Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: Scratcha på cdj

  1. #1
    Jätten
    Jätten är inte uppkopplad
    Jättens avatar
    Veteran

    Scratcha på cdj

    Kan cdjs kalibreras så att de blir ett bra vinylsubstitur för scratch ? Det finns ju vinylsimuleringskalibreringar för hur snabbt den ska starta upp och sakta ner. Men jag har aldrig med det fått till ett läge som låter och känns som att scratcha vinyl .

  2. #2
    must
    must är inte uppkopplad

    Senior
    Tips t.ex. Nicolas Collins sled dog som sökts på 99. Intressant
    Och kopieringsskydd. Tips. Fridens ut
    Senast redigerat av must den 2019-09-26 klockan 23:13.

  3. #3
    marcuxz
    marcuxz är uppkopplad nu

    Senior
    På cdj-1000 och cdj-2000 går det att ställa trögheten på jog hjulet

  4. #4
    Jätten
    Jätten är inte uppkopplad
    Jättens avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av marcuxz Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    På cdj-1000 och cdj-2000 går det att ställa trögheten på jog hjulet
    analogt eller digitalt? att man kan ställa hur snabbt den accelerar och tappar tempo vet jag om.

  5. #5
    geminister
    geminister är inte uppkopplad
    geministers avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Jätten Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    analogt eller digitalt? att man kan ställa hur snabbt den accelerar och tappar tempo vet jag om.
    Du ställer inte in hur trög själva jogwheelet är rent fysiskt men hur mkt rörelserna påverkar. Antar att det är det du menar med digitalt?

  6. #6
    Jätten
    Jätten är inte uppkopplad
    Jättens avatar
    Veteran
    Jo precis .

    Funderar fortfarande på ämnet fö

  7. #7
    Jätten
    Jätten är inte uppkopplad
    Jättens avatar
    Veteran
    Tycker inte att de kalibreringsmöjlifgeterna bidrar särskilt mycket till scratchvänlighet

  8. #8
    timothy
    timothy är inte uppkopplad
    timothys avatar
    Veteran
    Tycker det är ett mysterium att CDJ/XDJ har blivit så jäkla bra men fortfarande låter det helt kass med scratch.

  9. #9
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Tycker det går att scratcha aldeles utmärkt med CDJ... klart det blir annorlunda känsla...men det har ju andra fördelar. Tycker också de olika cdj skiljer sig rätt mkt i känsla... Annars finns väl nyare kontrollers med vinylkänsla och realtidssnurr... fast utan CD, bara ettanolla. Rane, Denon... har inte provat men kan ju vara intressant.......men för min del funkar det helt ok med cdj... till och med de i lägre prissegment.

  10. #10
    Anubis
    Anubis är inte uppkopplad
    Anubiss avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av timothy Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tycker det är ett mysterium att CDJ/XDJ har blivit så jäkla bra men fortfarande låter det helt kass med scratch.
    Det är intressant, jag inbillar mig att för att verkligen få till det realistiskt så krävs kanske utöver att känslan i jogwheelet är rätt, en riktigt bra emulation. Kanske i nivå med VA-synthar? Då det är en analog teknologi som ska simuleras? Tycker att CDJ duger gott och väl om man som jag inte har någon erfarenhet av att scratcha med riktig vinyl. Men kan förstå att det inte känns/låter äkta för riktiga proffs-scratchare.

    Det kan förhoppningsvis förbättras/utvecklas med tiden, men frågan är väl lite hur in-demand det är nu för tiden? Att kunna kontrollera skivan/hitta cue-points osv med jogwheel är ju givetvis essentiellt med CDJ, men scratching känns mer som en kul bonus? Fast det kanske finns DJ's där ute som verkligen bemästrat/använder den funktionen mycket också? Tycker det är en nice throwback till old school vinyleran i alla fall. Btw älskar att sakta stoppa låtar med vinylfunktionen så satisfying tape stop effekt eller vinyl stop då
    Senast redigerat av Anubis den 2020-09-13 klockan 00:48.

  11. #11
    Jätten
    Jätten är inte uppkopplad
    Jättens avatar
    Veteran
    Oxus>>> ibland undrar jag om det är just för att stoppa cd som responsfunktionen på cdj är till för

  12. #12
    Jätten
    Jätten är inte uppkopplad
    Jättens avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ƶl8R Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tycker det går att scratcha aldeles utmärkt med CDJ... klart det blir annorlunda känsla...men det har ju andra fördelar. Tycker också de olika cdj skiljer sig rätt mkt i känsla... Annars finns väl nyare kontrollers med vinylkänsla och realtidssnurr... fast utan CD, bara ettanolla. Rane, Denon... har inte provat men kan ju vara intressant.......men för min del funkar det helt ok med cdj... till och med de i lägre prissegment.
    Vad har du för settings när du gör det ?

  13. #13
    Anubis
    Anubis är inte uppkopplad
    Anubiss avatar
    Veteran
    I denna videon där han jämför CDJ-3000 mot CDJ-2000 Nexus2, så nämner han förbättringar som gjorts med avseende på jogwheel latency för scratching. Så det verkar rimligen ha funnits en del utrymme till förbättringar


    https://youtu.be/8ahsv_l8ofw

    08.28 min in i klippet. Blir nyfiken på vad de ändrat rent tekniskt i jogwheel-konstruktionen på CDJ-3000 då han nämner att den verkar spinna längre än på CDJ-2000 Nexus2 om man spinner upp dom med handen och låter dem sakta ner. Är det kullager i dessa eller kanske i den nya? Någon som öppnat en CDJ-2000 Nexus2 å tittat?
    Senast redigerat av Anubis den 2020-09-25 klockan 06:20.

  14. #14
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Citat Ursprungligen postat av Jätten Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vad har du för settings när du gör det ?
    Scratchar ju mest med grabbens 850 och den har ju bara en ratt och den sår i mitten... när jag testat 2000NXS så har jag bara kört på grundinställningen... jag anpassar mig efter maskinen ..dom drog lite hårdare så kanske skulle man softa den lite men det är ok... skulle vilja ha ett par 900nxs nu innan dom försvinner helt...men fan inte råd........jag själv har ju cdj-350...inge vidare ...men det funkar ju hjälpligt....nästan roligare för resultatet blir skevare

Liknande ämnen

  1. Vilka cdj är ”ok”
    Av Morglurg i forum DJ
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2017-11-02, 08:22
  2. Jämföra CDJ's
    Av Jätten i forum Övriga instrument
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2016-09-01, 00:27
  3. Går det att scratcha på min vinylspelare?
    Av enapa i forum Evenemang
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2010-07-18, 11:11

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •