Resultat 1 till 54 av 54

Ämne: Generativ musik

  1. #1
    outshape
    outshape är inte uppkopplad
    outshapes avatar
    Vintage

    Generativ musik

    Generativ musik är ju som alla vet den bästa musiken.
    Hur gör ni eran? Turing machine? Någon smart Max4Live-plug? SSEYO Koan? Buchla säger du?

    Har ni exempel på fin generativ musik? Brian Eno har ju en app t ex.

    Denna upptäckte jag för någon månad sedan: https://generative.fm/
    Fina generativa versioner på bland annat just Brian Eno men även Aphex Twins ‘aisatsana [102] från Syro-skivan.
    Just Aphex-låten har jag tydligen lyssnat på i nio timmar...



    Iotomata, som det pratats om på 99:an tidigare, verkar inte finnas längre: http://batu.in/iotomata



    En svensk gör generativ musik med svenska instrument:


    https://youtu.be/BDUiYRE5OxE

  2. #2
    outshape
    outshape är inte uppkopplad
    outshapes avatar
    Vintage
    Mer Clavia möter Elektron:


    https://youtu.be/PMoyaeb7Kws

  3. #3
    jgb
    jgb är uppkopplad nu
    jgbs avatar
    Fjomp
    När jag har labbat med detta så har jag kört med Noisering för att skapa det slumpmässiga men ändå repeterande (låg sannolikhet för att det skall ändra sig), den har fått mata en kvantiserare som jag antingen "spelar" genom att slå av och på olika toner eller så har den bara fått vara oförändrad. Länge sedan jag gjorde det nu dock.

    Får se om jag gör något mer med det, och kanske spelar in.

  4. #4
    jgb
    jgb är uppkopplad nu
    jgbs avatar
    Fjomp
    (nu blir det generative.fm!)

  5. #5
    Ashaz
    Ashaz är inte uppkopplad
    Ashazs avatar
    Veteran
    Jag gjorde ett verk en gång där en benjolin, clouds och en pure data patch klippte upp, resamplade och gjorde om en inspelad läsning av Darwin's the origin of species. Kontrollerat kaos som långsamt evolverar till något nytt.

    Har tyvärr ingen inspelning av verket så ni får föreställa er hur det lät

  6. #6
    biomoib
    biomoib är inte uppkopplad
    biomoibs avatar
    Veteran
    Jag har experimenterat en del med generativ musik och har kommit fram till att jag gillar bäst när man tar den som utgångspunkt för att sedan arra upp resultatet och kompletterar med andra ljud eller spelade instrument. På senare tid har jag använd en Kontaktplugg som heter Riff Generator och som väl möjligen kan sägas jobba i gränstrakterna även om resultatet kanske inte i första hand låter som generativ musik ofta låter ;o) Jag använde den exempelvis som startpunkt för en del av arpeggiona i mitt bidrag till kalendern 2018. https://soundcloud.com/biomoib/dalvvegouvddel

  7. #7
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Jag step-sekvensar med en T-12:a ibland. Mycket bra för öronen och melodikänslan. Är det generativt, eller ska det vara nåt som skapar sig själv mer automatiserat och utan slut?

  8. #8
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Jag tar en grundidé och glömmer nästan bort den, börjar inte med min grundidé utan något helt annat, dock relaterat, som jag dock vet ska leda mig till grundtemat. Denna lyssnade ni kanske på men funkar som exempel eftersom det inte finns några störande pålägg eller justeringar. Gissa var grundidén börjar? Rätt svar är vid 2:53.


    https://youtu.be/VCwuzpi11M8

    Den mänskliga motsatsen till generativ musik är alltså improviserad musik. Detta haltar när speltekniken blir bristande, vilket inträffar några gånger då jag råkar spela på ett sätt jag inte tänker. Detta kan å andra sidan improvisera tillbaka åt andra hållet då jag "kommunicerar" med klaviaturet som om det vore en individ jag spelar med - tänker lite omedvetet "jaha, du menar så" och då agerar följsamt på hur något utvecklar sig. Det är lite som en balansakt helt enkelt eftersom jag inte vill tappa "studsen" eller "falla av linan" när jag väl har tryckt på rec. Eftersom det är så vanskligt att börja om för många gånger. Hjärnans alerthet faller då och då är man inte lika nyfiket utforskande längre utan mer kontrollerad och "programmerad". Något magiskt händer när man får ut hela flödet av en idé och man blir nöjd med sin session oavsett om den spelades in eller inte. Många tusentals gånger vid ett piano har det bara varit en sittning, som en kort konversation med pianot.

    Och allt det där låter ju fint i teorin ... men jag tycker många riktigt / erkänt duktiga improvisatörer som t ex Keith Jarrett och Miles Davis är supertråkiga att lyssna på, för där är spelandet alldeles för intensivt, utstuderat och tekniskt. Det blir totalt intetsägande för mig. Benny Andersson är dock en väldigt stor förebild. Han har en förmåga till att spela melodiskt och att inte dra iväg mot meningslösa teknikaliteter.

  9. #9
    Albedo
    Albedo är inte uppkopplad
    Albedos avatar
    Veteran
    Nu blev jag sugen på att testa Generativ musik
    Jag har ju Creamware/Scope Modular som sällan blir använt, där går det säkert att göra något roligt och intressant.

  10. #10
    The Introvert
    The Introvert är inte uppkopplad
    The Introverts avatar
    Veteran
    Jag spinner lite på PF:s inlägg här.

    Min observation är att generativ musik verkar sträva i två riktningar: Att 1) härma mänsklig improvisation, eller att 2) erbjuda något helt nytt och "bryta gränser".

    Eftersom 1) fram till alldeles nyss varit väldigt svårt att åstadkomma i praktiken har mycket av det jag lyssnat på hamnat i 2), vilket ofta tenderar att bli ljudlandskap (med/utan rytmik) eller abstrakta kompositioner (mer/mindre lyssningsbart)

    Med de senaste årens acceleration av maskininlärning börjar vi vara väldigt nära 1) nu, vilket är mycket spännande eftersom det kommer att erbjuda helt nya verktyg för att göra mer lättillgängliga varianter av 2) i mina ögon (öron)

  11. #11
    sebsongs
    sebsongs är uppkopplad nu
    sebsongss avatar
    Senior
    Jag gjorde mitt magisterarbete med generativ musik som metod för att omvandla stadsljud till musik i realtid i en mobil applikation. Appen bygger på pure data och genererar noter och rytm slumpmässigt utifrån satta regler. Systemet kan inte spela så knasigt att det blir kakafoni, utan håller antalet toner, skala och rytm inom musikaliska ramar. Detta ämne faschinerar mig något enormt, och ibland kan det bli jäkla svängigt!


    https://youtu.be/[URL]https://www.youtube.com/watch?v=YMvacOtdb_A[/URL]

  12. #12
    oberdada
    oberdada är inte uppkopplad
    oberdadas avatar
    Veteran
    Så vad avses med generativ musik idag? Hur gör man generativ musik? Svaret är inte: använd apparaten X eller programvaran Y, utan att man har en musikalisk eller utommusikalisk idé.

    Det finns en del olika infallsvinklar till generativ musik. En idé är att skapa processer som kan pågå hur länge som helst. Man sätter upp ett sätt att tolka om decimalerna i pi till toner och låter processen gå de hundra åren av decimaler vi känner till. Eller man sätter upp flera cykliska processer som upprepar sig med olika period och inte återkommer förrän om tusentals år.

    En annan infallsvinkel är algoritmisk komposition generellt, där man sätter upp en process (en patch om det är modulärt) som gör vad den gör utan inblandning. De som jobbar med sådant talar ofta om emergens och självorganisering. Man försöker sätta upp enkla regler som ger överraskande resultat.

    Jag håller själv på med ett nytt projekt med algoritmisk komposition. Men jag ser inte generativ musik som den självklart bästa musiken. Däremot börjar jag kunna forma algoritmerna såpass att det överbryggar avståndet till vanligt komponerande. Det är alltså styrt av musikaliska visioner mer än rent blint famlande.

    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Den mänskliga motsatsen till generativ musik är alltså improviserad musik.
    Improvisation i realtid, eller vid notpappret, gör att man kan slå in på nya vägar, man kan vara informell, få galna, inkonsekventa infall. Jag tycker din beskrivning av improvisation var mycket träffande. Och det är verkligen en motpol till generativ musik. Men det finns säkert de som försöker förena dessa motsatser också.

  13. #13
    särkvark
    särkvark är uppkopplad nu
    särkvarks avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av The Introvert Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Min observation är att generativ musik verkar sträva i två riktningar: Att 1) härma mänsklig improvisation, eller att 2) erbjuda något helt nytt och "bryta gränser".
    Det håller jag inte med om. Det kanske beror på hur du menar med "bryta gränser" i och för sig. Enligt mig handlar generativ musik om att hitta vackra mönster i semi-slump. Lite som att glida runt i en mandelbrot-rendering och leta efter fina mönster i den. Det är lite som att leka med evolution i ett slutet sytem, eller att starta olika mönster och trimma dem till något som låter på ett sätt som man uppskattar.

  14. #14
    The Introvert
    The Introvert är inte uppkopplad
    The Introverts avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av särkvark Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Enligt mig handlar generativ musik om att hitta vackra mönster i semi-slump. Lite som att glida runt i en mandelbrot-rendering och leta efter fina mönster i den. Det är lite som att leka med evolution i ett slutet sytem, eller att starta olika mönster och trimma dem till något som låter på ett sätt som man uppskattar.
    Vi menar nog samma sak. Mandelbrotmängden är en bra jämförelse, eftersom det för mig var första gången jag såg något som var skapat av en algoritm som för mig också kändes "vackert". Dock måste man ändå leta upp parametrar som prickar ett fint område, allt är inte vackert eller tilltalande.

    Rent generativ musik skulle jag definiera som "jag trycker på en knapp, väljer genre, och den överraskar mig med något som är intressant och matchar det förväntade formatet" (edit: enligt min första definition). Det du beskriver skulle jag kalla "interaktiv musik", där jag kan interagera med parametrar i realtid och få intressant (och för mig musikaliskt vettigt) gensvar.

    Det senare var för övrigt det som fick igång mig på Pocket Operators när de kom. Även om jag inte skulle kalla dem generativa, så är de basala (men väldigt väl implementerade) interaktiva instrument.

  15. #15
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Roliga tankar att spinna vidare på när det kommer till mänskligt generativ musik Haha. Typ: Ge en indisk tabla-spelare en coca-cola spetsad med allehanda inte så legala substanser and off he goes

  16. #16
    oberdada
    oberdada är inte uppkopplad
    oberdadas avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av sebsongs Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag gjorde mitt magisterarbete med generativ musik som metod för att omvandla stadsljud till musik i realtid i en mobil applikation. Appen bygger på pure data och genererar noter och rytm slumpmässigt utifrån satta regler. Systemet kan inte spela så knasigt att det blir kakafoni, utan håller antalet toner, skala och rytm inom musikaliska ramar. Detta ämne faschinerar mig något enormt, och ibland kan det bli jäkla svängigt!
    Kul att det blev klart, och väl genomfört! (Rätt länk: https://www.youtube.com/watch?v=YMvacOtdb_A)

    Samtidigt är det ett problem som inviterar till en mer kritisk hållning. Om folk tycker att ljudlandskapet är besvärande, ska man inte då göra något åt själva ljudlandskapet istället för att täcka över det störande? Den akustiska ekologirörelsen har ju dryftat de frågorna utförligt.

  17. #17

    Veteran
    Brukar slå på den här patchen, den skapar mys av sig själv. Skapad med Parsec i Reason plus en massa modulation av olika former.


    https://soundcloud.com/dabene/saturday-mood2

  18. #18
    sunflower
    sunflower är inte uppkopplad
    sunflowers avatar
    Veteran
    Experimenterat med PureData förut. Nu är det mestadels patchande på modularen men upptäckte nyligen ORCA som är rätt kul sätt att leka med. Kan skicka midi och osc:

    https://github.com/hundredrabbits/Orca

  19. #19
    sisältää
    sisältää är inte uppkopplad
    sisältääs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ambulansen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag step-sekvensar med en T-12:a ibland. Mycket bra för öronen och melodikänslan. Är det generativt, eller ska det vara nåt som skapar sig själv mer automatiserat och utan slut?
    Jag skulle säga att generativ musik som någon slags minimumdefinition bör förändras över tid utan någon interaktion från skaparen. Är man lite hårdare i sin definition så bör den inte bara förändras utan också initieras utan skaparens interaktion (dvs skaparen vet inte heller riktigt vad som kommer att hända när hen trycker på play).

    Jag gillar enkel, uppenbar popelectronica så generativ musik är inte riktigt min grej men jag testade en gång och det blev okej:


    https://youtu.be/kcijC1gQj2I
    https://www.youtube.com/watch?v=kcijC1gQj2I

  20. #20
    Emil
    Emil är inte uppkopplad
    Emils avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av sebsongs Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag gjorde mitt magisterarbete med generativ musik som metod för att omvandla stadsljud till musik i realtid i en mobil applikation. Appen bygger på pure data och genererar noter och rytm slumpmässigt utifrån satta regler. Systemet kan inte spela så knasigt att det blir kakafoni, utan håller antalet toner, skala och rytm inom musikaliska ramar. Detta ämne faschinerar mig något enormt, och ibland kan det bli jäkla svängigt!
    Virkelig fedt! tænk hvis man kunne synce den med Ableton Link

  21. #21
    oberdada
    oberdada är inte uppkopplad
    oberdadas avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av sisältää Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag skulle säga att generativ musik som någon slags minimumdefinition bör förändras över tid utan någon interaktion från skaparen. Är man lite hårdare i sin definition så bör den inte bara förändras utan också initieras utan skaparens interaktion (dvs skaparen vet inte heller riktigt vad som kommer att hända när hen trycker på play).
    Det där med att skaparen inte vet vad som kommer att hända kan ha olika orsaker. Om systemet bygger på slumpmässiga val eller interagerar med omvärlden (läser in aktuell temperatur eller börskurs etc) kan man inte förutsäga utvecklingen i detalj. Däremot kan man vara klar över ramarna för det möjliga i det generativa systemet.

    Om systemet istället är helt deterministiskt kan det vara för komplext att överblicka. När man bygger upp ett generativt system utan att interaktivt lyssna på det (exempelvis koppla upp en patch utan att slå på strömmen) blir man troligtvis överraskad när man väl hör på resultatet. Som jag ser det är överraskningen i det fallet bara konsekvensen av bristande insikt som man i princip skulle kunna överkomma.

  22. #22
    tublenco
    tublenco är inte uppkopplad
    tublencos avatar
    Veteran
    Autony och Cality apparna av Pagefall Software gillar jag att använda på iPad.
    Både till interna synthar, men även hårdvaru synthar.
    Här används Autony på en Easel:
    https://soundcloud.com/user-315321379/sets/cacophony

  23. #23
    sebsongs
    sebsongs är uppkopplad nu
    sebsongss avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av oberdada Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kul att det blev klart, och väl genomfört! (Rätt länk: https://www.youtube.com/watch?v=YMvacOtdb_A)

    Samtidigt är det ett problem som inviterar till en mer kritisk hållning. Om folk tycker att ljudlandskapet är besvärande, ska man inte då göra något åt själva ljudlandskapet istället för att täcka över det störande? Den akustiska ekologirörelsen har ju dryftat de frågorna utförligt.
    Jag håller helt med. Kanske kan appar som denna göra folk mer medvetna och i sin tur vilja påverka ljudlandskapet?

  24. #24

    Redaktör
    Citat Ursprungligen postat av oberdada Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det finns en del olika infallsvinklar till generativ musik. En idé är att skapa processer som kan pågå hur länge som helst. Man sätter upp ett sätt att tolka om decimalerna i pi till toner och låter processen gå de hundra åren av decimaler vi känner till. Eller man sätter upp flera cykliska processer som upprepar sig med olika period och inte återkommer förrän om tusentals år.
    Personligen tycker jag processmusik i still med Steve Reich är intressantast, alltså Piano Phase, In C och liknande – just blandningen mellan strikta regler och oväntade resultat är något jag gillar, eftersom processerna ofta är hörbara på ett sätt som inte annan generativ musik nödvändigtvis är, och att det (med rätt valda processer) finns en musikalisk spänning.

    Decimalerna i pi har ju tex så vitt man kan avgöra en helt slumpmässig fördelning, så där kan man i princip ta vilken motsvarande slumpgenerator som helst och få samma musikaliska resultat.

  25. #25
    oberdada
    oberdada är inte uppkopplad
    oberdadas avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av false messiah Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Personligen tycker jag processmusik i still med Steve Reich är intressantast, alltså Piano Phase, In C och liknande – just blandningen mellan strikta regler och oväntade resultat är något jag gillar, eftersom processerna ofta är hörbara på ett sätt som inte annan generativ musik nödvändigtvis är, och att det (med rätt valda processer) finns en musikalisk spänning.
    Reich är ju ovanligt mån om att processen ska vara hörbar. Alvin Lucier också, på sitt sätt. Men jag tror de är lite udda i det avseendet. Många andra bryr sig kanske mer om processen än det klingande resultatet, men de är inte alltid lika upptagna av att göra det transparent på det där konceptuella sättet.

  26. #26

    Redaktör
    Den här presentationen av Tero Parviainen kan kanske vara av intresse för folk här i tråden:

    How Generative Music Works

  27. #27
    Hjorten
    Hjorten är inte uppkopplad
    Hjortens avatar
    Administrator

  28. #28
    Shike
    Shike är uppkopplad nu
    Shikes avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av false messiah Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Den här presentationen av Tero Parviainen kan kanske vara av intresse för folk här i tråden:

    How Generative Music Works
    Bra tips, kul med interaktiv presentation.

  29. #29
    iamrucke
    iamrucke är inte uppkopplad
    iamruckes avatar
    Veteran
    Renoise med massa Yxx-kommandon och inbyggda live-coding pluginen som finns i tools Finns en del färdigbyggda tools för att generera slumpad/semislumpad midiinformation också, bland annat mutables grids

  30. #30
    rwq
    rwq är inte uppkopplad
    rwqs avatar
    Veteran
    Finns generativ musik?

    Alla som rattat på en modular vet att kaos är granne med gud så att säga och det är väl egentligen samma sak här. Man väljer vilka delar av det slumpade som man tyckte var välljudande nog att spela in och sprida. Man definierar också vilka parametrar som slumpen får härja inom, där man tycker att det är intressant. Som med all musik.

    När du trycker ner en tangent på valfritt klaviatur så händer det något som är en blandning mellan vilja och slump, och det är samma sak här

  31. #31
    biomoib
    biomoib är inte uppkopplad
    biomoibs avatar
    Veteran
    Jag vill bara tipsa om Pong för Push mm.
    https://marktowers.net/2014/08/20/push-pong/

  32. #32
    outshape
    outshape är inte uppkopplad
    outshapes avatar
    Vintage
    En ny artikel i Wire på temat. Appar som skapar musik bara för dig:
    https://www.wired.com/story/generative-music-apps/


    “The idea of a recording as a fixed thing should’ve gone away" - Marc Weidenbaum

  33. #33
    joule
    joule är inte uppkopplad
    joules avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av iamrucke Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Renoise med massa Yxx-kommandon och inbyggda live-coding pluginen som finns i tools
    xStream! Ett på tok för underanvänt verktyg.

    https://www.renoise.com/tools/xstream

    Denna samt rapidcomposer är roligast, tycker jag. Rapidcomposer offline-genererar midi-data (som kan följa ackord), och är användarvänligt/enkelt såtillvida att det följer med en hop musikaliska generatorer vars parametrar man reglerar i ett GUI. Inte så nördigt och lågnivå som folk kanske brukar avse med 'generativ musik'.

  34. #34
    oberdada
    oberdada är inte uppkopplad
    oberdadas avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av joule Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Inte så nördigt och lågnivå som folk kanske brukar avse med 'generativ musik'.
    Generativ musik håller på att bli mainstream, är min tes. Själv tänker jag på det som ett estetiskt förhållningssätt och inte något man gör med en existerande app. Men min uppfattning är kanske inte ens representativ.

  35. #35
    anonanon
    anonanon är inte uppkopplad
    anonanons avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    De spelade AI genererad döds metall på radion häromdagen, låt förjävligt, typ som Merzbow men tror de hade en hemsida med 24/7 stream.

  36. #36
    kotten
    kotten är uppkopplad nu
    kottens avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av anonanon Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    De spelade AI genererad döds metall på radion häromdagen, låt förjävligt, typ som Merzbow men tror de hade en hemsida med 24/7 stream.
    Skojar du den är ju helt fantastiskt, tränad på Archspire...

    https://www.99musik.se/showthread.ph...light=DADABOTS

  37. #37
    iamrucke
    iamrucke är inte uppkopplad
    iamruckes avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av joule Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    xStream! Ett på tok för underanvänt verktyg.

    https://www.renoise.com/tools/xstream

    Denna samt rapidcomposer är roligast, tycker jag. Rapidcomposer offline-genererar midi-data (som kan följa ackord), och är användarvänligt/enkelt såtillvida att det följer med en hop musikaliska generatorer vars parametrar man reglerar i ett GUI. Inte så nördigt och lågnivå som folk kanske brukar avse med 'generativ musik'.
    Så heter det ja!

    Rapidcomposer ser ju riktigt skoj ut det med! Måste testas

  38. #38
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av oberdada Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Men det finns säkert de som försöker förena dessa motsatser också.
    räcker upp handen här

  39. #39
    oberdada
    oberdada är inte uppkopplad
    oberdadas avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av oljud Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    räcker upp handen här
    Förena improvisation och generativ musik alltså, för att inte glömma kontexten.

    Jag tänker ibland på den mänskliga musikern som ett algoritmiskt system som, rent behaviouristiskt, bara reagerar på input och tidigare erfarenheter. (Därmed inte sagt att det är så.) De som talar om andra ordningens cybernetik är nog inne på liknande tankar. Människan som interagerar med ett algoritmiskt system blir en komponent i systemet.

  40. #40
    tinybox
    tinybox är uppkopplad nu
    tinyboxs avatar
    Veteran
    För mig finns det åtminstone två, säkert fler, metoder. En är baserad på minne och den andra på en självlärande algoritm. Den baserad på minne har en tendens att låta bättre. Är inget stort fan av C7-11 ninja F# med ett stopp på G-13. Vi har väl inprogrammerade progressioner i våra huvuden.

  41. #41
    gum
    gum är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    https://generative.fm/

    Detta var mysigt!

    Idé: en webbapp som genererar en oändlig serie med noter i den här stilen, så man kan sitta framför pianot spela generativ musik som aldrig tar slut, som en övning i notläsning om inte annat.

  42. #42

    Redaktör
    Citat Ursprungligen postat av oberdada Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Generativ musik håller på att bli mainstream, är min tes. Själv tänker jag på det som ett estetiskt förhållningssätt och inte något man gör med en existerande app. Men min uppfattning är kanske inte ens representativ.
    Brian Eno och ett par andra var väldigt inne på detta runt när iPhone var ny, både generativa appar och såna som tog omgivningsljud och processade till musik.

    Det är definitivt vanligare nu än vad det varit tidigare (fler verktyg, enklare att distribuera resultatet, större marknad för musik överlag, tex i spel och video), men samtidigt är det fortfarande ett ganska marginellt fenomen. Vad jag kan avgöra har generativ musik (nästan oavsett metod som används för att generera den) fortfarande problem med att skapa övergripande strukturer, på samma sätt som algoritmisk textgenerering kan vara övertygande på mening- eller styckenivå, men hela texter blir sällan bra.

  43. #43
    oberdada
    oberdada är inte uppkopplad
    oberdadas avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av false messiah Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det är definitivt vanligare nu än vad det varit tidigare (fler verktyg, enklare att distribuera resultatet, större marknad för musik överlag, tex i spel och video), men samtidigt är det fortfarande ett ganska marginellt fenomen. Vad jag kan avgöra har generativ musik (nästan oavsett metod som används för att generera den) fortfarande problem med att skapa övergripande strukturer, på samma sätt som algoritmisk textgenerering kan vara övertygande på mening- eller styckenivå, men hela texter blir sällan bra.
    Marginellt eller utbrett fenomen, det beror ju på vilken vinkel man ser det från. Existensen av tillrättalagda appar och tillämpningar i spel m.m. tyder på att det börjar bli ganska spritt.

    Formproblemet eller överordnade strukturer kanske har kommit i skymundan på grund av att en stor del av den generativa musiken görs för att kunna pågå oavbrutet hur länge som helst. Man har ingen fixerad tidslängd att fylla med innehåll. Och även om man har fixerade, men mycket långa stycken, som de där flera timmar långa eposen av Roland Kayn, så blir det lätt statiskt. Samma sak med Morton Feldman, det ligger i premisserna som ges av formatet.

    Nick Collins gjorde ett program i max för några år sedan som komponerade akusmatisk musik utifrån några ljudfiler. Man kunde välja styckets längd och förse det med ljudfiler, och det var allt. Han försökte arbeta med styckets form och uppbyggnad genom att generera utkast, analysera och förbättra dem, om jag minns rätt.

  44. #44
    lasselus avatar
    Redaktör
    Citat Ursprungligen postat av false messiah Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Den här presentationen av Tero Parviainen kan kanske vara av intresse för folk här i tråden:

    How Generative Music Works
    Den där var intressant...tack för länken...

  45. #45
    beem
    beem är inte uppkopplad
    beems avatar
    Administrator
    Vi gjorde musik av tunnelbanetrafiken, data styr i realtid animationer och musik. Det är en webapp, men den är bara visad som en installation än, den kanske blir live på en publik webplats senare.

    Ljud av moi.


    https://youtu.be/AKFcVj7cKdg

  46. #46
    Mårre
    Mårre är inte uppkopplad
    Mårres avatar
    Veteran
    Coolt!! Snygga ljud! Låter mutable instruments.

  47. #47
    ZX81
    ZX81 är uppkopplad nu
    ZX81s avatar
    Senior
    Superfint beem! <3

  48. #48
    beem
    beem är inte uppkopplad
    beems avatar
    Administrator
    Det här kan ni somna till ikväll:
    https://open.spotify.com/episode/7yz...QYuwfaIixxNK_w

  49. #49
    elysian
    elysian är inte uppkopplad
    elysians avatar
    Veteran
    En av de mer intressana trådarna här på forumet

  50. #50
    Ullrich
    Ullrich är uppkopplad nu
    Ullrichs avatar
    Senior
    Bumpar denna tråd inför pryl jag jobbar med.

    Särskilt (eventuellt) intresserad av max-for-live pluggar.

    Vill genererara melodier och gärna ratta tonart, densitet, etc.. nån som har koll på utbudet?

  51. #51
    oberdada
    oberdada är inte uppkopplad
    oberdadas avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ullrich Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vill genererara melodier och gärna ratta tonart, densitet, etc.. nån som har koll på utbudet?
    Nej. När det gäller att generera tonala melodier (eller modala, osv) lönar det sig att tänka statistiskt (om slump är inblandat, annars är det lite överflödigt). Analyser av mängder av musikexempel har gett profiler för tonarter som histogram över hur vanliga tonerna är, och också sannolikheten för övergångar från en ton till en annan. Annars skulle jag föreslå att bara experimentera med att definiera tonfördelning själv. Det är ju det som är poängen, tycker jag, att man tänker ut modeller och experimenterar med dem tills man hittar något bra.

  52. #52
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    https://soundcloud.com/uralstring här har jag lite. Generativt som i rundgångsnät som styr sig självt, inte "noter" som genereras och styr syntar. Ljud och styrning är alltså samma sak.

    https://soundcloud.com/maxwainwright/skyland-mountain-blues

    denna är mer "korrekt". alla tangenter har slumpats i ordning, två gånger (utan upprepning inom gångerna), dessa förhållanden är grunden för en markovkedja. Sen slumpas tonkombinationer, jag tror också att resultatet går in i sannolikheten, så vissa saker blir så småningom mer sannolika.

    trummorna tror jag följer rytmen bara, slumpad slice. Men slicarna är inte riktigt rätt på slaget (eller så är Buddy Rich otajt), så de blir extra jazziga ibland. Tror jag, det var ett tag sedan.

    Pianot är ett yamaha disklavier.

  53. #53
    oberdada
    oberdada är inte uppkopplad
    oberdadas avatar
    Veteran
    Den där duon skulle göra succé på varenda improfestival! Pianot låter lite som en korsning mellan Cecil Taylor och Conlon Nancarrow, trummisen var lite mer frenetisk än de flesta brukar vara.

  54. #54
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    :-)

    Det finns så att säga ingen harmonik i pianot, men det blir något ändå.

    Rytmen är för övrigt någon sorts hand-tunad slump tror jag. Fyra olika durationer som olika sannolikt går åt fyra håll. Med fyra x-y-rutor som ställer sannolikheterna.

Liknande ämnen

  1. Push Pong Generativ musik på Push
    Av biomoib i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2015-02-28, 17:06

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •