Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Är Sennheiser HD414 något att ha?

bitbob
    bitbob är inte uppkopplad
    bitbobs avatar
    Veteran

Är Sennheiser HD414 något att ha?

De var ju tydligen ground breaking när de kom 68.och det säljs fortfarande tillbehör till. So what's the deal? Erfarenheter?

slirak
    slirak är inte uppkopplad

Veteran
    I föräldrahemmet fanns ett par, inköpta tidigt åttiotal (den svarta varianten). Som jag minns dem var de OK för sin tid, inte mer.

Om jag ska gissa på varför det fortfarande finns delar att köpa, så kan jag tänka mig att det beror på att de var väldigt vanliga i stora mängder, t.ex. på bibliotek och i klassuppsättningar i språklab. Enligt the interwebz såldes det 10 miljoner ex. Så det finns väl fortfarande tillräckligt många i bruk där ute för att motivera reservdelsförsäljning.

(Allt detta sagt med reservation för att jag inte är nån hörlursnörd.)

bitbob
    bitbobs avatar
    Veteran
    Okej. Tack för infon. Tycker de verkar lite coola. Fick två par på köpet nyss. De är dock i behov av nya kuddar oxh ny sladd. Avklippt på ena paret och gammal fyrpinnskontakt på andra (som jag aldrig sett förr).

Blir lite att chansa att köpa nytt för att ens kunna funktionstesta dessa så därför ville jag höra lite vad folk här tycker först. Tänker att det aldrig skadar mes ytterligare ett par lurar att provlyssna sina egna alster i.

SteelberryWorker
    SteelberryWorker är inte uppkopplad
    SteelberryWorkers avatar
    Veteran
    Jag använde ett par under större delen av 80-talet. Jag var väl rätt nöjd då i brist på annat, men dom var rätt basfattiga och ganska obekväma on-ear, så långa pass gav röda öron. Skulle tro att dom inte imponerar idag (slängde mina för många år sedan). Läcker hyggligt mycket så det blev lätt rundgång i studion...

Men för alternativ ref. lyssning är dom toppen tycker jag.

bitbob
    bitbobs avatar
    Veteran

A post shared by on

Fixat ny sladd och kuddar till ena paret. Funktionstestade båda paren och de låter hela och som de ska. Lyssnade inte jättemycket, men gillar dem. Bra extralyssning 🙂

Veteran
    Nu får jag gå upp på vinden och hämta mina.

Liknande ämnen

1. Hörlurar i Borg-filmen? hd414
    Av pitir i forum Övrig hårdvara
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2017-12-10, 15:52
  2. Digitalpiano - något att ha?
    Av Matte B i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2011-07-09, 00:38
  3. Midibox. Något att ha?
    Av jazzdoktorn i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 11