Resultat 1 till 55 av 55

Ämne: Träslag i instrument

  1. #1
    särkvark
    särkvark är uppkopplad nu
    särkvarks avatar
    Veteran

    Träslag i instrument

    Jag funderar lite på det där med olika träslag i instrument och hur det kommer sig att det är sån makalös feeling i vissa äldre gitarrer, trummor, basar osv. En sak är ju absolut att i äldre instrument så har träslagen påverkats av tiden, torkat på vissa sätt och liknande, formats och satt till sig ordentligt. Men en tanke jag har är lite mer cynisk, och det är helt enkelt att det inte finns samma typ av grundmaterial längre. Under 50-, 60-, och 70-tal när många av dessa instrument tillverkades så fanns det en annan tillgång på ädelträ som har fått växa fram på ett bra sätt, det har tagit tid och träden har vuxit fram långsamt. Efter att sådant ädelträ har skördats så tar det evigheter för det att växa fram igen, dessutom finns det kanske inte samma typ av omgivning runt träden nuförtiden som innan har bidragit till materialens karaktär.
    Min fråga är helt enkelt: har vi i princip förbrukat en stor del av det fina ädelträ som finns?
    Senast redigerat av särkvark den 2019-04-26 klockan 09:23.

  2. #2
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    Vissa arter är skyddade nu mer och ja, vi har nog helt enkelt skövlat för mycket. Därför det krävs CITES-tillstånd för att t ex sälja instrument med jakaranda eller liknande. Gäller även om man ska resa utanför EU med sitt instrument. Så håll koll på vad ni har för trä på era instrument om ni ska resa med dem. Det är en myriad av regler som är olika för olika länder.

    Vi har gjort med som med så mycket annat på vår jord och kört slut på resurserna.

  3. #3
    Spacedude
    Spacedude är inte uppkopplad
    Spacedudes avatar
    Senior
    Vet inte, men jag känner absolut att man kanske inte ska gå på t.ex. gitarrer i de mest exklusiva träslagen längre. Kan förstå om man köper ett begagnat instrument som redan ligger "i rotation".

    Men personligen så skulle det svida att ha ett nytt instrument var man mer eller mindre vet att typ regnskog skövlats pga. "exklusiva träslag" det ger en bitterljuv smak. Har för mig att många äldre strator hade Al eller ask kropp med en lönn hals samt nitrocelllulosa lack det känns som att man kan äga en 50/60-tals replika i det utförandet. Men t.ex. en Les Paul i mahogny trä känns helfel nuförtiden, spelar ingen roll hur bra det låter. Isåfall begagnat var "skadan redan skett" så att säga.

    Jag tror inte vi förbrukat allt men vi borde absolut inte avverka mer regnskog. Eller ädelträ från ngn annanstans. Känns ju helt sjukt att avverka urskog i olika former var man inte bara förstör skogen och träden men även en hel ekologi runt urskog/regnkog. När man t.ex. ser orangutangen som mer eller mindre "slåss" för sin skogsplätt var deras hem redan blivit totalskövlat känns så sjukt tragiskt att jag gott kan leva med en gitarr som låter lite mer "metalliskt" tex för att djur och träd ska få leva. Kommer ju alternativa material hela tiden, och de låter inte alls så illa man kan tro.
    Senast redigerat av Spacedude den 2019-04-26 klockan 09:17.

  4. #4
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Tiden då man skröt om att man gjorde instrumenten av brasiliansk mahogny är definitivt förbi. Och ja, i akustiska instrument spelar ålder, tjockleken mellan årsringar etc in. Men pratar vi vanlig jävla elplanka eller träsidorna på en synt är det att övertolka. Däremot så finns det ju gott om gamla instrument som kanske behöver lite kärlek, men som annars funkar som de gjorde som nya.

  5. #5
    särkvark
    särkvark är uppkopplad nu
    särkvarks avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Spacedude Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    När man t.ex. ser orangutangen som mer eller mindre "slåss" för sin skogsplätt var deras hem redan blivit totalskövlat känns så sjukt tragiskt att jag gott kan leva med en gitarr som låter lite mer "metalliskt" tex för att djur och träd ska få leva. .
    Sen sitter man hemma och spelar reggae och psykedelisk pop med den elgitarren och sjunger om att störta Babylon och om fred och harmoni med allt levande

  6. #6
    lisau
    lisau är inte uppkopplad
    lisaus avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av machinepop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tiden då man skröt om att man gjorde instrumenten av brasiliansk mahogny är definitivt förbi. Och ja, i akustiska instrument spelar ålder, tjockleken mellan årsringar etc in. Men pratar vi vanlig jävla elplanka eller träsidorna på en synt är det att övertolka. Däremot så finns det ju gott om gamla instrument som kanske behöver lite kärlek, men som annars funkar som de gjorde som nya.
    Jag tycker att kroppen spelar stor roll även för elgitarrer. Framförallt för sustainen men till viss del även tonen. Men det behöver givetvis inte vara exotiska regnskogsträd. Det tror jag mer handlar om estetik och tradition.

    Man kan ju även återanvända trä. När Brian May byggde sin Red Special använde han mahogny från överstycket till en gammal eldstad till halsen.

    ”The neck of the guitar is mahogany, made from a Victorian era fireplace mantle. The building which housed the fireplace was long gone, and Harold happened to have the mantle in his workshop. Brian filled the wormholes with matchsticks as he carved out the neck.”

    Gulligt.

  7. #7
    Spacedude
    Spacedude är inte uppkopplad
    Spacedudes avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av särkvark Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Sen sitter man hemma och spelar reggae och psykedelisk pop med den elgitarren och sjunger om att störta Babylon och om fred och harmoni med allt levande
    Exakt! det är ju så frånvänt det bara går... men vissa verkar ju vara lyckligt omedvetna.

    Själv mår man illa när man ens börjar överväga tanken att räkna på hur mycket skog/urskog/regnskog man fällt för att en gitarrtillverkare ska ha ngt i stil med 5000 instrument i tillverkning året om.

  8. #8
    Spacedude
    Spacedude är inte uppkopplad
    Spacedudes avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av lisau Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Man kan ju även återanvända trä. När Brian May byggde sin Red Special använde han mahogny från överstycket till en gammal eldstad till halsen.
    Det är ju ändå toppen att man försökt tänka och få in hållbarhet i ekvationen. Sen ska man ju inte glömma hur mycket ett par bra pickups och bra fingrar gör för soundet, inte bara träslaget som spelar roll, jag kan nästan påstå att man kan hitta alternativa material som ändå gör jobbet.

  9. #9
    lisau
    lisau är inte uppkopplad
    lisaus avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Spacedude Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det är ju ändå toppen att man försökt tänka och få in hållbarhet i ekvationen. Sen ska man ju inte glömma hur mycket ett par bra pickups och bra fingrar gör för soundet, inte bara träslaget som spelar roll, jag kan nästan påstå att man kan hitta alternativa material som ändå gör jobbet.
    Men självklart. En bra musiker kan ju göra mästerverk med två plastmuggar, en tandpetare och ett gammalt sudd.

  10. #10
    Spacedude
    Spacedude är inte uppkopplad
    Spacedudes avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av lisau Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Men självklart. En bra musiker kan ju göra mästerverk med två plastmuggar, en tandpetare och ett gammalt sudd.
    hehe, sant däremot kanske du var ironisk haha

  11. #11
    lisau
    lisau är inte uppkopplad
    lisaus avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Spacedude Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    hehe, sant däremot kanske du var ironisk haha
    Kanske lite.

    Nä, men jag skrev ju exakt det. Att det till största delen handlar om estetik och tradition i valet av material. Däremot spelar ju materialet roll för hållbarhet och flexibilitet till exempel. Och på elbasar och elgitarrer anser jag att det även har viss påverkan på ljudet. Men givetvis spelar strängar, mickar och fingrar större roll än årsringarna på en gammal ek.

  12. #12
    Spacedude
    Spacedude är inte uppkopplad
    Spacedudes avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av lisau Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kanske lite.
    Ironisera mera

    Ja det är klart. Men missförstå mig rätt det jag önskar är att företag som tillverkar instrument och även vi konsumenter verkligen förstår allvaret. För mig är det det enda rätta oavsett om det låter bättre eller inte. Det finns gott om begagnade instrument om man så önskar.

    Läste precis detta, det är så tragiskt och sorgligt..
    https://www.dn.se/nyheter/varlden/sk...s-varje-minut/

    Man undrar ju när skogen är borta? Känns som att man läst sådana här artiklar i flera år (kanske tom i ett decennium) , hur mycket finns kvar egentligen?
    Senast redigerat av Spacedude den 2019-04-26 klockan 11:53.

  13. #13
    deleted user
    Tätvuxen fur / gran blir hårdare och böjligare. ( violinmakare i italien ville ha rakvuxen balsamgran från nordsidan av en kulle ) medans vissa lövträd blir böjligare av glesare årsringar med snabb sommartillväxt. Så snabb eller långsamvuxen är inte enkom gott eller dåligt. Dessutom vill vi som bygger akustiska gitarrer ha mjuka träslag i lock och botten medan flöjtmakare ger sig på det hårdaste hårda - rosenträ, päron osv.

    Men om vi pratar om resonans i trät i sig, beror det mycket på fibrernas riktning. Klyven ved resonerar till exempel mer än sågad! ( Klyvning sker alltid i fiberriktning )

    En förklaring som jag ser trolig är den postindustriella påverkan på instrumentmakeriet: kunskapen om hantverket, t ex välja passande fiberriktning, har försvunnit från storfabrikerna till entusiaster.

    Sen tror jag till viss del att gamla instrument kan vara bättre för att de dåliga har försvunnit, lite darwin, de bästa har överlevt.

    Men vi befinner oss i en upplysningstid och jag har känt skillnaden på några år. Små sågverk har börjat dyka upp som kan erbjuda kvartsågat med stående årsringar. Fick alltid höjda ögonbryn när jag frågade runt förr.

    Bra att träden skyddas.

    Och särkvark, välj gärna Alm om du vill testa en ekovänlig svensk släktning till mahogany. Vrider sig som tusan vid torkning men går att hantera med tålamod. Fina ränder och fina färger om man har tur. Blir bra i efterbehandling som kan gå mot rött och brunt väldigt lätt.

    En annan variant som jag tror fler här skulle uppskatta är rökt ek. Liknar blek grå valnöt i färgen men är ammoniakbehandlad ek ( ammoniak har reagerat med tanninerna, går att göra själv ).

  14. #14
    särkvark
    särkvark är uppkopplad nu
    särkvarks avatar
    Veteran
    Fint inlägg, tack!

  15. #15
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Gamla stränginstrument väljer jag varje gång framför nya. Åldrat trä är bra.

    Har man en bra gitarr från 30talet, t.ex, så kan materialet vara torkat i uppåt 100 år redan när den tillverkades. De träden som fälldes för det var noga utvalda, och vem vet, kanske planterade 100 år innan skörd. Härligt och hisnande att tänka sig.

  16. #16
    ola
    ola är inte uppkopplad

    Senior
    Kom på en grej precis. Jag gjorde ju nytt skal till min polysix. Av troligen kubamahogny. Återvunnen från typ hundra år gamla trappräcken från ett rivet hus i Stockholm. Den är väl nästan utrotad...
    Första P6:an som behöver Cites-tillstånd ��

  17. #17
    sickanovic
    sickanovic är inte uppkopplad
    sickanovics avatar
    Veteran
    deleted user, alm är ett fantastiskt vackert träslag.
    Ett av de vackrare skulle jag säga.
    Men det kräver ju en hel del av den som bearbetar det.
    Vad gäller mahogny så kan jag rekommendera sapeli mahogny, bra pris, jämn kvalitet och färg.

  18. #18
    tinybox
    tinybox är inte uppkopplad
    tinyboxs avatar
    Veteran
    Man vill kanske inte ha tungt ekträ utan något mycket mer lätt, gran eller t.o.m björk kanske. Utöver det så tror jag inte på myten att trä lär sig frekvenserna utan att det egentligen handlar om att trät torkar och sätter sig till en mer stabil form över åren.

  19. #19
    biomoib
    biomoib är inte uppkopplad
    biomoibs avatar
    Veteran

    https://youtu.be/fXGV31hOYhs
    Spännande att se Seagull (Godin) akustiska gitarrer byggas.
    Varför är Seagull speciella...
    https://youtu.be/kd6q0wCGm4s

  20. #20
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Seagull är fina grejer. Vi har en här som, inte finns mycket att anmärka på. Ett av hushållets ytterst få instrument som faktiskt inte är "mitt"

    Intressant utläggning om arch- kontra flat-top. Har en gammal väldigt fin F-håls med arch top (och botten). Den låter härligt, väldigt distinkt och projicerar ljudet mycket bra. Går utan problem att jamma med oförstärkt tillsammans med trumset (i lagom sammanhang ), och var väl tänkt så i nån jazzig bandsituation på typ 30-40talet. Men just den mysmullriga basigheten har den inte. Inte särkilt jämn i frekvensåtergivning liksom. Så det är två olika världar av bra det där.
    Senast redigerat av Ambulansen den 2020-06-29 klockan 00:21.

  21. #21
    Robotruck
    Robotruck är inte uppkopplad
    Robotrucks avatar
    Senior
    Jag bygger trummor av poppel nu. Inte snyggaste träslaget men med lite narvsvärta och ett lager vax blev det rätt najs.

  22. #22
    enapa
    enapa är inte uppkopplad
    enapas avatar
    Vintage
    Jag gillar al eller lönn till kroppen, mahogny har jag i en bas och en LP-kopia men som tur har basen lönnhals så den håller sig rak.

    Har bara en gibson-gura kvar den är gjord i Resonwood som är plast med träkärna och den är kanske lite tung men helvete vad bra den låter, det känns om att framtiden borde gå till att återvinna material istället, nu 40 år senare är säkert tekniken ännu bättre!

    Halsar har ju det börjat komma baked-maple och Pau Ferro istället för rosewood så det börjar nog bli lite bättre, aluminium är ju sjukt bra som material till halsar men säkert sämre än trä för naturen.

  23. #23
    deleted user
    Citat Ursprungligen postat av Robotruck Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag bygger trummor av poppel nu. Inte snyggaste träslaget men med lite narvsvärta och ett lager vax blev det rätt najs.
    Ah, visste inte att man vill ha så lätta träslag i trummor. Eller tog du bara vad som fanns?

  24. #24
    Robotruck
    Robotruck är inte uppkopplad
    Robotrucks avatar
    Senior
    Den ska triggas så inget akustiskt alls. Tog billigaste helt enkelt.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	B7E8D21F-3103-4AEB-AA1B-67FE686D87CB.jpeg 
Visningar:	27 
Storlek:	2,87 MB 
Id:	95384
    Senast redigerat av Robotruck den 2020-06-29 klockan 18:03.

  25. #25
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Snyggt som fan ju! Bra idé att göra "riktiga" trigtrummor.

    -------------------------

    Bambu är ett material jag använder mycket. Stall av olika slag till olika instrument t.ex. Av fina bitar gör jag riktigt bra flöjter. Olika percussiongrejer blir också bra av bambu. Det är ett intressant material för det är både stenhårt och mjukt, beroende på hur man använder det.

  26. #26
    deleted user
    Citat Ursprungligen postat av Robotruck Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	B7E8D21F-3103-4AEB-AA1B-67FE686D87CB.jpeg 
Visningar:	27 
Storlek:	2,87 MB 
Id:	95384
    Snygg färg!

    Till er andra i tråden som är sugna på byggen så har jag ett ädelvirkesförråd det snart är dags att sälja av på.

  27. #27
    biomoib
    biomoib är inte uppkopplad
    biomoibs avatar
    Veteran
    Jag har en en Seagull Maritime solid wood series mini jumbo QI som jag skickade efter från Canada:
    https://youtu.be/tOplE_PVrKY
    Bättre gitarr får man leta länge efter..... Spruce top, solid mahogany back and sides.

  28. #28
    elysian
    elysian är inte uppkopplad
    elysians avatar
    Veteran
    Tur att syntar inte är lika känsliga, trots att några har metallsidor låter de ändå varmt och fint, t.ex. denna:
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	7468D5D3-CC51-46DC-B090-8400378406DA.jpeg 
Visningar:	12 
Storlek:	1,53 MB 
Id:	95385

  29. #29
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av elysian Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tur att syntar inte är lika känsliga, trots att några har metallsidor låter de ändå varmt och fint, t.ex. denna:
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	7468D5D3-CC51-46DC-B090-8400378406DA.jpeg 
Visningar:	12 
Storlek:	1,53 MB 
Id:	95385
    Meh Låter ju metalliskt hur man än spelar på den, både med stockar och plektrum!

  30. #30
    elysian
    elysian är inte uppkopplad
    elysians avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Meh Låter ju metalliskt hur man än spelar på den, både med stockar och plektrum!
    +1 hahaha

  31. #31
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage


    John MacLaughlin's Double Raibow - väger... vägde drygt 15 kg



    The three-way matched body was handcarved from the finest available aged eastern fiddleback maple. Mirror-image symmetry formed the basic design concept for the matching of woods as well as the pairing of the inlaid fingerboard design. The nine-piece laminated necks are constructed from Brazillian rosewood and maple, while the fingerboards, at McLaughlin's request, are Gaboon ebony

  32. #32
    tinybox
    tinybox är inte uppkopplad
    tinyboxs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ambulansen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Bambu är ett material jag använder mycket. Stall av olika slag till olika instrument t.ex. Av fina bitar gör jag riktigt bra flöjter. Olika percussiongrejer blir också bra av bambu. Det är ett intressant material för det är både stenhårt och mjukt, beroende på hur man använder det.
    Min Xaphoon av bambu låter så fint. Jag undrar hur en i lönn eller gran skulle låta

  33. #33
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av tinybox Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Min Xaphoon av bambu låter så fint. Jag undrar hur en i lönn eller gran skulle låta

  34. #34
    tinybox
    tinybox är inte uppkopplad
    tinyboxs avatar
    Veteran
    Röret är tillverkat av Bambu (också Xaphoonen). Det är möjligt att skapa rör i andra träslag men det skulle ändra lite för mycket i tekniken att få till rätt ton för blåsaren kanske. Det skulle upplevas som ett nytt instrument för musikanten. Varför har man gått vägen till plast och kolfiber istället för att utforska andra träslag?

  35. #35
    Robotruck
    Robotruck är inte uppkopplad
    Robotrucks avatar
    Senior
    Nu är själva trumman klar. Nu ska jag lära den de olika zonerna.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	573BAC6D-BEDC-4EF0-8285-A693F6CA47BE.jpeg 
Visningar:	22 
Storlek:	2,41 MB 
Id:	95514

  36. #36
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av biomoib Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag har en en Seagull Maritime solid wood series mini jumbo QI som jag skickade efter från Canada
    Bättre gitarr får man leta länge efter..... Spruce top, solid mahogany back and sides.
    Den låter fint! Tittar efter liknande modeller nu efter att ha testat ett par Taylor Grand Auditorium (i samma storleks- och prisklass som din) på Jam Gitarrer. Hade andra ärenden där men blev sittande nästan en timme - otroligt sköna och "självspelande". Spelbarhet och ljud får avgöra...

  37. #37
    oljud
    oljud är uppkopplad nu
    oljuds avatar
    Vintage
    Konsensus är väl att träslag i elgitarrer inte påverkar ljudet öht.

    (duckar)

  38. #38
    biomoib
    biomoib är inte uppkopplad
    biomoibs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Den låter fint! Tittar efter liknande modeller nu efter att ha testat ett par Taylor Grand Auditorium (i samma storleks- och prisklass som din) på Jam Gitarrer. Hade andra ärenden där men blev sittande nästan en timme - otroligt sköna och "självspelande". Spelbarhet och ljud får avgöra...
    Jag gillar att halsen är lite bredare än normalt och ljudet är helt underbart.... de solida träslagen i sarg och botten gör verkligen skillnad.

  39. #39
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av biomoib Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag gillar att halsen är lite bredare än normalt och ljudet är helt underbart.... de solida träslagen i sarg och botten gör verkligen skillnad.
    Såg det om halsen och det kan vara bra - är ingen fan av för smala halsar. De här mid-size Taylor ska vara spelmässigt anpassade mot elgitarrister (tunnare halsprofil bl.a) men de var absolut de mest "smooth" akustiska stålsträngade jag spelat på.

    Trä i lock är ju viktigt men intressant att även sarg och botten påverkar. Har en Levin nylonsträngad av "lägre medelklass" som jag köpte ny runt 1974-75. Gran/mahogny/rosenträ på de rätta ställena, men det man slås av med den är att kroppen är väldigt lätt, så den känns rätt halstung - även lättare än riktiga fingitarrer jag testat. Den har åldrats hyfsat väl och är utan sprickor... Spelar för lite nylon - gjorde några tafatta försök med nagelförstärkningar för några år sedan men gav upp

    Annat än med en kompis billiga dreadnought från slutet av 70-talet. Stallet släppte och locket visade sig vara typ plywood med pålimmat blankt papper med trämönstrat tryck Sidorna var nog "trämönstermålade"! Kinesernas första entré..

  40. #40
    tinybox
    tinybox är inte uppkopplad
    tinyboxs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av oljud Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Konsensus är väl att träslag i elgitarrer inte påverkar ljudet öht.

    (duckar)
    Du har tur som är på 99:an, på vissa andra skulle det blivit krig.

  41. #41
    oljud
    oljud är uppkopplad nu
    oljuds avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av tinybox Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Du har tur som är på 99:an, på vissa andra skulle det blivit krig.
    :-) det går inte att höra skillnad mellan smd och through hole. Ingen klarar blindtest mellan en bra vst och en minimoog. Osv

    - - - Updated - - -

    Ingen på 99an kan höra 20khz-”glittret”

  42. #42
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Citat Ursprungligen postat av oljud Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Konsensus är väl att träslag i elgitarrer inte påverkar ljudet öht.

    (duckar)
    Konsensus är ju ett starkt ord. Till viss del kanske. Ren fysik spelar ju in här liksom. Men konsensus? Länka till den vettja

  43. #43
    oljud
    oljud är uppkopplad nu
    oljuds avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Ambulansen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Konsensus är ju ett starkt ord. Till viss del kanske. Ren fysik spelar ju in här liksom. Men konsensus? Länka till den vettja
    Skojade! Vetenskaplig konsensus hör ju inte hemma på 99musik.

  44. #44
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Nja... Konsensus betyder ju att alla inom ett fack håller med, och då finns det ju tydliga källor. Finns det inte, och "ingen" håller med, så är det per definition inte konsensus.

    Konsensus är väl egentligen inte direkt ett generellt vetenskapligt begrepp heller. Det måste vara mer specifikt. Typ "konsensus bland kristna kärnfysiker är att gud existerar". "Konsensus bland mahognyelgitarrkroppstillverkare är att mahogny är det bästa träslaget för elgitarrkroppar".

    Vibration är å andra sidan fysik. Vissa material förmedlar vibration vid vissa frekvenser bättre än andra. "Bättre ljud" är ju dock subjektivt. Längre sustain är däremot objektivt, och vissa material har definitivt egenskapen att bevara sustain bättre än andra.

  45. #45
    tinybox
    tinybox är inte uppkopplad
    tinyboxs avatar
    Veteran
    Det behöver väl inte finnas källor, än mindre tydliga källor, för att konsensus ska infinna sig? Betyder inte det bara att vi håller med varandra inom en grupp baserat på en åsikt?
    Senast redigerat av tinybox den 2020-07-09 klockan 14:37.

  46. #46
    oljud
    oljud är uppkopplad nu
    oljuds avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Ambulansen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nja... Konsensus betyder ju att alla inom ett fack håller med, och då finns det ju tydliga källor. Finns det inte, och "ingen" håller med, så är det per definition inte konsensus.

    Konsensus är väl egentligen inte direkt ett generellt vetenskapligt begrepp heller. Det måste vara mer specifikt. Typ "konsensus bland kristna kärnfysiker är att gud existerar". "Konsensus bland mahognyelgitarrkroppstillverkare är att mahogny är det bästa träslaget för elgitarrkroppar".

    Vibration är å andra sidan fysik. Vissa material förmedlar vibration vid vissa frekvenser bättre än andra. "Bättre ljud" är ju dock subjektivt. Längre sustain är däremot objektivt, och vissa material har definitivt egenskapen att bevara sustain bättre än andra.
    Skojade. Men sådan grundläggande fysik tror jag inte någon inom vetenskapen tvivlar på. Grejen är väl att träets vibrationer inte påverkar pickuparna eftersom de endast tar upp magnetfält, vilket vibrerande trä ju inte genererar. De som argumenterar emot är väl främst de som säljer gitarrer med fancy träslag samt debila gitarrtruthers på youtube.

  47. #47
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av oljud Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Skojade. Men sådan grundläggande fysik tror jag inte någon inom vetenskapen tvivlar på. Grejen är väl att träets vibrationer inte påverkar pickuparna eftersom de endast tar upp magnetfält, vilket vibrerande trä ju inte genererar. De som argumenterar emot är väl främst de som säljer gitarrer med fancy träslag samt debila gitarrtruthers på youtube.
    Det är en rätt avväpnande sanning! Mikarna ger bara signal för magnetiska variationer och reagerar inte på andra vibrationer än från strängen (om inte spolar/magneter påverkas - då bara vid riktigt hög volym och gain). Sustain är en annan sak, som sagt. Miken i sig är förstås avgörande och inte minst placeringen längs strängen, vilka övertoner som är starkast!

    Samtidigt är det många som menar att "plankans" akustiska ton är viktig för kvaliteten på gitarrens elektriska ton, att de mekaniska resonanserna påverkar strängens övertonsspektrum...

  48. #48
    biomoib
    biomoib är inte uppkopplad
    biomoibs avatar
    Veteran
    Naturligtvis finns det en återkoppling från "plankan" till strängarna som är beroende av material, stallkonstruktion, strängtjocklek mm.

  49. #49
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av biomoib Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Naturligtvis finns det en återkoppling från "plankan" till strängarna som är beroende av material, stallkonstruktion, strängtjocklek mm.
    Fysiska skillnader i själva strängen påverkar givetvis, liksom resonanser i upphängningen som direkt påverkar strängens övertoner. Vidare - strängarna kan ju bringas att vibrera om gitarren (överfört via stall och sadel) vibrerar. Då skulle strängarna fungera som "magnetiska översättare" - motsvarande en dynamisk mik - för de uppfångade externa mekaniska vibrationerna.

    Ett enkelt test är ju att sätta en högtalare av något slag mot kroppen och lyssna vad som kommer igenom via magnetmikarna till gitarrens utgång...

  50. #50
    tinybox
    tinybox är inte uppkopplad
    tinyboxs avatar
    Veteran
    Vi är så jäkla nördiga hela bunten. Det är helt underbart att det funkar. Jag älskar det

  51. #51
    oljud
    oljud är uppkopplad nu
    oljuds avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av biomoib Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Naturligtvis finns det en återkoppling från "plankan" till strängarna som är beroende av material, stallkonstruktion, strängtjocklek mm.
    Men, som jag har förstått det, helt försumbara sådana.

    - - - Updated - - -

    Skillnader i trä torde vara mindre än att flytta handen en cm upp eller ned längs strängarna tänker jag.

  52. #52
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av oljud Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Skillnader i trä torde vara mindre än att flytta handen en cm upp eller ned längs strängarna tänker jag.
    ...ändå är resultatet så olika med exakt samma strängar, fästa i relativt rigida hållare. Återstår mik, mikposition och well, resonanser från kroppen?

  53. #53
    oljud
    oljud är uppkopplad nu
    oljuds avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    ...ändå är resultatet så olika med exakt samma strängar, fästa i relativt rigida hållare. Återstår mik, mikposition och well, resonanser från kroppen?
    Jag tror att bara mikar och position återstår. Och spelteknik m.m.

  54. #54
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Noterar för formens skull att Seagull-modellen vi har (s6 folk) inte har den där lockkurvaturen under halsen.

  55. #55
    tinybox
    tinybox är inte uppkopplad
    tinyboxs avatar
    Veteran
    Piezo brukar i mitt tycke inte plocka upp nog stort spektra. Så det har alltid slutat med att spela in, även akustiska gitarrer med inbyggd mic, med en extern stormembran eller liknande för att fånga ljudet i sin helhet.

    De där andra mikrofonerna som går på elektromagnetism, de som oftast sitter i en akustisk gitarr med plugghål är ju bara ett skämt. Nödlösning för scenen.
    Senast redigerat av tinybox den 2020-07-23 klockan 02:56.

Liknande ämnen

  1. Byta ut instrument mot External Midi Instrument?
    Av MungoBBQ i forum Reason Studios
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2017-08-11, 08:28
  2. Lätt men hårt träslag
    Av deleted user i forum DIY - bygg & reparation
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2014-05-16, 21:50
  3. Svar: 44
    Senaste inlägg: 2014-05-11, 23:15
  4. Instrument av is
    Av jgb i forum Övriga instrument
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-03-09, 09:10

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •