Resultat 1 till 28 av 28

Ämne: Atari ST - den bästa musik dator som någonsin fanns

  1. #1
    Kraft
    Kraft är inte uppkopplad
    Krafts avatar
    Senior

    Atari ST - den bästa musik dator som någonsin fanns

    Första delen av en serie med videos jag har gjort som visar lite av hur man använde eller kunde använda Atari ST datorer til at laga musik "back in the day".

    Jag tycker det är mycket kul at laga musik på dom fortfarande, och jobba endast i MIDI, med hårdvara är av och til mycket befriande och det utlöser bra med kreativitet hos mej.

    Del 1 benyttar Cubase som sequencer.


    https://youtu.be/gqc8AqIZj4w
    Senast redigerat av Kraft den 2019-05-11 klockan 15:18.

  2. #2
    kockpit
    kockpit är inte uppkopplad
    kockpits avatar
    Veteran
    Härlig video!

  3. #3
    Albedo
    Albedo är inte uppkopplad
    Albedos avatar
    Veteran
    Bra video, och roligt att du kör Atari igen. Jag blir verkligen nostalgisk när jag ser den där skärmbilden och minnen från -88 kommer tillbaka.
    Säkert roligt att se för de yngre som inte var med på den tiden också.

    Och vilken bra låt!! Den hade jag nästan glömt bort, och den blir lite annorlunda när du som man sjunger den, men din version låter också riktigt bra tycker jag.

  4. #4
    sickanovic
    sickanovic är inte uppkopplad
    sickanovics avatar
    Veteran
    Nostalgi, saknar ibland det enkla med Atari/Cubase/Pro24.

  5. #5
    synthetic
    synthetic är inte uppkopplad
    synthetics avatar
    Veteran
    Det är inte ofta nu lägre jag rotar fram Atari'n. Det mest jag skall köra fungerar bra under STEEM.

  6. #6
    Philiasis
    Philiasis är inte uppkopplad

    Senior
    Mycket nostalgiskt. Jag har aldrig haft en ST, min första dator var en c64 med tracker program 1990, så det går inte att jämföra med cubase system. Mycket trevlig demo av ikonisk dator, och som vanligt fantastiskt klimat av din låt

  7. #7
    tonefloat
    tonefloat är uppkopplad nu
    tonefloats avatar
    Moderator
    Najs! Jag bytte min 520ST snabbt till en 1040ST och körde en fin MT-32a

  8. #8
    johey
    johey är inte uppkopplad
    joheys avatar
    Veteran
    Inspirerande! Jag har både min 1040STE och min MegaST2 inkopplade, men har inte riktigt kommit till skott att göra musik på dem. Fick ett jättefint ex av Cubase 2 för en hundring på Retrogathering för några år sen, i fin låda med manual och dongel. Men men, jag är ju mer en Amiga- och C64-gubbe så jag har fortfarande det mesta av ST-världen kvar att upptäcka. Ser fram emot dina kommande videor i serien.

  9. #9
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Vadå ”back in the days”?! #kränkt





  10. #10
    johey
    johey är inte uppkopplad
    joheys avatar
    Veteran
    Han menar nog i förrgår.

  11. #11
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av johey Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Han menar nog i förrgår.
    Ah!!!

    Min mega4ST andas också ut.

  12. #12
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av synthetic Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det är inte ofta nu lägre jag rotar fram Atari'n. Det mest jag skall köra fungerar bra under STEEM.
    intressant, vore roligt om du kunde peka på någon youtube eller så som förklarar hur man ska göra. jag har bara lyckats få upp en skärmbild och sen fattar jag inte vilka vägar jag ska ta. kanske pga att jag mest är på utforskarhumör när det är som mest grådaskigt och skittrist men jag har gett upp varje gång. kör du detta på linuxburk eller? kan du mata in dina ataridisketter? det vore kul att se in action.

  13. #13
    Firechild
    Firechild är inte uppkopplad
    Firechilds avatar
    Veteran
    Själv hoppade jag över Atarin i min egen studio då jag höll fast till min Roland MC-50 hur länge som helst och ruinerade mig på sampler RAM till mina två S760 och K2000 som jag använde till sång, där jag triggade sångfilerna med MIDI note on. S760 hade ju en funktion att trigga inspelningen med MIDI note on också så det var ju inget problem att sätta "samplingen" rätt timingmässigt heller så de fungerade för bra innan jag hoppade över ATARI-epoken och gick direkt på Emagic Logic på PC i slutet på 90-talet. Dock jobbade jag rätt mycket med ATARI:n under en musikproducentutbildning. Både Cubase och Creator/Notator.

    En anekdot/skröna från back in the days som jag tror är sann...
    Sveriges tightaste trummis genom tiderna, Pelle Lindwall still going strong btw, tyckte inte alls om att lira till ATARI Creator/Notator då det glitchade några mikrosekunder vid varje patternbyte!

  14. #14
    bitbob
    bitbob är inte uppkopplad
    bitbobs avatar
    Veteran
    Åh, vad jag saknar atari och cubase 2. Allt utom den horribla musen som aldrig funkade ordentligt.

    Tycker din sista lilla remark är en riktig kreativitetshöjare jämfört med dagens maskiner. Visst är det bra att kunna starta upp snabbt, men minst lika viktigt att bara kunna stänga av utan att behöva vänta på uppstädning av minne och filer och sen vänta på uppdateringar som ska installeras. Mycket jobbigt när man redan är sen till jobbet för att man slog igång studion medan man borstade tänderna...

  15. #15
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av bitbob Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Åh, vad jag saknar atari och cubase 2. Allt utom den horribla musen som aldrig funkade ordentligt.
    +1, originalmusen ska dö i råttfällan

    Jag kör numera med trackball, men har också två kompatibla, icke Ataritillverkade, möss som känns mer klassisk PC.

  16. #16
    KungKrilles avatar
    Veteran
    Jag har en 1040 som åker fram då och då för att dumpa samplingar på från min S700. Det har hänt att jag öppnat Cubase också men jag stänger av ganska snabbt. Seeegt program, seeeg skärmuppdatering och trångt på skärmen. Och så den vedervärdiga musen förstås. Har läst många gånger att Atari ska vara ultratight men jag märker ärligt talat ingen skillnad mellan den och min PC (och jag har inget behov av ultratight).

  17. #17
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Skönast är väl att slippa fastna i en massa småpill och automationer. Hellre kana reglar och ratta nivåer som switcha på och av kanaler på mixern...

  18. #18
    Kraft
    Kraft är inte uppkopplad
    Krafts avatar
    Senior
    Tackar för all god feedback på video!

    Nästa gång blir det hur jag byggde upp enn låt i det program jag gjorde det allra mästa från 1989 tils 1992. C-lab Creator och senare Notator. Jag uppgraderar också till 1040STfm nästa gång. ;-)

  19. #19
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av KungKrille Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag har en 1040 som åker fram då och då för att dumpa samplingar på från min S700. Det har hänt att jag öppnat Cubase också men jag stänger av ganska snabbt. Seeegt program, seeeg skärmuppdatering och trångt på skärmen. Och så den vedervärdiga musen förstås. Har läst många gånger att Atari ska vara ultratight men jag märker ärligt talat ingen skillnad mellan den och min PC (och jag har inget behov av ultratight).
    Testa ändra prefs, finns inbyggd pekar-uppspeedare i Cubase

  20. #20
    Kraft
    Kraft är inte uppkopplad
    Krafts avatar
    Senior
    Del 2: Atari 1040ST & C-LAB Notator Sequencer


    https://youtu.be/F_BYU0U4fYI

  21. #21
    johey
    johey är inte uppkopplad
    joheys avatar
    Veteran
    Kul! Den ska jag titta på ikväll och lära mig något av.

  22. #22
    jCoke
    jCoke är inte uppkopplad
    jCokes avatar
    Veteran
    Fantastiskt roligt att se! HAde själv Atari 1040ST och Dr. T

  23. #23
    Jeppe K
    Jeppe K är inte uppkopplad
    Jeppe Ks avatar
    Veteran
    Tack bästa Kraft! Precis vad jag behövde. Håller just på att lära mig Notator. Snacka om tajming!! (i dubbel bemärkelse )

  24. #24
    Kraft
    Kraft är inte uppkopplad
    Krafts avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Jeppe K Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tack bästa Kraft! Precis vad jag behövde. Håller just på att lära mig Notator. Snacka om tajming!! (i dubbel bemärkelse )
    Kul!

  25. #25
    jocks1
    jocks1 är uppkopplad nu

    Veteran
    Tack Espen Körde C-lab Creator med ST1040FM, och senare med en utbyggd 520STE. Track loop och diverse quantize-blandningar kunde fixa många otighta inspelningar i efterhand Viss likhet av arbetsmetod finns i Ableton live, men inte med lika bra överblick. Moderna DAW hanterar ju mixning och effekter samtidigt. Till det behövs en STOR skärm , eller flera mellanstora som man hoppar med blicken emellan.

  26. #26
    tei
    tei är inte uppkopplad
    teis avatar
    Veteran
    Åh, Notator! Min pianolärare lärde mig Creator när det var nytt och kort därefter blev det uppgradering till Notator. Fortfarande min favorit-datorsequencer – snabbjobbad och smidig, och metoden med att mutea spår hit och dit i arrangemode passade mig perfekt.Från den dagen 32-spårsläget kom var mitt Notator alltid i det läget. Enda egentliga klagomålet från min sida är väl att visualiseringen av arrangelistan när man körde flera patterns parallellt (2/4 beroende på 16/32 spår) inte var perfekt.

  27. #27
    rwq
    rwq är inte uppkopplad
    rwqs avatar
    Veteran
    https://youtu.be/gKY0nwUrTXA

    Kolla vid 2.25
    Coola videos Kraft kul att se, vi körde bara interna seq i synthar på den tiden.

  28. #28
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Levels of undo... 1!

    Det blev smärtsamt tydligt igår när något ramlat och låg och balanserade på tangentbordets delete och jag efter en liten tefixarrunda förlorat fyra hela spår. Det finns en första gång för allt, tur att det inte var nå't större projekt.

    Älskar fortfarande enkelheten i Cubase (kör 3.1) men inser att jag maxat ut kanalmängden i den template jag kör som start. Atarin fixar 80 midikanaler via midex+, men Cubase tar bara 64.

Liknande ämnen

  1. Fanns det någonsin nazist-synth?
    Av Oortone i forum Skivor & artister
    Svar: 264
    Senaste inlägg: 2021-12-07, 17:16
  2. Bästa modularvideon någonsin?
    Av jgb i forum Allmänt om musik
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2016-02-13, 09:24
  3. Svar: 84
    Senaste inlägg: 2014-10-03, 18:24
  4. Musik som spelas på min dator
    Av mastgrr i forum Skivor & artister
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2003-03-24, 11:39

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •