Resultat 1 till 22 av 22

Ämne: På scen: Är det Live jag behöver?

  1. #1
    deadbeats avatar
    Veteran

    På scen: Är det Live jag behöver?

    Skulle behöva ett sätt att styra klip/patterns i realtid i livesituationer.
    Tänker mig att varje låt är indelad i olika sektioner (ex intro/vers/ref etc) och att jag kan välja mellan dessa via en extern controller och kan låta varje pryl rulla så långe som jag själv vill, alltså tills jag byter till nästa.

    Viktigt är också att det ska växla över till nästa "pattern" direkt jag så väljer. Alltså inte att klippet måste rulla färdigt innan det växlar till nästa (det ska alltså inte funka som i en gammal trummaskin där hela patternet spelar klart innan det byter till nästa, utan direkt jag, via controllern, väljer att spela nästa så ska det hoppa över dit.)

    Är det Ableton Live jag ska ha? (Kan ingenting om det programmet mer än vad man råkat snappa upp typ på 99.)
    Eller tipsa gärna även om nån hårdvara som fixar dessa grejer (bara så jag kan jämföra och välja).

    Ni talar med en total-novis på dessa grejer.

  2. #2
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Ungefär som att slå påoch av mute på spår i ukasen? Fast för hela grupper istället?

  3. #3
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    Exakt allt det du önskar går att göra i Ableton Live.

  4. #4
    sebsongs
    sebsongs är inte uppkopplad
    sebsongss avatar
    Senior
    Ableton Live är svaret, ja.

  5. #5
    Marlowes
    Marlowes är inte uppkopplad
    Marlowess avatar
    Veteran
    Live + Push2 = Kärlek!

    (Kostar tyvärr €.€€€:-)

    /Mikke på Österlen

  6. #6
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Marlowes Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Live + Push2 = Kärlek!

    (Kostar tyvärr €.€€€:-)

    /Mikke på Österlen
    Man behöver dock inte köpa dyraste versionen av Live. Klarar man sig på färre spår/kanaler kan t ex Intro fungera. Idag finns också en myriad av controllers som går att använda. Push är naturligtvis grym, men det går lika bra med en AKAI APC-controller för enklare styrning av patterns/clips. Som verkar vara det deadbeat vill göra. Med en APC Mini kan man styra både klipp och volymen på kanalerna.

  7. #7
    android
    android är inte uppkopplad
    androids avatar
    Veteran
    Hur funkar Elektrons grejer? Kan man välja om de byter pattern direkt vid knapptryck eller är det bara efter att det rullat till slutet?

  8. #8
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Jag funderar lite på användningsfallet med att byta pattern osynkat, hur ser det ut?

    För mig blir det "nu kör vi en vers men en bit in i andra takten så bryter vi plötsligt till refrängen helt brutalt", och får inte ihop det.

  9. #9
    biomoib
    biomoib är inte uppkopplad
    biomoibs avatar
    Veteran
    Jag kör som Marlowes med Live + Push2 och älskar det också. Push2 är till och med mitt favoritinstrument!
    Med hjälp av lite M4L-scripts tror jag att det också ett perfekt verktyg för det du vill göra. Kolla på yotube....

  10. #10
    655321
    655321 är inte uppkopplad
    655321s avatar
    Veteran
    Vill minnas att detta går att ställa in på octatrack?

    Citat Ursprungligen postat av android Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hur funkar Elektrons grejer? Kan man välja om de byter pattern direkt vid knapptryck eller är det bara efter att det rullat till slutet?

  11. #11
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    För övrigt går det ladda ner demo på Ableton Live så du kan testa på egen hand hur upplägget funkar osv.

  12. #12
    geminister
    geminister är inte uppkopplad
    geministers avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Katzenjammer Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    För övrigt går det ladda ner demo på Ableton Live så du kan testa på egen hand hur upplägget funkar osv.
    Tar nog ett tag att sätta sig in i programmet tillräckligt för att kunna använda det effektivt i livesammanhang dock.

  13. #13
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av geminister Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tar nog ett tag att sätta sig in i programmet tillräckligt för att kunna använda det effektivt i livesammanhang dock.
    Nej då, session view är väldigt enkelt att komma igång med. Särskilt om man bara vill ha det för att trigga lite patterns/loopar osv. Det finns riktigt bra inbyggda guider och tusentals YouTube-filmer med instruktioner. Så det går ganska kvickt med att komma igång med det mest grundläggande.

    Är ju bara att fråga här om något skulle strula.

  14. #14
    robopants
    robopants är inte uppkopplad
    robopantss avatar
    Veteran
    Jag tror att live tillåter dig att definiera om du ska kunna starta nya clips med kvantisering eller utan. Om du väljer utan kan du starta nya sekvenser utan fördröjning men med risk att det blir lite o-tight i bytet. Det live inte klarar av är att växla mellan olika patterns utan att trigga dem från start. Om man som exempel vill spela mittensektionen från en annan sekvens och sedan återvända till slutklämmen på den ursprungliga sekvensen. Tror att Maschine är den enda DAW som har stöd för att växla clip utan att tappa den övergripande syncen.

  15. #15

    Redaktör
    Japp, man kan välja om clips följer den globala triggerkvantiseringen eller har en egen (allt från helt fri, till diverse notvärden och upp till 4 eller 8 takter).

    Det finns också en legato-funktion där man inte startar från början av ett clip, men då tappar man möjligheten att starta ett clip från noll, så vill man ha bägge delarna måste man dubblera klipp eller komma på någon annan smart lösning. Det kan hända att det finns Max for Live-lösningar också.

    Ska man bara trigga clip så är förmodligen Novation Launchpad den billigaste lösningen, men har man någon annan kontroller över går det ju också att sätta upp manuellt via MIDI Learn, även om det blir mer begränsat.

  16. #16
    robopants
    robopants är inte uppkopplad
    robopantss avatar
    Veteran
    Hur funkar legato-funktionen om man har olika längder på clipen?

  17. #17
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Du har ju annonserat efter en Epps och den klarar det galant, löjligt nog billigare än Live och dator vilket borde göra det kriminellt att köpa nya grejer nu eftersom så mkt fint redan har tillverkats

  18. #18
    deadbeats avatar
    Veteran
    EPS:en är också tänkt för scen, men för andra grejer än backtracks!

    Fan vad spännande det verkar med Live. Parallell-surfar givetvis yt-klipp samtidigt som jag tar in era åsikter. Får helt enkelt ta hem demo och försöka sätta mig in i åtminstone de delar jag har behov av!

  19. #19
    deadbeats avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av robopants Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    ... Det live inte klarar av är att växla mellan olika patterns utan att trigga dem från start. Om man som exempel vill spela mittensektionen från en annan sekvens och sedan återvända till slutklämmen på den ursprungliga sekvensen...
    Ah, så om jag byter clip på säg takt tre så kommer det nya clippet inte börja på takt tre utan på ettan?
    Jag kan iofs tänka mig några workarounds runt detta, men det är ju synd.
    Ska även kolla Maschine som du nämnde.

  20. #20
    johey
    johey är inte uppkopplad
    joheys avatar
    Veteran
    En beggad Maschine mk2 med tillhörande mjukvara är nog ett billigt sätt att göra det du vill. Mk3 är förstås coolare, men dyrare.

  21. #21
    robopants
    robopants är inte uppkopplad
    robopantss avatar
    Veteran
    Om man inte behöver display och inbyggt ljudkort räcker det med en Maschine Micro.

  22. #22
    robopants
    robopants är inte uppkopplad
    robopantss avatar
    Veteran
    Kollade ett klipp på yt och det verkar som om Lives legato-mode är exakt samma som Maschines okvantiserade scene launch.

Liknande ämnen

  1. Svar: 1
    Senaste inlägg: 2020-09-22, 17:19
  2. Är det nu jag behöver en SM57?
    Av Hemstudiopsykologen i forum Inspelning
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2016-03-07, 13:26
  3. Finns det en levande Acid-scen idag?
    Av MK Ultra i forum Allmänt om musik
    Svar: 27
    Senaste inlägg: 2013-02-08, 01:49
  4. Svar: 11
    Senaste inlägg: 2012-02-15, 16:14

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •