldigt långsamt. Lite nytt sätt att sjunga och frasera kanske och dosen autotune, men annars är det klent på topplitorna med förnyelse. Eller håller ni inte med?

    Om man tittar bort från topplistorna finns det förstås föryelse i många genrer/under genrer. Vad har ni för tips på ny musik, musik som inte gjordes för 10 år sedan?

    Jag minns när jag upptäckte Alva Noto och Raster ca 2007... det lät som inget annat. Dub Step kanske...

  2. #2
    SteffeE
    SteffeE är inte uppkopplad
    SteffeEs avatar
    Veteran
    Jag upptäckte drill i höstas, det är en ganska ny genre.

    Jag saknar dock vettigt nyskapande inom metal. Några av de bästa banden jag lyssnar på nu är de som blickat bakåt mest, men ändå lyckas göra något nytt, typ Sleep och Bongripper.
    Metal är fruktansvärt konservativt.

  3. #3
    miaz
    miaz är inte uppkopplad
    miazs avatar
    Veteran
    Var jag ensam i att uppfatta ordet "ny" i outshape's tråd som musik man inte hört förut,
    och inte nödvändigtvis modern musik?

    Men gäller det modern musik, så är Death Grips det mest moderna jag hört,
    och något jag stundtals lyssnar på.

  4. #4
    miaz
    miaz är inte uppkopplad
    miazs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av SteffeE Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag upptäckte drill i höstas, det är en ganska ny genre.

    Jag saknar dock vettigt nyskapande inom metal. Några av de bästa banden jag lyssnar på nu är de som blickat bakåt mest, men ändå lyckas göra något nytt, typ Sleep och Bongripper.
    Metal är fruktansvärt konservativt.
    Nu vet jag inte vad du klassar som metal, men tycker då Mars Volta, Tool, Meshuggah och typ Mastodon alla
    gjort rätt nya saker. Sen Scott Walker och Sunn o))) skivan. Den var ju helkass, men nyskapande.
    Och ska int Opeth vara nå folk är galna i?

  5. #5
    Hugo Hasslo
    Hugo Hasslo är inte uppkopplad
    Hugo Hasslos avatar
    Veteran
    PC Music och artisterna som är förknippade känns väldigt modernt. I synnerhet SOPHIE. Lite för kliniskt för mig egentligen men en del är väldigt bra ändå.

  6. #6
    Hjorten
    Hjorten är uppkopplad nu
    Hjortens avatar
    Administrator
    Jag vill påstå att Igorrr gjort mycket för att förnya breakcore. De genretypiska egenheterna finns där, men han har skruvat upp galenskapen. Till råga på allt så är det, numera, inte slicade amenbreaks utan en människa vid trumstockarna. Och det är så otroligt välproducerat samtidigt som det får den härliga råa skitigheten.

  7. #7
    dar303
    dar303 är inte uppkopplad
    dar303s avatar
    Veteran
    Jätteofta!

    Jag hörde något tidigare idag, queer new york minimaltechno-gabber, det var grymt! Nope, ni kommer inte att få länken, ni får vänta till Norberg!

  8. #8
    dar303
    dar303 är inte uppkopplad
    dar303s avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Hugo Hasslo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    PC Music och artisterna som är förknippade känns väldigt modernt. I synnerhet SOPHIE. Lite för kliniskt för mig egentligen men en del är väldigt bra ändå.
    (haha varning för övernördigt hipsterinlägg!)
    De är ju ändå några år gamla, de körde på Bangface i år och har gjort gig tillsammans med cutting edge uk bass garage bassline-gänget runt Off me nut records nu, de fann varandra på twitter! Grabbgänget och feministaktivisterna, riktigt kul och bra för den brittiska scenen!

  9. #9
    JOMACO
    JOMACO är inte uppkopplad
    JOMACOs avatar
    Senior
    Är inte frågan lite egocentrisk och/eller elitisk i grunden? Ny musik för vem och i förhållande till vad? Inget är ju nytt per se och allt är relativt. Personligen kan jag se hur gradvis exponering för musik utanför det jag känt till ökat min uppskattning för det mesta inom musik. Dock ska det sägas att jag som oftast behövt någon sorts bekant referens. Tror inte jag uppskattat mycket av det jag gillar nu för tex 20 år sedan.

  10. #10
    Soundbrigade
    Soundbrigade är uppkopplad nu
    Soundbrigades avatar
    Veteran
    Det senaste nya jag upptäckte var nog via Record Heavens nyhetsutskick. Nu blev det ändå musik i ungefär samma genre som är min favvogenre (progg). Chilensk och argentinsk proggrock, där framför allt den chilenska var en skön blandning av folk, jazz och rock.

    Även om jag har en favoritgenre, är det ändå musiken som är viktig och hittar jag något som låter bra i mina öron slår jag till.

    (Ofta har jag snöat in på en viss artist och sedan följt rötter och grenar från den artisten, typ King Crimson - Robert Fripp - David Sylvian och Michael Brooks/Gordon Haskell.
    Via den ryska thrillern Brat och Brat 2 hittade jag Okean Elzy, en ukrainsk rockgrupp och ryska Splin.)

  11. #11
    Philiasis
    Philiasis är inte uppkopplad

    Senior
    Det är kanske inte helt nytt men norsk Shining var för mig ett upptäck ("Blackjazz" från 2010 så inte mer än 10 år gammal musik ändå). Annars är det mest gammalt eller mycket gammalt jag "upptäcker" på nytt.

  12. #12
    Chrutil
    Chrutil är inte uppkopplad
    Chrutils avatar
    Senior
    Nej svårt.. det kanske är för att man är på andra sidan 50, men det är många år sedan jag jag kände samma sak som jag kände när jag hörde Dream Theater Images & Words första gången, eller när Jarres Zoolook kom ut eller Kraftwerk Computer World.
    Kanske för man redan har hört allt så är inget ‘helt nytt’ längre, men det beror nog lika mycket på att jag hade inte hört så mycket på 80 talet så det fanns fortfarande saker att upptäcka där man inte växt upp med rötterna till det.
    Intressant att tänka på att det fräschaste jag hört på länge vart AI genererad death metal från en annan tråd...

  13. #13
    dokido
    dokido är inte uppkopplad

    Veteran
    Ikeda upptäckte jag förra året, men musiken producerades tydligen 1998

  14. #14
    Wiktorion
    Wiktorion är inte uppkopplad
    Wiktorions avatar
    Veteran
    Jag har några pivotal grejer, främst album som varit väldigt unika.

    Vissa album sticker ut bland dessa för ett otroligt unikt sound som jag tycker är väldigt nyskapande.

    Andy Stott - Faith In Strangers är verkligen ett album som har ett sound jag aldrig hört innan. Det är en slags hårt driven, stökig techno som Stott lyckas städa upp så den låter helt rumsren och len. Det är något alldeles extra.

    Sven K - City 41 är ett album som försöker fånga 90-tals PSXkänslan med snabb musik och breakbeats i typ rallyspel och sådär. Ett koncept som verkligen lyckas.

    Vissa låtar sticker också ut, och en av dem som jag verkligen blivit golvad av är faktiskt vår egen miaz!!!

    Ekolali - Doggerland är verkligen en låt som sätter mig i en rytmisk trans och tillhör en genre jag inte kan placera för mig själv. Det är ett kraftfullt sound som gjort stor påverkan på mig.

  15. #15
    miaz
    miaz är inte uppkopplad
    miazs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Wiktorion Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ekolali - Doggerland är verkligen en låt som sätter mig i en rytmisk trans och tillhör en genre jag inte kan placera för mig själv. Det är ett kraftfullt sound som gjort stor påverkan på mig.
    yo, tack som fan för det där! Själv finner jag stundtals svårt att förstå vad jag gjort och kan därför inte riktigt
    hänga med. Har skett på fler släpp, men då har jag fått göra två sidor och har då kunnat återgå till något
    jag känner igen på andra sidan.

Liknande ämnen

  1. När slutade du lyssna på ny musik?
    Av outshape i forum Allmänt om musik
    Svar: 181
    Senaste inlägg: 2023-02-26, 18:35
  2. När började du senast älska ett band eller en artist?
    Av slirak i forum Skivor & artister
    Svar: 32
    Senaste inlägg: 2017-10-31, 22:40
  3. Jag upptäckte en riktigt pinsam sak...
    Av Östermalmstorg i forum Allmänt om musik
    Svar: 44
    Senaste inlägg: 2017-07-21, 11:36
  4. Nu upptäckte jag (Senaste låtarna)
    Av Modellear i forum Nyheter
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-11-26, 09:44

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •