Resultat 1 till 17 av 17

Ämne: Träslag i instrument

särkvark
    särkvark är inte uppkopplad
    särkvarks avatar
    Veteran

Träslag i instrument

Jag funderar lite på det där med olika träslag i instrument och hur det kommer sig att det är sån makalös feeling i vissa äldre gitarrer, trummor, basar osv. En sak är ju absolut att i äldre instrument så har träslagen påverkats av tiden, torkat på vissa sätt och liknande, formats och satt till sig ordentligt. Men en tanke jag har är lite mer cynisk, och det är helt enkelt att det inte finns samma typ av grundmaterial längre. Under 50-, 60-, och 70-tal när många av dessa instrument tillverkades så fanns det en annan tillgång på ädelträ som har fått växa fram på ett bra sätt, det har tagit tid och träden har vuxit fram långsamt. Efter att sådant ädelträ har skördats så tar det evigheter för det att växa fram igen, dessutom finns det kanske inte samma typ av omgivning runt träden nuförtiden som innan har bidragit till materialens karaktär.
    Min fråga är helt enkelt: har vi i princip förbrukat en stor del av det fina ädelträ som finns?
    Senast redigerat av särkvark den 2019-04-26 klockan 09:23.

Katzenjammer
    Katzenjammer är uppkopplad nu
    Katzenjammers avatar
    Redaktör
    Vissa arter är skyddade nu mer och ja, vi har nog helt enkelt skövlat för mycket. Därför det krävs CITES-tillstånd för att t ex sälja instrument med jakaranda eller liknande. Gäller även om man ska resa utanför EU med sitt instrument. Så håll koll på vad ni har för trä på era instrument om ni ska resa med dem. Det är en myriad av regler som är olika för olika länder.

Vi har gjort med som med så mycket annat på vår jord och kört slut på resurserna.

Spacedude
    Spacedude är inte uppkopplad
    Spacedudes avatar
    Senior
    Vet inte, men jag känner absolut att man kanske inte ska gå på t.ex. gitarrer i de mest exklusiva träslagen längre. Kan förstå om man köper ett begagnat instrument som redan ligger "i rotation".

Men personligen så skulle det svida att ha ett nytt instrument var man mer eller mindre vet att typ regnskog skövlats pga. "exklusiva träslag" det ger en bitterljuv smak. Har för mig att många äldre strator hade Al eller ask kropp med en lönn hals samt nitrocelllulosa lack det känns som att man kan äga en 50/60-tals replika i det utförandet. Men t.ex. en Les Paul i mahogny trä känns helfel nuförtiden, spelar ingen roll hur bra det låter. Isåfall begagnat var "skadan redan skett" så att säga.

Jag tror inte vi förbrukat allt men vi borde absolut inte avverka mer regnskog. Eller ädelträ från ngn annanstans. Känns ju helt sjukt att avverka urskog i olika former var man inte bara förstör skogen och träden men även en hel ekologi runt urskog/regnkog. När man t.ex. ser orangutangen som mer eller mindre "slåss" för sin skogsplätt var deras hem redan blivit totalskövlat känns så sjukt tragiskt att jag gott kan leva med en gitarr som låter lite mer "metalliskt" tex för att djur och träd ska få leva. Kommer ju alternativa material hela tiden, och de låter inte alls så illa man kan tro.
    Senast redigerat av Spacedude den 2019-04-26 klockan 09:17.

machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Tiden då man skröt om att man gjorde instrumenten av brasiliansk mahogny är definitivt förbi. Och ja, i akustiska instrument spelar ålder, tjockleken mellan årsringar etc in. Men pratar vi vanlig jävla elplanka eller träsidorna på en synt är det att övertolka. Däremot så finns det ju gott om gamla instrument som kanske behöver lite kärlek, men som annars funkar som de gjorde som nya.

särkvark
    särkvarks avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Spacedude Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    När man t.ex. ser orangutangen som mer eller mindre "slåss" för sin skogsplätt var deras hem redan blivit totalskövlat känns så sjukt tragiskt att jag gott kan leva med en gitarr som låter lite mer "metalliskt" tex för att djur och träd ska få leva. .
    Sen sitter man hemma och spelar reggae och psykedelisk pop med den elgitarren och sjunger om att störta Babylon och om fred och harmoni med allt levande

lisau
    lisau är inte uppkopplad
    lisaus avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av machinepop Visa inlägg
    Tiden då man skröt om att man gjorde instrumenten av brasiliansk mahogny är definitivt förbi. Och ja, i akustiska instrument spelar ålder, tjockleken mellan årsringar etc in. Men pratar vi vanlig jävla elplanka eller träsidorna på en synt är det att övertolka. Däremot så finns det ju gott om gamla instrument som kanske behöver lite kärlek, men som annars funkar som de gjorde som nya.
    Jag tycker att kroppen spelar stor roll även för elgitarrer. Framförallt för sustainen men till viss del även tonen. Men det behöver givetvis inte vara exotiska regnskogsträd. Det tror jag mer handlar om estetik och tradition.

Man kan ju även återanvända trä. När Brian May byggde sin Red Special använde han mahogny från överstycket till en gammal eldstad till halsen.

”The neck of the guitar is mahogany, made from a Victorian era fireplace mantle. The building which housed the fireplace was long gone, and Harold happened to have the mantle in his workshop. Brian filled the wormholes with matchsticks as he carved out the neck.”

Gulligt.

Spacedude
    Spacedudes avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av särkvark Visa inlägg
    Sen sitter man hemma och spelar reggae och psykedelisk pop med den elgitarren och sjunger om att störta Babylon och om fred och harmoni med allt levande
    Exakt! det är ju så frånvänt det bara går... men vissa verkar ju vara lyckligt omedvetna.

Själv mår man illa när man ens börjar överväga tanken att räkna på hur mycket skog/urskog/regnskog man fällt för att en gitarrtillverkare ska ha ngt i stil med 5000 instrument i tillverkning året om.

Spacedude
    Spacedudes avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av lisau Visa inlägg
    Man kan ju även återanvända trä. När Brian May byggde sin Red Special använde han mahogny från överstycket till en gammal eldstad till halsen.
    Det är ju ändå toppen att man försökt tänka och få in hållbarhet i ekvationen. Sen ska man ju inte glömma hur mycket ett par bra pickups och bra fingrar gör för soundet, inte bara träslaget som spelar roll, jag kan nästan påstå att man kan hitta alternativa material som ändå gör jobbet.

lisau
    lisau är inte uppkopplad
    lisaus avatar
    Veteran
    Det är ju ändå toppen att man försökt tänka och få in hållbarhet i ekvationen. Sen ska man ju inte glömma hur mycket ett par bra pickups och bra fingrar gör för soundet, inte bara träslaget som spelar roll, jag kan nästan påstå att man kan hitta alternativa material som ändå gör jobbet.
    Men självklart. En bra musiker kan ju göra mästerverk med två plastmuggar, en tandpetare och ett gammalt sudd.

Spacedude
    Spacedudes avatar
    Senior
    Men självklart. En bra musiker kan ju göra mästerverk med två plastmuggar, en tandpetare och ett gammalt sudd.
    hehe, sant däremot kanske du var ironisk haha

lisau
    lisau är inte uppkopplad
    lisaus avatar
    Veteran
    hehe, sant däremot kanske du var ironisk haha
    Kanske lite.

Nä, men jag skrev ju exakt det. Att det till största delen handlar om estetik och tradition i valet av material. Däremot spelar ju materialet roll för hållbarhet och flexibilitet till exempel. Och på elbasar och elgitarrer anser jag att det även har viss påverkan på ljudet. Men givetvis spelar strängar, mickar och fingrar större roll än årsringarna på en gammal ek.

Spacedude
    Spacedudes avatar
    Senior
    Kanske lite.
    Ironisera mera

Ja det är klart. Men missförstå mig rätt det jag önskar är att företag som tillverkar instrument och även vi konsumenter verkligen förstår allvaret. För mig är det det enda rätta oavsett om det låter bättre eller inte. Det finns gott om begagnade instrument om man så önskar.

Läste precis detta, det är så tragiskt och sorgligt..
    https://www.dn.se/nyheter/varlden/sk...s-varje-minut/

Man undrar ju när skogen är borta? Känns som att man läst sådana här artiklar i flera år (kanske tom i ett decennium) , hur mycket finns kvar egentligen?
    Senast redigerat av Spacedude den 2019-04-26 klockan 11:53.

moelodin
    moelodin är inte uppkopplad
    moelodins avatar
    Veteran
    Tätvuxen fur / gran blir hårdare och böjligare. ( violinmakare i italien ville ha rakvuxen balsamgran från nordsidan av en kulle ) medans vissa lövträd blir böjligare av glesare årsringar med snabb sommartillväxt. Så snabb eller långsamvuxen är inte enkom gott eller dåligt. Dessutom vill vi som bygger akustiska gitarrer ha mjuka träslag i lock och botten medan flöjtmakare ger sig på det hårdaste hårda - rosenträ, päron osv.

Men om vi pratar om resonans i trät i sig, beror det mycket på fibrernas riktning. Klyven ved resonerar till exempel mer än sågad! ( Klyvning sker alltid i fiberriktning )

En förklaring som jag ser trolig är den postindustriella påverkan på instrumentmakeriet: kunskapen om hantverket, t ex välja passande fiberriktning, har försvunnit från storfabrikerna till entusiaster.

Sen tror jag till viss del att gamla instrument kan vara bättre för att de dåliga har försvunnit, lite darwin, de bästa har överlevt.

Men vi befinner oss i en upplysningstid och jag har känt skillnaden på några år. Små sågverk har börjat dyka upp som kan erbjuda kvartsågat med stående årsringar. Fick alltid höjda ögonbryn när jag frågade runt förr.

Bra att träden skyddas.

Och särkvark, välj gärna Alm om du vill testa en ekovänlig svensk släktning till mahogany. Vrider sig som tusan vid torkning men går att hantera med tålamod. Fina ränder och fina färger om man har tur. Blir bra i efterbehandling som kan gå mot rött och brunt väldigt lätt.

En annan variant som jag tror fler här skulle uppskatta är rökt ek. Liknar blek grå valnöt i färgen men är ammoniakbehandlad ek ( ammoniak har reagerat med tanninerna, går att göra själv ).

särkvark
    särkvarks avatar
    Veteran
    Fint inlägg, tack!

Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Veteran
    Gamla stränginstrument väljer jag varje gång framför nya. Åldrat trä är bra.

Har man en bra gitarr från 30talet, t.ex, så kan materialet vara torkat i uppåt 100 år redan när den tillverkades. De träden som fälldes för det var noga utvalda, och vem vet, kanske planterade 100 år innan skörd. Härligt och hisnande att tänka sig.

ola
    ola är inte uppkopplad

Senior
    Kom på en grej precis. Jag gjorde ju nytt skal till min polysix. Av troligen kubamahogny. Återvunnen från typ hundra år gamla trappräcken från ett rivet hus i Stockholm. Den är väl nästan utrotad...
    Första P6:an som behöver Cites-tillstånd ��

sickanovic
    sickanovic är inte uppkopplad
    sickanovics avatar
    Veteran
    moelodin, alm är ett fantastiskt vackert träslag.
    Ett av de vackrare skulle jag säga.
    Men det kräver ju en hel del av den som bearbetar det.
    Vad gäller mahogny så kan jag rekommendera sapeli mahogny, bra pris, jämn kvalitet och färg.

Liknande ämnen

1. Byta ut instrument mot External Midi Instrument?
    Av MungoBBQ i forum Propellerheads
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2017-08-11, 08:28
  2. Lätt men hårt träslag
    Av deleted user i forum DIY - bygg & reparation
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2014-05-16, 21:50
  3. Svar: 44
    Senaste inlägg: 2014-05-11, 23:15
  4. Instrument av is
    Av jgb i forum Övriga instrument
    Svar: 4