Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Hur sätter man startpunkt för ett audiospår i Reason?

  1. #1
    bitbob
    bitbob är inte uppkopplad
    bitbobs avatar
    Veteran

    Hur sätter man startpunkt för ett audiospår i Reason?

    Blir aldrig klok på hur reason fungerar.

    Har audiospår som jag vill klippa bort några takter i början ifrån.

    Delar spåret i sequencern med rakbladet och tar bort det jag vill ta bort. Flyttar sedan spåren till takt 1.

    Har disable stretch på alla spår och vill ändra tempot i låten till att matcha det inspelade.

    Men när jag ändrar tempo flyttar audion på sig eftersom själva audion inte alls är klippt där jag sliceade. Helst vill jag kunna sätta origin på ett klipp så klippet flyttar sig ibtid utifrån den punkten. Om det inte går vill jag bara veta hur jag tar bort all audio innan min slicepunkt.

    Att bounca klippen är inte aktuellt då jag vill ha kvar audion oförändrad.

  2. #2
    bitbob
    bitbob är inte uppkopplad
    bitbobs avatar
    Veteran
    Hittade svaret till sist 🙂. I alla fall för att klippa ut och radera. forum.reasontalk.com/viewtopic.php?t=7253685

  3. #3

    Veteran
    Enable stretch och dra ut eller kläm ihop det klippet som du vill anpassa till resten av arret. Ta tag i änden av klippet och dra ut det med CTRL också intrycket.

  4. #4
    bitbob
    bitbob är inte uppkopplad
    bitbobs avatar
    Veteran
    Nej är ju precis tvärtom jag vill göra; Anpassa tempot till spåret.

    Men som sagt fick rätt på det. I Edit mode för spåret fick jag klippa spåret, bounca till new recording, och se till att drt var den nya inspelningen som användes. Då fattade reason att spåret skulle börja just där jag klippt (eftersom drt så klart inte fanns någon audio framför längre)

  5. #5

    Veteran
    Låt klippet vara i stretch, sätt tempo och dra sedan tillbaka loopen. Går mycket fortare.

  6. #6
    bitbob
    bitbob är inte uppkopplad
    bitbobs avatar
    Veteran
    Känns som ett bra sätt att förstöra audio på. I det här fallet ett 10 minuters klipp som behöve ändras fr0n 134.458 bpm till 134.0.

  7. #7
    bitbob
    bitbob är inte uppkopplad
    bitbobs avatar
    Veteran
    Känns lite som att göra timestretch som en del av masteringprocessen. 😜

  8. #8
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Jag brukar leta upp originaltempot manuellt genom att hålla koll på ettan i takten men det är en process som kräver en hel del handpåläggning. Börjar med att tap'a tempot och sedan flytta, lyssna, justera ett antal ggr.

  9. #9

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av bitbob Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Känns som ett bra sätt att förstöra audio på. I det här fallet ett 10 minuters klipp som behöve ändras fr0n 134.458 bpm till 134.0.
    Timestretchen är ju kanon i Reason så det är nog ingen fara. Men jag förstår att du hellre vill göra tvärtom.

Liknande ämnen

  1. Svar: 3
    Senaste inlägg: 2016-02-21, 09:59
  2. Hur spelar man flera midikanaler samtidigt i reason ?
    Av oscarandersss i forum Reason Studios
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2012-02-15, 18:00
  3. Svar: 13
    Senaste inlägg: 2007-10-24, 03:58
  4. Hardcore Reason: När man bygger ett ReFill
    Av PF i forum Reason Studios
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2005-12-02, 21:37

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •